[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:51

Onze merrie doet niet echt voort. Woensdag had ze een mooi ei van 3 cm,vrijdag was het amper gegroeid. Het slechte weer helpt ook niet mee.
Bij ons zijn zowel merrie als hengst vos,dus ik denk dat we vrij zeker zijn welke kleur het veulen zou worden :D Hoop zelf op een merrie,niet meteen een voorkeur qua aftekeningen.
We zijn net even op bezoek geweest bij de merrie. Ze staat heel relax bij de hengstenhouder,is niet ingevallen of zo dus dat is fijn!

Mooie combinaties en knappe veulens! Verschillende die ook bijna klaar zijn om te insemineren lees ik,succes!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:02

paardje1203, jammer dat je de hengstigheid net gemist hebt. Hopelijk heb je de volgende ronde meer geluk. Wat een gave hengst hebt je voor haar uitgekozen! Op internet kan ik hem niet echt terug vinden. Weet jij waar ik meer informatie over hem kan vinden?

busyissy, eng dat ze zo onrustig wordt op de trailer.

Cheytjuh, leuk merries heb je! Het veulen van dit jaar heb ik nog aan mijn man laten zien toen hij voorbij kwam in de Marktplaats. Wat een schatje!

Sanne96, jammer dat het niet in een keer gepakt heeft. Gelukkig kan je gelijk door met de volgende cyclus. Hopelijk deze ronde meer geluk.

Angelpam, wat een mooie merrie heb je! Ga je weer voor dezelfde hengst dit jaar?

Cioccolato, ook al knappe merries! Vooral je prinsessenpaard valt me in de smaak :D Ik ben gek op 4 witte benen en een bles!

Cynthia, wat wordt Deja mooi zeg! <3

In mijn dromen zie ik weer een mooi vos merrieveulen met 4 witte beentjes en een bles voor me. Nu denk ik dat gezond boven alles gaat. Ons eerste veulen was echt mijn droompaard, maar hebben we in moeten laten slapen. Dan zie ik het toch liever anders.

marije1502

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:14

Mirjamalvaro: gefeliciteerd! En nu ook op het wachtbankje

Cowgirl: wat duurt dat wachten dan lang he... maar gelukkig heeft ze het daar goed.

AndreaB. Nou inderdaad een gezond veulen en gezonde moeder zijn natuurlijk het belangrijkste!

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:17

AndreaB er staat niet veel informatie over hem op het internet hij is goedgekeurd voor het AES. En aangewezen voor het kwpn maar de eigenaar heeft hem thuis gehouden.

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:22

Wat een mooie combinaties komen hier voorbij!! <3 <3

Vanochtend is de dierenarts weer geweest het ei was er af dus nu over 18 dagen weer scannen, zit nu alweer in spanning :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:41

haha wat grappig dat hier meer mensen hopen op een veulentje waar ze makkelijker los van kunnen komen voor verkoop. Zul je zien dat het er eentje wordt met een megageweldig leuk karakter en dat het nog steeds moeilijk wordt :D

Interessant met dat nieten Fotsy, maar als ze niet luchtzuigt, waarom zou dat nieten dan nodig zijn geweest?

cp112 ik vind die veulens beide wel heel mooi getekend eigenlijk, ondanks de verschillen.

AM-horses, abbonnement op wachtbankjes dit jaar? Uit interesse, wat zou regumate moeten gaan doen?

Mbt dichtzetten.. Ik zou daar niks op tegen hebben, maar zijn jullie niet bang dat je te laat zou kunnen zijn met open zetten? Stel merrie bevalt vroeg en je bent er nog niet op verdacht en ze is nog niet open gezet.. brrr..

Cheytjuh ik kwam je bonte veulen al tegen ergens op bokt. Hoe vaker ik haar zie, hoe leuker ik ze vind. Sowieso mooi dat ze 4 keer een witbeen/laarzen heeft.

mirjamalvaro dat is supergoed nieuws allebei!

Cowgirl83 balen dat het niet echt opschiet. Een beetje hetzelfde als bij AM_horses dus. Scheelt dat ze zich goed voelt verder, maar laat ze maar even doorbroeden op dat eitje nu.

AndreaB zeer zeker dat gezondheid bovenaan staat, daar heb ik helaas ook ervaring mee. Maar een beetje dromen mag :)

Sanne96 oeh spannend, nu afwachten!

Ik vind het een spannende dag vandaag, Wainonia wordt geinsemineerd. Ik hoop zo dat ze goed zitten met de timing! Frustrerend dat ze niks toont. Onze oude merrie staat sinds dinsdag flink hengstig en Wainonia is gewoon haar nukkige zelf terwijl de scans laten zien dat ze ook hengstig zou moeten zijn (gezien het ei van 4 cm afgelopen vrijdag). Gekke merrie!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:44

Hier ook niks tegen dicht zetten. Gebeurd dan op de kliniek waar we insimineren. Die sturen aan het eind nog een brief met let op x aantal weken van te voren open zetten. Weet zo niet meer hoeveel.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:55

Hoe zat het nou met dekkingen regristreren. Deed de hengstenhouder dit?
Ik weet nog dat je na laatste scan aan hengstenhouder moest laten weten of ze drachtig of gust zijn.
En veulen natuurlijk zelf regristreren als het geboren is. Maar de dekking, kan het ook niet vinden in mijnkwpn /mijnnrps. :=

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:59

Wij doen rond de 2 weken, ook afhankelijk van de ontwikkelingen van de merrie. Vorig jaar hebben we het helaas mee gemaakt, bij een net aangekochte merrie. Zij stond nog bij de verkoper. Ze hadden geen datum aan ons door gegeven dat ze moest veulenen. Wietse had gezien dat ze dicht stond, dus Nog gezegd; ze moet wel ruim vtv open. Kregen we de dag erna een foto met veulen ernaast. Merrie was flink kapot, wel gehecht op hun kosten, maar niet drachtig geraakt vorig jaar..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:01

Ach ja. Het veulen zal er idd wel uit komen. Maar ten koste van de merrie idd. Goed in de gaten houden met zulke dingen!

Ik doe niks met de dekking. Breng m'n merrie weg en als ik haar drachtig terug krijg staat die dekking in mijnkwpn. Mooi makkelijk. Maar daar betaal ik ook voor _O-

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:01

mirjamalvaro schreef:
Hoe zat het nou met dekkingen regristreren. Deed de hengstenhouder dit?
Ik weet nog dat je na laatste scan aan hengstenhouder moest laten weten of ze drachtig of gust zijn.
En veulen natuurlijk zelf regristreren als het geboren is. Maar de dekking, kan het ook niet vinden in mijnkwpn /mijnnrps. :=

Bij mij zijn ze door gegeven door de hengstenhouder en kan ik ze terug vinden onder "mijn dekkingen".

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:14

Oh lekker makkelijk dus, dan hou ik dat in de gaten. Thanks. :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:17

Murosch schreef:
Interessant met dat nieten Fotsy, maar als ze niet luchtzuigt, waarom zou dat nieten dan nodig geweest!

Omdat de uitgang zal ik maar zeggen wel duidelijk verzakt is ongeveer 6 cm.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:17

Meestal wordt het pas oktober geregistreerd :j

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:45

Paard van een vriendin van mij was ook dicht gezet omdat ze net zo klinkt als een overloop van een zwembad als ze loopt. Ze is vorige week weer open gemaakt. Even voelen, scalpelmesje erlangs, nog even voelen, nog ietsjes verder open gemaakt en klaar. Merrie stond al die tijd, 1 minuut, gewoon van haar hooi te knabbelen zonder zelfs maar 1 oor te draaien :+ en het is een miep eerste klas. Ze heeft jaaaaaaaaren geleden ooit een kleine oorontsteking gehad en aan dat oor mag je nu nog steeds niet echt komen :roll: Dus ik zou zoiets absoluut niet zien als een belemmering om te fokken.. Als het nou best een invasieve ingreep was zou ik er eerder mijn bedenkingen bij hebben.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 15:54

Orange weer opnieuw gedekt die was weer hengstig.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 16:14

Ik heb weer niets gehoord van Eli, ze zouden iets laten weten vandaag na het insemineren gisteren. -O-

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 16:21

mirjamalvaro schreef:
Ik heb weer niets gehoord van Eli, ze zouden iets laten weten vandaag na het insemineren gisteren. -O-

Dat gaat nog niet echt vlekkeloos, die communicatie..

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 16:23

Nee he :')

Hoe lang staan jullie dames gemiddeld bij de hengstenhouder? Dit is nu de 16e dag. :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 16:31

mirjamalvaro schreef:
Nee he :')

Hoe lang staan jullie dames gemiddeld bij de hengstenhouder? Dit is nu de 16e dag. :=

Fayola stond er 3 dagen en zilver een week.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 16:41

Damn dan doe ik toch iets verkeerd :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 16:55

Mijne vaak ook een aantal dagen, misschien 3. Veel langer wil ik zelf ook niet, ze staan daar op stal namelijk.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:06

Vaak worden ze daardoor ook minder vlot hengstig. Lekker naar buiten!
Wij doen aan merrie begeleiding, voor zowel onszelf als derden. Dus ze blijven hier gewoon allemaal thuis. Alleen voor diepvries gaan ze vaak 1 nacht weg.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:09

Gisteren merrie weer naar de kliniek gebracht. Had nu wit zand op de bodem van de trailer gedaan en dat scheelde enorm. Weer braaf paard erlangs. Ging super goed nu, drie wiebels onderweg, maar ze kon zich nu veel sneller corrigeren. Denk dat ze zo wel mee kan voortaan, hopelijk op termijn ook weer alleen(is wel handiger voor les en op wedstrijd).
Gisteren nog gescand, ei van 32mm dus dat duurt nog wel een paar dagen.Ze blijft daar nu staan tot ze geïnsemineerd is.

ZonnetjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:43

Even via telefoon dus kan moeilijk op anderen reageren.
Mijn merrie vandaag al naar de hengstenhouder gebracht nadat ze donderdag hengstig was gespoten. Meteen even schouwhengstje erbij en ze is mooi al beginnend hengstig, mooi niet te vroeg in cyclus gespoten dus!
Hoop haar eind vd week weer op te halen, en dan afwachten...