[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:51

Mooie foto's Alicelover, en die bles! <3 Zo eentje wil ik wel :D

Dara, ik rij sowieso een paard niet in met drie jaar, ik vind dat te jong. Dat andere mensen dat wel doen, is natuurlijk geheel hun eigen keus, maar als ze dan ook nog eens drachtig is, zou ik het zeker niet doen. Dan gebeurt er al zoveel in het toch al hele jonge lichaam, dat is meer dan genoeg voor zo'n merrie.

Ice, wat fijn dat de bulten open zijn! Hoe gaat het nu? edit; ik lees het al, het gaat de goede kant op :)

Gaat het goed met de verhuizing, Riv?

Ik heb een mooie discussie ontketent met mijn vraag over het springen :) Bij Fi gaat het om los springen over 40/50 cm en als ze niet wil, hoeft ze ook zeker niet, maar ze wordt er heel blij van en het is ook niet zo dat ze een uur achter elkaar aan het springen is natuurlijk.

AM, ach arm veulen :( Waarschijnlijk gaat dit keer alles goed, maar ik snap dat het nu extra spannend voor je is, dat zou ik ook hebben.

Luutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:15

Dag allemaal,
Ik zou ook nog graag aansluiten hier! Ik heb mijn 18 jarige merrie dit jaar voor het eerst drachtig. Ze was ondanks de late leeftijd en de 1e keer direct bij de 1e hengstigheid drachtig. Super! Ze doet het tot nu heel goed, groeit prachtig en voelt zich goed. Ik rijd haar nog steeds 3x per week, recreatief.
Ze is zelf een springgefokte merrie, oud bloed: Lennard x Makelaar. Ik wilde wat meer front en wat meer ondertreden achter erin, dus heb haar met een dressuurgefokte hengst gematcht: Jayson, een jonge hengst van Johnson x Negro.
We hopen een mooie combi te fokken, met een fijn karakter en allround te gebruiken. De bedoeling is het veulen te houden. Ze is 28 maart uitgerekend.
Spannend en bijzonder!

Ik ga het hier volgen en hoop mijn vragen hier te kunnen droppen.

kyrkelover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:15

JA hier ervaring met een achterwaarts veulen.
Deze lag achterwaarts en met de benen naar beneden zeg maar.
Aangezien snelheid geboden was konden we dus niet wachten op dierenarts en hebben we die zelf er uit gehaald. Merrie en veulen beide ok. Ook ooit mee gemaakt dat wel de voorkant eerst kwam, maar het veulen niet gedraaid was. Hoofd was ook terug geslagen. Nou toen heb ik helemaal peentjes gezweet. Veulen heeft dit overleefd merrie niet. Vermoedelijk waren er al problemen bij merrie waardoor het dus bij de bevalling ook niet goed ging. Was al een iets oudere maar zeer ervaren en fitte fokmerrie en zou haar laatste veulentje zijn.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 16:05

Welkom Luutje! Dit is een goed topic om van alles te leren.

Am kan me helemaal voorstellen dan!

Kyrke wat eng.. Ik heb al heel wat veulentjes ter wereld geholpen nu en op een redbag en een terug geslagen beentje geen ernstige dingen meegemaakt, maar bij zoiets ingewikkelds denk ik altijd ojee dat kan ook nog gebeuren en dan hoop ik maar dat mijn instinct me helpt plus met wat je er over leest.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 17:13

Welkom luutje.

Mijne gaat zoiezo naar mijn Dierenarts omdat ik zelf te weinig ervaring heb en ook door men werk er savonds/snachts niet kan waken.

Ik heb een weekje of 3 geleden een fotoshoot gehad en hoe gek is het dat je op sommige foto’s die buik echt duidelijk is en sommige minder.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze was toen bijna 5,5 maand ver
Vandaag is ze 187 dagen

Parisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 17:54

Hoi, ik sluit ook nog graag aan!
Ik heb dit jaar voor het eerst een echt eigen merrie drachtig, wel veel gezien en begeleid maar van jezelf is dan toch anders!
Merrie is een Johnson x variant, beetje een druktemaker dus een hele brave hengst voor uitgezocht (dettori) ze heeft al twee veulens gehad (een is hier op bokt al eens voorgesteld; kinky force). Merrie is puur als fokmerrie, maatje en coachpaard gekomen en hoeft geen carrière meer te maken onder het zadel... leuk om aan te sluiten hier

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 18:26

Welkom parisse

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 00:02

AM_Horses schreef:
Ik heb gisteren met de dierenarts overlegd. Sammie is dit jaar haar veulen verloren tijdens de bevalling.
Het veulen lag achterstevoren dus achterbenen eerst. Nu schijnt dit echt heel weinig voor te komen. In dit geval moet er dan ook gelijk iets gebeuren anders stikt het veulen. Dit is dus gebeurd ;(
Volgens de eigenaar toen zette ze niet door en had ze geen weeën, waarop ze de dierenarts belden. Waarschijnlijk voelde de merrie dat het niet goed lag?
Nu kan het veulen op een duur niet meer draaien. De dierenarts heeft gezegd 6 weken van tevoren opvoelen hoe het veulen ligt. Stel dat het achterstevoren ligt, ga ik haar ergens neerzetten waar altijd een dierenarts of iemand met verstand aanwezig is. Ik wil geen risico's nemen. Voordat hier een dierenarts is, dan is het te laat.
Iemand al eens stuitligging of achterwaartse ligging bij een paard meegemaakt?

Even in een spoiler dit plaatje van een veulen ;(
Spoiler:
[ [url=m/idQMNP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben een stuitligging meegemaakt. De bevalling vlotte niet nadat de pootjesblaas zichtbaar was. Toen opgevoeld en ik voelde 2 hoefjes en een neusje dus dacht dat het goed lag. Toen we wat wilden gaan helpen omdat er geen vorderingen waren voelde ik dat het achterbenen waren.Dat werd dus meteen een spoedbevalling daardoor, veulen moest er toen zo snel mogelijk uit voordat het ging ademen. Was gelukkig een grote merrie dus kon het hoofdje terug duwen en uiteindelijk hebben we binnen een paar minuten met 4 man het veulen eraf gekregen, was een hele klus. Veulen leefde, maar bleek tijdens de dracht met zijn snoet over de sprong gegroeid te zijn, dus het hoofd was compleet banaanvormig waarop we met de DA besloten hebben om het veulen meteen in te laten slapen. Heel triest na zoveel hard werken van de merrie. Gelukkig heeft ze diezelfde nacht nog een pleegveulen gekregen.
Maar als het veulen niet misvormd was geweest had deze na een stuitbevalling gewoon geleefd. De rest was gewoon pech.

Luutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 00:21

Bah...wat een enge verhalen hier nu ff! Ben net aangesloten, maar wil dit liever niet horen....
Ik begrijp dat het gebeurt, en misschien is het ook wel goed om erover te horen, maar het komt mij als nieuwkomer een beetje rauw op mijn dak...
Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen, beetje veel bladzijden, haha, maar daar staan vast positievere verhalen tussen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 08:00

Welkom nieuwelingen! Ik kan me voorstellen dat de nare verhalen niet zijn waar je op zit te wachten, maar het is ook wel goed om te leren hoe je kunt herkennen dat er iets niet klopt bij de bevalling en wat je dan moet doen om merrie en veulen de beste kansen te geven. Natuurlijk is de kans groot dat alles loopt zoals het moet lopen en dat er straks gewoon een gezond veulen naast staat, maar soms is het maar goed dat je ook weet wat er fout kan gaan.

Ik heb 4 keer een normale bevalling en gezond veulen gehad, maar ook 1 doodgeboren veulen omdat het helemaal gedraaid lag met het hoofd dubbel geslagen en niet door het geboortekanaal paste. Het was vreselijk, maar omdat ik op tijd ingreep, goed gewaakt heb en de DA erbij heb gehaald heb ik wel de merrie kunnen redden.

En toch fok je daarna opnieuw, omdat het zo iets moois is als alles wel goed gaat, dus hou dat vooral in gedachten ;)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 08:31

Welkom Parisse!

Mooie foto's Anso vooral nummer 1 vind ik erg mooi!

Luutje met deze verhalen zoals bussymissy ze nu omschrijft moet je juist blij zijn. Dat is de reden dat ik 12 jaar geleden bij dit topic kwam(jezus wat voel ik oud nu haha).

Helaas ging mijn aller eerste veulentje meteen mis en dit had ik niet kunnen voorkomen maar deze werdt met 285 dagen geboren doordat de merrie een ontsteking binnenin had zitten. Dit veulen had theoretisch gezien nooit mogen leven en ik heb 72 uur bij haar geslapen en gezeten, maar helaas mocht het niet baten. Ik heb hier zelf veel van geleerd en zo heb ik toen ook mijn verhaal op bokt gezet zodat andere er van konden leren en ook adviezen konden geven.
Neem deze verhalen dus asjeblieft ter harte, het kan soms het leven van je veulen redden :)

Muronia spijker op zijn kop, ondanks de ellende soms is het toch een prachtig geschenk als het weer goed gaat!

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:25

Welkom nieuwkomers!

Am.... Zo hee.. dat is echt balen! Gelukkig komend jaar nieuwe blubjes. Ik probeer mij dan altijd vast te houden aan het gezegde: de bliksem slaat nooit twee keer op dezelfde plek in.

Cynthia, lekker laten hupsen die Fi

Dustin, nou... Red bag lijkt me nog enger dan dwarsliggen vanwege de tijdsdruk! Knap dat je het gered hebt! Moet je toch echt daadkrachtig reageren.

Anso, leuk nog een bontje!

Luutje ik denk dat dit juist de verhalen zijn die je gaan redden mocht het misgaan. En de risico's horen er natuurlijk even hard bij, een hoop kan dan ook voorkomen worden door te zorgen dat je erbij bent, van wat ik begrijp.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:32

Floripori, het is ook eng maar je hebt geen tijd om na te denken. Ik kreeg mijn veulen eerste stantie er ook niet uit. Veearts gebeld ondertussen, maar duurde veel te lang. Veulen was ook al dood dacht ik maar het moest eraf. Merrie werkte niet meer mee, maar toch uiteindelijk eraf gekregen en veulen mond op neus gegeven en je hoorde letterlijk de lucht in zijn longen komen.. Hij leefde gelukkig nog.. Het was -5 buiten en bevalling in een container stal, maar ik heb het geen moment koud gehad toen haha

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:45

Ik krijg ook altijd de rillingen van dit soort verhalen hoor. Dit wordt mijn 8e veulen. De vorige 7 veulens zijn gezond en op de juiste manier geboren, gelukkig! Maar ik heb dus geen idee of ik het juiste weet te doen op het moment dat het wel mis is. Dus het blijft iedere keer opnieuw heel spannend.

Luutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:05

Ik snap volledig wat jullie zeggen, en kan het er ook mee eens zijn. Altijd goed om voorbereid te zijn.

Maar ik hoop ook de mooie verhalen te lezen hier!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:08

Belangrijkste is om er bij te zijn en te voelen als het nodig is. Weten wat redbag betekend en hoe een normale bevalling zou moeten gaan. Wij doen natuurlijk >20 bevallingen op jaarbasis maar hebben wel al menig veulen/ merrie gered door tijdig ingrijpen..

Achterwaartse bevalling heb ik nog niet mee gemaakt :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:57

Ik had meer ervaring met bevallingen van koeien en schapen voordat ik mijn eigen veulen fokte. Ik weet één ding nog heel goed; wat gaat dát snel! We hebben er nu jaarlijks stuk of 3-5 en ik lees hier juist graag iemands ervaringen. Ook al is het niet altijd goed, maar het helpt altijd als je het in de grijze massa opslaat voor als het ooit ons eens zou overkomen.

Helaas met het op stal zetten van de pony's toch een merrie direct hengstig naast de hengst. Laten scannen maar helaas leeg. Volgend jaar met een beetje geluk nog 4 veulens.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:40

Hier dan mijn eigen 3e veulentje, wel veel bij vrienden meegeholpen met veulenen etc.(50+ veulens)
Nu je dan een eigen merrie drachtig hebt merk ik wel direct dat ik het allemaal een stuk spannender vind.
Wat zal ik blij zijn als het er levend en wel naast staat. Zeker omdat dit een maiden merrie is weet ik niet wat ik kan verwachten. Wel is het zo dat ze tot nu toe de lijn van haar moeder volgt.
Met alles vlug. Ik kan gelukkig overal bij haar aankomen en ze vind alles prima. We mogen ook eeuwen aan haar buik voelen of we al iets van haar kleine beeb voelen. Tot nu toe echt een wereld merrie.
Maar de eerste bewegingen van het veulen heb ik alweer gevoeld dus kan niet wachten tot we het meer en meer gaan voelen. Ben ook heeel erg benieuwd wat ze er van gaat bakken.
Wat wel nog een dingetje is..... een naam. Ik heb echt GEEN idee.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:03

Ik heb juist met mijn dierenarts alle rampscenario's doorgenomen zodat ik eventueel snel zou kunnen handelen (al zeg ik dat nu natuurlijk makkelijker dan als de situatie zich echt voor doet). Ze heeft me bijvoorbeeld laten zien wat ik moet doen als een beentje achter blijft, omdat dat nog wel eens voor komt. Toch fijn, zo'n mini snelcursus :)

Luutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:16

Ual_95, dat is een goede tip! En ik lees alle verhalen ook met interesse, hoor, en sla het op in mijn bolletje!

Vanaf welke termijn kun je het veulen voelen aan de buitenkant?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 20:46

Ik ben iemand die liever te snel dan te laat belt naar de dierenarts dus zodra ik het niet vertrouw hang ik aan de telefoon.

Verder ook redelijk wat ervaringen met geiten en koeien die moeten lammeren en kalveren. En daar al wel de nodige problemen gehad.

Olivia had dit jaar een staande bevalling. Ik denk dat de stalhouder te snel is gaan helpen ipv haar zelf het werk te laten doen. Ben erg benieuwd hoe het deze keer gaat.
Maar eerst is Ariel aan de beurt, dat is een maiden dus dat wordt weer goed opletten.
Bij Olivia had ik het goed ingeschat de 1e keer. :))

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:02

Daisy is ook een keer staand bevallen. De 6 andere keren ging ze gewoon liggen, maar baby 2 is ook van een staande bevalling en daar heeft niemand bij geholpen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:03

Zo een verhalen zijn inderdaad niet leuk, maar zuig het in je op, begin erover te lezen,...
Als alles goed gaat, wat meestal is, is het prachtig. Maar als het toch anders gaat ben je in elk geval al wat voorbereid.

De eerste 7 jaar ofzo nooit iets meegemaakt. Maar de laatste 3 jaar al moeilijke bevallingen gehad met red bags, been en schouder die geblokkeerd zaten of een veulen dat gewoon moeilijk eruit kwam.

Elk jaar opnieuw heb ik mij terug ingelezen en heel veel aan gehad!

Gisteren een fotoshoot gedaan met 2 pony's en wat kindjes. Onder andere Suusje. 131 dagen
Met mijn oudste dochter. Dikke vriendinnen die 2.

Afbeelding
Afbeelding

Langs de zijkant valt het mee. Maar langs achter een stuk duidelijker :D
Afbeelding

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:04

Veulentjes vangen uit een staande merrie heb ik hier ook wel eens gemoeten. :P

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:12

Wouw Suusje is echt knap! Doet me denken aan een pony die heel veel voor me betekende! Qua kleur toch helaas is hij overleden 4 jaar geleden.

En zoals in al eerder zei hier eerste veulen eerste ervaring. Ik ben benieuwd hoe ze het gaat doen en hoop dat ik er toch kan bij zijn.