[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 07:54

Aniek en Pretty gefeliciteerd!
Pretty fijn dat nu alles goed lijkt te gaan!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:08

Proficiat Aniek *\o/* Benieuwd naar meer foto's van de jongeman.

Lekker productieve dagen zo :P

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:13

Pretty gefeliciteerd!
Ik snap ook goed dat een opvolger leuk zou zijn, het valt totaal in het niet bij de gezondheid van moeder en kind en zo lees ik jouw posts ook, maar was een welkome plus geweest.
Toch is het wel apart, hier door de jaren heen op 17 veulens 3 hengstjes, kan toch bijna geen toeval zijn zoveel verschil per adres..
Misschien moet je ze voor het dekken hier zetten, we hebben een pensionstal.. :P

Aniek gefeliciteerd!!
Wat een lieve foto zo! En een leuke bles. :)
Die verminderde eetlust heb ik bij mijn merries ook niet gemerkt.

Kabayo ik kan me je verdriet goed voorstellen en lijkt me ook volkomen normaal zeker nu het nog zo vers is.
Zelf heb ik ook een paar keer een jong paard verloren en als ik daar aan denk wordt ik nog snel verdrietig, bij de oudjes die zijn gegaan kom ik er veel makkelijker overheen, dat is een mooi voltooid leven geweest. Het enige wat mij goed helpt is te bedenken dat ik ze die tijd samen niet had willen missen en dat ze het in die tijd fijn en goed hebben gehad, dat heb ik namelijk in mijn macht en de rest niet..

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:22

Proficiat Aniek en Pretty!

Idd ik heb ook al gehoord/ervaren dat men op sommige plaatsen veel meer merrie/hengsten veulens krijgt.
Zou het niet kunnen dat bepaalde omgevingsfactoren de baarmoeder gunstiger maken voor ofwel mannelijke of vrouwelijke zaadcellen? Mineralen in de grond, samenstelling gras, het voer dat ze krijgen, etc... Net zoals de theorie achter appelazijn eigenlijk..?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:24

Ik dacht ook gelijk aan de appelazijn theorie.
Hier nu voor tweede keer een hengstje, maar dat zegt niets natuurlijk.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:32

Pretty en Aniek gefeliciteerd *\o/* *\o/* *\o/* ik ben benieuwd naar de droog foto's

Van de week ben ik rustig aan begonnen met de melktestjes en er begint eindelijk wat verandering in te komen.

Gisteravond

Afbeelding

Vanochtend

Afbeelding

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:33

*\o/* oh jij ook gefeliciteerd aniekr, benieuwd naar meer foto's

Al vind ik geslacht en kleur iets geheel anders :o geslacht is beïnvloedbaar. Ik heb Elsa expres maar twee keer laten dekken en twee dagen tussen om de kans op een merrie te verhogen en is me aardig gelukt. Als flo nu ook weer een merrie krijgt, klopt mijn theorie. Plus de appelazijn lijkt bij sommige ook geholpen te hebben. Dus Pretty volgend jaar allen aan de appelazijn.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:34

Pretty en antiek gefeliciteerd met de jongens. Fijn dat de merries t goed maken. Ik ga zo mn bolle met haar kraamvriendinnen maar eens op de wei slingeren

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:38

Fotsy schreef:

Al vind ik geslacht en kleur iets geheel anders :o geslacht is beïnvloedbaar. Ik heb Elsa expres maar twee keer laten dekken en twee dagen tussen om de kans op een merrie te verhogen en is me aardig gelukt. Als flo nu ook weer een merrie krijgt, klopt mijn theorie. Plus de appelazijn lijkt bij sommige ook geholpen te hebben. Dus Pretty volgend jaar allen aan de appelazijn.

Is dat zo met dekken? Ik heb hier 4 merries uit 1 hengst drachtig gekregen met om de dag en tot het afslaan. Alles merrie. Hengst heeft nu zijn 1e veulen bij eigenaar: hengst. Ik heb tot nu toe alleen maar merries gefokt. Heb er nu nog 1 drachtig staan maar die heb ik drachtig aangekocht. Dat zal wel een hengst worden dan.

MaritB

Nou wat goed, 2 veulens in 1 nacht. Van harte gefeliciteerd dames met de hengstjes. We willen graag foto's!

pretty

Dat verandert inderdaad al Ennasil.

Welja ik ga mijn pony's bij SA gaan stallen en verander meteen het voerbeleid. :P
We hebben de weide gekalkt dit jaar,hopelijk helpt het haha.

Maar wat een Beer. %)
Die rug,schouders en heupen,niet normaal! Hij ziet er gewoon al 10 dagen oud uit. Er was bar weinig vruchtwater,niks schoof,zelfs zijn lijf en heupen bleven vastzitten eens de schouders uit.
Hoe luxe haar veulen vorig jaar was,deze keer geen speur te bekennen van de papa maar alles van de mama. :=
Hij is gezond en fit en Vera doet het ook weer prima!

Afbeelding

Afbeelding

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:39

Hij is groot!

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:40

Pretty en Aniek, gefeliciteerd *\o/* weer twee gezonde veulens! Helaas geen merries, maar gelukkig alles levend!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:42

Mijn oude merrie Czorna heeft uit 8 veulens 1 hengst gegeven.
Andere oude fokmerrie Furry heeft uit 8 veulens 3 hengsten gegeven.
Eén van haar dochters heeft me eerst nog 1 merrie gegeven voordat ik haar verkocht.
Damour had vorig jaar ook een merrie, dus ik heb tot nu toe uit 18 veulens 4 hengstjes gehad :+

Ik ga ervan uit dat ik dit jaar 3 hengstjes heb, kan het alleen maar meevallen :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:42

Bizar dat zo'n groot veulen gisteren nog in zo'n kleine merrie zat :oo

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:45

OH, heel de foto van Vera en haar beeb gemist! Tja, dat daar een loeigrote inzat was haast onvermijdelijk, met die buik die op de grond hing... Wat fijn dat dat allemaal goed gegaan is zeg!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:47

Zoo dat verklaart die enorme buik ook weer. Bijna net zo hoog als zm moeder :D

Gaat die merrie theorie ook op met k.i? Mijn Vera is op woensdag en vrijdag geinsemineerd en vrijdag was t raak..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:50

Caesar schreef:
Fotsy schreef:

Is dat zo met dekken? Ik heb hier 4 merries uit 1 hengst drachtig gekregen met om de dag en tot het afslaan. Alles merrie. Hengst heeft nu zijn 1e veulen bij eigenaar: hengst. Ik heb tot nu toe alleen maar merries gefokt. Heb er nu nog 1 drachtig staan maar die heb ik drachtig aangekocht. Dat zal wel een hengst worden dan.

Hengstenzaad zou minder lang leven in de baarmoeder, alles is ook afhankelijk van de zuurtegraad van de baarmoeder vandaar de appelazijn en sommige merrie's zijn sowieso al zuurder. Maar ik zeg ook dat het de kans vergroot, niet dat het een zekerheid is.
Zo had ik bij Elsa twee jaar geleden de hengst erbij gegooid. In vrijheid dekken ze vaker per dag, wat de kans op dracht verhoogt maar ook op hengst en was hengst.
Vorig jaar zelfde hengst eens anders gedaan. Dus is het proberen waard he Pretty.

Wat een joekel zeg en inderdaad helemaal ander type dan vorig jaar, toen kreeg ze die luxe palobonte he als ik goed ben.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 22-04-17 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:50

Met KI is het het gunstigst om 48 uur voor de eisprong te insemineren. Insemineer je op de eisprong, dan is de kans op een hengst relatief groot.
Reden: vrouwelijk sperma zwemt trager dan mannelijk sperma, maar mannelijk sperma leeft minder lang.
Je wilt dus zoveel mogelijk vrouwtjes al op de loer hebben liggen als dat ei vrijkomt. Dus die moeten de tijd hebben om naar het einde van de eileider te zwemmen. En als je dan ook nog zó probeert te timen dat de mannetjes tegen de tijd dat het ei vrijkomt allemaal zo goed als dood zijn, dan heb je dus veel meer kans dan 50% op een merrieveulen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:51

Wat een joekel :wow: Ik liet de foto aan mijn man zien, oeh die merrie heeft vast pijn aan haar *** _O-

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:58

Jep ibbel zo is de theorie dat ze in kliniek ook uitgelegd hebben.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:59

Wow die arme Vera, wat een joekel!
Hij heeft wel een hele mooie tekening!

Ik probeer de merries meestal maar 1 keer te laten insemineren of dekken per hengstigheid, misschien heeft het daar inderdaad mee te maken!

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:00

Ohh Pretty, hij is GEWELDIG!!
(ruilen??)

Ik had een bonte merrie besteld, kreeg een effen hengst. Maar heb nog 'n kans bij Saar dus tot die tijd draaien mijn duimen.

Aniek, van harte met je veulen. Fijn dat alkes achter de rug is en moeder en kind het goed doen.
Kabayo, tijd is het toverwoord. Sterkte!!

Wat ze vannacht hier hebben gedaan, ik heb géén idee. Maar op de plek waar Saar had moeten staan, stonden Reuz en Chicky en Saar stond op de plek van hun. Waarschijnlijk heb ik nog nooit zo verbaasd gekeken.
Ik vermoed dat Saar met hele ziel en zaligheid tegen het hek heeft staan schuren waardoor deze open is gegaan.
Ik slaap er pal naast en ramen stonden wagenwijd open. Heb ze geen ruzie horen maken toen ze bij elkaar kwamen.

Draken zijn het!

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:01

Aniek ook hier gefeliciteerd! :D

Pretty hij is echt huge :oo

Mijn merrie is maar 1x geïnsemineerd. Telt dat ook voor een merrie? :=

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:08

De vraag is dan Alexandra wanneer is ze geïnsemineerd en wanneer was ze af?
Flo is geïnsemineerd en was pas twee dagen later af dus kans op een Merrie is groter dan hengst.