Odess schreef:Kelan, dat lijkt me echt een leuk gezicht! Ik heb het veulen nu al bijna een week niet meer zien bewegen... Komt dit bij anderen ook bekend voor?
@ Inglio, ik vind em leuk
Thanx!
Bij Lio heb ik naar mijn idee vrijdagavond nog wat beweging gezien in haar buik, tussen de ademhalingen door. Haar buik leek wat samen te trekken en aangezien het veulen er nog niet is, waren dat waarschijnlijk voorweeen.
Het veulen zelf is bij Lio al een hele poos rustig. Zeker 2 a 3 weken. Nou ben ik er ook maar max 5 uur per dag om haar buik te bewonderen, dus ik kan ook wat beweging missen, maar ik hoop toch stiekem dat ie nu wel richting geboortekanaal schuift!
Voor degenen die dit nog niet hebben ontdekt...
Een tip van een vriendin die werkte bij Lio om het veulen te voelen:
Wrijf met je handpalm vrij stevig over de ingevallen buik bij de heup (flank is dat toch?). Draai rondjes. Het is een soort communicatie met het veulen, omdat die dan je hand op gaat zoeken en je dat voelt doordat de druk van binnenuit tegen je hand groter wordt en je dus een soort bobbel voelt. Heel grappig!
Hier dus... FF een voorbeeldje:

Lio gaapt er nu al van

Dit lukt waarschijnlijk alleen nog bij merries die al een redelijke buik hebben, waarbij je echt de dracht ziet tot ongeveer een maand of wat voor de bevalling. Dan heeft het veulen de ruimte om te bewegen en kan het genoeg druk leveren van binnenuit om je hand op te zoeken.
Probeer het maar eens aan allebei de kanten. Dan voel je goed verschil!
Let op dat je merrie er niet shagrijnig van wordt. Het kan natuurlijk gevoelig/licht pijn doen, zo'n schoppende en duwende kleine.
Alvast veel speel-plezier met de ongeboren kleine...