Meld me ook even. Heb een merrie van nog geen drie jaar, hoe lang ze drachtig is is onbekend, ze begint uier te krijgen maar is nog in beginstadium, heb haar voor veiligheid vandaag naar de kliniek gebracht, daar gaan ze nog een echo maken van buitenaf om te kijken hoe ver ze nu precies is. Hopelijk gaat alles goed. Waarschijnlijk hoor ik maandag iets over de echo.
Dat is spannend SandravdB. Hopelijk gaat en is alles goed.
Tjinta
Geplaatst: 18-02-12 17:12
Hoi SandravdB. Spannend zo'n echo. Je hebt de merrie drachtig gekocht?
Heaven is wel heeeeel moe he Muzefee? Leuke foto's.
Lucky jouw merrie kan best in een normale box bevallen hoor. Zeker als je probeert erbij te zijn. Het risico van een (te) kleine box is dat de merrie tegen de wand aan gaat liggen en het veulen geen ruimte heeft. Maar als je erbij bent kun je dit voorkomen. Misschien kun je de merrie na de bevalling wel in de grotere stal zetten, dan is ze niet alleen maar samen met haar baby, die dan wel de ruimte heeft om fijn te bewegen. Tis misschien niet ideaal, maar alleen in een grote stal zonder andere paarden is ook niet ideaal. volg je eigen gevoel!
Misschien niet goed gelezen. Maar wat voor paard heb je gekocht, Sandra vdB. En kan zo'n jong paard al drachtig zijn? Wanneer kunnen paarden gedekt worden?
SandravdB
Geplaatst: 18-02-12 17:56
Huberta, het is een pre merrie, andalusier dus, is drachtig vanuit spanje gekomen, wist niet dat ze drachtig was toen ik haar kocht, eind december twijfelde ik en heb haar laten scannen. Maar omdat ze nog zo jong is en zelf totaal niet volwassen kwa bouw heb ik gekozen om haar naar kliniek te brengen, kosten vallen gelukkig mee en ze staat daar veilig, als de echo zegt dat het nog lang duurt komt ze misschien terug naar waar ze normaal staat en anders blijft ze daar tot ze bevallen is. Vanaf anderhalf kunnen sommige merrie's al hengstig worden geloof ik.
Muzefee: wat een humor heeft heaven toch! Zalige foto's! Inowa: mooi buikje hoor!! Sandra: spannend, benieuwd over de uitslag van de echo! LS: gewoon je gevoel volgen hoor, Hera gaat ook bevallen in een iets grotere stal van 5x5, is geen enkel probleem. Jij kent haar het beste als jij denkt dat ze niet op haar gemak is in de loopstal, dan moet je het niet doen.
Hier ook wat twijfels, Hera heeft vandaag weer al wat meer uier, staat ook beetje gespannen, en zucht voor de uier. Spenen zijn wel nog "ingetrokken"... Is dit niet wat vroeg, ook omdat ze maiden is? Ben zo bang dat het veulen nu nog te vroeg gaat komen, ze is vandaag 290 dagen, dus ze zou het nog 1 maand moeten inhouden... ben bang dat de uiervorming teken is dat ze te vroeg gaat bevallen, dus voor dag 320... Iemand die me hier gerust kan stellen dat die uier geen kwaad kan?
Het uier wil echt helemaal niks zeggen en al zeker niet bij een maiden! Dus wees gerust en maak je niet te druk.
Sandra, wat zul je toch wel geschrokken zijn toen je te horen kreeg dat je nieuwe aanwinst drachtig bleek te zijn op 2,5 jarige leeftijd nu. 3 eigenlijk nu dan. Is idd vroeg, maar dit wil niet zeggen dat ze het niet aankan. Mijn merrie had ik ook drachtig gekocht. Was ook als 2 jarige gedekt en beviel op haar 3e van een gezond merrieveulen! Gaat vast wel goed komen allemaal, maar ik snap dat je het eng vind, vond ik ook toen. Hou er ook niet van om zo vroeg te dekken.
Iemand hier nog tips misschien. Heb een 8.5 maand drachtige merrie die gister gaskoliek heeft gehad. Ze wil nu wel weer graag eten, mest goed normale temp. Gisteren bij de kliniek twee darmontspanners gekregen en een parafine behandeling die er nu lijkt uit te komen. donkere, glibberige mest. Iemand tips, is het schadelijk voor het veulen. Ze is nog wel winderig. Maar komt denk ik door de parafine (laxerend). Mag ik haar licht laten draven zodat alles wat beter op gang komt?
Paard89, hier heb ik geen idee van... als je zeker wil weten, ff VA bellen om te vragen
Charisma, Donna had vorige dracht ook behoorlijk uier met 280/290 dagen (was ook maiden) River is toen netjes geboren met 228 dagen dracht Kan dus geen kwaad denk ik...
SandravdB wel mooie merrie. Komt wel goed!! Ben wel benieuwd!!
Mooie merrie Sandra! Ben ook geen voorstander om ze zo jong al te laten dekken, maar zie het vaak en het gaat eigenlijk altijd wel goed. Fijn dat je er op tijd achter bent gekomen en haar goed in de gaten kunt houden.
bij gaskoliek is beweging juist goed. Vaak als ik merk dat mijn paard koliekerig is, ga ik haar juist wat opjagen, zodat ze wat gaat draven, vaak komt door de beweging dan toch lucht vrij en en ga ik door met stappen zodat ze een flinke scheet laat. Vaak is het dan alweer opgelost.
Of het spul wat ze gekregen heeft gevaarlijk is voor het veulen, weet ik niet. Daarvoor kun je beste even bellen met je veearts.
Sterkte met je paardje.
Tjinta
Geplaatst: 19-02-12 10:47
Tja ik lees dit nu pas dus hopelijk is de merrie al weer helemaal de oude... Ik had vorig jaar ook een merrie met gaskoliek op 9 maanden dracht. Paraffine kan sowieso geen kwaad voor het veulen en Buscopan (ontspanner die meestal gespoten wordt bij koliek) ook niet, werd mij toen verteld door de DA en haar vertrouw ik voor de volle 100%. Bij gas koliek is bewegen een goede, maar tegen de zin in van het paard opjagen doe ik niet. Aan de hand stappen voor zover mogelijk.
Aangezien ik mijn homeopatische opleiding bijna af heb probeer ik de koliek eerst met mijn eigen middelen op te lossen als ik er op tijd bij ben, wel altijd in samenspraak met mijn DA. Tot nog toe heb ik hele goede resultaten (lees meerdere koliekaanvallen van de paarden op kunnen lossen). Dit is zeer zeker niet kwalijk voor het veulen.
clara
Geplaatst: 19-02-12 11:27
Jippie!!! 320 dagen vandaag!!!
Niet de mooiste foto, maar haar dikke buik is duidelijk zichtbaar.
Laatst bijgewerkt door clara op 19-02-12 11:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Clara, ik hoop maandag te horen hoeveel dagen de schatting wordt, wel handig als je dat weet, draagtijd is toch ongeveer 340 dagen?
Lucky als je zeker bent dat je erbij kunt blijven zou ik me niet te druk maken over de grootte van de box.
Tjinta, is dat een moeilijke opleiding die je doet. Lijkt me wel heel interessant en handig, goed dat je toch overlegt met de dierenarts als er iets is.
Paard89, ik het daar helaas geen tips over maar neem aan dat de dierenarts wel rekening houd met dat je merrie dragend is en niet iets zou toedienen wat schadelijk is voor het veulen zonder dat te overleggen.
De gemiddelde draagtijd ligt rond de 340 dagen. De draagtijd kan varieëren van 320 - soms wel 360 dagen... maar dat is wel uitzonderlijk. Ik hou meestal 2 weken voor de uitgetelde datum tot 2 weken na de uitgetelde datum aan.
clara onze olivia is altijd tevroeg tot nu toe! 5 keer! 3-2 weken te vroeg.. Veulens waren altijd gezond! Maar olivia is ook altijd enorm dik! Ga vandaag weer even fotos maken en plaatsen in topic!
Thx BL, uier was vandaag zoals gisteren, maar vind het zo raar dat het in 1 week tijd zo gegroeid is... maar oke, zal wel normaal zijn dan. Als ze het nog 1 maand inhoud zijn we ver genoeg
Hallo allemaal! Het lijkt beter te gaan met de merrie. Maar nog durf ik nog niet volledig te vertrouwen dat alles goed is, dus hou haar nog goed in de gaten. De mest haal ik elke controle uit de stal zodat ik kan zien of ze de volgende keer weer heeft gemest. Ik bedoelde met schadelijk voor het veulen niet de spuiten die de DA heeft gegeven. Hij weet van het veulen en zou nooit iets inspuiten als dat schadelijk is voor het veulen. Ik bedoelde of gaskoliek schadelijk is voor het veulen. Maarja, het lijkt goed te gaan, dus ik hoop dat het zo blijft. De merrie is vandaag 251 dagen drachtig.
Al_Zawraa
Geplaatst: 19-02-12 14:08
Clara: mooie buik! Charisma: uier groeit vaak ook een beetje in fases, soms lijkt het ineens erg gegroeit, en dan staat het weer dagen stil of loopt het zelfs wat terug. Ik denk dat het wel goedkomt hoor, niet teveel zorgen over maken. Paard89: sterkte met je merrie, hoop dat ze er snel weer bovenop is, in ieder geval fijn dat het er weer wat beter uitziet nu. Gaskoliek is volgens mij meestal eerder schadelijk voor de merrie dan voor het veulen. Als de merrie al lang drachtig is, is er namelijk heel weinig ruimte voor gas, waardoor de merrie eerder last heeft.
Hier zitten de dames momenteel op 283 en 213 dagen, en ze zijn beide bloedchagerijnig.. Last van hormonen zullen we maar zeggen, maar echt gezellig is het niet. Rahnanah hield eerst de vrolijkheid er nog een beetje in, doordat ze ook op stal tussen de merries in stond, maar nu zij er niet meer is en de dames naast elkaar staan (met een lege box er tussen vinden ze ook niet leuk) zijn ze niet echt gezellig meer te noemen.. Aziza mag ik ook absoluut niet meer borstelen, of gewoon te lang aanraken, dan loopt ze zelfs op stal weg van me.. Maar veulen-voelen mag dan weer wel gewoon Al hoef je dat niet eens echt te voelen, want je ziet hem nu ook constant bewegen.