[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 23:35

suffie schreef:
Milan_lover schreef:
Zonet gescand, madam had zondag namelijk hengstig moeten zijn. Heb te hard geroepen dat ze het altijd precies netjes op de 21 dagen doet volgensmij... Wel kon de DA aan de baarmoeder voelen dat er een hengstigheid aan zat te komen, en 1 eitje van 25 mm, zij laat ze meestal springen tussen de 5 en 6 cm... Laten we nu net aankomend weekend een weekendje weg gaan 8)7 Grrrr, het loopt ook nooit zoals je wil he :') Denk dat we maandag dan maar weer scannen en dan hópen dat we nog op tijd zijn....

Kun je de merrie niet bij de HH neerzetten? Dat zij scannen of schouwen met de hengst erbij?
Mijn merrie was op maandag beginnend hengstig en uiteindelijk had ze vrijdagavond een ei van 5,6 en zaterdagochtend was het weg. Ze is vrijdagavond geïnsemineerd, dit keer met een rijpaardhengst.

We hebben er nu toch voor gekozen (na lang wikken en wegen), om haar thuis te houden, vinden we toch een fijner idee. Daarbij zit de HH niet om de hoek en is de merrie bij vreemden niet de makkelijkste. De DA kent haar inmiddels en er is met de DA ook veel te regelen. Wie weet als het er echt op aan komt dat ze ook wel een weekendje bij de DA kan blijven staan. Maar, zoals ik al zei, wij vinden een cyclus wachten echt geen ramp, al heeft ze het natuurlijk wel een beetje stom gepland zo, haha :=

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:09

Dan zou ik ervoor kiezen om haar bij de DA neer te zetten. Paarden plannen inderdaad nooit, vooral niet met zulke dingen. Je hebt nog tijd, maar stel dat ze niet meteen oppakt dan ben je zo weer eind mei.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:41

Vanochtend hebben we onze Zeoliet merrie drachtig gescand van Ferdeaux :D Ze had een dubbele eisprong maar er zat er gelukkig maar 1. Deze had ik niet verwacht, de eisprong duurde wel 8 dagen :wow: Super blij mee in ieder geval!

Crines

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:01

Super Vulina! Kan geloven dat je daar heel blij mee bent, zeker als je het niet verwachte.

Dat is inderdaad balen milan. Hopelijk lukt het toch nog deze cyclus.

Mijn veearts liet bij het insemineren verstaan dat hij mijn merrie zou willen dichtnaaien van zodra ze drachtig gescand is.
Zelf ben ik daar nu niet bepaald een voorstander van en zou ik het alleen willen doen als dat nodig is.
Maar ik heb er geen ervaring mee.
Wat is jullie mening/ervaring hierover?

Mijn merrie is 17 jaar en dit zou haar 10de veulen worden. Voorheen is ze nooit toegenaaid geweest.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:04

Gefeliciteerd Vulina! Gaat goed bij jullie!

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:07

Gefeliciteerd Vulina!

Crines, wat is de reden waarom hij haar nu dicht wil naaien dan?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:18

mijnlieverd schreef:
Gefeliciteerd Vulina!

Crines, wat is de reden waarom hij haar nu dicht wil naaien dan?

Wel dat weet ik eerlijk gezegd niet precies mijnlieverd. Ikw as namelijk niet zelf bij de inseminatie dus kon er niet naar vragen.
Maar hij had het er bij het scannen al eens over gehad en toen vroeg ik of het misschien was omdat haar baarmoeder gezakt was en ik dacht dat hij toen zei dat het was 'voor de zekerheid' omdat ze misschien lucht kon happen en zo het veulen verliezen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:20

Bedankt allemaal!

Crines: Ik doe het wel bij vooral oudere merries, als ze lucht zuigen raken ze beslist niet drachtig. Deze merrie die vanochtend drachtig bleek is ook dicht gezet. Vorig jaar bleef ze gust, ze stond toen nog bij de vorige eigenaar en helaas hebben zij bij de opvolging niet aangegeven dat dit nodig bleek. Zelfs ik kon het zien en horen...
Het is een korte ingreep waar ze weinig last van hebben..

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:24

Dus je kan het op één of andere manier vaststellen (horen) Vulina of het nodig is?
Of doe jij het gewoon bij alle oudere merries uit voorzorg?

En wat dan bijvoorbeeld als er iets mis gaat en ze het vruchtje afstoot? Dan kan het er toch niet uit?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:25

Nee, ik doe het niet uit voorzorg. Bij het insemineren voelen ze het wel en soms hoor je het dus ook.

Ze hechten een stukje (afhankelijk van de ernst, soms maar 1 a 2 hechtingen) van de bovenkant van de vulva dicht. Als het vroeg af komt merken ze daar niks van. Je moet voor de bevalling wel de merrie open laten maken. Ze plassen ook uit dezelfde opening, dus het moet wel open blijven..

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:34

Gefeliciteerd!

Geprobeerd bij te lezen :o

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:38

Die dag kan met insemineren heel goed voelen hoe slap het weefsel is en beoordelen of het nodig is. Ik vind het geen enkel issue, zo zonde als ze om zoiets verwerpen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:44

Gefeliciteerd Vulina!

Crines, als het niet nodig is zou ik het niet doen..

Hier vandaag insimineren :)

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:52

ik blijf hier ook trouw bijlezen.
Ben nog steeds aan't wachten op bericht dat Falke hengstig staat. Mag nu toch wel eens gaan komen. Ben geduld wordt echt wel op de proef gesteld.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:59

Gefeliciteerd Vulina! Dat is een mooie meevaller.

Sjintoo nog een paar dagen dan slaat het weer om, 20 graden in zicht, dus als ze DAN nog niet hengstig willen worden!

Ik ben verder aan het aftellen naar het scannen.. Nog 6 dagen te gaan, we komen er wel! Op de een of andere manier maak ik me er niet echt ongerust over dit jaar. Misschien omdat het toch nog vroeg is en als het nu niet raak is geweest, dan hebben we sowieso nog wel 2 rondes te gaan voordat we het opgeven. En ik zie gewoon een jonge gezonde merrie dus ik verwacht eigenlijk wel dat het gewoon klaar is nu. We gaan het wel zien. Ik heb wel heel ander babynieuws trouwens: [BB-ITP] Überfluffig en lief!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:14

De dierenarts bedoel ik natuurlijk

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:21

gefeli vulina met de drachtige, gaat goed bij jou

oh spijtig van de niet drachtige, maar nog niks verloren

jammer dat er zo moeilijk hengstig komen
geduld sjintoo, geduld :P

wow een ei van 5-6 voor een pony van 1.40, das huge
en hier in kliniek zeggen ze dat ze 0.3 groeien per dag, dus kan nog he Milan Lover

ben benieuwd naar de scanners binnenkort

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:28

Gefeliciteerd vulina mat je drachtige merrie.

Dichtzetten deed mijn zusje ook altijd bij de oude friese merrie. Geen probleem en tijdig bij de uitgerekende datum weer even openmaken.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:59

Crines, hier is merrie nummer 3 ook dichtgezet. Ze is 21 en de DA vond het ook nodig..

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:04

Kan er dan helemaal geen verwerping meer plaatsvinden? T lijkt mij dat het er dan alsnog doorheen kan komen? Of ben ik nu zo'n leek wie er helemaal nog niets van snapt :')

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:08

Kimsel94 schreef:
Kan er dan helemaal geen verwerping meer plaatsvinden? T lijkt mij dat het er dan alsnog doorheen kan komen? Of ben ik nu zo'n leek wie er helemaal nog niets van snapt :')

Als je merrie om een andere reden verwerpt (tweeling, afwijkingen, infectie, ...) zal dat natuurlijk nog steeds gebeuren inderdaad. Alleen neem je het risico weg dat doordat ze lucht hapt, er infectie optreedt en ze om die reden verwerpt (als ik het goed voor heb).

Vandaar dat ik het ook zo eng vind. Want ok, je maakt haar ruim voor de uitgerekende datum terug open, maar wat als er om een andere reden toch nog een verwerping is? Dan scheurt ze open vermoed ik? Lijkt me echt heel akelig.

In ieder geval al bedankt voor het delen van de meningen/ervaringen. Ik denk dat ik maar het advies van de VA opvolg dan (na nog eens naar de reden te vragen). Zou inderdaad jammer zijn als ze om die reden zou verwerpen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:35

Vulina gefeliciteerd en dat er nog maar veel merries in dit topic het goede voorbeeld mogen volgen!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:35

Er blijft best een groot gedeelte open, als ze verwerpen doen ze dat meestal wel voor de 9 maanden. En in de laatste maanden maakt het veulen een grote groeispurt, dus dat past meestal gewoon. Een andere merrie van ons, 12 jaar, is ook dicht gezet. Ik wist dit niet, heb haar pas gekocht. Ben blij dat ik het zag :)

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:39

Hier vanmorgen onze merrie laten scannen om te kijken of er een mooi ei zat. Die zat er wel kon elk moment springen zegmaar maar de baarmoedermond zat helemaal dicht en de baarmoeder leek verder ook niet hengstig. Dierenarts rade aan Tot de volgende cyclus te wachten aangezien als we haar nu naar de hengst brengen ze makkelijk vuil zou kunnen worden.

Betreft een natuurlijke dekking. Zelf weet ik niet zo goed wat ik er van moet denken, denk persoonlijke dat ze nog maar aan het begin van haar hengstigheid zit en ze dus nog wel hengstige gaat worden. Maarja we zitten nog vroeg in het jaar dus ik wacht wel op de volgende cyclus...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:00

Je zou er voor kunnen kiezen om haar hengstig te spuiten, 9 van de 10 wordt ze dan wel echt hengstig en zal de hengst verder zijn werk doen.