[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:08

Dames, wat gaan jullie hard. Ik kan het amper bijlezen,

@renske: fijn dat de temperatuur goed was..misschien heeft ze willen schuren en zich zo per ongeluk open gesneden?

Jacky84: fijn dat alles goed is met het veulen .ik hoop voor je dat het snel komt.

Vraagje.vanaf welke leeftijd begonnen jullie veulens vast voedsel te eten?
Red is vandaag 1 week oud en begon na paar dagen al op hooi te knabbelen.en vanochtend zag ik hem uit de voerbak lucerne opeten vd merrie! De voerbak hangt echt hoog en is diep maar hij wrikt net zo totdat hij er bij kan.
En de merrie deed gewoon pas naar achteren en liet hem eten!
De merrie is echt te lief lijkt wel..ik zie haar het veulen ook niet corrigeren..Ik hoop wel dat ze dat snel gaat doen want anders word het echt een draakje ben ik bang.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:42

Veulens knabbelen snel mee. Dst gaat veranderen in exht eten met een paar weken.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:45

Veulens eten inderdaad snel mee, ze doen gewoon hun moeder na.
Corrigeren wordt hier ook niet gedaan door moeders: Negeren is de beste tactiek, dat is was de meeste merries doen :+

BL, het wordt spannender!

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:57

Solana is 3 dagen oud, knabbelt nu ook overal al aan.
Mega nieuwschierig en ondernemend is ze, t is me dr eentje haha
Wat nou met mama mee lopen, ja doe ik wel, maar pas als ik eerst wat onderzocht heb haha

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:26

Ik heb ook weer echt jullie advies nodig.......

Gister vertelde ik dat reus (vandaag 1 week) naar me bokte, maar het neemt nu toch wel extreme vormen aan dus kan wel weer wat advies gebruiken.
Zodra ik zijn stal in loop gaat hij een soort van op de vlucht (hij rent weg) of hij duikt onder ze moeder en gaat drinken. Bij de andere 2 ging ik dan rustig aaien en werden ze juist super relaxt en ben ik zelfs zo begonnen met de voetjes optillen..... Maar als ik al op Reus afstap gaat hij echt in de aanval hij laat de speen los komt echt achter uit op me af en trapt en bokt kei hard. Ik zeg dan EUHEUH en geef hem met halster een tikje op ze kont zodat hij weet dat het niet mag..... maar hij komt echt in ze achter uit achter me aan om me te schoppen.... ik vind het gewoon een beetje eng soms hahaha. Hij kan ook echt heel boos kijken en vandaag sloeg hij me ook voor het eerst met ze voorbeen het is op het moment een klein monster!
Nu merk ik wel dat als ik op me hurken ga zitten hij wel zelf naar me toe komt dan kan ik ook het puntje van ze neusje in het halster krijgen maar meer nog niet en dan vind hij kroelen ook heel fijn. Maar als iets hem niet aan staat komt hij meteen in ze achteruit op me af.
Moet ik hem nou blijven benaderen en hoe leer ik hem dan dit gedrag af of moet ik juist zorgen dat hij naar mij komt en niet meer op hem aflopen?

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:30

Afbeelding
370 dagen, en ik zit m’n kas al op te vreten bij 300 :p

Onze dierenarts vond het niet nodig om extra te vaccineren tegen tetanus en griep, gezien ze elk jaar gevaccineerd is geweest. (Telkens in september), wat raden de ervaren fokkers aan ?

Ik zou haar ook nog willen ontwormen (ivermectine), wacht ik hier nog mee, of kan ik dit nu al doen ? -ik weet niet op hoeveel dagen aan te raden is -

Openzetten zou ik plannen op 320 dagen, of is dit te laat ? Ik heb het topic door spartelt, maar weet er geen lijn in te trekken .

Fotootje van de uier vandaag.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:37

Dddara, ik zou hem lekker een weekje met rust laten. Hier was Nova toen ik haar kreeg met 2 maanden ook heel schuw, vanzelf werd ze nieuwschieriger en beter in de hand. Denk dat even rust veel gaat helpen.

Fauvetje, ik zou wachten met ontwormen tot net voor de bevalling :) en openzetten idd vanaf 320 tenzij ze echt tekenen toont van eerder bevallen.
Laatst bijgewerkt door Riv_Q op 30-04-21 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:38

Hier vanavond Olivia weer gecheckt.
Temperatuur was 37,8 dus niet gek.
Echter wel wat meer rotzooi uit de vulva nu. Dus maar even goed in de gaten houden.
Het stonk niet, en ze heeft ook geen koorts gelukkig.
Verder eet, drinkt, plast en poept ze ook gewoon.
Morgen ochtend wordt ze weer getemperatuurd, hopelijk komt er geen ontsteking bij.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:39

Goed nieuws Jacky en helemaal dat er wat gebeurd nu. Dan komt het vast snel =D

Fauvetje, mijn dierenarts had mij aangeraden om de laatste 3/4 weken van de dracht te enten en niet ontwormen. Veulen dan na de dracht op 10 dagen ontwormen dus dat hou ik maar aan.

DDDara dat klinkt wel heftig. Die van mij is nu 5 dagen en begint met voorbenen te slaan, ik roep dan nee en duw het been weg en als ze echt vervelend wordt dan moet ze weg van me. Echt om te boeven maar bij jou klinkt het of hij het echt uit angst doet. Misschien veel de mama gaan poetsen in zijn bijzijn dat hij ziet dat het allemaal goed is?

Ik zag trouwens dat er vanaf maandag weer mega veel regen aan komt de hele week. Nou wil ik haar eigenlijk dan wel gewoon buiten hebben maar het wordt ook echt koud en wind.
Zijn er hier voorstanders van een dekentje om? Ik heb altijd geroepen dat hoeft toch niet in april/mei maar zo'n koude maand had ik niet verwacht. Leuk hoor Nederland whaha

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:45

Oh Jacky, wat een geruststelling toch uiteindelijk. Het komt er wel uit!

Dddara, persoonlijk denk ik dat je teveel van hem verwacht hebt en zelf ook zijn grens bent overgegaan waardoor die nu in de verdediging schiet om je al uit de buurt te houden. Hou het voorlopig bij de dingen die hij wel leuk vindt en doe inderdaad veel met de moeder. Laat hem zelf nieuwsgierig worden en contact zoeken. En wanneer hij contact zoekt kn je dat aannemen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:52

DDDara ik zou hem gewoon eens even een tijdje met rust laten. Ik denk dat je verwachtingen wat hoog liggen. Ik heb meermaals onbenaderbare veulens gehad en liet dat in het begin gaan. Eigenlijk compleet negeren.
Merrie pakken aan het halster en meenemen en verder weinig aandacht aan het veulens schenken. Dan worden ze op den duur vanzelf nieuwsgierig. Juist teveel willen zorgt dat zulke veulens in de aanval kunnen schieten.

Hier heeft Bert voor het eerst sinds de bevalling weer gegeten en ik vond allemaal troep in haar staart en aan de stal wand :? Ze heeft nadat de DA de nageboorte af had gehaald wat prikken en AB gehad. At wel hooi maar haar brok en pulp liet ze staan tot vanmorgen.
Ze lijkt ook weer fitter nu. Iemand dit meegemaakt? De DA zei dat ze niet gespoeld hoefde maar denk dat we dat toch maar moeten doen volgende week wellicht? Ik heb nog nooit gehad dat de nageboorte niet af kwam dus heb hier geen ervaring mee :n
Afbeelding
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:04

Knolselder schreef:
Oh Jacky, wat een geruststelling toch uiteindelijk. Het komt er wel uit!

Dddara, persoonlijk denk ik dat je teveel van hem verwacht hebt en zelf ook zijn grens bent overgegaan waardoor die nu in de verdediging schiet om je al uit de buurt te houden. Hou het voorlopig bij de dingen die hij wel leuk vindt en doe inderdaad veel met de moeder. Laat hem zelf nieuwsgierig worden en contact zoeken. En wanneer hij contact zoekt kn je dat aannemen.

Ja ik denk dat je daar gelijk in hebt dat ik over zijn grens ben gegaan. Ik heb me te veel gefocust op het halster om willen doen. Omdat in alle boekjes staat dat dat zo belangrijk is dat vanaf dag 1 te doen om hem mak te krijgen en aangezien het bij Rivella al moeilijk ging heb ik het bij hem nog beter willen doen. Ik heb er in het begin niet aan willen toe geven dat hij dat niet wilde en echt bang was.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:09

Ik heb ze praktisch nooit een halster om op dag 1.
Hayley is nu 4 weken en heeft 2x een halster om gehad. Die van mij staan zomers maanden op de wei zonder ooit een halster te zien. Daarvoor hebben ze ze wellicht 2 a 3x omgehad.
Nooit problemen met halsters omdoen en meelopen wanneer ze gespeend zijn. Ze leren het snel zat. Ik heb liever dat ze vertrouwen hebben in mensen en graag bij ze zijn. Dan is een halster om niet zo'n groot probleem op den duur.

AfroAnita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:15

Gefeliciteerd Karrelien!

Ik weet niet of er in de tussentijd nog meer veulens zijn geboren maar anders voor jullie ook gefeliciteerd!

Jacky; ik snap dat je het even hebt laten controleren na de verandering in haar uier met daarbij de lange dracht natuurlijk! Gelukkig zag het er allemaal goed uit en hopelijk laat de kleine zich snel zien!

Mijn merrie is soms nog een beetje onhandig qua lopen en half op het veulen staan als er paarden langs haar stal komen.. kan het haar niet kwalijk nemen als Maiden maar doe soms wel even mijn ogen dicht :=

Ik vind haar echt perfect gelukt al zeg ik het zelf! Veulen spam :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:33

Cp ik denk dat ze zichzelf aan het opschonen is, alleen maar goed.

Nog merries die het mega spannend maken voor vannacht?

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:43

Brigitte_D schreef:
Cp ik denk dat ze zichzelf aan het opschonen is, alleen maar goed.

Nog merries die het mega spannend maken voor vannacht?

Nou, bij Jacky klonk het wel alsof er mogelijk wat gaat gebeuren eindelijk..
Hoop het in elk geval voor je!

Dddara, goede tips om het gewoon even rust te geven en goed dat je dat meteen zo oppakt. Komt vast goed!

CP, Bo is wel 3 dagen gespoeld, maar verloor desondanks ook tussendoor nog wel wat viezigheid. Dat opschonen inderdaad. Vaak juist als ze wat meer bewogen had. Lijkt me alleen maar goed dat het er uit komt.

Brusi06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:44

Is haar temperatuur wel normaal CP? Zou denk ik wel even tempen voor de zekerheid.

Naat3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:45

[quote

Nog merries die het mega spannend maken voor vannacht?[/quote]
Ik hoop de onze maar dan niet voor niks..

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 23:20

karelien schreef:
[ [url=m/w14eyV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nXuecq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BA09Dc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier nog even het kleurtje bij daglicht. Heeft wel een iets lichter staartje. Volgens de oude eigenaar was ze niet drachtig.( heb haar gekocht via een tussenpersoon) toen we zeiden dat ze drachtig gescand was, had er ineens wel een hengst bij gelopen. Toen zei hij Amazing ( zie foto) maar een andere merrie van hem is gedekt door het schimmeltje op de foto en dat veulen lijkt erg op deze van ons.Dus gok dat de schimmel de vader is

Ik denk echt dat ik weet wie de vader is hihi, ben helemaal enthousiast dat ik een stille meelezer ben en echt per toeval een lichtje ging branden. Ik vermoed dat deze merrie vorig jaar een weekje bij mij is geweest om gedekt te worden, geboortedatum komt overeen met dat de merrie hier stond en heb nog een vage foto van de merrie bij mij en lijkt ze echt op op, daarbij lijkt het veulen ook op mijn palomino dekhengst :D. Is gewoon een dekbon voor ingeleverd bij het stamboek en ze was drachtig gescand, beetje raar alleen dat ze doorverkocht wordt zonder die info ALS het zo is he, mijn pb is nog niet gelezen.
Maar als het klopt is dit de papa:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik wacht nieuwsgierig af wat de naam is van de merrie. Misschien heb ik het wel helemaal mis }:0 :')

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 23:33

Manda, zo dat zou wel veeel logischer zijn ja dan een schimmel of appaloosa hengst. Wat een knapperd zeg!! :wow:

Afroanita, wat is ze leuk met 4 x wit <3

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 23:35

Ik vind het ook belangrijk dat ze een halster om hebben vanaf her begin maar bij de lastiger dieren heb je daar echt wel handigheid bij nodig. Of 2 man.
En bij sommige werkt een andere aanpak beter, maar t is mij altijd nog gelukt.

Wat ik dit jaar heb gehad is dat t veulen een trapje mijn kant op wiu doen maar toen perongeluk tegen mijn plastic mestvork aan trapte. Ze heeft het nooit weer gedaan en ik had geluk _O-
Clown.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 07:12

Niemand vannacht?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 07:15

Het lijstje van vandaag

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Jacky84: Cass 376 dagen
Naat3: Castenrayseweg’s Skyfall WNE 358 dagen
Parisse: Bo 357 dagen
Neonlight: Sarona 351 dagen
Fleuribelle: Zwanehoef Kaëla 350 dagen
Miekies0710: Loes 347 dagen
Balou_lover: Kate 341 dagen
Suffie: Happy 338 dagen
Suffie: Carlijn 338 dagen
Quir: Odette 338 dagen
Riv_Q: Lotus 338 dagen
OYYO: Karfunkel 338 dagen
SparkYY_8: Zilverling-Mirna 337 dagen
paardje2013: Site 336 dagen
Salatiga1995: Libelle 332 dagen
cp112: SD Big Style 329 dagen
Stal_HD: chakira 327 dagen
Valuna: Sterre 327 dagen
Dakario: Devita 326 dagen
Moosss: gwen 326 dagen
cp112: SD Jolene 325 dagen
stal_HD: Flirt 324 dagen
Imaginaerum: Genève 324 dagen
Lovelyn: Wendilyn 323 dagen
Balko: Hillene ter Kwincke 323 dagen

CharmFaith: Bailey februari/maart verrassing

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 07:19

tamaramt schreef:
@renske: fijn dat de temperatuur goed was..misschien heeft ze willen schuren en zich zo per ongeluk open gesneden?

Olivia schuurt niet, en op de wei is er geen enkele mogelijkheid om te schuren.
En ook niks wat uitsteekt wat zo'n verwonding aan de binnenkant kan opleveren.

Vermoede is toch een trap van een andere merrie.
We zullen het helaas nooit weten.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:37

Manda schreef:
karelien schreef:
[ [url=m/w14eyV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nXuecq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BA09Dc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier nog even het kleurtje bij daglicht. Heeft wel een iets lichter staartje. Volgens de oude eigenaar was ze niet drachtig.( heb haar gekocht via een tussenpersoon) toen we zeiden dat ze drachtig gescand was, had er ineens wel een hengst bij gelopen. Toen zei hij Amazing ( zie foto) maar een andere merrie van hem is gedekt door het schimmeltje op de foto en dat veulen lijkt erg op deze van ons.Dus gok dat de schimmel de vader is

Ik denk echt dat ik weet wie de vader is hihi, ben helemaal enthousiast dat ik een stille meelezer ben en echt per toeval een lichtje ging branden. Ik vermoed dat deze merrie vorig jaar een weekje bij mij is geweest om gedekt te worden, geboortedatum komt overeen met dat de merrie hier stond en heb nog een vage foto van de merrie bij mij en lijkt ze echt op op, daarbij lijkt het veulen ook op mijn palomino dekhengst :D. Is gewoon een dekbon voor ingeleverd bij het stamboek en ze was drachtig gescand, beetje raar alleen dat ze doorverkocht wordt zonder die info ALS het zo is he, mijn pb is nog niet gelezen.
Maar als het klopt is dit de papa:

[ [url=m/tR5uNg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2VRHJv.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/s6EK3j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wacht nieuwsgierig af wat de naam is van de merrie. Misschien heb ik het wel helemaal mis }:0 :')

Het verhaal lijkt te kloppen. We hebben het over dezelfde merrie!! Super gaaf om een veulentje te hebben van zo'n knappe hengst. Heb je een pb gestuurd