[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:20

Ik hoop het. Ik ben niet de beste slaper. Helemaal niet met een partij spanning. Maar er moet toch gewaakt worden.
Met twee maiden merrie's ook nog afwachten hoeveel ze aangeven... Ben wel van plan om ook van die ph-strips te gaan proberen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:22

Oeh wat ben ik blij met 2 ervaren merries,voor wat ik begreep doet ylona ook alles volgens het boekje.
Ideaal want kan dan bij allebei de merries precies zien wie wanneer bevalt.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:25

Ik woon tien min met de auto van stal, met haast 5 min :)) maar ik denk dat ik m'n caravan daar maar parkeer. Ik vind het wel een beetje lastig om te besluiten wat ik zal doen. BirthAlarm, camera, melkstrips...Wat is nou verstandig? Ze is een Maiden dus ik heb geen enkel punt waaraan ik kan vasthouden zeg maar.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:29

ik ben ook heel snel op stal, is ongeveer 10 meter lopen :+ toen in juni Joanna beviel hoorde ik de geboortemelder bellen, ik keek op de camera en schoot in mijn sloffen en stond een minuut later te kijken naar het net geboren veulen <3 bij glowy gewoon op de ochtend, geboortemelder belde en ik liep mijn 10 metertjes en veulen zag ik eruit floepen, heel snel, toen vlies gebroken en man geroepen :D

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:30

Inderdaad dit topic gaat echt met sneltreinvaart.
Gisteravond nog gereageerd en nu al weer 3 paginas erbij... _/-\o_ _/-\o_

Inowa die onzekerheid van niks weten is lastig.
Vorig jaar hadden we een merrie waarvan we de vrucht niet konden vinden. Maar baarmoedermond helemaal dicht geen activiteit op eierstokken. Met 30 dagen hetzelfde maar DA wist zeker drachtig dus zo gelaten. Veulen staat ernaast.
Dit jaar met de hengstigheid geinsemineerd, zag er goed uit, maar helaas kreeg ze een slokdarmverstopping en moest naar de kliniek. Na 18 dagen geen hengstigheid. Ik was positief. Met 21 dagen gescand geen veulen te zien. Maar de DA was ervan overtuigd dat ze ook niet drachtig was. Baarmoedermond was niet dicht genoeg. Toen na wat dagen ook ei activiteit. Niet hengstig.
Pas na 2 cycli geen hengstigheid werd ze dus eind juli eindelijk hengstig. Toen is ze dus pas gedekt.

Vandaar dat ik ze wat verder uit elkaar heb. 10 mei 26 mei en 1 juli
.
En van drie verschillende hengsten.

De moeder van Duette van JustLizz, is drachtig van dezefde hengst als Duette zelf.
Dat vind ik wel grappig moeder en dochter drachtig van dezelfde vader.

AniekR gaaf die collage en wat zul je trots zijn.

MarijeR jij bent meestal de eerste hier toch met de veulens?
Verheug me er al weer op. Marestare kijken naar jouw veulens is voor mij altijd een leuke start.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:35

Hier werd gehoopt op dezelfde datum, maar Neon pakte niet op veulenhengstigheid. Nu zit er 2,5 week verschil tussen, maar ik denk zelfs nog langer, Neon draagt altijd iets langer. Andere merrie is een maiden, maar haar moeder was keurig vast op 335 dagen (plus of min 1 dag), dus ga er van uit dat deze ook netjes de 11 maanden aan houdt.
Zijn ook door verschillende hengsten gedekt.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:35

Ik kan met 7min bij stal zijn en met haast denk ik zelfs met 3 :D

Maar ook ik ga kijken of ik mijn dame op marestare kan krijgen.... En mss ga ik staleigenaresse lief aankijken of ik dan in haar camper mag logeren die ik dan pal achter de stal kan zetten ;)

Mooie collage Aniek!

Zo heb ik in onze logeerkamer al mn gewonnen rozetten van dit jaar hangen, moet er alleen nog n foto bijhangen en dan is die ook klaar :D

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:39

Hier ook beide maidendames, hoop dat alles netjes gaat.. ze staan aan huis, enkel 50m stappen/lopen tot stal :+

Misschien dan we een Birth alarm gaan huren en camera hangen, maar zal sowieso ph strips kopen.

Zijn allebei door andere hengsten(ggk) gedekt,hengstenkeuze voor 2016 voor de welsh ligt ook al vast.
de kleinste door deze:
Afbeelding

De welsh door deze hengst:
Afbeelding

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:06

Tjinta schreef:
AniekR gaaf die collage en wat zul je trots zijn.

Volgens mij hoef ik dat niet meer echt te bevestigen :):) :):) haha

En CL, met een foto erbij is toch wel het mooiste he.
Toen ik hierheen verhuisde, had ik gezegd dat al die linten en paardenfoto's e.d. bij m'n moeder op zolder zouden blijven liggen. Alleen een hele mooie canvas die ik heb van m'n oude wedstrijdpaard mocht hier hangen. In m'n kast kwam alleen nog een klein fototje van mij met Lies en Roos. *kuch* en nu hangt dit gevaarte hier alweer aan de muur O:)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:15

Welkom aan alle nieuwe, ik zag dat er ook eentje gelijk loopt met Bo (nu 102 dgn).

Vanavond les met Bo maar wel ff onder voor behoud van het weer. Ik ga geen risico nemen.
Alles is verder al gedaan op stal. Dus indien et wel ernstig omslaat hoef ik vandaag niet meer heen. Stalhouder houd alles wel goed in de gaten. Ze gaat in ieder geval wel uit voorzorg naar binnen vannacht (alle paarden overigens).
Bo is hier niet zo heel blij mee gezien haar nieuwe buurvrouw op stal (alleen buiten laten is ook geen optie), die vind ze nu niet echt leuk. Ze doet er ook heel erg lelijk tegen.
Wel besloten dat als het zo blijft ik de tralie dichtmaak op de tussenwand. Ik heb weinig zin dat ze de hele winter daardoor met stress staat, al is het alleen met de nacht.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:02

xapple: wat ontzettend jammer.... :(:)

Marije: die schieten al goed op zeg! Mooie foto's!

Ilona_ubique: welkom! Mooie combi!

Jolandje: wat fijn dat ze tot nu toe nog niet reageren op de hengst! Duimen dat ze drachtig zijn!

Bedankt voor alle felicitaties!!! Amélie is alweer 8 dagen nu, alles gaat goed en is echt enorm genieten, ben zo verliefd <3 <3 <3

Dan kan ik nog ontopic nieuws brengen, want mijn tweede merrie is vandaag drachtig gescand, ongeveer 20 dagen drachtig nu *\o/*

Afbeelding

Dit is de combi:

Mijn merrie Mabelle (NAS stamboekmerrie, 1ste premies en eens kampioen op NK geworden)

Afbeelding

X

Mijn hengstje Nimroos, is een zoon van Pjotr (NAS goedgekeurd 1ste premie, kampioen nieuwe jaargang 2015 :# )

Afbeelding

Ik ben echt zo ontzettend blij dat ze drachtig is!! Als alles goed blijft gaan is ze uitgerekend op 10 juli 2016 (uitgaande van 340 dagen dracht)

:)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 28-08-15 07:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek linkje verwijderd

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:06

Zit in dubio of ik jou al wel gefeliciteerd had Manda... Wel gelezen in ieder geval.
Zo niet; van harte gefeliciteerd! En wat een mooie dochter! Geniet er van!

En ook gefeliciteerd met deze drachtige merrie. Mooie combinatie ook weer!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:16

Manda: Gefeliciteerd met je dochter en je drachtige merrie!
Wat heeft je de doorslag gegeven om met je eigen hengst te dekken, dacht dat je voor iets anders wou gaan als ik mij je topic hengstenkeuze goed herinner?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:48

Laulauu dat klopt! Ik wil deze merrie heel graag eens dekken met een arabische hengst en ik heb ook uiteindelijk een keuze kunnen maken. Maar dit stel ik nu een jaar uit, het liep allemaal wat anders dit jaar en we konden vrij laat starten met het dekken, het was gewoon allemaal praktischer dit jaar met mijn eigen hengst te dekken. Deze combinatie had ik in de toekomst sowieso eens willen maken, en dit is dan toch al dit jaar geworden.

JustLizzJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:57

Poe, wat gaat dit topic hard! Lastig om alles bij te lezen.
Bedankt voor de complimentjes over Duette, ik ben ook ontzettend blij met haar.
Zoals Tjinta al schreef is zowel Duette als haar moeder Cantate drachtig van dezelfde hengst. Het is de palomino hengst Symfonie, die Tjinta een paar pagina's eerder gepost heeft.

Ik weet nog niet precies hoe we het straks gaan doen tegen de tijd dat ze moet bevallen. Gelukkig staat ze op een stal waar veel ervaring is met geboortes dus dat zit opzich wel goed. Het is wel 10-15 minuten van huis en er is daar slechte wifi, dus camera etc. wordt waarschijnlijk lastig.. De stalbaas heeft het erover om haar de laatste tijd in de bak te zetten en in de kantine te blijven waken samen, dat klinkt opzich heel fijn maar het is voor Duette haar eerste veulen dus we hebben nog geen enkel idee waar we het aan kunnen herkennen :).

Even een algemene vraag: geven jullie je merries al extra's tijdens de dracht? Merriebrok of iets dergelijks? En zo ja, vanaf wanneer?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:12

Manda Gefeliciteerd!

En ik denk dat ik de eerste zal zijn. Fab is inderdaad 25 december uitgerekend, maar fab gaat met koud weer altijd over tijd :) Dus ik gok ergens halverwege januari vandaar dat ik haar hier heb aangemeld :)

Inowa: Empty heeft dit ook gehad toen ze niet lekker in haar vel zat, toen het veulen er eenmaal af was en ze weer beter in haar vel zat toen werd ze hengstig :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:20

Ik geef momenteel niets bij, als de merrie haar gewicht zelf goed blijf voor/tijdens de bevalling/dracht.
Als ik merk dat het veulen veel van zich vraagt tijdens/na, dan begin ik dit +-3maand op voorhand.

Dit is dan inderdaad merriebrok, momenteel staan ze 24/7 op gras zonder iets erbij. Als ze op paddock staan 24/24 hooi + 500gr onderhoudskorrels en 3l slobber.
ze staan rond en gezond :+

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:46

JustLizz, Lies (zaterdag naar CK geweest) stond nogal flink in het voer, maar krijgt nu alleen nog een beetje onderhoudsbrok, of laten we zeggen tevredenheidsbrok. Aangezien zij het niet zal pikken als twee uit de kudde wel iets krijgen en zij niet :o
Roos krijgt met de rest mee ook twee handjes muesli, maar die is van zichzelf rond genoeg, dus ook puur omdat het zo sneu is.

Lies wil ik wel een beetje in de gaten houden. Die heeft dus een verleden met (te) mager zijn en zit nu eindelijk wel goed in het vlees. Maar van de winter weet ik dat het lastig zal worden haar op gewicht te houden. Wanneer het kouder wordt en het gras minder rijk zal ze dus ook weer wat meer krachtvoer krijgen naast hooi dat ze bijgevoerd zullen krijgen.
Even kijken nog, maar zat ook te denken om zo rond 3 maand voor de uitgerekende dat dan over te gaan op een merriebrok. Ben dus ook bang dat Lies (die bij alles snel af kan vallen behalve zomers vol in het gras) snel veel aan het veulen zal geven.

Hoop de merrie's, ondanks de veulens toch een beetje mooi op gewicht te houden. Roos moet volgend jaar dus ook nog voor stamboekopname, dus ziet er hopelijk dan ook goed uit.
Maar daarnaast kijkt zo zak botten ook gewoon niet lekker in het land ;)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:32

Manda, wat een mooie dochter <3 Ze kijkt al behoorlijk wakker de wereld in!
Mooie merrie en een knappe hengst, dat moet een fantastisch veulen gaan worden. :D Toch maar eens goed na gaan denken de komende maanden voor een mooie hengst voor Dyde volgend jaar, je hebt echt prachtig hengsten staan.

Inowa, het zou wel leuk zijn als ze tegelijk gaan, je weet maar nooit. Hier wel eens 4 kalfjes binnen een uur geboren, elke keer als we ons omdraaiden lag de volgende plat met de pootjes eruit. Gelukkig kalven de meeste koeien hier vanzelf en is het hooguit een keer een vlies kapot maken.

AniekR, wat een prachtige fotocollage, ik kan me voorstellen dat je trots bent op dit resultaat!

Zojuist de paarden opgehaald van het land. Luna wordt bijna niet meer bereden en mijn Haflinger had een weekje vakantie, heeft behoorlijk veel wedstrijden gelopen de laatste maand en alles in de prijzen, dus die was wel toe aan een pauze. Ze voorspellen zulk raar weer en ze staan op een behoorlijk afgelegen stuk in niemandsland (half Dld, half Ned.) dus uit voorzorg nu bij huis op het land. Luna begint mooi te groeien, toch wil ik haar volgende week nog 1x laten scannen voor de zekerheid. Stel dat ze een grasbuik heeft, scheelt me dat flink veel dekgeld :$

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:27

Onze stal ligt circa 15 min van me huis af.. (van de ene kant van de stad naar de andere kant)
Tegen die tijd ga ik waken op stal, lekker slapen in de kantine/keet op een luchtbedje :') We hebben ook geen internet dus kan ook niet verbinden met bewakingsbeelden of iets dergelijks..
Misschien toch met een birthalarm gaan werken.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:50

Inderdaad topic gaat snel, goed opgemerkt MarijeR

Oh zelfde palo hengst spannend justlizz en tjinta, palo helemaal mijn kleur <3

Inowa na de veulenhengstigheid heeft het bij mijn merrie ook lang geduurd eer ze terug hengstig was, maar kan natuurlijk dat da zich vergist heeft

Ik geef niks bij, alleen tegen einde dracht en als ik zie dat ze het echt nodig hebben maar mijn diertjes staan altijd dik :o krijgen nogthans dieet eten

Hier stal ook aan huis en camera en melkstrips werkten super dit jaar en misschien halsteralarm

Grote verspreidheid tussen de geboorten van de veulens dus gaan paar topics worden :9

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:08

Ik geef mijn merries nu nog niks bij. Ze krijgen gewone brok, de ene wat meer aangezien die in training staat. Ze staan wel goed dik in het gras. Straks op stal geef ik wel merrie brok bij. De laatste maand geef ik liefst niet mega veel, gezien de veulens daar vaak veel van pakken in plaats van de merrie. Krijgen wel allen altijd onbeperkt ruw voer.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 23:59

Hier krijgt mijn dame al wel speciale brok, de staleigenaar voert haar dit en kwa percentages zit er naarmate de dracht vorderde meer voedingsstoffen enz in.

Ik vind t prima, hoef er niet extra voor te betalen en hij doet t met liefde en plezier... Komt ook geregeld even kletsen om te vragen of ze niet te fel is of te dik :)

Ik klaag niet

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 00:16

Vind dat wel een mooi punt, Vulina!
Meer fokkers die die ervaring delen? Wat voeren tijdens de dracht betreft is het ook iets nieuws voor mij. Denk dat het dan inderdaad ook belangrijker is dat je die merries voor die tijd wat extra's meegeeft.

Verder blijven de pony's hier in de winter 24/7 buiten met schuilstal. Natuurlijk krijgen ze hooi bij, maar met dracht denk ik dat ze ook wel wat meer kunnen gebruiken dan.

Cl, alleen maar fijn dat er dan zo met je meegedacht wordt inderdaad!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 00:31

Hier staan ze al sinds april op de wei en blijven ze erop deze winter.
Ze krijgen ook al sinds april niks anders meer dan gras en ook dat blijft zo.
Deze winter dan wel hooi erbij.

Denk paar weekjes voor ze uitgeteld zijn gaan ze op merriebrokken en op stal op het moment dat ze veel veranderen.