Je kan er bijna op gaan schaatsen ik zie het buikje ook!
Finnea
Geplaatst: 20-11-20 09:30
Ik kom ook weer eens onder de meeleessteen vandaan
Prachtige foto's knolselder en wat ziet Veronia er geweldig uit!
Leuk voor het contrast; mijn zweterige en harige dame Nu net over de 170 dagen, ze begint al een mooi buikje te krijgen!
OYYO
Geplaatst: 20-11-20 10:35
Mag ik ook nog aansluiten? Mijn merrie is vandaag 175 dagen. Ze is een Trakehner merrie van Latimer. Het wordt voor ons samen de eerste keer. Wel al een behoorlijk aantal geboortes meegemaakt bij schapen en een aantal paarden. Maar je eerste eigen veulen is toch een beetje anders. Normaal sta je aan de zijlijn. Nu neem je alle beslissingen zelf.
AM_Horses
Geplaatst: 20-11-20 10:52
Sorry dat ik een aantal bang heb gemaakt. Er zitten nu eenmaal risico's aan de bevalling. En ik wilde hier ook ervaringen over lezen. Nu schijnt het dat een achterwaartse bevalling echt heel weinig voorkomt. Nu wil ik er zeker van zijn dat het veulen goed ligt. Als dit het geval niet is ga ik geen risico's nemen. Voordat de dierenarts hier is, dan is het te laat.
Welkom parisse
Busymissy. Wat een heftig verhaal. Sammie is ook heel groot en veulen komt er makkelijk vanaf. Maar der vorige eigenaar heeft denk ik te lang gewacht om iets te ondernemen, waardoor het veulen is gestikt
Als het niet goed gaat is natuurlijk niet leuk. Gelukkig gaan de meeste gevallen gewoon goed. En zeg nu zelf. Nieuw leven is het mooiste wat er is
Caesar. Wat balen dat deze merrie heeft verworpen.
Kyrkelover. Zeker spannend. Toevallig heb ik gisteren al 2 namen bedacht. Nog een paar bij verzinnen, vind dit ook altijd lastig
Ual dat is wel fijn dat de dierenarts dit heeft doorgenomen
Luutje. Ik dacht vanaf 180 dagen
Renske. Ik bel ook liever te snel als te laat. Zo kan je een hoop leed voorkomen. Hier vorig jaar ook 2 staande bevallingen. Esmeralda was het jaar ervoor ook staand bevallen.
Wat een prachtige foto's Knolselder
Muronia. Wat een spiegeltje, en een echte drachtige buik
Voor alle nieuwelingen welkom
Hier gaat alles zijn gangetje. Ze worden steeds dikker, ik verheug me op het voorjaar
Prachtige foto met je dochter Knolselder, mooie pony ook! Bijzondere kleur heeft ze.
Wat worden jullie merries al dik Mijne is wel al iets gevuld, maar niet te vergelijken.
Ik heb ook al zo enorm veel geleerd in dit topic. Had al redelijk wat bevallingen gedaan bij onze eigen merries, maar ook bij anderen, maar ik had tot voor een paar jaar dus nog nooit van een redbag gehoord. En de melkstrips vind ik ook echt een uitkomst. Als ik dan bedenk hoe mijn eerste veulen geboren is en hoe onervaren ik toen was, gelukkig is ook dat allemaal goed gegaan. Nu heb ik vooral de instelling dat het inderdaad mis kan gaan, maar wanneer ik er álles aan gedaan heb om dingen te voorkomen hoop ik er achteraf in ieder geval geen schuldgevoel aan over te houden.
Finnea, helpt dat scheren onder de hals op deze manier? Zoek nog een tussenoplossing voor onze ruin. Ben bang dat hij helemaal kaal te fris wordt om te rijden door mijn man, maar met de training raakt hij wel erg doorweekt nu en dat werkt ook niet lekker.
Wat een prachtige foto’s komen voorbij! Heerlijk ook al die buikjes!!
Ik doe al vanaf onze eerste veulen mee aan t dbt, (toen 3 jaar actief, verder onder meelees steen) Ik heb heel wat horror verhalen gelezen, maar er o zo veel van geleerd... Daardoor herkende ik bij ons laatste veulen ook t schouderslot... Ik ben ook daarom zo blij met dit topic! Maar t is t zo waard!
Mn zus denkt dat ze dinsdag t veulen heeft gevoeld... dat was dag 176... ik heb gister eindeloos aan die buik “gehangen” maar niets gevoeld... kan niet wachten
Ja die horrorverhalen zijn zo interessant om uit te leren, ook al zijn ze vaak beangstigend. Goed inlezen is idd de boodschap. Men da woont op 5 min en ik bel altijd net voor ik de pootjesblaas goed zie en toch heeft hij nog geen enkel zien geboren worden. Zo snel gaat het. Dus veel tijd om na te denken is er niet. En ik denk of je nu heel veel veulens al gehad hebt of je eerste is, blijft even spannend. Je weet nooit wat het zal geven. En idd hoe meer je je best hebt gedaan, hoe minder je jezelf iets kan verwijten.
Ual das ook interessant, ik had een aantal dvd meegekregen maar die staan nu ook op YouTube over een bevalling in universiteit in Merelbeke en hoe en wat er kan misgaan.
10 procent loopt iets mis of is hulp nodig dus op zich niet veel maar anderzijds op de tien mensen hier toch bij eentje.
Ik doe er ook alles aan om erbij te zijn, camera, melk strips en alarm, en bewaken natuurlijk.
Veronica glimworm
Oh knolselder met je dochter
Ja jullie verhalen staan nog op men netvlies am en dl
Zijn er soms mensen die nog eens scannen om te zien of veulen goed ligt voor de bevalling. Leek me een idee dat deze keer wel eens te doen. In de kliniek bij ons doen ze dat standaard altijd.
Jammer ceasar
Leuke fjord, heb de indruk dat zij zeldzamer aan het worden zijn
Schouder slot is dat niet als de twee pootjes tegelijk komen? Das gelukkig makkelijk te verhelpen. Ik vind een teruggeslagen hoofd heel eng. Laat staan een achterpoot zien. Een staart eerst zien is helemaal horror.
Waar vind ik alle informatie over wanneer het niet goed gaat en hoe je het kan oplossen wat je precies moet doen. Hebben jullie sites filmpjes of topic hier die jullie echt aan raden ik weet het liefst ook hoe ik alles moet oplossen voor ik aan 3 bevallingen begin Ik kijk wel is dokter pol maar bij hem lijkt alles zo makkelijk die kruipt zo ongeveer zelf naar binnen en dan komt alles goed
Fotsy
Geplaatst: 20-11-20 17:59
Ik had deze dvd s
Ja kan ze op deze site ook bestellen. Weet niet hoeveel ze kosten maar men dierenarts heeft ze thuis liggen. Verkorte versie staat op youtube
Mirjamalvaro jouw merries zien er goed uit zeg, prachtig die appeltjes!
Dankjewel Dustinlover, vind ik zelf stiekem ook Hoop zo dat ze dat doorgeeft aan het veulen, al heeft papa ook een mooi hoofd.
BusyMissy, ja dit scheerpatroon bevalt mij erg goed! Ik wil geen gedoe met dekens maar vind niet scheren ook geen optie. Dan heeft ze het zo snel warm en het duurt ook lang voordat ze weer op adem is. Dit stukje scheren maakt het voor haar veel comfortabeler. Het is alleen niet heel mooi maar in het voorjaar is dat snel opgelost
Dankjewel Fotsy! Klopt wat je zegt, er wordt veel minder gefokt dan vroeger. In de topjaren (midden jaren 90) had je soms 1500 veulens per jaar, nu halen we de 200 nog niet eens. Er is wel veel vraag naar goede, brave Fjorden dus dat maakt het fokken interessant.
Dank jullie, ze lijken het ook naar hun zin te hebben hier
Balou_lover
Geplaatst: 20-11-20 19:27
Dustinlover schreef:
BL schouderslot? Vraagt om uitleg
Het veulen blijft met zijn schouder achter haken. Dit zie je doordat er 1 beentje meer achterblijft dan normaal. Makkelijk te verhelpen door m bij te trekken als de merrie geen wee heeft...
stal_HD
Geplaatst: 20-11-20 19:51
Hallo alle nieuwelingen.
Ik lees wel mee, maar te druk om veel te onthouden/reageren.... O als ik lees wat er allemaal mis kan gaan. Dan denk ik soms ook wel eens, waarom zou ik nog fokken. Maar gelukkig gaat het vaak ook wel goed. Hier in al die jaren 2 veel te vroeg geboren veulens en de anderen was ik bij. Vlies losmaken, pootje erbij en bij een staande bevalling veulen proberen wat te begeleiden naar de grond.
Ik heb nu twee merries die voor hun dracht zo'n beetje op de helft nu zitten. De derde mag nog twee maand langer broeden hihihi.
Wat bijzonder om te zien dat elk paard weer anders draagt en anders in de vacht zitten. Hier zijn het al echte teddyberen aan het worden.
Knolselder
Geplaatst: 20-11-20 20:44
Ja dat schouderslot had Suus dit jaar denk ik. Er was maar 1 beentje, die zat een stuk verder nog in het geboortekanaal en met bijtrekken voelde ik hem goed knikken en naar voor komen. Toen ging de bevalling ook al wat beter vorderen. Uiteraard