[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:31

Ja het gaat een stuk beter gelukkig! Ik ben zelf gebroken van het waken, maar zij is weer fit. Gelukkig maar!

Ik heb een Florencio-ruin (eigen fokproduct).

Chablis, gave hengst, interessante combinatie!

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:54

O leuk! Heb je een foto?
Leek mij ook een interessante combi. Chablis heeft (en fokt door) wat mijn merrie mist, dus ben zeer benieuwd!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:01

Orchidee96 schreef:
Dankje Murosch. Merrie is drachtig van de Gelderse Chablis, die paar maanden geleden geruind is.
En sterkte met jou paard. Gaat het al beter?

Zijn er hier nog meer Florencio's? :D

emmy7, zo de jouwe heeft al een lekkere buik!

Superleuk Orchidee, heb ik mijn beide merries ook drachtig van :D :j Blijf balen dat hij geruind is, maar duimen op een hengst en merrie ;)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:06

inowa, ik hoop voor je dat Pepper toch nog drachtig is! Zo'n wee foal test is dan wel handig ja, dan heb je tenminste zekerheid. Maar ja, die urine opvangen lijkt me ook lastig. Bij mijn ene merrie zou het totaal geen probleem zijn, maar bij die andere zou het ook niet zomaar lukken denk ik.

Sultan15, wat een vieze merrie! Maar zo komen ze hier ook regelmatig van het land hoor :D

astridklomp, Roxy is ook al lekker rond zeg!

smooi, wat ziet Wapper er goed uit!

Lovelynn, jouw merrie is ook al lekker rond! Ze is door een homozygoot schimmel hengst gedekt begrijp ik?

Orchidee96, daar begint ook al een mooi buikje te komen.

Share, welkom! Je merrie ziet er goed uit, en nog lekker aan het werk zie ik.

Murosch, wat vervelend, altijd eng koliek, gelukkig is ze inmiddels weer opgeknapt! Ik duim dat het zo blijft.

Emmy7, gefeliciteerd! Je merrie heeft ook al een mooi buikje.

Bonnieaw, niet om je ongeruster te maken, maar ik heb ook eens een merrie gehad met een druk bewegende buik. Deze merrie was 2x leeg gescand, maar toch nog maar eens laten scannen, omdat ik die bewegende buik (echt in de flanken) zo raar vond, het leek echt op een bewegend veulen. Maar ook op deze scan bleek ze gewoon leeg te zijn, dus waar de bewegingen vandaan kwamen?
Maar ik zou er gewoon vanuit gaan dat ze nog drachtig is hoor, wanneer zou ze uitgerekend moeten zijn? En idd anders even een wee foal test bestellen, dan heb je meer zekerheid.

Hier Aziza inmiddels op 313 dagen, nog zeer weinig uierontwikkeling. Zo ver ik nu kan zien loopt ze gelijk met 3 jaar geleden, maar dan moet ze nu wel langzaamaan met uierontwikkeling gaan beginnen, anders gaat ze zelfs over de 340 dagen heen dragen dit jaar!
Hier even een foto van gisteren.

Afbeelding

En eindelijk de eerste kleine mijlpaal voor Mausi, vandaag 100 dagen drachtig :+

Nog niks te zien natuurlijk, maar toch even een foto ter vergelijking voor later. Gelukkig heeft ze de kilo's die ze de week rond de jaarwisseling verloren had er inmiddels weer bij :)
Helaas vandaag een stuk minder lekker weer dan gisteren, en het heeft hier vannacht flink geregend, dus helaas veel water in de bak vandaag, waar hij normaal vrijwel altijd droog is.

Afbeelding

Afbeelding

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:31

Cheytjuh: wauw wat leuk! Op welke merries heb jij Chablis gebruikt? Gelderse merries?
Ik was in het begin van seizoen van plan om mijn andere Gelderse merrie te laten dekken met Upperville. Maar de cyclus was echt bagger, toen besloten om te dekken met vers van Saron. Was drachtig, kreeg heftige droes (en dat op 18!?) en is toen leeg gescand.. Vreselijk balen. Maar die Florencio merrie was de eerste keer raak, tweeling zelfs van Chablis! Haha!

Al_Zawraa: Ze krijgt inderdaad een buik! Iedereen zegt dat ze zo dik is. Is ze ook wel, want het is maar een heel iele merrie. Maar als ik hier zo kijk naar alle foto's is het maar een klein buikje haha!
De jouwe heeft al echt een dikke buik! Komt al dichtbij voor jou!
Die andere merrie valt inderdaad nog mee ja!

Dan iets anders, ik hoor verhalen over de manier van dragen, dat dat zou ' verraden' of het een merrie of hengstenveulen is. Weet iemand daar iets van? Lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk, maar toch..
Wel heb ik gelezen dat onderzoek heeft uitgewezen dat hengstenveulens gemiddeld 1,8 dagen langer in de buik blijven zitten dan een merrie. Ben benieuwd of iemand hier ook ervaringen mee heeft :)

Zijn er verder nog meer eigenaren met drachtige Gelderse merries? Ben benieuwd! :D

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:38

Dat de manier van dragen/vorm van buik verraad of het een hengst of een merrie wordt, geloof ik niet. Vraag maar eens aan geshahquile hier op bokt, zij hebben 13 of 14 (van de 14 of 15 veulens) hengstveulens gehad en alle verschillende vormen buik voorbij zien komen, lange drachten, korte drachten, altijd een hengst. Alleen het allerlaatste veulen was een merrie, nu zijn ze gestopt met fokken.

Bij Aziza kan ik wel zeggen dat bij een dracht korter dan 335 dagen het een merrieveulen wordt en bij langer dan 335 dagen een hengstveulen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:57

Mijn merrie draagt ook langer bij hengsten.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:58

Hier zowel hengsten als merries eerder dan de uitgetelde datum.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:02

Wat heerlijk!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:08

Ja ik hoef nooit te wachten op de uitgetelde datum bij pepper ,heerlijk is dat zo voorspelbaar ook.
nooit hoeven waken zelf, wist het een dag van tevoren al dat er de volgende dag een veulen zou staan.
Helaas kwamen er steeds situaties doorheen waardoor ik er nooit bij kon zijn.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:16

Luna zou vandaag dus de 252 en de 302 dagen moeten zitten, ze had vanmorgen en gistermorgen wat vulling zitten. Niet veel maar was wel verandering. Inplaats van lege zakjes leken het dikke lege zakjes :p Denk persoonlijk dat ze tussen de beiden uitersten in zit qua dracht en dat ze relatief voeg begint met de voorbereidingen.
Lege tietjes in het najaar
Afbeelding

Kleine tietjes met een beetje vulling (ze heeft ook zucht voor der uiertje maar dat zit dus bedekt met haar)

Afbeelding

Aziza heeft een heel mooi buikje! Draagt ze in de breedte?

Hier zeiden ze mij dat het ook het gedrag kan aanwijzen of het een hengstje of een merrie wordt. Moet je wel je merrie kennen haha!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:25

Ik zal straks eens een foto maken van pepper haar uier nu.
had er van de week ook al een gemaakt.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:13

Bedankt voor de felicitaties! Onze merrie zit nu op 242 dagen! Ze draagt erg breed en meest rechts. Ze is trouwens Fries x kwpn. Ben heel benieuwd of hier nog meer merries zijn met deze kruising en waar die door gedekt zijn. Die van ons is gedekt door een D pony, hebben we bewust voor gekozen.

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:59

Emmy7, wat een aparte keuze! Mag ik vragen waarom je daarvoor gekozen hebt? :)

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:02

Wat een heerlijke buikjes komen er voorbij!

Ik zal zo ook weer ff wat foto's maken.. Incl uier..

Ze zit nu op 270 dagen, maar kwa namen ben ik echt totaal inspiratieloos ...
Hebben jullie nog leuke ideeën? Begin letter is vrij...
Maar de hengst begint met een I En merrie met een L.

Zou wel leuk zijn als een merrie aam met een L begint en Hengsten naam met een I.. Maar hoeft dus niet..

Wie o wie heeft er nog ideeën!???

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:06

Emmy gefeliciteerd!

melanie, wat voor type veulen verwacht je? (pony/paard/fijntjes of wat grover)

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:08

Murosch schreef:
Emmy gefeliciteerd!

melanie, wat voor type veulen verwacht je? (pony/paard/fijntjes of wat grover)

Tis een welsh A pony..

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:12

tuurlijk orchidee, ik heb zelf 10 jaar in een rolstoel gezeten en zit sinds een jaar weer te paard. Onze merrie is 18 en heeft helaas niet het eeuwige leven. Ze heeft echt een top karakter en dat is de reden dat we van haar graag een veulen wilde. Dit hoeft niet een hele grote te zijn, vanwege mijn gezondheid. Ik ben zelf niet zo groot en moet er maar op zien te komen. Hoe de toekomst eruit ziet voor mij is moeilijk te zeggen, maar een groot paard wil ik hierna niet. Vandaar de keuze voor een D pony hengst. Ook de hengst echt op karakter uitgezocht en natuurlijk ook naar verbeterpunten gekeken. De merrie is zelf 1.70 dus met een hengst van 1.60 krijg je ws nog een groot veulen. Daarbij komt ook nog dat ze al ouder is en het haar eerste veulen wordt. Ze is een keer eerder drachtig geweest in 2007 maar is toen na 5 mnd dracht haar veulen verloren. Een heel verhaal kort samengevat, maar dit is de reden van onze keus. We wilden graag een veulen van haar om t karakter en een die niet te groot is vanwege mijn situatie. Dus....heel benieuwd wat eruit komt. Hengst is trouwens een welsh, dus t wordt echt een vuilnisbakje :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:14

Okey ff denken:

Lenara
Leah
Looney (tune)
Ladora
Lilly

Izmo
Itaro
Ilmeo
Ikke
uhm....

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:29

Emmy: Wauw wat een verhaal! Ik hoop voor je dat het gaat lukken en het zo uitpakt!

Oja, namen verzinnen is altijd lastig! Dit jaar met de K..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:11

L
Laterna Magica (toverlantaarn)
Loreana (glanzende parel)
Latika (elegant)
Lavani (stijl)
L'Esprit
Louboutin
Lanvin
Lamborghini
Longoria
Lafayette
Leocadia (de lichtende)

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:23

Merken jullie ook dat het gedrag van je merrie zo anders wordt wanneer ze drachtig is? De mijne is normaal vurig en temperamentvol, wel braaf en aanhankelijk. Maar sinds ze drachtig is, wil ze non stop kroelen, eten en ze is haast niet meer gek te krijgen. Ze is er dus echt heel erg relaxed door geworden, soms wel een beetje té!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:24

I

Iagan (vurig)
Ikaros (ongehoorzaam)
Indivar (blauwe lotus)
Ingall (engel)
Iacono
Issey
Imperial

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:27

Dat heeft die van mij inderdaad ook orchidee :) Super aanhankelijk.. Echt wel schattig :D

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:29

Die van mij is juist een stuk minder knuffelen, heel snel geïrriteerd, etc...
Veulennamen, ik ben er al een maandje uit wat het zal gaan worden. Beiden met een betekenis voor mij