[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:34

Morgen wordt bij mij de eerste merrie weer opgevoeld. Twee weken terug net de eisprong gemist. Nu begint het weer spannend te worden. Kan ik ook weer actief mee praten :D

AM: mooi veulen van Taminiau

Janine: Ben jij er al uit?

pradadaan

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:43

Hier ook morgen een afspraak met de DA. Ik hoop dat ik goed gerekend heb en dat we deze week kunnen insemineren :j

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:02

Denneboom nog niet, hopelijk binnenkort duidelijkheid dan zal even toelichten :)

En spannend voor jou ook!

Pradadaan welke hengst ga je mee dekken?

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:36

Ik ga opnieuw Ceasar ter Linden voor Giv gebruiken.
Ik hoop dit keer op een Nacho in merrie vorm :j

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:21

Ik kom mij ook melden, mijn Schwarzwalder fuchs merrie van 3 jaar ga ik morgenochtend laten voelen.
Ik wil haar laten dekken door hengst Fritz die voor dit dek seizoen in Nederlands staat.
Super spannend en als het lukt ook mijn eerste veulen die ik ga fokken.....

Dit is mijn merrie
Afbeelding

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:35

Welkom Fleuribelle, Nynkster, Wpaard, Hennos!

@Superpony, hopelijk krijgt ze dit jaar een mooie cyclus en hoef je er geen speciale dingen mee te doen. wel fijn om te weten dat het er van binnen goed uitzag

@Baudyh succes op het wachtbankje hopelijk goed nieuws over een aantal dagen!

@Kabayo wat ziet zilver er toch goed uit ook zo na het veulenen! en wat heb je een mooi bont euuh ijsveulen :')

@Flashwolves wat een gave hengst !! ik houd wel van zo veel wit :o

@Mukiwacobs wat gaaf dat je met je eigen hengst kunt dekken. Nu maar op naar het wachtbankje :D

@Goldenarrow Gefeliciteerd met de dracht !! *\o/* Wel even schrikken als je zulke geluiden uit je trailer hoor komen! gelukkig valt het redelijk mee :=

@Jazzjam hopelijk groeit het vruchtje goed naar verwachting ! als het donderdag goed lijkt feliciteer ik je ;) *\o/*

@AM_Horses mooie dame is het jou Sammie! en Wauw wat een gaaf veulen van Wild thing van vorig jaar <3 hopelijk blijft alles dit jaar goed gaan met wild thing en brengt ze je weer zn knappe

@Nynkster wat een prachtige combies <3

@Luna2006 ook op het wachtbankje spannend! mooie combi en helemaal met de genoemde kleurkansen :D

@Wpaard ik snap dat je het spannend vind, vond ik ook de eerste keer ! leuke combi hopelijk wil ze drachtig worden !

@Vulina Gefeliciteerd met de dracht van Uriante *\o/*

@Pradalaan gave combi ! Duim voor een merrieveulen voor je!

@Cynthia82 wat is Idris een plaatje ! Ik snap heel goed dat je terug wilt dekken.. <<)

Nika is vandaag geïnsemineerd met Next Level :D Dus wij sluiten ook aan op het wachtbankje :D *\o/*

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:51

Welkom Hennos. Ik blijf een zwak houden voor dat ras. Leuk dat je ook met een Schwarzwalder hengst dekt.

Gezellig ook op het bankje lovejouuu! Super hengst die Next level. Ik verwacht een veulen met veel knie in combi met jouw merrie *D

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:04

[quote="simpie94"]Welkom Hennos. Ik blijf een zwak houden voor dat ras. Leuk dat je ook met een Schwarzwalder hengst dekt.

Ja ik wou het bij de Schwarzwalder houden en dan met veulen in September mee doen aan de stamboekopname merries en veulenkeuring. Hopelijk lukt het. :)

Hier een foto van de hengst.

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:41

Hannos welkom! Mooi ras inderdaad!! Alleen niet uit te spreken/ schrijven haha :P mooie merrie! En wat een geluk dat de hengst nu in NL staat

LovejouuulB mooie bijleespost! Bedankt! Heb haar nu 2x 10 min onder het zadel gehad met baby erbij en net 10 min gelongeerd met baby in de stal. Bijde best braaf en rustig :) Zo blijft ze in mode :D
Jeeej wachtbankje *\o/* is het leuk om een wachtbankje lijstje bij te houden? :+

Pradadaan leuk zeg , dezelfde combi! Duim op een merrie variant voor je! Hopelijk kan je deze week dekken :j

Dennenboom spannend *\o/* Heeft deze merrie nu ook een veulen aan de voet? Meende even dat die van jou later geveulend heeft dan zilver , of is het de veulenhengstigheid?

Lastig zeg met Duitsland, wat zijn die nieuwe regels precies? Of alleen een recente test?

Amhorses plaatje die van vorig jaar <3 Heb je die nog?
Spannend met Sammie! Is Formidable nog naar de NRPS hengstenshow geweest?

Cynthia lastige keuze hoor. Snap het ook zeker wel met die lastige regels e.d.
Haha ow oeps. Naja nu niet meer gezien. We gaan het zien met scannen.

Wpaard okee :) Wat ga je er mee doen? Voor de wagen?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:41

Idd een recente test, alleen kan die niet bij de GGD worden afgenomen, maar moet bij een commerciële teststraat en moet je zelf betalen. Deze testen mogen maximaal 48 uur oud zijn. Reken maar dat je risico loopt met een gele kentekenplaat, hier aan de grens werd vandaag al volop gecontroleerd. Veel grensverkeer, i.v.m. schoolgaande kinderen. Wij hebben ruim 80 Duitse kinderen op school en die kwamen vandaag grotendeels allemaal met de auto door het slechte weer.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:46

Wij gaan ook een van onze merries laten dekken in Duitsland. Hoop dat de testen half/eind mei niet meer hoeven. Zou je geen screenshot kunnen laten zien van je negatieve test? Heb me daar nog niet in verdiept eerlijk gezegd.

Nog 1 hengstenkeuze te maken voor een van onze Welsh merries. Voor de andere drie merries zijn ze bekend :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 22:04

superpony schreef:
Cynthia82 schreef:
Ik moet het inderdaad zelf halen. Verzenden doen ze niet.

Superpony, ik heb nu nog maar één merrie ja. Vorig jaar februari haar zusje verkocht en in juni haar moeder moeten laten inslapen.

Ver over de grens? Of zou op de grens overhandigen nog kunnen bijv?

Ik weet dat hier teveel overgangen zijn om overal te controleren, maar misschien gaan ze juist daarom overal wel staan en rond rijden.
Niet omdat ik illegaal wil doen, maar qua timing je het anders niet gaat redden

En men moet niet vergeten dat je positief kan testen zonder heftige klachten. Dan zit je ook.

1 Merrie is wel lastig. Ik heb er dan wel 2, maar eentje is 28, dus die dekken we niet.

Keuzes zijn lastig. Mooi koppie AM_horses

Als je elk jaar dekt en meerdere merries is het wel leuk om wat verschillende combi's te proberen.

30 km voorbij Venlo. Maar ja, ze reageren ook slecht/niet op mijn berichten, dus jouw idee gaat ook niet werken denk ik en ik denk dat ze flink gaan controleren.

Spannend Dennenboom, maar ik denk dat je bedoelt dat ze gescand wordt op haar eitje?

Spannend pradadaan! Ik hoop zo dat je een merrie krijgt!

Welkom Hennos :)

lovejouuuIB, spannend!!!

Een recente, dure test ja en je moet jezelf registreren.

Kimm, ik weet niet hoe die commerciele teststraten het doen, maar dikke kans dat je de uitslag wel per mail krijgt (of ook via DigiD?) Dan kan je die laten zien, maar wat is daar het voordeel aan? Je krijgt ze nooit op papier toch? Of ik snap je niet zo goed, kan ook :)

Ach, mijn keuze wordt zo makkelijk gemaakt voor me :)

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 23:05

Cynthia82 schreef:
ik weet niet hoe die commerciele teststraten het doen, maar dikke kans dat je de uitslag wel per mail krijgt (of ook via DigiD?) Dan kan je die laten zien, maar wat is daar het voordeel aan? Je krijgt ze nooit op papier toch? Of ik snap je niet zo goed, kan ook :)

Dat laatste is het denk ik haha.
Ik bedoel de gewone GGD testen. Daar krijg je een uitslag van via je DigiD, zou je die bij de grens niet gewoon kunnen laten zien? Als je weet wanneer je de grens over gaat kun je daar rekening mee houden door een 'gewone' test te laten doen, toch?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 23:09

O zo :)
Maar wat als de veearts komt scannen en zegt: ze kan vandaag (of morgen) geïnsemineerd worden.
Dan ben je met je GGD test te laat.

Met insemineren aan huis weet je natuurlijk nooit precies wanneer je moet gaan.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 23:18

Cynthia82 schreef:
O zo :)
Maar wat als de veearts komt scannen en zegt: ze kan vandaag (of morgen) geïnsemineerd worden.
Dan ben je met je GGD test te laat.

Met insemineren aan huis weet je natuurlijk nooit precies wanneer je moet gaan.

Testuitslagen zijn gelukkig over het algemeen wel snel binnen. Ligt wel aan de locatie. Ik heb ze binnen 6 uur binnen gehad. Helaas ervaring genoeg mee, maar dat terzijde.
Maar daarom ook 'als je weet wanneer je de grens over moet' (ongeveer) :) anders is het inderdaad lastig.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 00:35

Dennenboom. Spannend. Ik ben benieuwd hoever ze is

Pradadaan. Leuk,hopelijk snel insimineren

Hennos. Welkom

Lovejouuu. Spannend, wordt ze nog gescand of ei weg is?

Kabayo. Zilver ziet er fantastisch uit. En het veulen zo leuk en makkelijk <3

Ik heb het veulen van afgelopen jaar verkocht. Was wel een hele stoere :j

Kimm. Leuk. Show je ons de combinaties?

Cynthia. Volg je gevoel. Meer kan ik niet zeggen. Als de maatregelen tzt beter wordt lukt het misschien wel om over de grens te gaan. Het is afwachten hoe dit verloopt natuurlijk

Morgen moet Sammie nog een keer geinsemineerd. Ik verwacht niet dat ze deze veulen hengstigheid pakt. Maar ze staat er zo mooi in conditie bij. Je weet maar nooit...

De twijfels waren weg om een andere hengst te gebruiken bij Wild Thing. Nu is dus deze dracht wat stomme fratzen gaan uithalen met uitvloei en melk lekken enz -O- dat heeft ondertussen over de duizend euro aan medicatie gekost. Dan ga je toch weer nadenken. We zullen zien hoe het loopt. Eerst een gezond veulen en een gezonde merrie.

De combinatie Formidable en Wild Thing hebben me al 2 pracht nakomelingen gegeven. En kunnen giga bewegen.

Dit is de eerste <3
Afbeelding
En Oriana hier als veulen en jaarling, ondertussen 2 jaar
Afbeelding

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:54

Kabayo: Dit is mijn andere merrie. Zij is vorig jaar gust gebleven.

Cynthia: Ja dat bedoel ik haha

AM: mooie combinaties met Formidable inderdaad! En natuurlijk ook een ideale situatie

Wij moeten vrijdag nog een keer opvoelen. Ze is nu beginnend hengstig.

Vraagje: Mijn andere merrie heeft nu een 14 dagen oud veulen. Veulenhengstigheid wil ik overslaan. Zal al geweest zijn waarschijnlijk maar niks vernomen. Wanneer kan ik het beste deze merrie scannen?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:24

Veulen hengstigheid is meestal rond de 8 dagen. Vanuit daar zou ik dus verder tellen. En dan liever een keer te vroeg dan te laat. Maar opzich is er nog tijd genoeg.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:33

Dennenboom ik heb na 26 dagen gescand toen zat er een beginnend ei.

Maandag sperma gehaald in Duitsland en geïnsemineerd maar ei was er niet af vanochtend dus vandaag opnieuw insemineren en wat bijspuiten.
Helaas kan ik het vandaag niet zelf ophalen ivm de corona test. Wij konden nergens vinden dat een ggd test voldoet dus ik neem het risico niet. Worden dure verzendkosten #)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:43

Denneboom, gewoonlijk scan je 18 dagen na eisprong op dracht. De meeste merries hebben 10 dagen na het veulen eisprong. Dus dan dag 28. Voor de zekerheid doen wij vaak een paar dagen eerder.

MizzM, wat is er bijgespoten?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:58

Vulina de da heeft Chorulon gespoten.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:15

Cioccolato, MizzM en Vulina: Bedankt :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:20

Als tip; het ei springt 36 uur na de chorulon. Wat dat betreft zou morgen insemineren handiger zijn..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:26

Bij Fi is vorig jaar ook het eitje afgespoten met chorulon vlak na het insemineren.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:27

Het kan natuurlijk wel, aangezien sperma 48uur in de merrie leeft :)