[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 21:49

Dddara wat vervelend dat je geen informatie krijgt. Druk snap ik maar dit vind ik onderdeel van hun werk eigenlijk.

Baudyh gefeliciteerd.

Mijn driejarige is heel braaf met scannen en insemineren, die doen we gewoon in de stal. Dat dier heeft zo'n fijn karakter.

We gaan haar morgen opnieuw scannen, want ze is dus niet hengstig geworden ;(

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 22:31

Mijn gespannen merrie bij scannen is veel beter nu we het dit jaar thuis doen. Ze gaat gewoon hooi eten zodra de arm erin zit. Ik vind het dichtzetten wel verminking en neigen naar mishandeling, ben er wel van geschrokken. Mijn beeld ervan was iets te rooskleurig. Hoop dat het dit jaar niet hoeft.

Fijn muronia en dat voor een drie jarige
Baudyh Fijn dat er een klaar is, hopelijk de rest ook gauw.

Mijn paard reageert gelukkig wel op hengstig spuiten, vrijdag scannen..

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 22:51

Rensju. Als een merrie eenmaal is dichtgezet zal dit daarna altijd moeten. Ik vond het in het begin ook wel een beetje sneu. Maar eigenlijk hebben ze er helemaal geen last van merk ik. Vrucht verliezen of placentitis vindt ik dan toch minder leuk

Muronia. Toch wel spannend morgen. Succes

Dddara. Dichtzetten voor insemineren? Ik laat dit erna doen.
Toch wel spannend of ze drachtig is. Fingers crossed. Lijkt me heel lastig om weinig informatie te hebben. Ik zou dit niet kunnen denk ik

Baudyh. Super *\o/*

Moner. Altijd lastig welke hengsten keuze. Jammer dat sterre nu stil staat

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 22:53

Fijn al die ervaringen, dank jullie wel. Hooi heb ik ook nog niet geprobeerd (wel snoepjes), wie weet zou dat al schelen. De eerste keren stond ze prima. Dus volgende 'behandeling' (wordt insemineren) hooi er bij en praam bij de hand. :)

DDDara, jammer van de communicatie. Wel erg herkenbaar, in de paardenwereld, van hoefsmid tot... :roll: Met de huidige middelen (WA) zou een kort bericht niet heel ingewikkeld zijn, "on the go" zelfs. Maar ja, niet hun hoofdtaak.

Baudyh gefeliciteerd!

Muronia succes!

Hoe doen jullie met wedstrijden en verder lessen of clinics of weekendjes buitenrijden of... met drachtige merries? Of hebben jullie allemaal 100% "fokgebruik"?

Ik had er niet echt over nagedacht |o en werd op het besmettingsgevaar gewezen. Van het voorjaar nog mijn startkaart vernieuwd en pas 1x gestart (laag niveau, kleine wedstrijdjes). Werd een dure start zo als ik het beter niet meer doe in het najaar. :roll: Had me nog zo verheugd op een rustige merrie en meer kans op "normale" proeven. :o

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 23:22

DDDara jammer, je kunt het altijd nog vragen als je er bent? Misschien hebben ze een lijst bijgehouden? Ik vind het wel leerzaam voor de volgende keer.. bv hoe lang hengstig, bij welke afmeting van het ei geinsemineerd is etc

AM, ja dat had ik gehoord. Maar je maakt mij niet wijs dat het open snijden niet pijnlijk is. En als de verdoving eruit gaat, ze laten het alleen niet zien denk ik dan. Puur vanuit het paard bekeken kunnen ze de vrucht beter verliezen toch? Qua 'ongemak' dan he, voor jezelf is dat rot. Placentitus is vast ook vervelend als ze er ziek van zijn.. Nou ik weet het nog niet, wellicht neem ik de gok als het niet heel erg is.

Ponytante, ik stop per direct met springen. Omdat mijn paard dan soms wel eens lucht zuigt van achter. Verder zou ik niks laten, maar contact vermijden met vreemde paarden is niet verkeerd

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 09:26

Dank voor het welkom :)

Ponytante, heb ik niet zo over nagedacht eigenlijk. Wou de friesch dit jaar wel weer starten, uit de buurt blijven en voornamelijk buiten lessen/starten misschien wel een idee.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 09:40

Even ego, maar kijk eens??
Afbeelding

Die had zich vorige week te goed verstopt, maar nu binnen 2 tellen in beeld, met kloppend hartje <3 . Wat een opluchting!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 09:43

Muronia. Whoop whoop, ik had stiekem mijn vermoeden al *\o/*

Toen mijn merrie placentitis had. Was ze niet dichtgezet. Ze heeft haar veulen toen verloren. Ik kan je vertellen, dit was hartverscheurend. Een week lang was ze onrustig, kon geen afscheid nemen. Alles bij elkaar geschreeuwd. Tuurlijk zal het niet lekker zijn maar als het nodig is dan is het zo. Steeds een vrucht verliezen is ook niet fijn voor de hormoonhuishouding. Uiteraard kun je er voor kiezen om dan de merrie niet te dekken. Mijn merrie moedert zo graag, dit gun ik haar nog.

Ik ben ook gewoon naar wedstrijden en keuringen gegaan als mijn merries drachtig waren. Nu zal ik contact met vreemde paarden vermijden. Ik neem aan dat je je merrie niet laat neuzen op wedstrijd :+

Rosa neem ik deze zomer ook mee naar de keuring. Misschien van tevoren nog een keer op de trailer ergens mee naartoe nemen. Dit is ze nog niet echt gewend. Wild Thing was ook nog de bedoeling om mee te nemen naar de keuring. Ook nog nooit een merrie gehad die hierdoor verworpen heeft.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 09:45

Gefeliciteerd Muronia!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:02

Wow dus toch muronia! Wat een opluchting!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:20

Oh wat een goed nieuws muronia! Gefeliciteerd

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:47

Wat fijn Muronia!

Ik dacht gisteren mijn merrie hengstig te zien, even 1 draadje tussenuit gehaald en daar kreeg ik geen reactie op... 22 dagen na dracht dus zou ook wel vroeg zijn. Wil morgen gaan scannen om te kijken waar ze is in de cyclus.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:53

Hier fokmerries puur voor de fok dus komen niet van huis. Maar m'n rijpaarden wel, die weer op stal staan.

Zou het niet laten. Maar geen contact met vreemde paarden

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:55

Oh wbt fokmerries en wedstrijden... mijn trainingspaard is ook weer geinsemineerd en loopt hopelijk dit jaar (als ik over mijn angst kom) ook wedstrijden etc. Zij doen dat zo met alle merries die onder het zadel zijn. Allen dressuurpaarden. :)

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:12

Bij ons op stal staan fokmerries en paarden die op wedstrijd gaan/ trainingspaarden
ikzelf ben ook wel wat voorzichtiger op mijn paard in contact te laten komen met andere paarden. Vooral omdat we in het verleden wel wat nare ervaringen hebben gehad omtrent de fokkerij op stal.

Gefeliciteerd Murunio

Ikzelf heb dan ook lang afgewogen om wel of niet meer te fokken dit jaar.
Inmiddels de knoop doorgehakt en vanmorgen is mijn merrie geïnsemineerd met Stargos VDL.
Gisteren voor het eerst wezen scannen en ze was dus al zo goed als zover!
Ze had wel wat last van wat vocht, dus bij voorzorg wordt ze gespoeld.
Bij het laatste veulen, was dat in ook de euvel dat ze niet direct oppakte.
Zaterdag gaan we weer scannen om te kijken of eitje weg is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:39

baudy en muronia, gefeliciteerd!! kloppende hartjes is toch wel heel erg mooi om te zien!! :)

ponytante, Smarti wordt wel gewoon gereden en gelongeerd, maar die komt verder ook niet of nauwelijks van het terrein af of in aanraking met andere paarden verder.

Ze is vandaag niet meer hengstig, dat vind ik een goed teken. Vorige hengstigheid duurde erg lang, maar nu is het in 6 dagen klaar en 2x geïnsemineerd.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:34

Gefeliciteerd met de drachtige dames :D

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:00

muronia: dat is nog eens goed nieuws! *\o/* *\o/*

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:30

Dank voor de antwoorden omtrent wedstrijden. Idd, ik laat haar sowieso nooit neuzen of eens poepjes ruiken op vreemd terrein en heb eigen trailer. Dus mijn vriendinnenkring IRL is misschien wat overbezorgd :') . Goed zo. Maar eerst wel "even" drachtig krijgen en dan pas eropuit. :)

Super mooi Muronia!

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:56

Zo, daar ben ik weer na een drukke week.
Even bijwerken:

AM_Horses, Ja ik had inderdaad al begrepen dat er eiwitten nodig zijn, ik heb nu die metazoa in de test dus ben benieuwd of dit iets voor haar doet. Wat fijn betreft rosa en wild! gefeliciteerd! Heerlijk zo alles de wei op.

Corinadrenth, welkom op het bankje :D

Juval, wauw wat een futuristische (?) DA heb jij zeg haha! en fijn dat je nu ook op het wachtbankje zit.

Baudyh, Hopelijk geen 2ling bij Phirola. even spannend nog. En wel balen van Proxi. en Ivo nog steeds mooi drachtig :D

SharonIndezz, oh was even spannend maar nu alles goed dus, fijn!

Sabbuh, wat fijn ook bij jou hartslag check positief :D

Jennyk, ook op het wachtbankje voor Goldy, Duimen!

Muronia, oh ik wilde typen "wat kl*te zeg!" maar gelukkig is ze nog mooi drachtig! heel fijn :D

Myrthee_, Jaa gefeliciteerd!

Jane808, hopen dat het met Henkie wel lukt, duimen draaien voor je.

Hennos, 2e ronde, hopelijk pakt het nu wel.

Laylah2002, welkom op het bankje :D

Rensju, vaak in eigen omgeving zijn ze wat rustiger, fijn dat het bij jouw merrie ook zo was. Dichtzetten ziet er inderdaad niet fijn uit maar is wel uiteindelijk wel voor het behoud van het vruchtje.

Moner, Sterre heeft er niet zo'n zin in op het moment, hopelijk komt dat snel op gang. Waarom twijfel je voor de hengst van Fardau?

Luna2006, lastige keuze zo tussen de hengstjes. Hoeveel laat jij er dekken dit jaar?

Nieky, Nee brok variant van luzerne nog niet geprobeerd, zou ik ook nog eens kunnen doen als die metazoa niet werkt bij dr. Balen van Saartje. vor de rest nog druk druk druk :D

Mirjamalvaro, oh balen zeg, kon ze ook niet zien of het eraan zat te komen?

Boelles, Welkom en gelijk gefeliciteerd :D

Ponytante, inderdaad kan een praam al helpen, misschien een beetje brok voeren ofzo als afleiding? Hier ga ik gewoon met drachtige merries naar de keuring. er is 1 merrie die af en toe op wedstrijd gaat maar tot nu toe gaat dat altijd goed.

DDDara, Het zal vast goedkomen, je zit zelf natuurlijk in die spanning en voor hun is het lopende band werk.

Annash, wel goed dat je even gechecked hebt, stel je had net zo een als die van mij met dr kortere cycles ineens, haha.

Dela, Kijk dat schiet lekker op zo, hopelijk ei weg zaterdag.

Zo, dat was hem weer :')

Nou hier gister die 2 gescand en ik maak plaats op het bankje, ze zijn beide mooi drachtig! *\o/*
De 3 jarige zat zelfs al op dag 21/22 want je zag het vruchtje al, en de andere was op dag 16.
Nu wachten tot de laatste hengstig wordt en dan zijn we hopelijk klaar voor dit jaar.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:58

Hoi ik zou me ook graag willen melden als het kan!

Na jaren wikken en wegen besloten om mijn nu 16 jarige Friese merrie te laten dekken met Tymen.

Merrie heeft in het verleden wel een veulen gehad.

Helaas loopt niet alles zo lekker en merk dat ik het wel fijn vindt om mijn ei kwijt te kunnen. Vorige maand werd ze niet hengstig en nu is ze super hengstig al meer dan een week en lijkt het ei niet te springen. Ei inmiddels afgespoten maar dat heeft ook niet gewerkt. Vandaag voor de laatste keer geïnsemineerd. Maar heb er geen vertrouwen in dat het ei vandaag of morgen wel zal springen.

Wat fijn Crazy_funky dat je er al 2 drachtig hebt!

Juval spannend nu afwachten!

Hopelijk is het ei weg Dela!

Muronia wat fijn toch drachtig!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:46

Ponytante schreef:
Hoe doen jullie met wedstrijden en verder lessen of clinics of weekendjes buitenrijden of... met drachtige merries? Of hebben jullie allemaal 100% "fokgebruik"?

Ik had er niet echt over nagedacht |o en werd op het besmettingsgevaar gewezen. Van het voorjaar nog mijn startkaart vernieuwd en pas 1x gestart (laag niveau, kleine wedstrijdjes). Werd een dure start zo als ik het beter niet meer doe in het najaar. :roll: Had me nog zo verheugd op een rustige merrie en meer kans op "normale" proeven. :o

Mijn huidige merrie gaat niet van het terrein af. Misschien een enkele keer naar het bos op een tijd waarop de kans klein is iemand tegen te komen.

Mijn vorige merrie reed ik wel heel intensief mee. Starten, bossen etc. Ik ging alleen naar hele kleinschalige wedstrijden en vroeg dan altijd als eerst of laatst te mogen starten of direct na een pauze bv zodat je zo min mogelijk mensen tegen kwam. Ook alleen plekken waar je dan buiten kon inrijden.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:59

Crazy-funky: gefeliciteerd!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:40

Ponytante springen is inderdaad meteen stoppen. Rijden, lessen, een wedstrijd, keuring of clinic kan prima. Ik doe wel altijd even rustig aan in de eerste weekjes.

Rensju ik heb ook een merrie laten dichtzetten. Tuurlijk wordt er een wond(je) gemaakt en gehecht en voelt dat een paar dagen niet zo fijn, maar het geneest snel en ik vind dat niet opwegen tegen placentitis of een abortus daardoor hoor.

Annash succes met scannen morgen!

Dela welkom en op naar een gesprongen eitje zaterdag!

Juval klinkt goed en nu wachten, spannend!

Crazy_funky van harte gefeliciteerd met beide! Dat is mooi nieuws.

M_arjolein welkom. Lastig dat het ei niet wil springen. Op hoeveel dagen hengstig zit ze nu? Meer dan een week? Zal toch wel eens moeten springen nu zou je denken.

Bedankt voor alle felicitaties! Mijn dag kan echt niet stuk, mn vijfde generatie is echt in de maak jippie <3

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:43

Crazy-funky gefeliciteerd

Muronia ook gefeliciteerd dat ze toch nog wel drachtig is. Ook al zo’n verstopper