[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:11

Dankje iedereen!
Ik had uit de hand gedekt in de veulenhengstigheid en misschien 3x. Toch nog te vaak dus. :')
Maar hij is mooi in zijn type hoor,deze keer absoluut meer shetlander maar ik hou nog altijd van die stoere beren ook hoor. <3

MaritB

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:12

Zo te lezen krijg ik ook een hengst haha.
Gwen is namelijk om de dag gedekt, tot het afslaan. Door zelfde hengst als Scarlet.

Maar maakt mij niet uit, beestje kan toch niet blijven ;)

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:15

Heeft hengst/merrie niet gewoon te maken met sterkste zaadcel?
Ik ben nooit zo van die theorietjes, sorry.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:16

MaritB schreef:
Gwen is namelijk om de dag gedekt, tot het afslaan. Door zelfde hengst als Scarlet.

Haha hier ook, maar ik roep ook al vanaf het dat het een hengstje word :P

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:17

Pretty, gefeliciteerd! Wat een JOEKEL :D

Aniek, ook gefeliciteerd! Ben helemaal weg van dat blesje! :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:19

Gefeliciteerd Pretty en Aniek!

Jazzy is altijd maar 1x geinsemineerd geweest.
Van de 3 veulens 2 merries en 1 hengst.
Tweeling was een merrie en een hengst.

Dus voor mij fifty fifty.

Ik krijg door het meelezen steeds meer zin om met Phoebe te gaan dekken. Dit jaar zit het er sowieso nog even niet in (financieel en ik wil haar eerst onder het zadel verder hebben). Maar het gaat zeker een keer gebeuren :))

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:22

We hadden gister op het werk ook een leuke soort van kip of het ei discussie O:)
Mijn merrie was als 1e drachtig van de merrie's die de hengst gedekt heeft, maar een merrie die later was uitgerekend is eerder bevallen.
Nu was de "vraag" welk veulen is er ouder :o het veuln dat geboren is was eerder terwereld, maar het veulen van Misha zat eerder in haar buik.
Altijd erg leuk van die nutteloze discussies :D :D :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:23

Ennasil92 schreef:
MaritB schreef:

Haha hier ook, maar ik roep ook al vanaf het dat het een hengstje word :P

Ik dacht eerst een merrie bij de mijne, ik wacht wel gewoon af haha.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:26

Citaat:
Ik dacht eerst een merrie bij de mijne, ik wacht wel gewoon af haha.

Het zegt weinig hoor, de merrie die donderdag bevallen is van dezelfde hengst is ook op dezelfde manier gedekt, maar is bevallen van een knap merrie veulen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:29

Gefeliciteerd Pretty en Aniek! Fijn dat alles goed is gegaan. Ik snap de merrie wens ook goed. Ook ik wil een opvolger voor mijn lijntje, merrie is nu 19 jaar, baarmoeder zit vol met cysten waardoor het drachtig worden steeds moeilijker gaat en merrie heeft na haar eerste veulen (welke bij de vorige eigenaar geboren is) geen merrieveulen meer gekregen. Na 4 hengstveulens vind ik het wel tijd worden voor weer een merrie. Tactiek van onze DA was het schoonpoetsen van de merrie voor inseminatie met een roze handdoek :+
Ben benieuwd of dat heeft geholpen :P

Siptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:32

Proficiat aniek! Fotossss :D & pretty wat een beer! Vind hem wel schitterend!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:34

Als deze theorie echt zou werken zou je van diepvries alleen hengsten krijgen omdat je dan altijd pas na eisprong insemineerd

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:34

Van harte met veulentjes vannacht.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:36

Pretty, gefeliciteerd! Is inderdaad wel een hele grote!

Aniek, jij ook gefeliciteerd! Kom maar oo met de foto's.

Wat betreft jullie hengst/merrie theorie. Die van mij is 1x geinsemineerd. En de volgende dag was het eitje weg. En heb een merrietje gekregen.
Vind het leuk dat jullie als fokkers allemaal merries willen, terwijl bij het KWPN veel juist hengsten willen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:38

fokfanaat schreef:
Als deze theorie echt zou werken zou je van diepvries alleen hengsten krijgen omdat je dan altijd pas na eisprong insemineerd

Ik vermoed dat er bij diepvries idd relatief veel hengsten worden geboren. Zou boeiend zijn dat eens te onderzoeken.
Anderzijds zou het ook best kunnen dat diepvries op de mannelijke spermacellen een grotere aanslag is dan op de vrouwtjes, waardoor de balans uiteindelijk toch weer in evenwicht komt. Mannelijk sperma is gewoon wat kwetsbaarder, dus kan ook zomaar dat in diepvriessperma relatief veel X-sperma aanwezig is/Y-sperma eerder kapotgevroren is.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:39

Ik wil gewoon na al die jaren eens iets aanhouden om verder mee te gaan en dat is niet echt handig zo. :D

Wel leuk al die theorieën te lezen haha

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:41

Ik heb vorig jaar diepvries gebruikt en de pendel zegt dat het een hengstje is haha. Dus we zullen zien wat er van waar is :)

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:43

Ik heb idd ook gehoord van die theorie, bij mensen schijnt dat ook zo te zijn. Ik zou graag een hengstje willen, durf Mn gevoel niet uit te spreken, als ik dat zeg wordt het het andere. Beetje bijgelovig :+ wat t ook wordt, t blijft sowieso.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:46

Hier geen diepvries maar wel KI, er wordt hier niet natuurlijk gedekt.
Wij hebben nu 7 kleintjes waarvan 3 hengstjes en 4 merries. Ook andere jaren is het ongeveer 50/50, vorig jaar dezelfde verdeling als dit jaar :)

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:54

Proficiat aniek en Pretty.

Pretty zijn omvang is echt zot. Geen wonder dat die zo'n buik had.

AniekR welke afstammeling heeft het veulen.

Mijn merrie heeft al 5 merrie veulens gegeven dus ik hoop dat ze die trend verder zet. En happy heeft al een hengst je gegeven en bij haar zouden we ook graag een merrie zien. Al dat het weinig uitmaakt zolang ze maar gezond zijn.
Hier vanacht trouwens geen veulen mag nu echt wel beginnen komen met 353 dagen pfff

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:55

Pretty, gefeliciteerd, wat een joekel zeg! *\o/* *\o/* *\o/* Jammer dat het weer een hengstje is, het zit wat dat betreft ook niet mee.

Aniek, gefeliciteerd, ging dat even snel! *\o/* *\o/* *\o/*

Neon heeft 7 hengsten en 1 merrie gegeven (laatste weet ik het geslacht niet van, die tel ik even niet mee, maar DA vermoedde bij het zien van hoofd en schouders dat het ook een hengst was).
Dusty (moeder van Roos) heeft 4 hengsten gegeven en 2 merries. Arielle (fokmerrie van jaren geleden) 11 hengsten en geen merries. Totale stand is daarmee 22 hengsten en 3 merries.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:58

Wow Pretty, flinke jongen!

Mijn merrie heeft zich nog laten dekken terwijl ze al drachtig was. :P
Maar het maakt voor mij niet uit. In begin dacht ik nog als het een merrie is gaat Scarlet weg. Maar afgelopen tijd zo gek met haar geworden dat zij blijft. <3

Ennasil, mooie vorderingen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:59

Neonlight schreef:
Pretty, gefeliciteerd, wat een joekel zeg! *\o/* *\o/* *\o/* Jammer dat het weer een hengstje is, het zit wat dat betreft ook niet mee.

Neon heeft 7 hengsten en 1 merrie gegeven (laatste weet ik het geslacht niet van, die tel ik even niet mee, maar DA vermoedde bij het zien van hoofd en schouders dat het ook een hengst was).
Dusty (moeder van Roos) heeft 4 hengsten gegeven en 2 merries. Arielle (fokmerrie van jaren geleden) 11 hengsten en geen merries. Totale stand is daarmee 22 hengsten en 3 merries.

Hahahah WOW! :D
Hier ook wel merries die alleen hengsten hebben gegeven. En dan natuurlijk net die merries waar je het liefste mee verder zou gaan 8)7

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 10:11

Neonlight schreef:

jeetje weg 50/50 verhouding, das nu toch echt niet eerlijk ;)

en inderdaad FF bij diepvries is de kans veel hoger dat het een hengst is omdat er geïnsemineerd wordt op de eisprong maar net zoals ibbel dan zegt zijn de mannelijke zaadcellen weer veel gevoeliger dus zijn er misschien meer kapot. Al kan ik uit de ervaring die ik heb rondom mij wel zeggen dat diepvries meer hengsten heeft gegeven.
maar er zijn nog meer factoren die daar inspraak in hebben natuurlijk

maar ja als merrie en veulen maar gezond zijn zeker, het is natuurlijk zo als je wat wil aanhouden, het dan ook echt je smaak moet zijn.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 10:15

Nog een plaatje van gister. Dan stop ik weer, haha. Straks nieuwe maken. :P
Afbeelding