[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:36

Ik lees hier steeds mee hoor :), maar hoe irritant mijn merrie vorig jaar was met haar hengstig gedoe, hoe NIET-hengstig ik haar dit jaar zie... Ik wacht rustig af tot eind april en dan ga ik even in overleg met de hengstenhouder of de merrie daar naartoe kan zodat ze daar hengstig wordt. Ik heb alleen merries dus dat schiet ook niet echt op qua schouwen.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:36

Ik vind het moeilijk, ik zou het liefst elk jaar een veulentje willen, er wordt verder niet echt iets mee gedaan.. Maar ik bekijk het wel per keer, of ze er klaar voor zijn of niet, als ze een heel zware bevalling hebben gehad of ze echt heel veel aan het veulen geven sla ik wel een jaar over.

Maar in de natuur hebben ze ook gewoon elk jaar een veulen, en hier krijgen ze dan nog extra zorg, korrel en vitaminesupplementen..

Ik ben ook eens gaan tellen, als Jade en Crome nu beiden direct drachtig zouden zijn, zitten ze wel echt vlak op elkaar uitgerekend.. Crome 11 maart (340 dagen) Jade 8 maart (bij haar ga ik gewoon vanaf nu van 330 uitgaan, ze draagt altijd nog korter)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:39

Dit wordt trouwens het laatste veulen voor deze merrie. Ze heeft er al 9 gehad en dit wordt als het meezit nummer 10 (en de eerste bij ons op stal). Mijn andere merrie (de kwpner die vorig jaar een veulen heeft gehad) laat ik eerst nog leeg. Eerst kijken hoe het in de sport verder gaat.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:54

Dat vind ik goed gezegd Tinniie, gewoon per jaar bekijken en inderdaad na een zware bevalling zou ik ze ook liever een jaar rust geven...

Marije, nou ik heb hem niet alleen gekocht hea?! Dus ik weet niet zo goed welke info wel en niet vrijgegeven mag worden :') hij is in ieder geval geen amha ofzo, alleen nmprs en zal in de grote maat vallen. Heb ik tenminste íets verteld :')

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:56

En hij is bont? :P

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:58

wat jammer murosch dat ze nog niks toont

oh maijer eens een jaartje leeg letterlijk, amai na hoeveel jaren veulens achter elkaar zou dit dan zijn?

oh Tinniie krijg je net als linda een kort maar krachtige waakperiode
Flo is trouwens nog steeds niet hengstig, ik dacht dit weekend dus even aankijken en dan laat ik je iets weten ;)
Arany is geweldig, heb dan ook een prachtige dochter van hem staan en hoop volgend jaar weer eentje te verwelkomen.

hier zou ik eigenlijk ze het liefst om de twee jaar dekken, veulens lopen ook heel lang bij de mama's :o maar ik ben nog maar net begonnen met fokken dus wie weet waar mijn ideeën allemaal nog naartoe gaan met mij. *D en tot hiertoe lopen alle veulens van vorig jaar hier ook nog dus straks krijgen we een overpopulatie :D

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:01

Haha jij bent scherp. Ja hij is bont :j

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:13

linda2008 schreef:
Haha jij bent scherp. Ja hij is bont :j

Nooit je verhoudingslijstje bont effen zetten :P

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:39

Pris is afgedekt, nu 18 dagen wachten!!

Pony kreeg haar twee baby's direct na elkaar en hebben we al twee seizoenen niet drachtig gekregen. Gezien haar blessure nu, dekken we haar niet meer.
Pris is boven verwachting mooi door de dracht, bevalling en eerste maand heen, dus die mag dit jaar weer. Als alles dan nog goed blijft gaan, volgend jaar nog 1 keer.
Pris is inmiddels 18, slijt altijd erg makkelijk. Die houden we dus sowieso goed in de gaten en we willen haar absoluut niet uitwringen

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:47

Druk bezig met dekken allemaal al hier.

Jaartje leeg laten af en toe heb ik ook al wat over na zitten denken. Maar zou inderdaad goed naar de merrie kijken hoe ze het aangeven.

Seven, bekend gevoel! Vroeger op verschillende fokkerijen gereden, maar dit jaar dus mijn eerste eigen veulen. Het is zoveel spannender, maar voelt vervolgens ook zoveel geweldiger!!

Had vandaag het idee dat Lies haast alweer richting hengstigheid gaat, maar vond het wel erg snel. Veulen is nu twee dagen oud. Mensen ervaring mee?
Misschien zie ik ze vliegen hoor. Ze was ook een beetje opgefokt omdat de rest al op het land stond en zij nog een tijdje op stal moest staan.
Ben dan wel van plan om de veulenhengstigheid over te slaan, maar toch even in de gaten houden om de cyclus wat te volgen.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:35

het word een lange dag vandaag, want vanavond weet ik alsof de dekking geslaagd is geweest of alsof we weer wat dates moeten plannen voor Misha en Nikai :D

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:58

Ennasil jou merrie is dat alweer 18 dagen geleden dat zij gedekt is? Ben heel benieuwd!

Hier laat ik ze leeg als ze leeg blijven. Dit jaar was dus eigenlijk alles leeg behalve op Vetje na en die blijft dit jaar leeg gepland :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:52

Ik ga voor je duimen Ennasil.

DL, probeer je 1x per jaar of meerdere keren voor je ze leeg laat?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:19

Succes ennasil

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:50

Meerdere keren behalve als het te laat word. Empty had in augustus een veulen als ik gelijk zou dekken toen zou het een juli veulen zijn geworden dus heb ik haar leeg gelaten. Bo was gedekt en niet meer hengst gezien en toen werd ze ineens juli hngstig. Heb ik ook besloten dat het wel een jaar rust mocht hebben na 4 veulens op rij. :)

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:52

Het was voor mij niet de bedoeling om ooit nog met haar te dekken, aangezien ik m'n veulen had. Maar helaas is die overleden dus dan toch nog maar een poging dit jaar.

M'n merrie zou zondag naar de hengst gaan en dan in de loop van de week zou ze hengstig moeten worden, maar er is een nieuw paard op stal en daar is ze spontaan hengstig van geworden (denk ik, niet duidelijk te zien.) een week te vroeg dus, weten jullie toevallig of zo'n "te vroege" hengstigheid evengoed van goede kwaliteit is? Aangezien de cyclus voor mijn idee nog niet af is. Of kan ik deze beter nog over slaan?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:57

Pepper werd vorig jaar na een verhuizing spontaan hengstig terwijl het nog niet de tijd was.
Meteen naar de hengst gebracht dag erna en in de avond is ze al gedekt toen.
Ook die hengstigheid meteen drachtig en nu loopt ze met een mooi merrieveulen.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:58

Oke, duidelijk antwoord ;) toch maar even te scannen dan.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:28

Ik merk nog niets aan mijn merrie die nu bijna 3 weken geleden bevallen is.
Ik twijfel om mijn hengst eens mee te nemen en te zien hoe ze reageert, maar ik neem hem liever nog niet mee als het niet moet (weides opnieuw aan het omheinen, dus dan moet hij op de trailer blijven).

Aan wat merken jullie de hengstigheid bij jullie merries?

Mijn vroegere merrie heb ik ook nooit wat van haar hengstigheid gemerkt (sportpaard, nooit mee gefokt).

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:31

Misha laat niks zien als ze hengstig is, het is dat we voor een echo gingen en de DA zei dat ze behoorlijk hengstig was en tegen de eisprong aan zat. pas als de hengst dichtbij genoeg is kan je het aan haar merken.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:59

Mijn merrie laat normaal ook niet zo veel zien, der urine word wat troebel en "piept" wat meer naar de ruin waar ze mee staat. Vandaag zag ik haar toevallig 1x knipperen. En met rijden is ze wat slechter aan de hulpen. Maar t is allemaal maar heel miniscuul wat ze veranderd.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:21

ik heb een merrie van nu nog 3, in juli 4 en die staat als een gek de ruin naast haar te versieren, knipogen met haar vulva, haar achterste aanbieden en piesen.
Nou ik kan je zeggen daar valt niets aan te missen haha

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:08

Mijn merries worden gelukkig heel erg hengstig en zeker als Zaar in de buurt is. Ik kan met hem veilig een merrie schouwen, met of zonder hek/deur/tralies. Die is zo braaf en weet wel beter dan bedenken ergens zomaar op te springen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:28

Ennasil succes dadelijk denk ik!

Hier staat een van mijn merries al 10 dagen hengstig... echt word er moe van. Wel weer 2 nieuwe merries gedekt. Lekker druk zo haha

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:32

Woogy schreef:
Mijn merries worden gelukkig heel erg hengstig en zeker als Zaar in de buurt is. Ik kan met hem veilig een merrie schouwen, met of zonder hek/deur/tralies. Die is zo braaf en weet wel beter dan bedenken ergens zomaar op te springen.

Ik heb ook niet echt schrik dat ik hem niet kan tegen houden of iets dergelijks.
Meestal doet hij alleen aan gillen en benen gooien :+

Maar ik kan nergens met hem naartoe. Normaal heeft hij daar een eigen stuk weide, maar de draden zijn daar weggenomen om te vervangen, dus dan moet ik ofwel onmiddellijk terug met hem naar huis, ofwel hem op de trailer laten wachten.

Ik was toch van plan de veulenhengstigheid over te slaan, dus ik kijk het nog eventjes aan denk ik :)