[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:06

Ik wil me hier ook weer melden. Vorig seizoen heeft m’n merrie na 85 dagen afgestoten en vond ik het te laat in het seizoen (augustus) om nogmaals te proberen. Vorig jaar had ze ook een rare cyclus. Uiteindelijk is haar hormoonhuishouding na de ‘dracht’ ook een tijdje in de war geweest maar sinds januari is ze perfect op schema hengstig. Vanavond wordt ze weer geïnsemineerd met hopelijk een beter resultaat dan vorig jaar.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:57

marjoliene: hopelijk dit jaar meer succes!

am: yes!! *\o/* Kom maar op met dat kwakkie :+

baudyh: wat fijn dat je een trailer kunt lenen, gelukkig hebben de paarden niets!

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:01

AM: precies mooi op tijd voor morgen *\o/*

Baudyh: gelukkig de merrie zelf niets.. schrikken!

Marjolein89: ik kan mij jouw pech nog wel herinneren. Welke hengst gebruik je ook alweer? Ergens stond mij Ferguson bij

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:20

Vorig jaar Ferguson inderdaad, dit jaar wordt het McLaren

Gave combi met bon bravour heb je zelf!

Baudyh: wat schrikken van je trailer zeg! Gelukkig niks met de paarden gebeurd

Am die staat ook lekker hengstig

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:53

Kabayo de verste zit nu op dag 8 na laatste dekking. En de minst verre dag4. Dus binnen 11 dagen zou kunnen. Maar misschien schouw ik ze wel gewoon.

AM jij kan er alweer aan beginnen!

Bamorka

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:14

AM_Horses die gaat er al mooi klaar voor staan! Ik ga voor je duimen morgen.

baudyh wat rot zeg! Maar wel fijn dat je een leentrailer hebt kunnen krijgen :)

Welkom "terug" Marjoleine89, hopen dat het dit jaar beter gaat!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:23

Spannend am horses. Bijna insemineren!

Wij hebben gister de opvoelbox geleverd gekregen en gaan vanavond de merrie die er dus in moet proberen te scannen

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 17:27

Ik had ook info gevraagd over een Duitse hengst. Ik snap dat het niet niks kost. Maar 100,- vond ik best veel, ik durf daarom deze hengst niet te gebruiken.

Bon Bravour vind ik ook een gave hengst

Beslissen jullie altijd een paar dagen van te voren of ter plekken welke hengst jullie gebruiken? Uiteraard aan de hand van je lijstje.
Een vriendin van mij heeft al twee maanden haar keus gemaakt. Ik ga nog van links naar rechts. Vind het daarom zo knap dat ze bij haar keus blijft

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 17:55

xritt, ik kijk gewoon wat ik zou willen verbeteren en verankeren. Maak een top 3 en dan moet je gewoon een keer stoppen met kijken. :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:18

Ik probeer vaak rond januari/februari mijn keuzes al wel te hebben. Dan kan het nog iets veranderen als er bijvoorbeeld een interessante hengst in de veiling komt (in februari is altijd de Arabian Futurity veiling, waarbij dekkingen van een stuk of 50 hengsten geveild worden). Soms loopt het alsnog dan wel anders, maar over het algemeen ligt mijn keuze wel vast.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:24

Die heeft er zin in am *\o/*

Ik heb ook wel gave nakomelingen gezien van bon bravour ben benieuwd hoe hij gaat bevruchten nu.

Ik heb vaak op voorhand ookal een aantal hengsten op me lijstje maar met jonge hengsten is soms lastig omdat je nog weinig weet en je dan opeens tegen dingen aan loopt of juist andersom. Dit jaar 4 dagen voor tijd nog gewisseld.

Morgen faith scannen op dracht ze zit dan op 19 dagen eventueel. Ik durf het echt niet te zeggen :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:45

JennyK ja ik vind haar anders, maar ik durf pas donderdag weer iets te zeggen erover (tenzij ze dus eerder hengstig zou worden).

BaudyH dat is schrikken! Gelukkig alles goed met de paarden. Ik ben ook voor een andere trailer aan het kijken. Ik heb nu een Böckmann Duo met alu bodem, maar ik wil graag een anderhalf paards vol aluminium. Ik rij altijd maar met 1 paard of met merrie en veulen en daarvoor vind ik een anderhalf paards fijner. Maar jeumig, wat zijn die krengen duur!

Marjoleine welkom, ik hoop voor je dat het nu beter gaat. Mijn ene merrie heeft 2 jaar geleden ook afgebroken en ik zit nu een beetje te twijfelen of ik haar niet op Regumate zal zetten als we een positieve drachtscan krijgen.

AM top, die is er klaar voor! Fijn als ze zo duidelijk zijn.

Corina fijn dat hij er is. Hopelijk lukt het scannen nu beter met haar.

Xritt ik ben in de winter al een beetje aan het puzzelen over mijn keuzes, maar wacht de hengstenkeuring af voordat ik definitief keuzes maak. Die is voor ons in februari (Groninger paarden) dus mooi voor het seizoen aan. Ik kom vaak bij een jonge hengst uit, dat is blijkbaar mijn ding ofzo haha.

CharmFaith spannend, succes morgen!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:00

Muronia oeh nog een week. Komt wel dichterbij nu! Vind dit ook de spannendste weken. Net als de allerlaatste weken met een vol uier :=

Amhorses ik lag dubbel _O- Hahaha wat staat ze er mooi voor!
Ben benieuwd morgen! Ook hoop ik hard op een drachtige bij jou :)

Xritt ik heb de hengstenkeuze vaak een jaar of zelfs een paar jaar ervoor al vast staan. Zo had ik Tiësto al 3 jaar op mijn lijst. Hengst Perry nu ook al 2 jaar (sinds zijn geboorte dus). Hengst voor volgend jaar heb ik ook al uitgezocht. Markus 491 :j Markus is voor dit jaar ook al een optie mocht Perry niet lukken. Voor de toekomst heb ik nog stuk of 5 friese hengsten op de lijst die allemaal bij haar passen. Mocht ze gezond blijven, makkelijk drachtig worden en de bevalling makkelijk doorstaat wil ik wel blijven fokken

Balko ah ja is ook zo van de chemische castratie. Ben benieuwd of hij mooi bevrucht

Charmfaith wat super spannend! Succes morgen

Corinadrenth ik zag een foto van de opvoelbox. Een hele mooie!

Welkom marjolein89. Hopelijk heb je dit jaar meer geluk :knuffel:

Knolselder je kan dus nog even op het bankje blijven zitten. Lange dagen hoor :=

Baudyh wat erg zeg van je trailer! Zoiets komt nooit lekker uit... gelukkig niks met de paarden!

Kiki1976 ook jij nog even op het bankje. Hopelijk zit het bankje wat lekker :P

Bamorka spannend!! Nu ongeduldig wachten

Goldenarrow leuk een eigen veulen! Is er al wat activiteit of zie je niks?

Ik zag wat vragen over Zilver. Of ze al hengstig is... nah... nee :=
Afbeelding
Afbeelding
Vandaag 26 dagen na de bevalling. Vorige keer gedekt 31 dagen na de bevalling. Zal er vast aan komen. Veulenhengstigheid toonde ze wel heel erg goed dus heb er vertrouwen op. In het weekend zou mooi zijn :j

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:17

Haha die moet er echt nog niks van hebben baudy := wat een bitchen kunnen die merries ook afentoe zijn }>

Mijne is daar in tegen de laatste tijd wel lief eigenlijk terwijl ze ook zulke koppen kan trekken misschien

Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:26

Balen baudy , trailers zijn kostelijk grapje inderdaad.

AM die is er klaar voor ja :D en morgen scannen, spannend!

Welkom Simpie94

Haha Kabayo wat een lijstje! Je bent nog wel even zoet :P

Satinka zit op 17 dagen, zaterdag gaan we scannen. Ik ga er van uit dat ze niet drachtig is, was met dat slechte weer, ei groeide niet goed, vocht gemaakt en met antibiotica gespoeld.. maar tot hiertoe is ze nog heel boos op Ollie.

En pffff hengsten keuze, praat me er niet van, kies hier maar eens elk jaar tussen :P _/-\o_ :')

Afbeelding

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:27

Zowee wat een hoop bij te lezen weer. Leuk zo'n actief topic :)

Ik had al gelezen van iemand die de merrie al drachtig heeft, is dat de eerste van dit topic? ik zit net als een aantal anderen op het wachtbankje. volgende week dracht scan spannend..

Zo Silver steekt haar gevoelens niet onder stoelen of banken, poeh zou er bang van worden als ik een hengst was... :D

Wat betreft de hengstenkeuze, ik had ook een aantal opties, maar dekgeld heeft ook meegespeeld, ik vind het nogal wat. Wij hebben ook zoogkoeien en daar gaan rietjes van 10 euro in..

Zie wel heel veel mooie combinaties voorbij komen, neem ik zeker mee in een eventuele volgende ronde.

Bij honden blijven de gevolgen van een chemische castratie best lang hangen, de testikels worden dan ook kleiner, is dat bij hengsten niet zo?

Marjolein89 wat jammer die verwerping, was er nog een reden voor gevonden? veel succes voor dit jaar!

Jeetje schikken van die trailer Baudy, ik zie dat je net als ik in Drenthe woont, als je nood hebt, mag je die van mij wel gebruiken hoor! ik heb een 1,5 paard Ifor Wiliams.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:39

Mijn merrie kan helaas nog niet gedekt worden. Vanwege een natuurlijke dekking in Duitsland moest er eerst een slijmmonster worden genomen. Ze blijkt een streptokokken ontsteking te hebben. Daar wordt ze nu voor behandeld en dan hopelijk de volgende ronde wel dekken. Toch niet voor niets zo'n onderzoek, blijkt maar weer.
Vorig jaar een veulen gehad, makkelijke bevalling. Hierna niet gedekt, dus hoe ze eraan is gekomen?

Kabayo, kan het ook niet zijn dat ze zo reageert om het veulen te beschermen? Ook al geschouwd zonder veulen?
Laatst bijgewerkt door suffie op 21-04-22 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:40

Spannend Muronia, ik las dat je je oudere merrie ook weer gaat proberen, ik duim mee dat het lukt!

Kabayo: Hahaha ze vind Perry nog niet zo aantrekkelijk

Spannend charmfaith, succes morgen

Desi_2409: Nee gewoon pech, ze had sowieso al een gekke cyclus, maar ze was wel in 1 x drachtig. Nu is ze al vanaf januari op de dag af steeds goed hengstig dus hopelijk nu meer geluk….

Xritt: ik was van plan terug te dekken met Ferguson, tot ik in november filmpjes zag van McLaren, sindsdien was ik zeker dat hij het moest worden. Het wordt een veulen voor mij, belangrijkste was karakter moet echt goed zijn, en een vrije bloedlijn. Mijn merrie is vrij degelijk gebouwd, dus ik hoop dat hij iets meer luxe geeft.

Het zit erin, nu weer afwachten en duimen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:53

Suffie ik schouw altijd zonder veulen. Om die reden inderdaad. Reactie is hetzelfde. Ik zette hier de hengst binnen en moest langs haar lopen. Met de veulenhengstigheid, dus een nog veel jonger veulen en beschermendere moeder vergat ze haar veulen echt wel even hoor :=
Dit was haar gezicht vorig jaar paar dagen voor de hengstigheid
Afbeelding
Wat vervelend van de ontsteking! Inderdaad wel goed zo'n test :j Hopelijk knapt ze snel op en kan je volgende ronde los!

Desi hahaha ja inderdaad. Zou er bang van worden :+ Goh rietjes van 10 euro... das wel beter!

Tinniie ja :P Heb merries te kort! Jij hebt ook elk jaar een moeilijke keuze. Ze zijn alle 3 knap <3

Charmfaith je bedoeld mij denk ik :D Die van jou kijkt wel lief :))

Marjolein89 nee nog niet. Doe ik zo mijn best hem er op zijn best er uit te laten zien, elke dag borstelen. Maar helaas. Vandaag getoilleteerd. Misschien helpt dat :P
Spannend bij jou! Ik duim!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:57

kabayo: overduidelijke foto's :j

muronia: spannend volgende week!

charmfaith: spannend morgen!

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 21:18

Oeps sorry kabayo ik bedoel inderdaad jou :')

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 21:25

Jullie gaan snel vooruit, succes aan degenen die aan het wachten zijn.
Hengstenkeuze is idd ook iets waar wat bij komt kijken.

Rafa en Breeze zijn beiden op het wachtbankje, Breeze wordt de 29e gescand en Rafa 7 mei. Bij beiden was het ei op tijd weg en geen vocht dus alles ziet er goed uit voor nu.

Ik lees dat sommigen de merries naar de hengstenhouder brengenvoor een cyclus, wij rijden nu telkens op en af omdat het 5 min rijden is maar toch is het wel een heel gerij zo met 2 merries.
Mss dat we bij een volgende ronde eens vragen wat de prijs is voor een verblijf daar en of ze evt wat buiten kunnen dan.
Hoewel ze er ws goed staan, vind ik het moeilijk om ze hier niet aan huis te houden.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:24

Muronia schreef:
BaudyH dat is schrikken! Gelukkig alles goed met de paarden. Ik ben ook voor een andere trailer aan het kijken. Ik heb nu een Böckmann Duo met alu bodem, maar ik wil graag een anderhalf paards vol aluminium. Ik rij altijd maar met 1 paard of met merrie en veulen en daarvoor vind ik een anderhalf paards fijner. Maar jeumig, wat zijn die krengen duur!!

Wij hebben nog uit mijn mennen tijd een bockmann mentrailer ook een duo. Vorig jaar al gekeken naar een andere maar wat je zegt vreselijke duur. Maar ja nu was de achterkant van een zijde verrot en vette schade. Laten maken ging over de 1000 euro. Ook weer zonde. Laten ze nu net een bockmann champion C ( dus inderdaad geheel aluminium) van 1 jaar oud hebben staan. Kop er af. Er zitten veel extra’s op. En in de btw. Dus die hebben we gekocht. Met een beetje geluk kunnen we hem zaterdag al inruilen. Krijgen voor de oude ook nog wat terug. Rip uit me lijf maar goed nu kunnen we weer jaren vooruit.

Afbeelding

Afbeelding

Oeps gevalletje.

Zal wel weer wennen zijn van een lange mentrailer naar gewoon.maar super blij mee.

Maar bedankt Desi voor het aanbod

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 23:04

Nou ik had vanmiddag een bijleespost gemaakt; je raad t al, WEG!

Was even bloed chagrijnig ervan dus nu een verkorte :') .

Hoeveel merrie’s zijn er eigenlijk al drachtig?
Dacht te lezen dat mijne de eerste is maar dat kan ik me toch niet voorstellen.

@Kabayo, silver wil dr goldy nog niet :')

@Nayla, ik heb dat ook hoor, heb ze toch liever thuis. En daar vaak veel op stal. Ik denk dan; regelmaat en rust is ook belangrijk voor dracht dus ik durf het niet aan. Scheelt wel n boel!

@Marjoleine, oeeeh spannend! Hopelijk blijft het nu mooi zitten.

@Baudyh, oei ziet er niet fijn uit, gelukkig n mooie bijna nieuwe nu!
Ik ben ook werelds blij met mijn nieuwe Ifor! Voelt fijn op de weg.

@Xritt, ik heb de hengstenkeuzes allemaal al begin van het jaar gemaakt. En kan dan evt nog switchen naar n jonge hengst als er eentje goed uit de verrichting komt.
Duitse hengsten doe ik ook niet, zat mooie in Nederland en de voorwaarden en bezorgprijzen schelen veel. Nou dan kies ik wel uit een van de Nederlandse opties. Soms wel jammer maar goed.

Morgen haal ik Diva op, de tweede merrie. Stond vanaf dinsdag hengstig maar lijkt er nu al klaar mee te zijn. Lijkt me erg apart dus morgen meteen even laten scannen.
Wel lastig, die heb ik zelf nooit echt live beoordeeld dus de hengstenkeuze vond ik lastiger.
Heb Next Level gekozen en nog een advies bij Van Uytert gevraagd. Misschien dat ik nog overstag ga.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 23:55

jennyk ik snap hem.

baudyh gelukkig niks met de paardjes! Maar wel schrikken.
Maar hij is goed stuk idd.
Maar fijn dat je al een andere hebt kunnen kopen.
Hier ontkomen we er straks ook niet aan, een 2paards.

AM_Horses nou kom maar op zegt ze haha

Marjoleine89 welkom! Fijn dat ze al regelmatig goed hengstig is. Hopelijk ook gelijk gelukt in ronde 1, we duimen voor je mee

corinadrenth ideaal dat die er al is. Allemaal gelukt?

Xritt degene die we eerst gezien hadden rekende ook € 100.
Wij waren al ruim van de voren verandert. Maar voor ons is het pas het 2e veulentje wat we hopelijk zelf fokken. En met het doel dat hij/zij (als het allemaal mag lukken natuurlijk) bij ons blijft.
In principe is het mijn dochter die een veulen uit mijn merrie gaat fokken.

CharmFaith ga hard voor je duimen, hopelijk is ze drachtig. Succes morgen.

Kabayo ah nog een aardig lijstje met eventuele hengstgen. Leuk hoor!
Nou lekker hoor, ben niet zo goed in stil zitten haha.
Haha die foto, geweldig. Ze is in ieder geval duidelijk _O-

Tinniie ik ga voor je duimen, hopelijk is niet alle moeite niet voor niks geweest en is ze toch drachtig. Succes zaterdag.
Wauw die keuze is lastig zeg, al vind ik die middelste echt wel een gave aftekening hebben op zijn hoofd.

suffie nou zeg dat idd. Goed dat het getest is.
Hopelijk slaat de behandeling goed aan en krijg je volgende ronde groen licht.