[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:13

Ladygiroc ik zou inderdaad nu wel beginnen met dekken.

Baudyh die is snel! Benieuwd of het pakt

Luna gefeliciteerd!

Charmfaith hopelijk snel op het wachtbankje :D

Corinadrenth gefeliciteerd!

Imaginaerum gefeliciteerd!

Balko zulke ruinen leren het vaak niet af. Ik zou ze gescheiden houden

JanineVV gefeliciteerd!

Nieky ben benieuwd of je goed nieuws krijgt van de scans! Klinkt wel positief :j

Jazzejam die staat er klaar voor :+

Hier gaan we morgen scannen. Vorige week was ook te vroeg geweest. Ze is nu veel milder naar andere paarden toe en weer relaxter. Ook vuilt ze niet meer. Ben heel erg benieuwd!

Balko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:21

Kabayo heb ze meteen gescheiden toen ik het zag inderdaad!
Vorige hengstigheid deed hij het niet. Heb t m niet eerder zien doen… Hij staat letterlijk aan mn achtertuin dus heb er goed zicht op.
Dus na de hengstigheid zet ik ze weer samen, en als ie dan weer gaat is t klaar.
Gelukkig snapt ie niet van welke kant ie moest komen :').
Maar wil geen risico met mn merrie.

Heb je 10 merrie’s en 1 ruin, is die ene nog n probleem ook :')

Spannend Kabayo, zo benieuwd naar n Perry baby!

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:31

Zojuist een dierenarts gebeld om de merrie te scannen om te kijken wanneer wij eventueel ook de hengstigheid kunnen verwachten en of alles gezond is, krijg ik het volgende te horen: ........ nee daar heeft u niks aan, u kunt ons het beste bellen als uw merrie hengstigheid vertoont ....

de dierenarts die ik belde doet daar in de buurt meer mensen helpen met fokken, dit op advies van eigen dierenarts die verder weg zit zodat snel kunnen handelen. Eigen dierenarts geeft namelijk aan dat het wel handig is en het wel kan ...... 8)7

Ben benieuwd wat jullie zullen doen met deze situatie :D

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:37

Ik zie er weer en hoop drachtig! Gefeliciteerd allemaal!!

Ik ben er ook mee eens. Hier wil ik ook niet een veulen voor april. Dit vind ik vroeg genoeg.

kabayo: zoo spannend! hoop voor jou dat het lukt. Echt heel benieuwd naar een perry baby

@kimWilliam: Wat raar, zeker met dat niet ieder paard de hengstigheid even goed toont. Ik zou toch vragen of die toch niet kan komen hoor. Anders toch nog een andere DA in de buurt zoeken. Zo vervelend.

Hier hebben we dit weekend veulen van 2 jaar geleden verhuist. Helaas moest hij daar weg waar hij stond. We hebben een tijdelijke plek gevonden tot er plaats is bij ons. Foto zal voor later zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:41

Hier ook graag vroege veulens. Wel binnenbak aanwezig.
Nu is het mei en is het nog geen mooi weer.. dus daar laat ik het zeker niet voor. Ene jaar geluk, ander pech

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:56

kimwilliam schreef:
Zojuist een dierenarts gebeld om de merrie te scannen om te kijken wanneer wij eventueel ook de hengstigheid kunnen verwachten en of alles gezond is, krijg ik het volgende te horen: ........ nee daar heeft u niks aan, u kunt ons het beste bellen als uw merrie hengstigheid vertoont ....

de dierenarts die ik belde doet daar in de buurt meer mensen helpen met fokken, dit op advies van eigen dierenarts die verder weg zit zodat snel kunnen handelen. Eigen dierenarts geeft namelijk aan dat het wel handig is en het wel kan ...... 8)7

Ben benieuwd wat jullie zullen doen met deze situatie :D

2x gehad dat ik liet scannen om te kijken waar ze in de cyclus waren omdat ik er niks aan zag. Kon beide keren direct sperma bestellen haha

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:57

kimwilliam: het is juist handig om te scannen om te zien hoever een merrie in de cyclus is. Het zal de 1ste niet zijn die geen hengstigheid toont.

Het veulen van Goldy dit jaar is 22 maart geboren, hoewel het regende kon ze direct naar buiten. Er is geen binnenbak, maar de stal staat in de wei, dus deur open en dan kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten willen zijn. Merrie en veulen gingen naar binnen zodra het begon het begon te regenen en veulen sliep ook veelal binnen. 's Avonds ging de deur dicht en stonden ze wel binnen.

Goldy is nog hengstig en vandaag weer geinsemineerd. Zal nu wel snel klaar zijn denk ik.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:07

Ik scan soms ook random hoor. Liever een keer te vaak scannen dan niks zien

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:08

Mijn merrie toonde ook niks. Gewoon die hand erin en scannen.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:18

iedereen bedankt, heb ook mijn eigen dierenarts gebeld en gevraagd.
Maandag weet ik hoe ze in dr cyclus zit :)
dan maar meer geld kwijt maar wil het wel weten voordat ik er straks mis en stel ze pakt niet gelijk ....

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:49

Ga met de voorgangers mee, als ze niks laten zien zul je er nooit achter komen als je niet eens begint met scannen. Vreemd advies van de DA die merrie begeleiding doet.

Vaak als je eenmaal weet waar ze zitten in de cyclus gaan kleine veranderingen in gedrag ook opvallen naar waar ze op dat moment zitten.

Hier ook een merrie die meestal weinig toont. En wanneer ze wel toont dan ben al zowat te laat.
Dagboekje bijhouden is wel handig met zo'n merrie heb ik gemerkt. :j

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 16:08

Eens, maar ik snap die dierenarts ook wel... met dit rare weer stellen ze het soms ook uit en gebeurt er weken lang niks, of worden ze opeens megahengstig als het een dag 18 graden is (vandaar dat er afgelopen dagen zoveel geïnsemineerd is).
Dat laat onverlet dat ik ook een ander paard laat scannen als er één hengstig is, meestal synchroniseren ze in de loop van het voorjaar, dus ik ga toch twijfelen als er één hengstig is en een ander laat niks zien.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 18:16

Hier toch even wat aparts. :\
Vandaag lekker de merrie aan het werk gezet aan de longe. Ze was lekker fanatiek, na wat galop werk liet ik haar even uitstappen. Ik dacht dat ze wat gas kwijt moest dat heeft ze wel vaker tijdens het werk. Staart ging om hoog en tot mijn verbazing vloog er vocht door de lucht die uit de vulva kwam. Kan het dat een merrie nog vocht passeert van het dekken 3 dagen later?

Normaal krijgt zij oxitocine gespoten na het dekken en wordt gecontroleerd op vocht. Ik ga ervan uit dat de DA dit nu ook heeft gedaan.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 18:17

Afbeelding

Jeejjj er is een vruchtje. Over 2 weken controle voor een kloppend hartje

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:46

jazzejam schreef:
Hier toch even wat aparts. :
Vandaag lekker de merrie aan het werk gezet aan de longe. Ze was lekker fanatiek, na wat galop werk liet ik haar even uitstappen. Ik dacht dat ze wat gas kwijt moest dat heeft ze wel vaker tijdens het werk. Staart ging om hoog en tot mijn verbazing vloog er vocht door de lucht die uit de vulva kwam. Kan het dat een merrie nog vocht passeert van het dekken 3 dagen later?

Normaal krijgt zij oxitocine gespoten na het dekken en wordt gecontroleerd op vocht. Ik ga ervan uit dat de DA dit nu ook heeft gedaan.

Ik weet nog dat wij ooit een merrie bij Zwartjes hebben gehad (omdat die 'alle merries drachtig kreeg'). Daar dreef het ook vanaf, dagen lang. Ze was geïnsemineerd maar hij schouwde met een ponyhengstje, daar reageerde ze heel extreem op. Volgens Zwartjes was dat een goed teken :D . Ik heb het later ook nooit meer zo gezien, maar de merrie was wel drachtig. Dus misschien hoef je je geen zorgen te maken.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:27

Van harte met de dracht scan,Hennos. Je hebt de zelfde DA zie ik. :))

Ja, misschien is het ook helemaal niet erg. Nog nooit zo iets gezien, schoot er echt uit. Maar vocht kan er maar beter uit zijn.

Vorig jaar bij de laatste poging was ze op 15 dagen leeg gescand. Ik heb haar toen weer terug naar huis gehaald. Na 3 dagen werd ze weer hengstig. En toen hadt ze ook wat dikke witte uitscheiding gelukkig geurloos dus dacht geen onsteking en duurde ongeveer 2 dagen. Heb me er toe niet druk om gemaakt. Maar dacht nog wel heeft ze toch vocht gemaakt in de baarmoeder, scan wees uit toen van niet.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 22:45

Weer een heel nieuwe ervaring als beginnend insiminator. Een super hengstige BMM net een floffy drulpudding. Prima te vinden dit keer. Gewoon recht vooruit. Prima om je vinger in het gaatje te krijgen maar die pipet. Pppfffff. Ik heb een halve spuit erin gedaan maar voor de zekerheid heeft mijn hulplijn de andere helft gedaan. Het was een lastige zei ze.
Dus mijn eerste halve merrie geinsimineerd. Ha ha
Morgen scannen of het ei weg is.

Mijn DA heeft speciale hengstig spuiten spul.
Werkt top na 2 dagen. Maar deze merrie is gewoon altijd heel snel. Bij haar na 1 dag.

Gefeliciteerd met alle drachtige trouwens. Wij gaan donderdag met de eerste scannen op dracht.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:14

hennos: gefeliciteerd!

baudyh: duimen dat het eitje weg is en succes met scannen donderdag!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:25

Hennos gefeliciteerd met de dracht!

Jazzejam misschien kun je nog even contact opnemen om te vragen of ze nog gespoeld was of oxy gespoten? Mijn ervaringen met vocht verliezen dagen na inseminatie zijn niet positief, maar hopelijk is dat bij jou anders.

Baudy kijk aan, stapje verder, wat goed! Nu maar duimen voor de eisprong.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:41

Hennos gefeliciteerd met de dracht!

Baudyh, hopen dat het eitje weg is.

Hier zojuist Rakizah naar de kliniek gebracht, mega hengstig, groot ei, goed hengstige baarmoeder. Ze hebben voor de zekerheid het ei afgespoten, doen ze met diepvries altijd zodat ze zo min mogelijk hoeven te scannen, maar zou me niet verbazen als hij er al eerder afgaat.
Kunnen haar waarschijnlijk vrijdag weer ophalen.

Morgen Aleeyah scannen, maar ik heb het idee dat ze niet drachtig is. Ze lijkt me te nerveus qua gedrag.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:59

Al_Zawraa klinkt positief met Rakizah. Duimen draaien. Ben benieuwd of je gevoel met Aleeyah klopt. Zou wel balen zijn...

Hennos gefeliciteerd!

Baudyh ik heb geen verstand van insemineren maar klinkt wel bijzonder. Hopelijk is het alsnog gelukt!

Jazzejam wat bijzonder. Nog nooit meegemaakt.. Laten we duimen dat het alsnog goed afloopt met een mooie dracht :j

Kendra klopt hoor wat je zegt, maar als je een merrie hebt dat sowieso nooit toont moet je toch echt gaan scannen. Dat moet ik ook, anders zal ze nooit drachtig worden :+

Kimwilliam goed dat je gebeld hebt. Inderdaad gewoon even scannen. Ben benieuwd maandag!

Jennyk nu op het wachtbankje?

AnsoDM lief! Ik hoop ook echt dat het nu lukt :)

Balko ah je had ze al gescheiden. Deed de ruin dit altijd al? Of alleen sinds kort? Haha hij weet niet waar die het moet zoeken met al die schone dames :P Ik ben ook erg benieuwd!

Het eerste veulen van Perry vind ik al erg gaaf. Erg lange benen en opwaarts!
Afbeelding

Zilver net gescand. Erg hengstig! Groot eitje ook. Alles zag er top uit. Morgen gaan we insemineren en zaterdag weer scannen. *\o/*

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:17

AZ dat klinkt gunstig! Succes gewenst.

Elina, ah het is zover, jij ook heel veel succes!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:55

Baudyh. Het valt nog niet mee he. Het is echt veel oefenen. Als ze zo zacht zijn dan blijft de pipet snel hangen in een plooi. Quir liet hier weten dat een pipet met dopje aan het einde, makkelijker gaat. Ik ga deze binnenkort bestellen en uitproberen.

Jazzejam. Ik zie het wel eens vaker. Hoeft niet altijd slecht te zijn. Ze is gecontroleerd, ik neem aan als er vocht was geweest dat ze hier voor behandeld is.

Hennos. Gefeliciteerd *\o/*

Az. Spannend duimen draaien. Hopen dat aleehjah toch drachtig is

Kabayo. Precies op het goede moment gescand. Spannend

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:39

kabayo: Goldy nog niet officieel op het wachtbankje, ik verwacht dat ze vanavond of morgen nog een x schouwen en dan of nog een x insemineren of de hengstigheid is over en dan kunnen ze weer naar huis en kan ze op het wachtbankje.
Jij succes met insemineren! Echt een leukerd van Perry! Als je zou zeggen dat het een valk is zou ik het ook geloven, maar dat kan natuurlijk niet met de kleur van Perry.

AZ: Duimen dat de scan van Aleejah morgen positief is en dat Rakizjah drachtig wordt.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:50

Nee AM het valt inderdaad nog niet mee. Gelukkig heb ik nog een paar paarden en een hele lieve. Hulp mevrouw . Die heeft er ooit een cursus van een week voor gehad dus ik snap best dat het met onze een daagse niet gelijk lukt.
Maar ik oefen vrolijk door