[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:52

Welkom Maris, knappe merries heb je! Ik heb niet veel verstand van fjorden. In het verleden heb ik een "Fjordlander" gehad, klein als hij was, maar sterk en wat een karakterpaardje!
Afbeelding
Afbeelding

Ik zie de eerste tietfoto's langskomen, wat leuk!! Klein beginnetje is er :)

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:12

Dankje Murosch!
Oh dat is ook wel een gave zeg!

Ik volg al vanaf t begin (in stilte haha) jou topic van Suzie :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:24

Luna2006 schreef:
Hoop stiekem uit de Wish x maylinn combi die ik in 2019 maak een prachtig hengstveulen te krijgen. Dat zou weer totaal inteeltvrij zijn op het veulen van marley x habbie waar ik dan mee verder zou kunnen qua combinaties.

Maylinn werd toch verkocht? te groot voor je fokdoel ofzo?

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:11

Canto wordt sowieso niet meer gedekt wn misschien is dit ook maar eenmalig ik heb haar samen met iemand anders en die wil geen tweede veulen bij haar. Dat hebben we afgesproken maar kan zijn dat ik haar in de toekomst helemaal overkoop en dan wil ik graag een keer een mooie dressuur hengst gebruiken

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:47

Vanmorgen even wat foto's gemaakt (met mijn telefoon dus de kwaliteit is niet denderend en zie dat ik er in de snelligheid niet goed voor stond :P )

Hinde 216 dagen (aka 7 maanden en 2 dagen)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Preben (maiden merrie) 204 dagen (aka 6 maanden 21 dagen)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hanne 202 dagen (aka 6 maanden en 19 dagen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:09

Hahaha naar aanleiding van jullie tietpics heb ik ook proberen kijken, maar het haar prikte me in de ogen :P
Eind van de maand verhuis ik de eerste merries naar huis :):) Daar tel ik naar af! En dan scheer ik wel even een stukje weg denk ik, want anders kan ik niets opvolgen bij die harige Yeti's :')

Stien was trouwens zo schattig. Ik kriebelde in haar lies en duwde wat in haar buik en ze hief spontaan haar achterbeen op als om een veulen te laten drinken. En dat als maiden. Zal een goed moedertje worden!

Zo leuk al die fjorden hier. Ik heb er nooit een gehad, maar wel altijd tot mijn verbeelding gesproken. Zeker die Gra's vind ik heel mooi. En vind ik die Rodd ook wel heel speciaal.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:11

Dat is toch geen lijnteelt, dekken met een hengst met hetzelfde bloed als je eigen hengst?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:18

Vulina schreef:
Dat is toch geen lijnteelt, dekken met een hengst met hetzelfde bloed als je eigen hengst?

wel als je de nakomeling van de hengst wil combineren met je eigen hengst die hetzelfde bloed voert ;)
(moet het wel een merrie nakomeling worden natuurlijk haha! maar al eens eerder begrepen dat dat het idee was. Dus een combinatie maken om later bewust voor lijnteelt te kiezen terwijl dat niet nodig is, heeft persoonlijk niet mijn voorkeur... maar ik zeg niet dat het niet kan of mag ofzo hoor, voordat half bokt over mij heen valt :+ )

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:21

Ja, maar dat kan pas over 4 jaar..
Ik fok liever een goed passende combinatie dan dat ik rekening houdt met het wel of niet passen met een eigen hengst over 4 jaar. Daarbij; Moet de eigen hengst ook eerst nog door een keuring?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:25

Vulina schreef:
Ja, maar dat kan pas over 4 jaar..
Ik fok liever een goed passende combinatie dan dat ik rekening houdt met het wel of niet passen met een eigen hengst over 4 jaar. Daarbij; Moet de eigen hengst ook eerst nog door een keuring?

Jup hengst moet op 3 jaar voor de keuring. Is in mei pas een jaar dus nog zeeën van tijd.

Heb idd de 2019 dekking van wish gereserveerd.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:30

Vulina schreef:
Ik wil voor 1 van mijn merries Spielberg gebruiken dit jaar. Wie was dat hier ook alweer, met het levenloze zaad? Heb weinig zin om te investeren in iets wat bij voorbaad al niet werkt..

Dat was bij mij :o
Spielberg was ziek geweest en had met koorts gestaan, dat was hoogstwaarschijnlijk de oorzaak. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat hij blijvend slecht bevrucht. Heb ook geen idee of er nu veel merries van hem drachtig zijn. Weet wel dat ik niet alleen was met niet-drachtig willen worden van hem. Gelukkig is mijn merrie toch nog drachtig geworden van de hengst Incognito <3

Ik ben een tijdje niet actief geweest en loop ook te veel pagina's achter om alles bij te lezen :o Zal proberen vanaf nu weer regelmatig bij te lezen en te reageren :)

Mijn merries doen het goed, Beau is nu zo'n 209 dagen drachtig en krijgt al een mooie buik. Armanda is nog maar 152 dagen maar ook bij haar zie je een mooi buikje. Plus ze ziet er echt heel goed uit, het lijkt dat de dracht haar goed doet :o

Beau (202 dagen drachtig)
Afbeelding

Armanda (144 dagen drachtig)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 04-01-18 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:33

Waarom moeten jullie dat zover van te voren al beslissen?

Mijn definitieve beslissing is pas op de dag van de inseminatie :+

Voor nu denk ik aan; Spielberg, High Five, Daily Diamond/Franklin, Zirocco of Nabab, Total US en First Class(appaloosa). En als de embryo's dit jaar mee zitten probeer ik Totilas opnieuw..
Ik heb ook nog Jazz rietjes liggen, kan ze alleen nergens naar mijn zin kwijt..
Laatst bijgewerkt door Vulina op 04-01-18 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:35

Ik ben benieuwd hoeveel kinderen hij dit jaar krijgt, Moratoetje. Ik zou hem toch heel graag gebruiken, maar vind het door dit verhaal wel wat minder leuk..

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:39

Ik heb ook geen idee hoeveel merries er drachtig van hem zijn. Ik blijf er bij dat ik het een grote fout vind van de hh, hij heeft levenloos sperma opgestuurd. Hij had meteen eerlijk moeten zijn, dan had ik nu waarschijnlijk niet zo laat een veulen verwacht want dan had ik eerder voor een andere hengst gekozen.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:40

Neem toch aan dat zo’n hengst goed moet produceren en daar op getest wordt anders uit de dekdienst gehaald wordt

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:44

Ik zeg niet dat hij onvruchtbaar is .... hij is ziek geweest met hoge koorts en ik ga er van uit dat de reden is geweest. Of hij normaal goede kwaliteit heeft weet ik niet. Het blijft wel een gave hengst. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik nu toch ook wel heel erg blij ben met de Incognito-baby die verwacht wordt :o

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:58

Vulina schreef:
Waarom moeten jullie dat zover van te voren al beslissen?

bij de mini's zijn bepaalde hengsten al snel volgeboekt. Omdat veelal met natuurlijke dekkingen word gewerkt, en de meeste hengsthouders gewoon particulieren zijn, zijn ze vaak wat beperkter in het aannemen van gastmerries (vaak ivm ruimte). Dus zoals Wish die Luna2006 noemt, moet je nu al reserveren voor 2019.
Ik heb vorig jaar ook al 2 dekkingen voor 2018 vast moeten leggen en daar is recent een 3e bij gekomen ;)
Laatst bijgewerkt door linda2008 op 04-01-18 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:58

Misschien domme vraag, maar mocht Spielberg slecht zaad hebben is dit ook doorgeefbaar aan zijn mannelijke nakomelingen of heeft dat geen invloed ?

In de Welsh wordt eigenlijk alleen gewerkt met live dekkingen en b.v. eigenlijk nooit met Diepvries of vers of het moet uit het buitenland komen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:30

Alweer een tijdje niet aanwezig geweest en ben bang dat dat wel een beetje zo blijft.

Heb het zo ontzettend druk dat het vaak alleen bij wat foto's kijken blijft en een beetje meelezen hier en daar.

Ik zag een hele dikke suzy van murosch en ook bij chantall een druk veulen en niet zo'n blije merrie.

Bij astrid een hele flinke merrie al voor het aantal dagen dracht.

Aniek weer terug! Gezellig!

Pradadaan vind givency zo'n mooie merrie!

Tiwi wat een ruige merrie zeg.

Linda balen dat er onrust is geweest met het vuurwerk,wel stoer van de veulens.

Tinniie ze laten het duidelijk merken dat ze er wel klaar mee zijn hihi

Femskie wat een leuke merrie!

Fotsy oef wat een bult zeg!

Maris welkom! Erg mooie fjordenmerries!

Linda ben heel benieuwd naar jouw combinaties

Amhorses ook een knappe merrie met nog een best mooi buikje.

Jolandje ik zie bijna geen foto's van jouw dames! Dat kan echt niet hoor!

Murosch een leuke pony zeg die fjordlander

Moratoetje wat voor ras is beau? En waarvan drachtig?

Over lijnteelt,dat pas ik wel vaker toe maar zo heb ik bijvoorbeeld in het veulen wat nu gaat komen 5x een bepaalde hengst.
Als het veulen een merrie is en als ze blijft dan wil ik die niet meer dekken met een hengst die die bepaalde hengst in de afstamming heeft maar dat kan nog heel lastig worden.
Lijnteelt is niet zo erg mits ver weg genoeg en wel met de juiste dieren.
Je moet natuurlijk geen lijnteelt toepassen op een hengst of merrie die niet goed gefokt heeft.

Pepper moet nog 82 dagen dus dat duurt ook niet lang meer.

Afbeelding

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:38

@Elinora: Beau is een New Forest pony, officieel heet ze Greenfield Beau Chance. Ze is een Burley Phantom uit een kroonmerrie van Brummerhoeve's Boss. Ze drachtig van de in Duitsland goedgekeurde hengst Sulaatik's Vingino (Valentino x Wayland Cranberry).

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:47

Leuke pony,ze oogt klein vandaar.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 08-01-18 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam voor een ter dekking staande hengst verwijdert

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:03

Komt door de foto denk ik, want ze is best groot voor een NF, ze is zelfs uit de maat gegroeid met haar 1.52m ;)

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:25

Moratoetje schreef:
Ik zeg niet dat hij onvruchtbaar is .... hij is ziek geweest met hoge koorts en ik ga er van uit dat de reden is geweest. Of hij normaal goede kwaliteit heeft weet ik niet. Het blijft wel een gave hengst. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik nu toch ook wel heel erg blij ben met de Incognito-baby die verwacht wordt :o

Daarom ga ik er ook van uit dat het een tijdelijk probleem was

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:39

wat betreft in en lijnteelt zit ik met mijn eigen hengst wel goed, hij heeft totaal andere bloedlijnen dan mijn merries, héél ver weg komt er bij Yuma en camille ergens buckeroo in voor, maar dat is generaties terug :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:04

Heb je die rietjes toen met de "aanbieding" gekocht Vulina?

Ik heb er aan zitten denken om jazz te gebruiken op onze Oscar die fokt goed met jazz bloed maar wil ook niet terug fokken er is al zo veel jazz.