[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:42

DDD, Argument een Armani, knapperds zijn het :) Gewoon als tip, ik vind je merries wel wat arm in de bespiering, niet er dik :) Als ze moeten bevallen is wat extra's wel erg fijn :j

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:31

Wauw die hengsten vind ik wel knap DDD <3

Icecrystal ik heb geen ervaring met droes maar ik wil je wel veel sterkte wensen voor je paardje

Dankjewel voor de leuke reacties op de schimmel, het is echt een heel lief paard. Wil haar straks wat gaan opbouwen met longeren en misschien nog wat rijden. Ze is pas 29 mei uitgerekend dus dat duurt nog even :)

Iemand hier ervaring met een drachtige merrie opbouwen in conditie ? Doen jullie dat gewoon als een paard wat niet drachtig is of houden jullie rekening met de dracht ?

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:13

DDD prachtige hengsten zeg! 1e merrie is al flink! Heerlijk straks 3veulies!

Cynthia ja je ziet sublime er echt in terug! Dankjewel voor de tip in melkstrips!

Qua opbouwen van een drachtige merrie kijk ik erg naar wat de merrie aan kan. Ze geven zelf echt duidelijk aan of t gaat of niet. Bij Kate merk ik al dat ze eerder moe wordt, hou daar dus ook wel beetje rekening mee.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:55

DDD prachtige hengsten zeg! Wel eens met Vulina dat de merries wat schraal lijken op de foto's.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:09

StalMelyn schreef:
Luna, krijg je dan een getrainde volwassen hond? Of gewoon een puppy?

Mij lukt het echt niet om via de telefoon op iedereen te reageren.
Wilde Icecrystal sterkte wensen met de droes en paard. Hoop dat het de rest gespaard blijft.

Wij willen een pup, omdat we ook een chihuahua hebben van de volle 2,5kg :+

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:50

We hadden gisteren weer een mijlpaal: we hebben nu een lammetje (en dus geen beagle meer). *\o/* Nog maar 124 dagen.

Afbeelding

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:03

Icechrystal, succes. Geen ervaring met droes, maar ik hoop met je mee dat het gewoon goed gaat!

Leuk om de buiken te zien, maar wat een verschillen! Zal ook wel aan conditie van de merrie liggen en of ze al meerdere veulens heeft gehad.
Ik heb een keer ergens gelezen dat 60% van het veulen in de laatste 3 maanden groeit, dus dat de mijne met 4 maanden dracht van 1e veulen nog niet/nauwelijks iets toont (en nog gewoon, basis, getraind wordt), zou goed moeten zijn. Ga ik dan maar van uit. Die buik komt vast nog wel.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:24

Luna2006, dat wordt een grappig gezicht als de pup volgroeid is haha

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:41

Icecrystal schreef:
DDD prachtige hengsten zeg! Wel eens met Vulina dat de merries wat schraal lijken op de foto's.

Ja echt jammer dat ze nu dunner worden we zijn noodgedwongen over naar andere hooi leverancier. En hebben 2 balen om te proberen, en het bevalt totaal niet het lijkt wel riet. Ze staan er een dag of 5 op en vallen heel snel in. We hebben het hooinet er al af dat ze sneller en meer kunnen eten.Ik voer nu lucerne en speedybeet bij maar we moeten zo snel mogelijk andere hooi halen want hier is niet tegenop te voeren!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:31

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:51

Wat een knappe hengsten

Echt raar hoe een buik bij de ene merrie dikker is dan bij de andere . De mijne wel al buikje maar op foto toont het echt veel minder dik . En sinds ik ze bij geef kan ze weer geen weg me haar zelf. Ze ambeteerd de andere paarden . Dus weer iets minder bijgeven. Mss geef ik net wat te veel. Is beetje zoeken. Ofwel had ze een slechte dag
Even een foto van uit een filmpje.
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:00

Muronia schreef:
Icecrystal bah zeg, sterkte ermee. Hopelijk knapt ze snel op en krijgen er niet meer paarden last van. Ik heb er geen ervaring mee.

Ik ben ook weer aan het camerapuzzelen. Ik heb eerder een wifi-camera gehad die voortdurend haperde omdat de wifi in de stallen te slecht was. Vorig jaar had ik een camera met vaste aansluiting en dus een kabel door mijn hele huis heen liggen. Inmiddels ben ik overgestapt naar een andere provider en is het wifi signaal in de stallen beter. Ik wil graag een camera waarmee ik via een app op mijn telefoon mee kan kijken, en waarmee anderen met wie ik de link deel ook mee kunnen kijken. Scherp beeld, ook s nachts en het zou mooi zijn als hij handmatig draaibaar is. Ik zit te kijken naar foscam maar er zijn zoveel verschillende types dat ik niet weet welke goed en geschikt is. Iemand een tip?

Ik had de camera van de Aldi, jaren zeer tevreden gebruikt, alleen is de software niet meer up to date. Nu heb ik een camera van de Action €24,95 en ik ben verrast over de kwaliteit! Dag/nacht, geluid, spreekfunctie en een app via de mobiel.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:09

Wat voor camera is dat van de action?ik ben ook nog op zoek, eerst voor de schapen en daarna voor de pony. Ashley zit op 140 dagen ongeveer, als ik van 340 dagen uitga. Dit jaar droeg ze een jaar, dus het kan zomaar weer langer zijn :+

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 01:49

Icecrystal. Wat naar die droes, hopelijk breekt het snel door. Sterkte ermee

Tja de wolf is wel een dingetje. Nu is het bij ons niet echt in de buurt en ik denk niet dat ze zosnel grote paarden als prooi zien. Maar voor de pony's lijkt me dit wel echt eng. Je ziet zulke nare dingen voorbij komen

Luna. Gaaf een kangal. Als ik in deze positie stond had ik dit ook zeker gedaan.

Mij lukt het ook niet altijd om op iedereen te reageren. Sorry, ik probeer alles goed bij te Lezen, reageren op telefoon blijft een uitdaging

Ddd. Leuk stippels. Ik ben het ook met Vulina eens, vind ze echt schraal staan. Beter nu wat reserves, anders hou je geen paard over na de bevalling en zogen
Edit. Ik lees nu van het hooi. Vindt het wel zorgwekkend als ze zosnel invallen. Hier krijgen ze ook niet het rijkste hooi en zijn tonnetje rond

Cynthia. Prachtige foto's

Ual_95 dat schiet al op!

Lente. Het is echt per merrie verschillend. Zo zijn er merries op het einde van de dracht nog weinig buik hebben,maar natuurlijk ook andersom

Een aantal nieuwe in deze topic voorbij zien komen. Welkom allemaal

Hier ook weer een mijlpaal bereikt

Sammie is van de week al de 200 dagen gepasseerd, nu is Wild Thing ook over de helft *\o/*
Het is echt een dikkkertje :')
Afbeelding
En van onder af :+
Afbeelding
En Sammie
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:33

AM_Horses schreef:
Ddd. Leuk stippels. Ik ben het ook met Vulina eens, vind ze echt schraal staan. Beter nu wat reserves, anders hou je geen paard over na de bevalling en zogen
Edit. Ik lees nu van het hooi. Vindt het wel zorgwekkend als ze zo snel invallen. Hier krijgen ze ook niet het rijkste hooi en zijn tonnetje rond

Je het invallen is heel snel gegaan tot we aan het nieuwe hooi begonnen stonden de 3 jarige er bij als of de foto van de zomer. Niet dik, maar ik heb ze nooit dik maar zeker mooi op gewicht. De 12 jarige is te dik geweest, daar heb ik echt me best moeten doen om er wat af te krijgen maar zelfs bij haar is het er de afgelopen dagen af gevlogen.

Gelukkig heb ik gister nieuw hooi kunnen regelen en moet ik dat zo ophalen. Het wordt het nu ff bijvoeren tot ze weer op gewicht zijn.
De bruine 3 jarige is sinds gisteren begonnen aan de Vitalbix breed en grow dat bouw ik rustig op want ze gaat de komende week de laatste 4 maanden in.

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:56

Icecristal hopelijk gaat het snel beter met je paardje!

Ik Heb een camera van cleverdog, besteld op coolblue denk ik. Werkt goed genoeg.
Ik had die vorige keer besteld als mijn Shetlander moest bevallen, alleen kwam die toen net een dag te laat aan.
Daarvoor had ik onze slimme deurbel in de stal gehangen ;)
Dat werkte ook niet slecht , alleen jammer dat in ze niet kon leren op de bel te drukken als het begonnen was _/-\o_

Ik denk dat ik mijn merrie tegen het einde van de dracht kan rollen.

Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:35

LaDonna75 schreef:
Wat voor camera is dat van de action?ik ben ook nog op zoek, eerst voor de schapen en daarna voor de pony. Ashley zit op 140 dagen ongeveer, als ik van 340 dagen uitga. Dit jaar droeg ze een jaar, dus het kan zomaar weer langer zijn :+

Smartware

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 15:11

Even een vraagje: tot hoeveel maanden zouden jullie een drachtige merrie laten vrijspringen?

Zelf kan ik nu niet zo veel met Fi natuurlijk, dus ik probeer zo veel mogelijk afwisseling te verzinnen. Balkjes tijdens het longeren vindt ze erg leuk. Dus vandaag heb ik ook een balkje op twee hooibalen gelegd (op de platte, lage kant) en Fi werd helemaal enthousiast en vond het superleuk om eroverheen te springen.
Eenmalig kon sowieso geen kwaad leek me, maar zou ik dit vaker kunnen doen en zo ja, tot hoeveel maanden ongeveer? Uiteindelijk wordt het veulen natuurlijk te zwaar en kan er te veel druk op de banden komen bij het springen. Maar mocht het geen problemen voor haar opleveren, zou ik het nog wel vaker willen doen, omdat ze er zo blij van werd.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 09:08

Zolang ze het nog leuk vindt, kan het volgens mij prima Cynthia!

Yinthe haar bulten zijn inmiddels enorm gegroeid. Ik hoop dat ze snel open knappen..

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 09:12

ICE wat vervelend droes, Hoe gaat het inmiddels met de merrie

Vulina ze zien er goed uit en het verlies al een plaats kunnen geven

Leuke stippelcombinaties zie ik voorbijkomen. Vindt ze ook best schraal ogen, ik zou ze alvast op merriebrokken zetten ook. Nu gaan ze daar niet dik van worden maar wel wat extra voedingstoffen van binnenkrijgen.
Idd betere kwaliteit hooi proberen geven.
Mijn krijgen bijna niks en je kan ze bollen. We zijn wel meer bezig met ons grasland en hooi dan welke supplementen te geven.

Ik dacht dat springen niet meer zo goed was voor drachtige. Zeker rond 200 dagen dracht ivm baarmoederdraaiing. Blijkbaar omdat de achterste banden sterker dan de voorste zijn en bij bokken belasten ze de achterste maar bij springen ook de voorste. Allee ooit eens iets van gelezen, weet niet of het klopt.

Ik vind Foscam heel goeie cam en kosten rond de 100 euro, wel internet kabel nodig

Melkstrips vind ik ook geweldig
Deze zijn wel goed
Afbeelding
Heb er me net op aliexpres wat besteld. Zij wel serieus opgeslaan tegenover 4 jaar geleden van 0.59 nr 1.09 :j

Alarm heb ik ook maar tot hiertoe was ik altijd al men alarm voor en dit jaar nr 6 op komst

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:31

Mooie buikjes! Ik zal Ashley ook eens op de foto zetten. Het uiertje is inmiddels al mooi geslonken gelukkig en ze is mooi in model (voor de Welsh-keuringsmensen mager maar voor mij prima :+ )

Heftig die Droes-bult :( sterkte.

Melk-strips doe ik niet, enkel goed observeren en dat ging dit jaar prima. Ik ga eens kijken naar een camera.

Cynthia, als het echt balkjes en lage sprongetjes zijn zou ik het lekker doen, ga je echt serieus springen dan misschien niet meer, maar ik ben geen dierenarts én geen springer haha. Ik zit dan weer te twijfelen of ik Ashley moet gaan oppakken met longeren en evt rijden door een kind. Ze is pas 1 juni uitgerekend, dus qua tijd zou het makkelijk kunnen, maar ja, tijd...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:33

Ik was jullie kwijt. -O-
Vond het al zo rustig...

Vulina nog heel veel sterkte met het verlies van zo'n jonge merrie en haar ongeboren veulen. En ook nog met de hond, hopelijk nu alleen nog maar geluk! Merries zien er wel goed uit!

Icecrystal wat heftig droes! Hoop dat de bulten snel open breken en ze daarna heel snel opknapt! Op mijn oude werk een drachtige merrie gehad die ook droes had, merrie zelf was er goed door gekomen en veulen werd gezond geboren, wel wat laat (als ik het goed herinner 4/5 weken overgedragen). Maar kreeg heel jong (week of 2/3) zelf droes wat helaas te laat herkend werd. Las net bij iemand dat daar het veulen ook jong droes kreeg, dus misschien iets om goed in de gaten te houden. Meestal als het op tijd herkend wordt komen ze er wel goed doorheen. Hoop dat het allemaal mee valt!

Cynthia, laten vrij springen zou ik vooral kijken hoe Fi gaat en of ze zelf wil en dus niet hoeft te jagen of zo.

Ga nu weer proberen mee te lezen en reageren en jullie niet meer kwijt raken. -O- _O-

Hier was mijn merrie gisteren precies op de helft, 170 dagen. Dus vanaf nu kunnen we gaan aftellen in plaats van optellen. :))

Smeerkees. :=
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:54

Ik zou niet te laat in dracht nog springen..
Maar wat versta je onder springen? Een paar huppeltjes kunnen wat lange door dan springen. Als ik de springen pak zoals ik springen vind. Zeg maar.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:46

Zoals ik hierboven heb geschreven: een balkje op twee hooibalen die op de platte kant liggen. Hoe hoog zal dat zijn, 40/50 cm? En vrij hè, dus ik zit er niet op.

Dat wat Fotsy zegt, heb ik ook gehoord, vandaar mijn vraag :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:07

Icecrystal, je hebt een zalfje om op de bult te doen zodat de huid sneller rijpt en naar buiten kan openbarsten. Ben de naam ff kwijt.

Melkstrips heb ik altijd die van Bonusan. Goede stapjes en niet duur.