[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 01:00

Dan ga je met je hand in de merrie om te voelen waar het zit. In dit geval is dat gelukkig niet in een gekke positie zoals een beentje dat naar achter ligt.

Janinevv

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 07:31

Past dat gewoon ja ?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:54

BL die heb ik inderdaad ook een keer of 2 gehad. Dat is nog redelijk goed op te lossen. Maar terug geklapt hoofd of been dan krijg ik het denk ik wel erg heet..

Ja Janine dat past haha. Lukte zelfs bij mini paarden dus denk bij een welsh zeker.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:29

Een tijdje geleden las ik hier op bokt dat er een goed boek was met alles over de dracht en bevalling.
Ik heb het toen ergens opgeslaan, maar vind het nu nergens terug.
Alle info over 'wat er allemaal mis kan gaan en wat moet je doen' stond er ook in.

Met de verhalen hierboven wil ik het boek graag aanschaffen om me op een makkelijke manier in te lezen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:33

Een beentje krijg je er nog wel bij met wat hulp, een hoofd wordt al lastiger.. dan moet het veulen volledig terug. Het probleem is vaak dat men te lang wacht met opvoelen, waardoor ze al zo ver in het geboorte kanaal liggen dat terug duwen lastiger is.

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:15

Kan je dan eigenlijk beter altijd even voelen als de bevalling begonnen is hoe het ligt ?

Indderdaad wel spannend als je het zo allemaal leest.. ga me ook nog goed inlezen over alles wat fout kan gaan en wat je dan moet doen >;)

Wij moeten nog maar 98 daagjes, het eind komt in zicht :=

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:30

Vulina Voelen jullie dan de merrie standaard op zodra de geboorte begint in te zetten?

Ik zag dat namelijk op een filmpje. In de Amerikaanse renpaarden industrie, merrie' s worden continue gemonitord en zodra de geboorte inzet worden ze opgevoeld. Ligt het veulen goed dan blijven ze er verder vanaf.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:32

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:02

Als ze goed zijn begonnen wacht ik heel even af totdat ik minimaal 1 beentje zie. Duurt dat te lang; voel ik op. Zodra er een beentje is, voel ik of ik nog 1 voel+een neusje. Daarna laat ik ze zelf het werk doen, meestal help ik wel iets mee..

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:17

Fauvetje schreef:
Een tijdje geleden las ik hier op bokt dat er een goed boek was met alles over de dracht en bevalling.
Ik heb het toen ergens opgeslaan, maar vind het nu nergens terug.
Alle info over 'wat er allemaal mis kan gaan en wat moet je doen' stond er ook in.

Met de verhalen hierboven wil ik het boek graag aanschaffen om me op een makkelijke manier in te lezen.

JA als iemand dat boek kent!!!!
Dan bestel ik hem vandaag nog!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:17

bedankt voor de filmpjes die ga ik ook eens rustig bestuderen

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:27

Was het het boek Paardenfokkerij van Paul de Vries?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:18

Ik denk ook dat jullie het boek van paul de vries bedoelen. Heel goed boek. Heb ik ook liggen.

Ik voel ook altijd van zodra ik de pootjesblaas zie. Beentje tweede en neus. En je gaat er gewoon in met 1 arm. Zoals hier als eens gezegd dr pol duikt er soms in met twee handen.
Nou als het echt niet goed ligt dan moet je dat ook doen zonder twijfelen zonder armen erin en zoeken naar hoofd of voetjes.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:39

Merci! Inderdaad het boek waarop ik doelde.
Heb het maar meteen besteld.
Inmiddels vraag ik mij af hoe rond onze merrie gaat worden. Met 140 dagen vind ik haar al een kleine gestrande walvis, regendeken past niet meer , dus een grotere maat gaan halen.
Op het einde ga ik er een tentzeil moeten rondbinden denk ik.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:16

Op mijn vorige buik foto's kreeg ik veel reacties dat jullie ze wat schraal vonden. Op dat moment stonden ze op nieuw grof/ waarschijnlijk arm hooi.
Precies een week later heb ik deze foto's gemaakt, naar mijn idee niet meer ingevallen door de slechte baal. Ze zijn zeker niet dik maar ik vind ze gewoon mooi en niet te schraal maar ben wel benieuwd naar jullie mening (de 2 jonkies zijn groen en hebben alleen nog buitenspeel spieren en de laatste is onder het zadel)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DDDara op 21-11-20 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:16

Luutje, vanaf ongeveer 180 dagen kan je beweging van het veulen gaan zien/voelen.

Knoldelder, die eerste foto is echt heel schattig! <3

Veriona glimt echt bizar!!

Welkom OYYO.

Bij jou schiet het ook al lekker op, AM :j

Janine, er komt een heel veulen uit als ze aan het bevallen zijn, dus jouw arm past zeker :) Al snap ik dat het wel een eng idee is.

Michelle, 98 dagen, dat is echt al bijna!

Dat boek heb ik ook, is echt een heel fijn boek om te hebben!

MIJLPAAL HIER!! DAG 200! *\o/*
Afbeelding

Zijkantfoto in het groot:
Afbeelding

Van voor zie je het niet heel erg, van achteren meer en van de zijkant zie je het goed.

Van de onderkant ook trouwens :D
Afbeelding

En ik zat vandaag, precies 2 maanden na mijn operatie, weer op Fi! <3
Het deed wel een beetje pijn, maar het was wel lekker. Mijn verzorgster is meegelopen en heeft haar al die tijd vastgehouden, want een wegrennende Fi is geen pretje nu :o
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:27

DDDara, de 3-jarige is erg schraal, de ruggengraat steekt er echt te ver bovenuit.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:45

Haha Cynthia ja klopt maar het leek me te strak als ik langs het veulen m’n hand er nog moet in stoppen zeg maar.

Ik dacht dus misschien eerst veulen terug zodat je met hand beter erin kan. Als je dan erin bent hoe haal je dat beentje goed mee? Is daar een instructie filmpje over. ? Wil me toch weer extra in lezen :)

En mooie buik foto’s weer allemaal :o

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:39

Hier help ik altijd wel mee als ze persen. Dat gaat toch iets vlotter.

Wat een ronde buiken komen er al voorbij zeg. Ik moet ook dringend nog eens fotos maken. Muis is achter een paar dagen alweer 200 dagen, kan ik al gaan aftellen naar de veilige 300!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:04

Neonlight schreef:
DDDara, de 3-jarige is erg schraal, de ruggengraat steekt er echt te ver bovenuit.

Volgens mij snap ik het nu echt niet meer.

Ik dacht dat schraal mager of dun betekend en dat dat dus betrekking heeft op de hoeveelheid vet die het paard heeft.... Of gaat schraal ook over spiermassa?
Want ik neem aan dat de ruimte naast de ruggengraat niet moet worden opgevuld met vet maar dat dat de plaats is van de lange rugspier. En dat die door training gewoon moet worden gevormd.

Want je kan dit paard tocht niet gaan voeren tot de ruggengraat niet meer uitsteekt dan is ze toch moddervet?
Ze loopt ook 24/7 buiten en heeft onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:36

Als de natuurlijke spiermassa zo weinig is omdat het als het ware opgegeten is door gebrek aan voldoende goed voer krijg je inderdaad zo'n blote rug, ik denk dat de mensen dat bedoelen, ik heb mijn jaarling ook met een ruggengraad er bovenop uit de opfok moeten halen die stak ook uit bij de heupen, en had wel een bolle buik. Dus goed ontwormt en goed voer erin en ze is nu mooi op gewicht en mooi dat de ruggengraad er mooi in ligt. Dat heeft niets te maken met moddervet....

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:53

Daarbij zou ik me alles behalve zorgen maken om extra vetjes nu.... Die van mij staat ook met 'pensioen', maar is momenteel eerder 'dik' dan schraal...

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:16

Janine, als er een veulen door past, past een arm ook wel :+
Hier ook mini's en gewoon niet twijfelen en erin gaan. Ik wacht meestal tot er een hoefje zichtbaar is. Volgt het 2e niet snel genoeg ga ik voelen. Als alles goed licht en de bevalling gaat soepel laat ik ze doen. Maar als ze er moeite mee hebben help ik mee.

Fi ziet er goed uit Cynthia!

Dara ik vind ze ook iets schraal. Ik heb ze liever voller en straks reserves als ze moeten zogen. Dan zullen ze die vanzelf moeten aanspreken.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:15

Persoonlijk dara vind ik ze ook schraal vooral als driejarige. Die zouden net nu er voller moeten uitzien maar ja ik ben wel wat anders gewoon natuurlijk. Maar zoals al gezegd liever iets over normaal dan eronder. Die extra vetjes hebben ze echt nog nodig. Merries worden letterlijk leeggezogen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:17

DDDara ik vind met name de zwarte schraal, zowel qua vetmassa als in de spieren. De 1e doet ook wat schralig aan.
Spier massa eten ze ook weg wanneer ze simpelweg ergens andeds niet voldoende weg kunnen halen. Zeker drachtig hebben ze echt wel een hoop nodig vooral als ze ook nog jonger zijn en zelf nog in ontwikkeling. Ik zou deze en met name de zwarte dan ook absoluut extra bijvoeren.
Ze krijgen al onbeperkt hooi dus dat is top. Daarnaast zou ik zeker kijken naar er goede merriebrok.