[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:18

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:52

ponyparadijs schreef:
Ik dacht dat er ook wee foal tests waren voor later in de dracht
Maar die kan ik even niet vinden.
Misschien dat iemand anders dat weet

https://www.facebook.com/pages/Wee-Foal ... 1363333690
Is wel duits
Zoek nog even verder voor je

http://www.foalproof.co.uk/
Hier staat ie wel bij

Thanks !

Vanmiddag ook nog maar even een buik en uier foto gemaakt, beide zien er eigenlijk hetzelfde uit als vorige dracht

Afbeelding
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:56

Wow zeg druk moeten bijlezen :9 twee dagen geskied hier en spierpijn nu amai dacht ik dat paardrijden vermoeiend was ;)

Mooie foto's van dikke buiken en tietjes, nog steeds geen veulentjes zie ik. -O-

PP minihorseshop als je op bestel duwt van weefoal kan je kiezen tot 120dagen dracht en tussen 120 en 300dagen dracht verder kan het niet meer. Ik heb thuis nog eentje liggen voor de laatste periode van de dracht maar heb helaas nog geen urine kunnen vangen, 1 keer stond ze naast me te plassen maar had ik net mijn potje al weggelegd en was dus te laat. :') maar nooit verloren ik kan die vast wel nog gebruiken.

ponyparadijs

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:00

Bonnieaw dus wel met de eerste link

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:41

Ik lees hier van alles over een test? Heb ik iets gemist?
Ik vroeg me af hoe doen jullie het met ontwormen en enten? Mijn merrie moet eigenlijk deze maand geënt worden, maar krijg haar veulen pas in mei...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:44

Gewoon entrn en.ontwormen kan met een.kuur voor dragende merries maar absoluut niet tegenlijk doen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:46

Orchidee96 schreef:
Ik vroeg me af hoe doen jullie het met ontwormen en enten? Mijn merrie moet eigenlijk deze maand geënt worden, maar krijg haar veulen pas in mei...

Als je merrie in de laatste 2 maand van de dracht gevaccineerd is maakt ze meer antistoffen aan waardoor je het veulen pas vanaf 6 maand moet enten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:50

Ik ent ook laat.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:53

Cemlys schreef:
Orchidee96 schreef:

Als je merrie in de laatste 2 maand van de dracht gevaccineerd is maakt ze meer antistoffen aan waardoor je het veulen pas vanaf 6 maand moet enten.

Mijn merrie wordt in september geent en op aanraden van de dierenarts is het veulen ook pas met 6 maanden geent.
Het schijnt met de jaarlijkse enting niet zo veel verschil te maken.
Is mij verteld.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:54

Ik ent nooit....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:03

Je hebt schijnbaar toch meer antistoffen. Logisch oom want je boost om het lichamen even eraan te herinneren. Als reactie maakt dat antistoffen. De titer zal hoger zijn dan wanneer het langer geleden is. Een veulen van een moeder die in de laatste 2 maand gevaccineerd is heeft geen nut eerder dan 6 maand te enten, omdat dat veulen dan nog de antistoffen van moeders bij zich heeft en het vaccin anders aanvalt. Dit zijn voorschriften van de fabrikant. Dus blijkbaar bij een laat gevaccineerde merrie toch langer bescherming. Ik heb nog een aantal jonge dieren die basisvaccinatie moeten krijgen. Beide merries zijn wel goed basis gevaccineerd. Niet elk jaar opnieuw maar gok dat dat wel meevalt. Die ga ik niet boosteren. Overigens vaccineer ik alles zelf. Scheelt ook weer. Samen met die van familie. 22 stuks haha.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:09

Inowa; vind je het risico op tetanus dan niet doodeng??? Sorry, maar een drachtige merrie niet tegen tetanus enten vind ik erg onverantwoord. Ik zou het mijzelf nooit kunnen vergeven als ik een dier door zoiets stoms / simpels als tetanus kwijt zou raken.

Bij mij krijgt een fokmerrie altijd een extra enting een maand voor de verwachte datum.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:12

Ik heb echt nog nooit een drachtige merrie geënt, hier wordt alleen geënt op verzoek van koper of als ze naar de opfok gaan.

Ze hebben ook echt wel vaak genoeg een schaafwond of snee gehad maar ontsmette het altijd zelf met wat blauwe spray erop.
nooit problemen mee gehad

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:15

Ieder zijn ding, maar ik wil zoveel mogelijk problemen uitsluiten, dus ent van tevoren, geef veulenspuit en zorg dat ik bij de bevalling ben.

Ik geef ook gewoon een flesje biest als het drinken me telang duurt, en hengstveulens een klysmaatje uit voorzorg.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:17

Ik probeer wel altijd bij de bevalling te zijn, en ze krijgen echt de beste zorg maar enten gewoon nooit gedaan.
Niet jaarlijks in elk geval, in het verleden wel tetanus geënt gehad

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:17

Ik ent ook nooit. :)

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:18

Over enten gesproken kwam ik er vandaag achter dat ze de 15e van deze maand had gemoeten :s had echt februari in mijn hoofd!!! Ga even met de DA overleggen of het wel slim is basis weer opnieuw te doen tijdens de dracht, als ik het niet doe mag ik waarschijnlijk niet naar de keuring dat is wel naatje...

Kan iemand mij nog vertellen wat met pendelen een merrie en een hengst is qua beweging? :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:19

Mijn merrie is alleen tegen influenza geent. Als mijn DA komt om haar weer te enten (begin maart) zal ze ook tegen tetanus geent worden. Daarna niet meer, alleen veiligheid voor het veulen en haarzelf maar 1x

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:19

Waar kun je zo'n flesje kopen? Toevallig ook bij de Welkoop? Of zijn die alleen voor schapen/koeien?

De mijne had in oktober geënt moeten worden, maar ik ben zo handig geweest om het te laten verlopen. Ik wacht nu tot begin februari en ga dan de basis-entingen weer laten doen, zodat de tweede enting mooi rond 6 weken voor de geboorte uitkomt.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:20

Bonnieaw schreef:
Kan iemand mij nog vertellen wat met pendelen een merrie en een hengst is qua beweging? :)

Rondje = merrie
Heen en weer = hengst
:)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:30

Helaas kom ik beroepsmatig elk jaar nog dieren tegen met tetanus, vaak dieren die net bevallen zijn. Die dieren hebben amper overlevingskans en zijn zeer ziek, terwijl dat gemakkelijk te voorkomen was. Ik snap gewoon niet waarom je tégen een tetanus enting zou zijn. Rhino kan ik mij nog indenken, maar waarom geen tetanus? Alleen dat het geld kost lijkt mij een reden om níet te enten. Zoek anders eens op google naar filmpjes van dieren met tetanus.
Het spijt me zeer, maar ik vind het onverantwoord. Als je wilt fokken, dan moet je het goed doen en zoveel mogelijk risico's uitsluiten. Anders kan je beter maar geen dieren houden in mijn ogen.

Murosch: wat voor flesje bedoel je?

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:36

ik kom me ook weer eens melden mijn merrie is nu ff ruim 8 maanden drachtig

zie veel mooie buikjes en al een paar die bijna zo ver zijn erg leuk
handig om te weten van de enting want ze moet voor 3 maart geent en 17 april is ze uitgerekend

hier ook een foto van mijn merrie der buik
Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:37

carola schreef:
Helaas kom ik beroepsmatig elk jaar nog dieren tegen met tetanus, vaak dieren die net bevallen zijn. Die dieren hebben amper overlevingskans en zijn zeer ziek, terwijl dat gemakkelijk te voorkomen was. Ik snap gewoon niet waarom je tégen een tetanus enting zou zijn. Rhino kan ik mij nog indenken, maar waarom geen tetanus? Alleen dat het geld kost lijkt mij een reden om níet te enten. Zoek anders eens op google naar filmpjes van dieren met tetanus.
Het spijt me zeer, maar ik vind het onverantwoord. Als je wilt fokken, dan moet je het goed doen en zoveel mogelijk risico's uitsluiten. Anders kan je beter maar geen dieren houden in mijn ogen.

Murosch: wat voor flesje bedoel je?

Uiteraard snap ik dat je het goed bedoelt maar het komt nu niet al te vriendelijk over.
En dat terwijl ik mij dus niet eens aan gesproken hoef te voelen.
Vindt het juist zo fijn hier dat we een ieder in zijn waarde laten.
En respecteren dat andere het anders doen.
Waarbij ze het niet minder goed doen dan wij of ieder ander.
We willen allemaal het beste

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:40

Ik ent niet omdat is bewezen dat de entstof langer dan een jaar in het lichaam is. Ongeveer 7 jaar blijft het in het lichaam. Daarom kies ik er voor om 1 keer in de 4/5 jaar te enten. Gaat dus absoluut niet om het geld, als dat mijn reden zou zijn dan zou ik mezelf achter de oren krabben en mezelf afvragen waarom ik dan überhaupt pony's houd.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:42

Ik ent tetanus ook maar 1 keer in de 2 a 3 jaar op advies van de dierenarts omdat ze erg gevoelig is en deze stof veel langer werkt. Influenza wel elk jaar