merry bevallen, veulen kwijt? Update: overleden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: merry bevallen, veulen kwijt? Update: overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:18

smeugeltje schreef:
shera schreef:
Ook al heb je misschien gelijk, wat wil je dan bereiken door het hier in het topic te zeggen?
Dat vraag ik me af. Soms kun je dingen beter voor je houden omdat het niet het juiste moment is om het te zeggen. Knipoog

wordt er nu een topic geopend om de boel te bespreken of
alleen om elkaar de hielen te likken?
ik begrijp best dat dit hard aankomt,
en niet de woorden zijn die zij wil horen,
maar het is wel de waarheid,
als we die allemaal gaan omzeilen en elkaar niet eerlijk de waarheid vertellen,
wat heeft zo`n topic dan voor nut?
zitten we hier niet allemaal om van elkaar te leren?
ook van elkaars fouten,
soms is het inderdaad een harde en niet leuke leerschool,
maar ben er zeker van dat men hier van leert,
en dat de gene die dit allemaal gelezen hebben er rekening mee zullen houden
als men zelf een veulen gaat fokken,
zo is het leven nou eenmaal,
en is inderdaad niet altijd even leuk.
ik wens de dame upperlady dan ook het allerbeste,
en veel sterkte,
maar ook ik heb er geen begrip voor,
aangezien ik meende gelezen te hebben dat ze al jaren fokt.
er is nooit een juist moment om iemand de waarheid te vertellen van zijn stupiteiten.

Pardon, ik denk eerder dat dit jou waarheid is. Er is helemaal niets mis mee om een paard in de wei te laten bevallen hoor. Het is gewoon een hele vervelende situatie en het had gewoon niet zo mogen zijn.
Daarbij TS heeft gehandeld naar het gedrag van het paard dat gek werd op stal. Daarbij had het paard een birthalarm om. Lijkt mij dus dat ze juist wél goed heeft overwogen om het paard buiten te zetten. Zie dan ook niet in wat er fout aan is. Vind het juist een goede keuze om te kijken naar wat het paard fijn vind Ja
Het is gewoon dat je in zo'n geval keuzes moet maken.
Zet ik het paard buiten met het nemen van het risico dat...
Of laat ik het paard op stal met het nemen van het risico dat...

Het is nou eenmaal een feit dat er aan een dracht en geboorte veel risico's kleven. Het is naar dat er zoiets gebeurd en het nou niet eenmaal altijd goed gaat. Helaas hoort dit ook bij het leven.

TS nogmaals veel sterkte.

smeugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:21

AprilSchat schreef:
Ik vind dat upperlady het super heeft gedaan!
Ze heeft haar gevoel gevolgt en dat zou ik ook doen!!!
Wij zelf gebruiken geen geboorte alarm .. en mijn moeder is als de doods voor paarden/pony's..een van onze vorige veulens is in de sneeuw geboren..dus hadden ook verschrikkele dingen kunnen gebeuren!
En ja ook bij ons zit er een sloot om de hele wei en zelfs nog wel prikkeldraad!!
Het is gewoon stomme pech!
Upperlady wou gewoon het beste voor haar paard!!
In de stal kan ook gevaarlijk zijn...

@ Upperlady: Nogmaals heel veel sterkte!!
En ik zou het zelfde doen als jou!!!

tsja, het is stomme pech als je je verstand niet gebruikt,
ook dit is weer zo`n bericht dat nergens op slaat,
pech hebben is als het veulen dood geboren wordt,
maar je er wel bij bent om de merrie te helpen!
wij als mens hebben de dieren afhankelijk van ons gemaakt,
en de natuur uit verband gerukt,
vind je dan ook niet dat wat je aanschaft moet verzorgen?
nou hier is dus de zorg weg gelaten,
paard gewoon t zelf uit laten zoeken in een wei met een lekkere sloot er omheen,
deze quote heeft dus blijkbaar het verstand van een poffertje,
of maybe wel een fruitvlieg,
maar hoop dat ze een andere hobby gaat zoeken,
caktussen kweken ofzo...
die redden hun zelf wel met het wortelen....
en probeer die maar te likken ipv de hielen van upperlady...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:24

smeugeltje schreef:
AprilSchat schreef:
Ik vind dat upperlady het super heeft gedaan!
Ze heeft haar gevoel gevolgt en dat zou ik ook doen!!!
Wij zelf gebruiken geen geboorte alarm .. en mijn moeder is als de doods voor paarden/pony's..een van onze vorige veulens is in de sneeuw geboren..dus hadden ook verschrikkele dingen kunnen gebeuren!
En ja ook bij ons zit er een sloot om de hele wei en zelfs nog wel prikkeldraad!!
Het is gewoon stomme pech!
Upperlady wou gewoon het beste voor haar paard!!
In de stal kan ook gevaarlijk zijn...

@ Upperlady: Nogmaals heel veel sterkte!!
En ik zou het zelfde doen als jou!!!

tsja, het is stomme pech als je je verstand niet gebruikt,
ook dit is weer zo`n bericht dat nergens op slaat,
pech hebben is als het veulen dood geboren wordt,
maar je er wel bij bent om de merrie te helpen!
wij als mens hebben de dieren afhankelijk van ons gemaakt,
en de natuur uit verband gerukt,
vind je dan ook niet dat wat je aanschaft moet verzorgen?
nou hier is dus de zorg weg gelaten,
paard gewoon t zelf uit laten zoeken in een wei met een lekkere sloot er omheen,
deze quote heeft dus blijkbaar het verstand van een poffertje,
of maybe wel een fruitvlieg,
maar hoop dat ze een andere hobby gaat zoeken,
caktussen kweken ofzo...
die redden hun zelf wel met het wortelen....
en probeer die maar te likken ipv de hielen van upperlady...

hier geef ik 100 procent gelijk in.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:26

Menig dierenarts zal je adviseren het paard JUIST buiten te laten bevallen. Wel moet je dan een kleiner stuk weiland afzetten, zodat het paard niet bij schuine kanten/ slootkanten kan gaan liggen. De merrie moet dus NIET het hele weiland kunnen benutten.
In een box kan de merrie klem liggen, of met de kont naar de muur gaan persen en het veulen dooddrukken... dat kan in luttele seconden gebeuren... dus precies in de tijd dat jij op de camera ziet dat de bevalling begint, en tegen de tijd dat je er bent is het te laat.
Ongelukken zitten in een klein hoekje. Mijn merrie lag ook met de kont naar de muur. Ik sliep al dagen in de stal en wilde net even naar huis gaan toen het gebeurde, godzijdank.
Maar was ik dan nu een klootzak wanneer ik net toevallig naar huis was? Denk het niet....
Het is mij niet duidelijk in hoeverre ts ervoor heeft gezorgd dat de merrie niet bij de sloot kon komen e.d. Pas wanneer we dat zeker weten, kunnen we er echt wat van zeggen.

Erg verdrietig voor ts, en erg verdrietig voor de merrie. Ik ben het eens met het feit dat je kennis van zaken moet hebben voordat je aan fokken begint. Maar dit soort zaken sluit je nooit 100% uit.
Laten we het aub netjes houden.

AprilSchat doet er idd goed aan OF haar paarden niet meer te laten dekken, OF te zorgen voor fatsoenlijke omstandigheden.... van haar bericht zakt mijn broek idd ook af. Je kunt een paard niet in een weiland laten bevallen wanneer je de zaak afzet met prikkeldraad en de sloot niet afzet zodat ze die niet kan bereiken. Dat is niet alleen vragen om ongelukken, dat is 'ongelukken' een uitnodiging sturen om langs te komen!
Daarbij begrijp ik niet veel van haar post. Want je gebruikt geen geboorte-alarm omdat je moeder bang is voor paarden? Ben ik nou gek of is de hele wereld gek aan het worden?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 01-05-08 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

smeugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:28

Pardon, ik denk eerder dat dit jou waarheid is. Er is helemaal niets mis mee om een paard in de wei te laten bevallen hoor. Het is gewoon een hele vervelende situatie en het had gewoon niet zo mogen zijn.
Daarbij TS heeft gehandeld naar het gedrag van het paard dat gek werd op stal. Daarbij had het paard een birthalarm om. Lijkt mij dus dat ze juist wél goed heeft overwogen om het paard buiten te zetten. Zie dan ook niet in wat er fout aan is. Vind het juist een goede keuze om te kijken naar wat het paard fijn vind Ja
Het is gewoon dat je in zo'n geval keuzes moet maken.
Zet ik het paard buiten met het nemen van het risico dat...
Of laat ik het paard op stal met het nemen van het risico dat...

Het is nou eenmaal een feit dat er aan een dracht en geboorte veel risico's kleven. Het is naar dat er zoiets gebeurd en het nou niet eenmaal altijd goed gaat. Helaas hoort dit ook bij het leven.

TS nogmaals veel sterkte.[/quote]
nog zo iemand,
nee is niet gewoon mijn mening,
maar pure waarheid,
moeten we maar naar de rijdende rechter?
dan kan jij weer naar dromeland...
soms moet je gewoon lekker bij je paard blijven,
ik heb het helemaal niet gehad over binnenhouden,
ze had gewoon bij dr dier moeten blijven,
en soms moet een paard nou eenmaal binnenblijven als dat beter is voor het dier,
je zegt het zelf al:
ze heeft gekozen voor haar buiten te laten,
en dat dat dus risico`s met zich mee brengt,
haar eigen keuze,
maar waarom is ze dr dan bij weg gelopen?
omdat ze waarschijnlijk of geen tijd had of geen zin had om op te passen,
ben benieuwd hoe dat allemaal met jullie kinderen gaat of zal gaan in de toekomst.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:30

ik wil nog 1 reactie geven....

ik heb helmaal geen problemen met een merrie buiten laten bevallen....

ook ik ben van mening dat dit schoner is e,.d, merrie kan lekkerder rondlopen dan in box, wat de ontsluiting ook weer ten goede komt....

maar dan wel in stuk land of zonder sloot....of een goed omheind stuk weiland...

ik vind zelf dat ts niet alles heeft gedaan om dit te voorkomen....

daarom vind ik dat dit veulen onodig is gestorven..

een juist moment voor zon opmerking al de mijne is er nooit....dat weet ik ook wel...
maar ik kon het niet laten....

ik ben iemand van een ongezouten mening en ik heb er ook geen problemen mee als anderen mij hun mening geven....

ook vind ik complicaties bij bevalling, afgeboren afwijkingen of een veulen wat in de sloot verzuipt, valt bij mij niet onder hetzelfde risico...de 1e 2 vallen bij mij onder de noemer pech.iets waar je als eigenaar niets aan kunt doen........de laatste valt bij mij onder risico die door de eigenaar zelf word genomen...en evt wel iets aan kan worden gedaan...

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:32

Smeugeltje; ik denk dat je je mening iets subtieler moet brengen, dus zonder uitspraken als 'dan kan jij weer naar dromenland' en 'ben benieuwd hoe dat allemaal met jullie kinderen gaat of zal gaan in de toekomst'. Het lijkt me duidelijk dat je kinderen en veulens niet kunt vergelijken en zo'n persoonlijke aanval is niet nodig.. Knipoog

Ondanks dat kan ik me wel in het idee achter jouw verhaal vinden: de TS had meer aan de veiligheid kunnen doen - gaas bij de sloot - maar goed, het is al gebeurd en het is een wijze les geweest voor de volgende keer: hopelijk leren andere bokkers er ook iets van.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:36

Ik lees nu pas dat de TS er op de dagen dat de merrie uitgerekend was zelf niet was, en dat de sloten inderdaad niet waren afgezet.
Tja.... dat is op z'n minst onverstandig te noemen.
Hoe vaak heb ik wel niet in de stal geslapen op een bed van stropakjes? En heb ik keurig een cirkel in de wei afgezet en de sloten afgeschermd? Maar ik heb me erin verdiept voordat het zover was, en overal advies gevraagd.
Ik wilde niets aan het toeval overlaten zodat ik mezelf niets kwalijk kon nemen.
Ik ben van mening dat men idd onvoorzichtig te werk is gegaan.
Nu hoop ik dat de merrie flink de tijd krijgt hiervan te herstellen en dat ze niet direct weer a.h. werk moet, of opnieuw gedekt wordt. Een paard moet hier van kunnen herstellen.... en dat kost tijd.

smeugeltje

Re: merry bevallen, veulen kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:38

Is dit bedoeld om nu een rel te gaan schoppen? een vriendin van Sigrid, maar laten we maar niet Loodsma en ts-er met elkaar gaan vergelijken, en verder ga ik hier niet op in. Besef goed dat ik met mijn neus letterlijk boven op het gebeurene van Loodsma heb gezeten!!!! En ik zie deze opmerking meer als een aanval naar mij. Vanuit het verre friesland...............[/quote]

waar heb jij het in vredesnaam over?
relschoppen?
ik ben geen voetbalsupporter!
ik geloof dat jij ook niet helemaal alles begrijpt,
er wordt een topic geopend om wat met elkaar te delen,
en daar kunnen anderen dan weer hun mening over geven,
en hun ervaring delen en advies geven,
bij deze dus,
wat hier allemaal werd geschreven klopt gewoon niet,
dit is geen aanval naar jou,
ik ken je niet eens,
als jij je aangevallen voelt zal je wel wat te verbergen hebben?
ik heb niets te verbergen en voel me absoluut niet aangevallen,
relschoppen heb ik ook geen behoefte aan,
dat levert niks goeds op,
deze topic levert hoop ik wel wat goeds op,
namelijk: dat iedereen weet dat je bij je paard moet blijven als die uitgerekend is!
want ook een paard kan hulp nodig hebben bij een bevalling,
een mens gaat vaak naar het ziekenhuis daarvoor,
of er is hulp thuis,
is toch logisch of wat?
je ziet toch het resultaat?
veulen verdronken... fijn dan lekker de ``ntauur`` zn gang laten gaan.,...

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:43

Ik bemoei me niet zo snel met dit soort topics maar ik zit met stijgende verbazing een aantal reacties te lezen (niet alleen van Smeugeltje).
Ieder ongeluk had altijd voorkomen kunnen worden, als je het had voorzien. Maar daar zit hem nu net de crux: je kunt niet alles voor zijn.
Zit de TS er nu echt op te wachten om "de waarheid" te horen? Denk het niet Knipoog
Een klein beetje mededogen en invoelvermogen zou voor een aantal Bokkers wel gewenst zijn. Heb je zelf ideeën hoe het anders of beter moet? Prima, handel daar dan naar of open een eigen topic in algemene termen. Maar doe dat dan niet in het topic die verdrietig is om het verlies van een veulen.

smeugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:46

Redrumfox schreef:
Smeugeltje; ik denk dat je je mening iets subtieler moet brengen, dus zonder uitspraken als 'dan kan jij weer naar dromenland' en 'ben benieuwd hoe dat allemaal met jullie kinderen gaat of zal gaan in de toekomst'. Het lijkt me duidelijk dat je kinderen en veulens niet kunt vergelijken en zo'n persoonlijke aanval is niet nodig.. Knipoog

Ondanks dat kan ik me wel in het idee achter jouw verhaal vinden: de TS had meer aan de veiligheid kunnen doen - gaas bij de sloot - maar goed, het is al gebeurd en het is een wijze les geweest voor de volgende keer: hopelijk leren andere bokkers er ook iets van.

daar heb je wel wat gelijk in,
maar ik ben van mening dat men gewoon eerlijk en oprecht moet zijn,
en anders beter niet kan reageren,
nu had ik dat allemaal net uitgelegd en ja hoor!
weer zo`n loze mail,
dus blijf bij mijn standpunt en sta nog steeds achter wat ik gezegd heb,
als ik fout zit geef ik dat ruiterlijk toe,
als iemand mij commentaar geeft en als die gene de waarheid zegt dan moet ik dat ook maar slikken,
als ik fout of nalatig ben geweest,
en ik wordt er over aangesproken dan moet ik daar van leren,
ik zou het zlef niet leuk vinden als men mij maar gelijk geeft en achter mn rug om denkt wat een dom wijf,
dat moet ze zo en zo doen,
dat is pas gemeen...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:47

Citaat:
nog zo iemand,
maar pure waarheid,
en soms moet een paard nou eenmaal binnenblijven als dat beter is voor het dier,
je zegt het zelf al:
haar eigen keuze,
ben benieuwd hoe dat allemaal met jullie kinderen gaat of zal gaan in de toekomst.

Nee je kunt niet 24/7 bij je dieren zijn, helaas. Daarbij je bent ook echt niet 24/7 bij je kinderen, helaas. Je kunt niet alles voor zijn, (weer) helaas. Overal zitten risico's aan, zelfs aan cactussen kweken Knipoog Want ja wie weet wordt je er wel door geprikt of val je op zo'n cactus auw.

Helaas bestaat het leven uit keuzes maken. Je kunt geen foute keuzes maken maar wel leren van de fouten die daardoor komen. Het verliezen van een jong dier op zo'n manier is nou eenmaal verschrikkelijk of je het nu wel of niet voor had kunnen zijn. Want stel dat ze wel op stal was bevallen en door de stress het veulen had doodgetrapt dan had je vast berichten gehad van ja had haar dan op de wei gezet. Je kunt nu eenmaal niet alles perfect doen.

smeugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:49

Jasper schreef:
Ik bemoei me niet zo snel met dit soort topics maar ik zit met stijgende verbazing een aantal reacties te lezen (niet alleen van Smeugeltje).
Ieder ongeluk had altijd voorkomen kunnen worden, als je het had voorzien. Maar daar zit hem nu net de crux: je kunt niet alles voor zijn.
Zit de TS er nu echt op te wachten om "de waarheid" te horen? Denk het niet Knipoog
Een klein beetje mededogen en invoelvermogen zou voor een aantal Bokkers wel gewenst zijn. Heb je zelf ideeën hoe het anders of beter moet? Prima, handel daar dan naar of open een eigen topic in algemene termen. Maar doe dat dan niet in het topic die verdrietig is om het verlies van een veulen.

jij begrijpt het dus ook niet,
ze had gewoon bij dr paard moeten blijven toen die uitgerekend was!
dan was er niets aan de hand geweest!
dit is geen ongeluk maar nalatigheid!

smeugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:51

Thats_Me schreef:
Citaat:
nog zo iemand,
maar pure waarheid,
je zegt het zelf al:
haar eigen keuze,

Nee je kunt niet 24/7 bij je dieren zijn, helaas. Daarbij je bent ook echt niet 24/7 bij je kinderen, helaas. Je kunt niet alles voor zijn, (weer) helaas. Overal zitten risico's aan, zelfs aan cactussen kweken Knipoog Want ja wie weet wordt je er wel door geprikt of val je op zo'n cactus auw.

Helaas bestaat het leven uit keuzes maken. Je kunt geen foute keuzes maken maar wel leren van de fouten die daardoor komen. Het verliezen van een jong dier op zo'n manier is nou eenmaal verschrikkelijk of je het nu wel of niet voor had kunnen zijn. Want stel dat ze wel op stal was bevallen en door de stress het veulen had doodgetrapt dan had je vast berichten gehad van ja had haar dan op de wei gezet. Je kunt nu eenmaal niet alles perfect doen.

dit was dus een foute keuze,
en ja je kan wel 24 uur bij je paard blijven,
dan had ze maar niet moeten fokken,

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:52

Gezien de heftige reacties zet ik hier een slotje zodat de mods van dit tabblad het even rustig kunnen lezen.

Edit/ In overleg met TS is besloten om dit topic gezien het verloop op slot te laten.