[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:41

gelukkig hier wel een camera maar nee Marijer wij krijgen de onze ook niet extern helaas, iets met een Chinese camera en helaas is mijn chinees niet echt goed :+
ik gebruik ook wel altijd melkstrips (zijn trouwens op dus misschien eens tijd om ze te gaan bestellen ;) ).
Zijn voor mij heel goede indicators geweest.
En hoop volgend jaar ook een alarm erop te zetten.
Ik heb het geluk gehad van tot twee maal toe de tekenen goed op te vangen en wist perfect wanneer ze gingen gaan maar nadeel aan dat systeem is dat ik extreem extreem moe werd en het dus niet veel langer had mogen duren of ik viel gewoon terplaatse in slaap. En dan had ik er nog maar 1 ieder jaar, nu volgend jaar 2 met hopelijk wat tijd er tussen. Tot 2maal toe heb ik wel de vliezen opengetrokken omdat dit toch echt wel iets te lang duurde naar mijn zin.

en inderdaad Vulina vorig jaar is duidelijk bewezen dat de ouderwetse manier en zelfs de moderne manier soms nog niet voldoende is. Er bij zijn is het enige wat telt en dat kunnen we maar proberen met zoveel als in onze macht ligt natuurlijk.
Want helaas regelt de natuur het toch niet altijd zelf.

linda2008

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:01

Melkstrips bestellen moet ik ook doen! Goed dat je het zegt :j

Beeld van de 3g camera in het pikkedonker :)
(Mijn cam kan ik nog net iets meer op de voorste stal draaien, dat is mijn kraambox, maar om de ander nu ook wat in beeld te hebben is wel zo leuk ;) )

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:36

Mooi beeld nog zo in het donker Linda!

Ik vind ook dat je zo veel moet doen als kan om erbij te zijn, ik las ook mee in het topic van vorig jaar als voorbereiding en toch een hoop ellende gelezen (ook gewoon dikke pech, maar ook dat het anders had kunnen lopen inderdaad). Mocht het ook niet werken met smartphone als birth alarm dan ga ik er ergens eentje huren denk ik. Camera vind ik dan weer iets meer luxe voor jezelf, zodat je bij vals alarm niet uit bed hoeft. Maar het is wel een hele mooie aanvulling en zeker met een systeem als marestare is het natuurlijk een heel handig middel.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:39

Wat een gave foto Kabayo!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:51

MarijeR schreef:
Zijn er meer mensen die hun camera online gaan zetten zodat mensen mee kunnen kijken?

Lijkt mij best leuk, maar ik moet eerst uitvinden hoe en wat voor camera ik erop kan krijgen.. Dat wordt nog een uitdaging, wegens 24/7 buiten.
Vorige keer had ik nog op stal staan en een camera geleend. Ik vind het ideaal omdat je ze niet stoort en toch rustig kunt kijken wat er gebeurd.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:53

Camera is inderdaad luxe voor jezelf, maar toch heb ik afgelopen jaar ook weer gevallen voorbij horen komen waarbij er niet meer opgestaan werd na tig keer per nacht vals alarm en dat het uiteindelijk toch verkeerd is afgelopen...
Ik woon 2-3 minuten van mijn wei, maar misshien meerdere keren per nacht een kijkje gaan nemen, misschien wel weken achter elkaar, gaat toch snel opbreken vrees ik... dus ik ben er enorm blij mee.
En bij mijn eerste veulentje kon ik er mooi bij zijn omdat ik op de camera ineens haar gedrag zag veranderen. Ze werd zo onrustig en dan bedoel ik niet gaan liggen ofzo, maar ze was boos! Bleef maar draaien en slaan met haar hoofd. Daardoor ben ik naar stal gereden (toen nog 10 minuten) en was toch mooi op tijd. Melktest gaf toen nog waarde van 6.7 aan, dus camera was mijn "red-middel" :j

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:58

2016 topic was ook iemand met een alarm wat niet was af gegaan.

Ik blijf bij mijn 24/7 oog er op systeem..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:00

En misschien ben ik wat hard nu O:)
Maar ik heb me de afgelopen jaren echt geërgerd aan het "vannacht maar een keer er uit, voor de zekerheid" verhaal. Merrie krijgen een veulen binnen tien minuten. Paar minuten in het vlies en ze zijn dood. Dus die ene keer kijken is echt veel te weinig.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:09

Mijn merrie's staan dus bij goeroe, waar helaas ook geen vast internet is. Alleen een modem buitengebied wat dus ook op 3/4g data werkt. Met streamen gaat dat dus veel te hard.

Vorig jaar heb ik wel met de router een "offline" wifi netwerk gecreëerd waardoor we bij goeroe in huis de camera's in stal ten minste kunnen volgen (en dan een utp-kabel van 60m naar de stal ^_^).

Gezien het niet een eenmalig plan was om veulens te fokken, 2 iets duurdere camera's gekocht (eerst een goedkopere geprobeerd, maar die had met name een niet groot genoege kijkhoek. Beeld was achteraf ook lang niet zo mooi als van deze camera's)

Beeld 's nachts:
Afbeelding
Prima te volgen zoals je ziet.

Ik heb ook melkstrips gebruikt en beide gaven een duidelijke indicatie.
Lies was de middag/avond voor de bevalling al duidelijk uit haar hum. Bij op stal komen melktest dus weer gedaald.
Toen ben ik eerst wakker gebleven en is Mariska gaan slapen. Na een paar uur omgewisseld. Ik sliep nog maar net, toen zij me al wakker kwam maken en Lies dus rond half 4 beviel.

Bij Roos begon alle ontwikkeling heel laat, maar ging het heel snel. Weinig uier, maar opeens kwam er wat uit, volgens mij in 1,5/2 dagen zakte ph ook gelijk. 'S avonds bij binnen halen spoot het er opeens uit met lage pH.
Ik was die dag weg geweest, dus gelijk spullen gepakt. Mariska ging binnen even naar camera kijken, deed het op bepaalde apparate niet. Toen kwam er op eens een kreet uit de stal en bleek Roos al begonnen te zijn. Voor ik op stal was, lag het veulen er al naast :o al ging het nog wel met wat horten en stoten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:10

Vulina schreef:
En misschien ben ik wat hard nu O:)
Maar ik heb me de afgelopen jaren echt geërgerd aan het "vannacht maar een keer er uit, voor de zekerheid" verhaal. Merrie krijgen een veulen binnen tien minuten. Paar minuten in het vlies en ze zijn dood. Dus die ene keer kijken is echt veel te weinig.

Ik deel je mening Vulina, hier ook al meerder keren goed fout gegaan en alle keren ben ik erbij geweest. Ik had niet willen weten wat er anders was gebeurd :x De merrie staat bij mij onder camera en ze staan bij ons in huis op stal. Bij twijfel ga ´s avonds op tijd naar bed en waakt mijn man, dan neem ik het van hem over tot 04.30u als hij gaat melken. Dit heb ik gelukkig nog maar een keer hoeven doen, want tot nu toe waren de merries altijd erg duidelijk.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:16

Vulina :j Of wat heb ik heerlijk geslapen vannacht O:) en dat terwijl ik zo gebroken was en bijna geen pap meer kon zeggen.
Mooney ik moest nog niet eens uit mijn bed :D keek gewoon op mijn tel mee. Dat opstaan en gaan kijken hou je echt niet vol hoor dus ik vind het niet alleen luxe voor mezelf, je maakt er ook niemand anders mee wakker (heb nog man, dochter en hond in huis) en je stoort de andere paarden ook niet steeds.
Ik kon het gedrag ook duidelijk zien veranderen op cam maar dat ging snel dus als je ieder half uur gaat kijken heb je die voortekenen echt gemist.
Ik vond het vooral leuk om het gedrag van je paarden te zien en hun patroon snachts.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:20

Hier nooit eerder een camera gehad, want ik woonde toen nog bij mijn ouders waar de paarden staan.
Nu woon ik zelf een dorp verderop, maar van daaruit is het lastiger steeds even te kijken, dus ik wil tzt ook een camera gaan ophangen. Live volgen klinkt wel leuk, maar aan de andere kant is je privacy wel weg en zou me wel bekeken voelen iedere keer als ik daar sta uit te mesten of iets :')
En het is en blijft bokt, dus hoe goed je het ook probeert te doen, zullen er altijd mensen zijn die commentaar hebben op het een of ander. Misschien neem ik wel een stuk op en post dat later ofzo, ben er nog niet over uit.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 03:21

Faline schreef:
Hier nooit eerder een camera gehad, want ik woonde toen nog bij mijn ouders waar de paarden staan.
Nu woon ik zelf een dorp verderop, maar van daaruit is het lastiger steeds even te kijken, dus ik wil tzt ook een camera gaan ophangen. Live volgen klinkt wel leuk, maar aan de andere kant is je privacy wel weg en zou me wel bekeken voelen iedere keer als ik daar sta uit te mesten of iets :')
En het is en blijft bokt, dus hoe goed je het ook probeert te doen, zullen er altijd mensen zijn die commentaar hebben op het een of ander. Misschien neem ik wel een stuk op en post dat later ofzo, ben er nog niet over uit.

:j Blij dat ik 'm niet live had.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 07:22

Vulina, ik deel je mening hoor! Dat is ook de reden waarom ik het afgelopen jaar uit handen heb gegeven. Natuurlijk is het niet leuk als je veulen ergens anders geboren word en even daar moet verblijven, je bezoekt het veulen maar het voelt gewoon niet "eigen". Maar ik had zelf niet de juiste middelen dus het was de enige optie.
Nou weet ik niet of letterlijk 24 uur per dag waken echt realistisch is, maar met camera, birthalarm en melkstrips hoop je toch te kunnen ontdekken wanneer het écht spannend word en dan kun je hopelijk wel 24/7 waken (Al kan een merrie je natuurlijk blijven verassen).

Aniek, mooie ruime stallen en mooi beeld zeg!! Tof!

Live camera moet ik niet aan denken :') bij mij zijn er wat andere die mee waken (familie) maar live op bokt lijkt mij heel moeilijk. Ik loop vaak ook niet in mijn meest charmante outfit bij de paardjes enzo :') haha

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:03

Ik mest ook gewoon uit in een paarse joggingbroek hoor. Denk altijd maar, als ze het te erg vinden om naar te kijken, dat zetten ze hem wel uit _O-
En commentaar komt voornamelijk van mensen die zelf amper of geen ervaring hebben met bevallingen maar wél wat in een boekje of op internet gelezen hebben hoe het moet.
Dan weten ze het uiteraard direct beter, ik bedoel wat kan ik nou weten na 75+ bevallingen?

Voor mij is de online camera een hele goede aanvulling op het waken, zou niet meer zonder willen eigenlijk.
Een birth alarm kan kapot gaan of batterij leeg, een camera is handig op het moment dat je daar naar kijkt maar dan kan je niet slapen.
Met mare stare kan ik wel slapen omdat ik met mensen afspreek dat zij kijken en bellen als er wat is. Ook in geval van een technische storing en dat de cams uitvallen bv.
Dat heeft al zoveel uren slaap opgeleverd! En diverse veulens en merries gered.
Bv merries die totaal zonder voortekenen een paar weken te vroeg bevallen, merries die (vroeger) de birth alarm singel af kregen, afgelopen jaar nog een merrie die op 8 maanden aborteerde... Dan ben je er toch liever bij dan het met voeren in de ochtend te vinden...

Op bokt wordt er zo vaak gezegd, "jij kent je merrie het best" maar als het om bevallingen gaat, ze weten het altijd net weer iets anders te doen...
Ik heb hier ook merries gehad die het jaren achter elkaar volgens het boekje deden met kegelen en alles erop en eraan en dan ineens een keer zonder uier bevallen :+

De enige die mij de afgelopen jaren nog echt heeft kunnen foppen was Classy. Die kon zelfs de DA foppen, ze was 2x leeg gescand en stond zelfs al weer met de hengst samen om gedekt te worden :')

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:32

Linda, wij werken ook met een systeem waarbij anderen mee kunnen kijken. Daardoor is het 24/7 bewaken wel mogelijk. Ik zet het niet online, maar dat is vooral omdat ik dan nerveus wordt van opmerkingen als; "ze doet wel wat anders dan anders". "Tilt ze nu haar staart op? "
Waarschijnlijk stond ik dan elke twee minuten in de stal..
Degenen die nu mee kijken zijn ervaren mensen en, in geval van merrie begeleiding van derden, de eigenaar van de merrie.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:33

linda2008 schreef:
Camera is inderdaad luxe voor jezelf, maar toch heb ik afgelopen jaar ook weer gevallen voorbij horen komen waarbij er niet meer opgestaan werd na tig keer per nacht vals alarm en dat het uiteindelijk toch verkeerd is afgelopen...
Ik woon 2-3 minuten van mijn wei, maar misshien meerdere keren per nacht een kijkje gaan nemen, misschien wel weken achter elkaar, gaat toch snel opbreken vrees ik... dus ik ben er enorm blij mee.
En bij mijn eerste veulentje kon ik er mooi bij zijn omdat ik op de camera ineens haar gedrag zag veranderen. Ze werd zo onrustig en dan bedoel ik niet gaan liggen ofzo, maar ze was boos! Bleef maar draaien en slaan met haar hoofd. Daardoor ben ik naar stal gereden (toen nog 10 minuten) en was toch mooi op tijd. Melktest gaf toen nog waarde van 6.7 aan, dus camera was mijn "red-middel" :j

Ik vind camera geen luxe. Al ga je 3x op een nacht kijken dan is de kans nog groot dat je mist. Dus of je moet er echt bij slapen en anders is een camera gewoon ideaal.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:37

Dat snap ik Dyonne, ik ben ook niet de persoon die dat doet of zegt volgens mij.... :?
Ik zeg juist; als je zonder cam (WEL met birth alarm) werkt, en dus alleen naar stal gaat als je birth alarm af gaat, dát gaat al opbreken (ik heb het dus niet over een paar keer per nacht lukraak checken).
Ik vind de camera wat dat betreft dus handig, maar ik snap de opmerking over luxe... Vroeger ging je gewoon in een tent bij stal slapen en om beurten waken... :+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:41

Diane_Basje schreef:
Wat een gave foto Kabayo!

Dank je!
Iemand die mij niet negeert :o

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:42

Het ging ineens over camera's, maar wel hele opvallende foto!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:43

Hele gave foto Kabayo! (sorry helemaal over het hoofd gezien :o )

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:48

Ik was gedene die dat zei :wave:
Dat betekend zeker niet dat ik er maar 3x in de nacht bij ga kijken. Maar voor mij persoonlijk is het birthalarm 1 en dan de camera erbij een luxe tweede toevoeging. Ik ben op het terrein tijdens de eindfase van de dracht, dus erheen gaan bij alarm (of op gevoel) is een kwestie van 10 seconden lopen. Waarschijnlijk komt er dan alsnog een camera, maar ik bedoelde meer dat dan luxe voor mezelf was dan echt noodzaak.
Als je er niet direct bij zit of als backup voor problemen met het alarm vind ik het inderdaad super handig, helemaal als er meerdere mensen elkaar zo kunnen aflossen met waken. Als je in je eentje waakt en dus ook gaat slapen als er niets lijkt te gebeuren doet het alleen minder dan een alarm, daarom noemde ik het luxe.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:49

Dyonne gefeliciteerd met je verjaardag vandaag

MarijeR na 75+ bevallingen weet jij heel goed wat je doet :')
Ach inderdaad het zijn altijd opmerkingen van onervaren mensen die je zo voorbij ziet komen. Heb zelfs al eens commentaar gehad in een topic over konijnen en die had niet eens een konijn _-:(
Ik denk dat dit topic toch echt dient als leidraad voor de onervaren om te leren van de ervaren fokkers. Voor mij is dit toch echt zo geweest en nog steeds.
MarijeR nog eens bedankt voor de tip trouwens, dag erna was niks meer te zien aan mijn merrie. Dus volgende keer bij inenting weet ik wat te doen.

Linda zal wel niet op jou bedoeld zijn :(:)
En eigenlijk luxe :)* denk ik altijd aan duur maar mijn cameraatje heeft welgeteld 40 euro gekost en de invoerrechten waren duurder dan de cam zelf _O-
Persoonlijk vind ik een cam meer prioriteit dan een alarm maar das een mening natuurlijk.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:57

Ik vind de cam denk ik het meest handig omdat je kunt checken wat het "normale" avond/nacht ritueel van je paardjes is en dan ook beter kunt zien als er iets ongewoons gebeurd. Tja ik weet namelijk niet wat mijn paardjes allemaal uitspoken snachts, want ik lig er niet naast :')
Nu met camera kom ik er dus achter dat mijn hengstjes een heeeeeel stuk luier zijn op stal dan de merries :') die slapen meer terwijl de merries veel meer blijven eten.

Ik vind vooral de combinatie denk ik het meest ideale. De melk testen hebben mij nog niet echt geholpen, maar toch hoor je ook veel goeds dus ik ga het er wel naast gebruiken. Dan met camera, mensen die mee waken en birth alarm, hoop ik het toch niet te hoeven missen terwijl ik zelf wel wat kan slapen.... HOPEN... want ik ben van mening dat er altijd iets kan gebeuren waardoor je het kunt missen. Ze kunnen je echt voor de gek houden en ik heb niet al 75+ bevallingen meegemaakt zoals Marije ;) hihi

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:14

Inderdaad Linda opvallend patroon hebben die merrie's en zo zie je makkelijker als er iets niet helemaal is zoals anders en platslapers, Elsa kan echt uren lang plat liggen. :')
Flo zag ik duidelijk dat die nooit plat gaat dus dan zou alarm ook niet afgaan.
Heb trouwens eens alarm gehad en dat ging tot 5 maal toe af en merrie was leeg. Was nogthans eentje met en plat liggen en zweten. Dus op alarm alleen zou ik me niet willen vastpinnen.

Hengsten heb ik nog nooit onder camera gehad dus zou het niet weten maar lijkt me duidelijk dat die luier zijn, is bij mannen ook zo. Als dochter roept, doet die van mij of dat hij het niet hoort of dat hij hem niet goed voelt :Y)