Mensen ik ga ervandoor Ik ga omkleden en eens kijken wat ik met paard en veulen ga doen, de wei ligt nu onder water en buiten bak ook, dus dat wordt humor dadelijk..
oke, ik zal een poging wagen het "achtje" (ik noem het ook wel "veulen in een handtasje") uit te leggen, maar dat gaat een beetje moeilijk zonder plaatjes (die ik dus niet heb). Het is volgens mij afkomstig van het natural horsemanship
Je maakt in een lang stuk touw twee lussen in de vorm van een acht (ene lus is dus groter dan de andere). De kleine lus doe je over het hoofd van het veulen en leg je om de borst, net voor de schouders. De grote lus leg je om de kont/billen van het veulen. Het middelpunt van de acht, moet ongeveer op de schoft komen te liggen, je kunt het touw daar vasttapen als een soort handvat. Vervolens ga je naast het veulen staan en trek je het "handvat" voorzichtig een beetje naar achteren. Zo geef je druk op lus die om de borst van het veulen zit en zal het naar achteren lopen Om het veulen naar voren te laten lopen geef je lichte druk op de lus die om de kont van het veulen zit door je handvat naar voren te bewegen. Met een beetje oefening kun je zo in no time je veulen netjes vooruit en achteruitlaten lopen. Hoop dat je je er iets bij voor kunt stellen....
Bij Silke werkte dit echt ideaal, die ging als een gek aan het halstertouw hangen als je haar probeerde mee te nemen. Met deze methode voorkom je dat, doordat je dan ook druk op de achterhand geeft.
Laatst bijgewerkt door silkie op 18-06-07 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Silkie bedankt voor de uitleg want ik had ook geen idee waar het over ging hoor
Ja Maseike een hengstje is ook leuk (denk ik) ben tot nu toe alleen maar merries gewend, maar zal toch wel bijna hetzelfde werken he Maar is zeker wel prettig als ze opgevoed zijn maar dat vind ik met merries toch ook wel hoor
@pretty: sterkte, komt allemaal goed @maseike: , ongelofelijk die jongen
pipi nog steeds niks en ik vind t niet meer leuk ze lijkt zelfs niet meer zo op springen te staan, ze voelt haar goed tussen die grote volgens mij, geef me een tip om die beeb eruit te krijgen
Klinkt wel logisch dat achtje, maar hoe schakel je daarna over naar aan een touwtje lopen dan? Want dan komt de kennismaking met druk van het halster toch een keer.
Het kan wel met 1 hand dus? Zodat je tegelijkertijd ook de merrie mee kunt nemen?
Toen ze het achtje eenmaal door had, ben ik het gaan combineren met het halstertouw (maar dan heb je wel twee handen nodig), dus iets druk op het halstertouw, combineren met druk op de achterste lus en ze lopen zo met je mee en als dat goed gaat, kun je het achtje weglaten....
@silketje; misschien is het juist wel een gunstig voorteken, dat ze zo rustig is. Isis was zaterdag zo enorm relaxed dat ik dacht dat het nog wel weken kon duren.....
Ik heb idd rechts het veulen, links mama. Als ik er iemand bij heb die de merrie mee kan nemen, of op stal, oefen ik met het achtje en een touw (meestal het stuk leadrope dat ik over heb) aan het halstertje. Ik geef dan het signaal aan het halstertouw dat we gaan lopen, en tegelijkertijd met het "boodschappentasje/achtje" ook. Zo koppel ik het aan elkaar, en voorkom ik wilde trekpartijen.
@merel1618 Spannend!! Ze zit ook bijna op 11 maand toch?!
@Proud... Ik zou ook graag een merrie willen hoor.. heb nu 3 merries.. komt mij beter uit een merrie kunnen ze lekker samen blijven lopen.
@Keeva Helaas... Nou je hebt nog ff tijd om haar weer drachtig te krijgen, gelukkig.
Poooooeeeh ff tussen door.. wat kletsen jullie veel op de vroege morgen.. moet me hier toch een potje bijlezen!!
@lindy1982 Di Caprio du bois is toch bruin of koffievos??
@Neon. haha.. tel ging, jij dacht.. waaaaah veulen.. is het je ex.. (teleurstelling??)
@JennyK.. Sjanti moet dan kind van der opvoeden...
@Saffier... Gaat iets beter dus? Dat met die zenuw is dat blijvend dan??
@Minnie Muis.. Leuke naam hoor!!
Sjeeeeeeeeeeeesss is bijna niet meer te doen hier.. ben bijna een half uur aan het bijlezen en reageren...
Vanochtend hier weeeeer volop nieuwe harsjes aan de uiers en vanavond leek de uier wel wat voller.. Maar goed ik heb wel de bijna de meest ''geef der een schop onder de kont'' merrie.
Yep, die drinkt gewoon mee.. ik had al eens eerder gezien dat hij de speen overnam als het tinkertje klaar was met drinken, nu ook zo, alleen liep tinkje nu om en ging aan de andere kant verder jammer dat ze op het moment van de foto niet met haar staart sloeg, je zag vanaf de achterkant dat ze echt allebei stonden te drinken