[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:45

AngelsDitch schreef:
Jeetje Saffier. Hebben jullie het toen ook gevonden?
Dat is bij die van mij dus zo gek, we hebben niks gevonden... zo raar.

Ik vond Casa met de plasenta er half uit in de wei, ze stond gewoon rustig te eten.
Heb toen overstuur naar de kliniek gebeld ben terug gelopen naar de stallen en heb een halster gehaald. Kwam eigenlijk op het land om de paarden even te voeren..... Veulen zat er nog op, maar paste zo is een 20L emmer. Als ik later was gekomen en Casa had het er zelf afgekregen denk ik dat het wel door de vossen was opgegeten.
Casa is nog een week wat ziek geweest, zweten en niet willen eten, heb er na het afhalen van het veulen nog 3x de DA bijgehad.

Pantykous

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:52

Ik voer Dodson & Horrell Mare & Youngstock mix. Doet m'n merrie het heel fijn op. Daar krijgt ze nu een beetje van, samen met de StayPower muesli van D&H.

Net springles gehard, man man wat ging ze weer hard!

Saffier, lijkt me vreselijk..

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:25

Ik voer mijn merrie een schep pavo contition brok en een schepje cavalor struco mix. (hele kruidige muesli)
Ik ben erg te spreken over het voer van cavalor, wij voeren het al zeker 8 jaar.
Alleen de brokken hebben wij altijd van pavo, (ik vindt dat je bij pavo kwa brok veel meer in het assortiment hebt.)
Het is dan straks ook gemakkelijk overstappen naar pavo podo lac.
Van cavalor verkopen ze lang niet overal hetzelfde assortiment, hier is er dus niets verkrijgbaar van cavalor betreft voor de dragende merrie.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:04

Hier krijgt de merrie hippostar polo brok net als alle andere paarden voor onderhoud en wat havens coolmix muesli na het werk. Straks komt er Havens ferto lac3 bij als ze op 7/8maanden dracht zit. De Pavo voeders vind ze niet zo lekker...heb wat proefzakjes geprobeerd maar dat wordt met minder smaak gegeten dan dat van Haven's.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:24

Mijn ruitersportzaak gaat het gewoon voor mij meebestellen... de cavalor pro breed.

Saffier... dat moet vreselijk geweest zijn.
Wij hebben dus niks gevonden.
Wel heeft mn merrie een week of 2 met dikke vocht benen gestaan... denk dat het toen gebeurd is.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:32

Hier weet ik nog niet wat ik ga voeren.
Mijn merrie wordt echt met de dag dikker en ze is net 136 dagen dragend.
Maar jha misschien groeit ze over een paar weken minder snel of zo.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 05:06

wij voeren Subli merriebrok.
Beviel de vorige keer ook erg goed dus doen we nu ook weer.;)

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:43

Dwyne schreef:
Hier krijgt de merrie hippostar polo brok net als alle andere paarden voor onderhoud en wat havens coolmix muesli na het werk. Straks komt er Havens ferto lac3 bij als ze op 7/8maanden dracht zit. De Pavo voeders vind ze niet zo lekker...heb wat proefzakjes geprobeerd maar dat wordt met minder smaak gegeten dan dat van Haven's.

bij mij is het net omgekeerd, die willen geen havens :=

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:54

Ik zal eens vragen wat ze voeren bij waar Tal straks heen gaat, dan begin ik daar thuis alvast mee. Tal heeft geen voorkeur, die doet alleen aan voerkeur :+

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:35

Hahaha Talida, hier ook zo'n merrie... die eet ook alles wat je haar voor schotelt.

Wanneer gaan jullie beginnen met merriebrok voeren?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:33

ik begin met de merriebrok als ze 9.5maand drachtig zijn voor een shet zit er aardig wat eiwitten in en die zijn wat vatbaarder voor bevangeheid. o'marisa krijgt ook met 8.5maand merriebrok erbij gevoert die doet altijd zo moeilijk als ik op andere brok over ga of als ze ander voer krijgt.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:57

Ik voer op het moment al merriebrok. Merrie is nog maar 4 maand drachtig maar
werd een beetje schraal dus advies was om toch maar vast wat merriebrok te voeren :)
En ach haar maakt het niet uit hoor, ze eet toch alles :D

Laarski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:09

Halloo allemaal!! ooh ik zie het al.. ben alweer veel te lang offline geweest!! :o
Die opmerkingen over verwerpen.. maakt mij een beetje angstig hoor..
Ik ben afgelopen zaterdag thuis gekomen van m'n stage bij Team Nijhof, en netjes donderdag laatste x gescand!! Alles in orde! :D helemaal happy!!
En toen.. weer op onze stal terug gekomen, was ze toch iets onwennig, op eerste gezicht leek helemaal niet, omdat ze meteen lekker d'r stro ging eten, en geen aandacht voor iets anders, maar toen at ze toch niet d'r voer.. misschien omdat ze d'r buik vol had van stro..
Heb toch maar weer d'r vertrouwde muesli nature's best en slobber van Pavo gehaald, en mevrouw was weer helemaal tevreden..! :Y)
Toen..was ik van de week aan het rijden, ik meen dinsdag en toen met het uitstappen moest ze plassen!! naah, dat had ik dus in die 3,5 jaar dat ik d'r heb, nog never meegemaakt.. en bleef ze best lang staan, met d'r staart in de lucht.. eerste wat ik dacht.. hengstig?!! maar dat kon ik dus niet zien..
Toen volgende dag, na het rijden.. jawel netjes plassen in d'r stal.. dat is normaal voor haar. Toen stond ze weer zo met de staart in de lucht.. dus ik kijk.. jawel knipper de knipper..? hmm
Heb de DA gebeld, en die zei me dat ik me geen zorgen hoefte te maken, omdat het wel vaker voorkwam.. toch zit het me niet lekker.. wat denken jullie? even overscannen? wat kost dat per keer? want bij nijhof zat dat bij de prijs in :P..

Ik denk dat ik straks overga op pavo podo lac op laatste 3 maanden voor de dracht.. *D aangezien ze al voer krijgt van Pavo..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:12

Casa was laatst ook aan het knipperen, maar een week later toch echt een bewegend veulen gezien op de scan.
In principe vergooit de merrie niet op 78 dagen door een simpele trailer rit.

P.s. Sta je nog steeds op Noot?

Laarski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:20

Haay! Saffier, bedankt voor je super snelle reactie! :D
Nee dat dacht ik ook, maar misschien omdat het toch weer andere omgeving is.. ofzo hah je weet het niet.. :o
ik sta nu bij Manege bruin, tot paar maanden voor de geboorte..
Dan komt ze lekker bij ons thuis alle rust, en in een prive wei tje van de buurman! Met pony en fries ernaast..
Ken je manege noot?
Groetjes..
en oja.. hoe werkt dat dan met die urine test?
en.. wat denken jullie over de Rhino inenting?
ik heb er het een en ander over gelezen.. en dan lijkt mij de conclusie dat die alleen goed werkt, als alle paarden op het bedrijf rhino geent worden.. of heb ik dat helemaal mis? ben erg benieuwd naar jullie reacties..

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:21

kitzbi zit alweer op 110 dagen dracht wat gaat het hard zeg

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:27

Heb vroeger op Noot gestaan (Proud Lady) en ook bij HN gereden (ik maakte de programmas van de onderlinge).

Urine test ken ik niet. Rhino entingen zijn de meningen over verdeeld. Ik heb besloten het toch niet meer te doen omdat dit haar eerste enting zou worden en paarden er wat ziekjes van kunnen worden dan voor een paar dagen. Ik wou zelf dat risico niet lopen.

Laarski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:43

Aaah dat meen je niet!! dan weet ik wie je bent :D
Dat vond ik altijd zo'n mooi paard! en toen ging je verhuizen naar het Frankrijk toch?!
ooh wat grappig! Jessy is je naam toch? :o
Weet je ook wie ik ben.. ik denk namelijk dat ik Prisco nog niet zo lang had dat jij weg ging.. of dat hij er nog niet was..

Ja wat jij zegt over Rhino.. dat gevoel heb ik er dus ook bij.. ;)

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:54

:wave:
Mag ik me hier ook melden?

Heb een IJslandse merrie die omstreeks 2 juli 2010 haar veulen verwacht.
Is haar eerste veulen. Ook de eerste bevalling die ik bij een paard meemaak, dus extra spannend.

Foto's van mijn merrie staan in m'n profiel. Ze is nog niet zolang drachtig, wil haar regelmatig op de foto zetten, zodat ook jullie de groeiende buik kunnen zien :)

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:35

Mijn shet merrie krijgt nu omdat ze wat slank werd, een energie arme brok bij.
Mijn KWPN merrie staat nu nog lekker dag en nacht buiten, en hoeft nu nog niets bij..
Als ze straks op stal komt krijgt ze langzaam aan wat sportbrok en 3 maand voor de uitgerekende datum krijgt ze merriebrok tot ze weer met het veulen dag en nacht naar buiten gaat..

En ze doen het allebei prima!!

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:38

Ik heb een stukje in de wiki geschrevenoverde urine test, voor mensendie intresse hebben, op www.dreamhorse.nl kan je kijken hoe en wat het is..

Ik heb er goede ervaring mee, maar het is natuurlijk niet zoals op de scan dat je een eventuele tweeling dracht of iets uit kan sluiten..
Het werkt ook pas na meer dan 100 dagen, en werkt op een ander hormoon dan bij mensen..Verder werkt het bijna het zelfde als een humane test.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:46

Lijkt mij toch wel lastig om zo'n test te doen. Aangezien je urine nodig hebt. Mijn merrie zie ik bijna nooit plassen (of mesten)
Vraag me af hoe je dat dan doet?

Geef je je Shet merrie helemaal geen merriebrok?
Ben bang dat mijn IJslander dat wel nodig heeft, ze heeft sowiezo in de winter al best veel nodig qua biks en kuil ...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:52

Mijn merrie heeft het ook nog lang niet nodig... is eerder te dik dan schraal.

We zitten bijna op de 150 dagen!!!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:18

Laarski schreef:
Aaah dat meen je niet!! dan weet ik wie je bent :D
Dat vond ik altijd zo'n mooi paard! en toen ging je verhuizen naar het Frankrijk toch?!
ooh wat grappig! Jessy is je naam toch? :o
Weet je ook wie ik ben.. ik denk namelijk dat ik Prisco nog niet zo lang had dat jij weg ging.. of dat hij er nog niet was..

Ja wat jij zegt over Rhino.. dat gevoel heb ik er dus ook bij.. ;)

Jessy idd :D
Proud Lady heb ik nog steeds, maar die is weer "terug gedoopt" naar Casablanca. Dat is haar stamboek naam, en hier op de wedstrijd gebruik je alleen de stamboek naam.
Woon idd in Frankrijk :j :D
Prisco heb ik nooit gezien, ik ging augustus 2004 van Noot weg. Heb wel het hele verhaal gevolgd (oa. via Gaby).
Wat doe je voor opleiding? Je hebt gave stages als ik het zo hoor.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:50

Mijn mini shetjes krijgen hooi wortels en af en toe een handje musli die staan nu al op ontploffen meestal op het eind van de dracht een halve kilo merrie brok van subli.