[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:57

Ja dat wel of niet in grijpen vind ik wel echt een dingetje.
In 2021 zijn er hier 3 veulens geboren en ik heb toch bij alle 3 wel iets soms meer dan iets geholpen..... Hoe weet je nou wanneer dat echt nodig is.

De eerste beviel in de paddock ze had daar gegraven en was met haar kont boven het gat gaan liggen al het vruchtwater lag in dat gat en het veulen hing daar met zijn neus in terwijl het geboren werd en zijn neus zat dus echt onder water. Ik heb toen het hoofdje om hoog gehouden tot het er helemaal uit was. Ik weet eerlijk gezegd niet of een veulen al adem haalt als hij er half uit is of pas als die helemaal geboren is. Dus in dat geval zou ik graag weten wat jullie zouden hebben gedaan.

De 2de was net begonnen toen zag ik een duidelijk verschil in lengte van de voorbeentjes de een was er tot over de knie uit de ander alleen een hoefje ik was dus bang voor een elleboog slot heb toen aan het korte voorbeen getrokken tot het enen hoefje boven het ander hoefje was. De rest heeft ze zelf gedaan.
Had ik daar moeten ingrijpen of had ik dat nog een tijd aan moeten kijken?

De 3de was echt raar. Ik lag in bed en zag er een voorbeentje uit komen dus trok snel me kleren aan en naar de stal. Nou daar zit toch al een aantal minuutjes tussen ook al heb je de paarden aan huis en ben je voorbereid toen ik daar aan kwam ging het voorbeentje steeds weer naar binnen en kwam het andere voorbeentje er uit en weer terug en weer de andere ik wachtte rustig af toen me vriend belde die ook mee keek met de vraag of het wel goed was. Ik twijfelde ook om dat het niet verder ging dan om en om de voorbenen naar buiten. Toen is mijn vriend komen helpen en we hebben echt samen met al onze kracht moeten trekken om het veulen er uit te krijgen. De tong hing uit de mond en was donkerder van kleur ik had wel het idee dat het veulen het zwaar had en de merrie bleef heel lang liggen zelfs tot ze de placenta er uit had geperst.
Maar hierover twijfelde ik weer of we wel zo hard hadden mogen trekken maar op dat moment voelde het als of er geen andere mogelijkheid was.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:04

Goh, ik grijp gewoon in wanneer ik dat nodig acht. Zeker het vlies breken. Bij die kleintjes is dat even taai als bij een grote en dat breekt vaak niet vanzelf omdat de veulens dan in verhouding kleiner en lichter zijn.
Ook piep ik soms al even naar binnen voordat de beentjes er zijn om te zien of er geen red bag is.
Zowiezo heb ik de gewoonte om, zolang de merrie het toelaat, mee in de stal te blijven. En praat dat wat zachtjes, zo weet het veulen van in het begin dat mensen er gewoon bijhoren. Zodra de merrie beschermend wordt, ga ik eruit. Of er moest nog meer hulp nodig zijn.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:31

Xritt 3,5 op 3,5 is idd gemiddeld en gaat opzich. Maar groter is altijd prettiger. Als je de kans hebt om te verhuizen zou ik het zeker niet laten liggen.

Fotsy ik koop jaarlijks nieuwe strips. Maar ik heb ze ook gewoon op stal liggen en in de winter is het daar vochtiger. Waardoor de test niet meer zo accuraat is heb ik gemerkt.

Evelien_MG Mooie combi :D

DDDara hier staan ze tegen de bevalling gewoon 24/7 op stal onder de camera. Vind het dood eng om ze zo buiten te zetten zonder camera erop :o vooral omdat ik echt midden in wolven gebied zit. Dus ze bevallen hier gewoon op stal altijd.

Overigens helpen wij ook altijd mee met de bevalling. Net zoals cioccolato zegt hoe meer energie de merrie over heeft hoe beter in mijn ogen. Wat overigens niet wilt zeggen dat je de merrie aan gort moet trekken :+. Denk dat iedereen doet wat hun het beste lijkt. Of je nu helpt of niet helpt. In beide gevallen doe je het omdat je het beste voor hebt voor je merrie. Voor mijn gevoel kan ik de merrie maar op 1 manier wat ontzien en dat is door te helpen zodat het makkelijk is voor haar.

goldenarrow

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:52

Hier bevallen ze ook op stal. Vorig jaar stond Anna het ook echt op te houden tot ze op stal stond, die was echt niet van plan om buiten te bevallen :))

Wij helpen de merries ook met de bevalling, mits ze dat goed toelaten. Maar de enige merrie die dat niet oké vond is nu verkocht. Maar wel gewoon altijd met beleid. Ik vind het ook wel fijn om het vlies van het hoofd te halen en even het slijm uit het mondje en de neusgaten. En natuurlijk wil ik zo snel mogelijk zien of het een merrie of hengstje is :))

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:54

Hier bevallen ze ook op stal, of op de weide overdag, maar zo heb ik er nog maar eentje gehad.

Hier is belle 270 dagen en begonnen aan haar uiertje.
Afbeelding

Muis moet nog 14 dagen tot veilig, maar die heeft geen uier.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:23

Pomski wat een heksen onder de hormonen. Verstandig om te even om te ruilen,

Luna2006 die begint ook al vroeg aan dr uier, of is dat voor haar normaal?

Tja wat is idd te vroeg ingrijpen?
Ik zie soms ook wel eens een filmpje waarbij ik denk, laat de merrie even. Of doe eens rustig.
Maar aan de andere kant, op zo'n filmpje zie je ook niet altijd alles....
Toen met Bryana heb ik Bo ook moeten helpen, ze kreeg de schouders er niet uit. Enige wat ik heb gedaan is het tegen gehouden zodat het niet steeds terug zakte. En dat was voldoende.

Met Bo gaat het nog steeds hetzelfde. Uier is nog steeds leeg.
Wel wat rondgebeld oa met Vulina en die heeft me goed geholpen en advies gegeven.

De theezakjes die ik nu graag zie haha (vertekend iets omdat om dit moment ook haar achter hoef werd uitgekrabd)
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:34

Dat altijd meehelpen ben ik ook niet van…. Je kan er soms in enkele gevallen ook dummy veulens aan over houden ala het allemaal té vlot gaat. Zolang de merrie rustig vordert dan grijp ik niet in. Als ik zie dat ze het echt zwaar hebben of er weinig vordering is dan houd ik de beentjes nog wel eens gewoon vast cq beetje tegendruk zodat het veulen tussen de weeen in niet steeds terugglijd.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:36

ja wanneer helpen... als je merrie het toelaat, waarom dan niet? Je maakt het haar dan alleen maar makkelijker denk ik dan.
Tot nu hebben we van de 9 bevallingen, 1 buiten bevalling gehad hier, echt net enkele minuten voor ik ze binnen zou halen.

muronia: ja uier lijkt al wat schot in te komen.

corina: jij zult wel goed moe zijn na die slopende nacht van laat kunnen gaan slapen door je merrie. :(:)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:38

Als het netjes vordert zie ik het nut niet om in te grijpen :j . Zie veel teveel mensen die krapaan pootjes zien en direct hoppa ruk en trekwerk -O- En in het ergste geval nog niet eens met de weeën mee.
Merries krijgen tegenwoordig weinig kans meer om het zelf te doen.

Vlies prima, doe ik ook. Dat vind ik niet echt ingrijpen.

Corina jeetje ... Ogen op half 7 ondertussen? :')
Laatst bijgewerkt door Chantalll op 23-02-23 20:43, in het totaal 2 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:40

Ik grijp in als de merrie moeite heeft. Maar inderdaad met de weeen mee. :=
Merrie en veulen krijgen hier ook de tijd om even op adem te komen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:46

Ik heb Veronia met haar eerste veulen moeten helpen. Ik heb ook eerst staan twijfelen, maar het vorderde niet en kwam maar niet verder. Uiteindelijk geholpen door met de weeën mee de beentjes vast te houden en mee te trekken. Ik heb de bevalling nog op film en het heeft 35 minuten geduurd uiteindelijk vanaf pootjes zien tot de geboorte. Placenta kwam er ook gelijk achteraan, ik weet niet of het wel goed was gekomen als we niks hadden gedaan.

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:49

Altijd stille meelezer geweest, maar ik zou me nu ook willen melden hier!

Dunja was uitgerekend voor 18 februari en is nu dus 342 dagen drachtig.

Afbeelding
Zo was haar uier eergisteren.

Afbeelding
En zo ziet het er vandaag uit -O-

Glory is uitgerekend voor 25 maart.
Zij is 20 jaar en dit wordt haar laatste veulen vooral omdat zij er al een lastige laatste maanden opzitten heeft.
2 maanden geleden bijna dagelijks koliek meer dan een week lang.
En een maand geleden lymfangitis (met mogelijk placentitis?), zij is toen intensief behandelt met antibiotica en op regumate gezet.
Duimen dat dit goed blijft gaan nu!

Spannend om te volgen wanneer al die veulens hier in het topic geboren gaan worden!

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:55

Duimen WatchNow +:)+
Placentitus is echt -:(- vooral omdat er weinig voortekenen van de merrie zijn |(

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:54

Ik vind het helpen echt geen probleem.
Je merkt dat ze er dan toch vaak fitter uitkomen.
Ik help wel mee tijdens de weeen.

Hoop dat ik ze ook weer aan het werk mag! Werd gebeld door mijn geboortealarm, maar is nu weer gaat vreten.
Ph wel weer laag!

Afbeelding

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:56

Pfffff arme jullie zeg ... Haha

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:23

Alle wakers heel veel succes vannacht

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:40

Jeetje had wel een veulen verwacht nu.

Ik help vaak ook wel, of het moet heel soepel gaan. Soms voel ik ook even op, als ik het te lang vindt duren.

Balko. Duimen dat ze nu doorzet

Kiki. Goed dat ze nog geen uier heeft. Heeft ze nog uitvloei?

Xrit ik vindt 3.5 bij 3.5 ook niet heel klein. Vroeger ging het ook met 3bij 3 en soms zie je dit nog. Vooral doen waarbij je jezelf goed voelt. 5 weken voor uitgerekende datum gaat ook nog wel, ik zou geen lange afstanden meer doen

Pomski. Oeps hormonen vliegen rond. Bij sommige merries kan dit heel heftig zijn.

Hier bevallen ze ook altijd in stal. Nog nooit buiten gebeurd. Ze wachten meestal echt tot het rustig wordt.

Hier beginnen de merries nu duidelijk met de uiers. Komt steeds dichterbij. Kan niet wachten :):)
Odilia 305 dagen
Afbeelding
Nigrante 303 dagen
Afbeelding
Liezella 281 dagen
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:10

AM_Horses, nee ook geen uitvloei meer.
De dames maken er al rustig aan werk van.

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:26

Ik hoop op veulentjes vannacht met een paar merries die zo te lezen op springen staan. *\o/*

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:44

Misschien kan er een even het goede voorbeeld geven :+

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:48

succes Wakers nog even volhouden

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:58

Ik dacht dat ik dat al had gedaan balko
Maar bij deze dan nogmaals :D

Dit is de bedoeling merries :Y)
Afbeelding

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:59

Succes voor alle wakers.

@seven; wat een beauty! Gaat alles goed met je veulen?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 00:11

Ilsje
Gaat top met d'r, kleine eigenwijze dame is het <3
Mijn mini en maxi samen
Afbeelding

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 00:29

Over ontwormen tijdens de dracht. Ik ontworm zelf voor ze de wei op gaan en in de herfst preventief en daarnaast ontworm ik volgens mest onderzoek. Verder probeer ik te mikken om de merrie 2 weken voor de bevalling te ontwormen. Voor het veulen gebruik ik het volgende schema:

- Dag 10: Ivermectine
- 2,5 maand: Ivermectine
- 4,5 maand: Fenbendazol
- 6 maand: Fenbendazol

Over voeren van de merrie tijdens de dracht. Ik kijk echt heel erg naar de merrie, maar probeer zo weinig mogelijk poespas te voeren. Ze krijgen merrie/veulen brok van Vente en ik voer Luzerne bij. Als de merrie het echt nodig heeft betreft weerstand geef ik Lifeforce Formula bij.

Betreft werk heb ik het geluk dat ik veel op stal in de weer ben, dat is zo’n beetje werk. Als ik weg ben op concours of als ik afspraken heb zorg ik wel dat er iemand is die regelmatig even een blik werpt. Mijn schoonouders wonen op het terrein, dus er is eigenlijk altijd wel iemand thuis.

Betreft Wifi op stal. Ik gebruik geen versterker. Wij hebben een apart netwerk naar stal liggen.

Over de kosten en of je ermee uitkomt. De ene keer wel, de andere keer niet, ook afhankelijk van bijkomende DA kosten. Het scheelt dat ik ze thuis heb staan.

Hoevaak ik dek met een merrie hangt zo van de merrie af. Eef heeft vorig jaar een jaartje vrij gehad, die heeft het altijd wel wat zwaar. Deja heeft daarintegen weinig last en zij is 3 jaar geleden voor het laatst leeg gebleven.

Over het begeleiden van de bevalling. Ik ben er wel bij en help mee indien nodig. Ook breek ik vaak het vlies en haal ik het neusje even leeg. Nu heb ik ook merries die dat helemaal prima vinden en blijven liggen als ik binnenkom. Ook hierbij is het weer belangrijk om goed naar je merrie te luisteren en de situatie aan te kijken.

Cynthia82: Fijn dat Fi het zo goed doet. Ze ziet er top uit! En wat leuk om foto’s van Blue en Idris te zien. Wat gaat het hard, hé?

nieky1993: Jij kan al af gaan tellen! Super spannend! Leuk dat je met je eigen hengst hebt kunnen dekken. Jullie hebben er ook zat, hé? :')

Mattyy: Welkom! Stoere fries heb je. Kan nooit lang meer duren!

DDDara: Leuk dat je er ook weer bij bent. Ben nu al benieuwd of er een knappe stippel uitkomt! Stippel of niet, je andere Peru’s zijn echt leuk! Wat mooi dat de twee vorige veulens gewoon in de groep geboren zijn.

Muronia: Dat dagje niet fit herken ik wel. Niet altijd op de 300, maar ik heb het wel al een aantal keer meegemaakt dat een merrie lichte koliek verschijnselen heeft en duidelijk niet lekker in haar vel zit. Schiet jouw merrie al op? Wat tof dat je zelf kunt insemineren, trouwens!

Kabayo: De andere stallen zijn inderdaad ook in dezelfde stijl, ja. Wat een mooie stallen heb je! Hoe is het met je rug? Toffe hengst heb je al uitgekozen voor Zilver?

Balko: Jeutje, wat maakt ze het spannend, zeg! Hoe is het met je dochter? Betreft bloed aan het uier, dat hebben wij vorig jaar ook gehad bij Deja. Waarschijnlijk gewoon een gesprongen vaatje. En tja, de bekende poep Picasso’s waar je een hartverzakking van krijgt. Is mij ook al een paar keer overkomen :')

Marjoleine89: Wat apart dat je merrie zo rap veranderd is. De kleine lag zeker overdwars op de tweede foto!

tjakka123: Mijn merries hebben ook wel eens iets opgelopen benen, maar ik heb ze sinds ik ze thuis heb veel meer buiten staan en Deja staat 24/7 buiten met een loopstal. Enorme verbetering met voorgaande jaren.

Happy_Hippie: Een Krem, leuk! Wordt sowieso een mooi kleurtje! Over het wel of niet nog een keer dekken, dat is zo persoonlijk. Ligt er helemaal aan wat je graag met de merrie wil bereiken, tijd, financiën.

Calice: Och, meis. Heb het met je te doen :knuffel: Je keek er zo naar uit. Heel veel sterkte! Hoe is het nu met Poow?

corinadrenth: Jouw merrie schiet ook al op! Succes! En wat een onwijs schattig dekentje heeft je moeder gemaakt <3

kiki1976: Goed dat je er zo bovenop hebt gezeten. Stressvolle tijd, maar iedere dag is er één. Hoe gaat het nu?

Quir: Het is inderdaad nog best fris. Ik gebruik gewoon een dekentje als het koud is, maar ik heb inderdaad ook wel eens aan een warmte lamp gedacht. Ik ben benieuwd naar je Jameson veulen!

Pomski: Zijn fijne apparaatjes hoor, die birth alarm lite. Ik heb ze ook. Heeft me toch al bij 3 veulens uit bed gebeld terwijl ik lekker lag te pitten. De andere keren was ik zelf nog wakker en zag ik het gebeuren. Ik zie dat de stalverdelers geplaatst zijn, gaat het inmiddels beter?

AM_horses: Het gaat ineens hard! Bescheiden buikjes hebben de dames nog. Hoe bevalt de nieuwe stek?

Nobel01: Pittige tijd gehad, lees ik :(:)

Tinniie: Wat een prachtig getekend veulen was het, zo zonde ;( Satinka vordert goed zo te zien. En wat typisch dat Jade uier maakt. Stiekem niet toch drachtig?

Chantalll: Leuk dier! Ze begint al een mooie buik te krijgen. Uier schiet ook al aardig op.

Al_Zawraa: Wat een plaatjes zijn het toch. Ben benieuwd naar de knappe bekkies dit jaar!

suffie & Ciara_Lady: Jouw merrie schiet ook al aardig op! Succes!

EllyC: Hier liggen ze ook veel hoor. Ook overdag tanken ze regelmatig even bij in de paddocks. Kan echt merken dat de merries in spaarstand staan. Interessant artikel trouwens, over dikke merries en veulens die daardoor mee aanleg kunnen hebben.

cp112: Gevangen! Goed bezig! Wel balen dat ze leeg is, domme pech inderdaad.

Seven: Wat heb je toch een heerlijk veulen <3 . Wij verwachten ook een Livius dit jaar! Ben je er al uit met de hengstenkeuze? Wat Jazz bloed betreft; het is zo belangrijk hoe de merrielijn is opgebouwd. Wij hebben een Jazz x Hurricane x Sultan staan uit de Reina stam, echt een fantastisch paard die altijd wil werken. Het zegt niet alles, maar wat Jazz bijna wel altijd meegeeft is bloed, een bepaalde intelligentie die ze nodig hebben voor het hogere werk en atletisch vermogen.

barb: Gefeliciteerd met je veulen! Gaat het nog steeds goed, ondanks de vroege geboorte? Heftig dat de merrie zo kreupel is. Sterkte daarmee.

Setteli: Fijn dat het goed gaat met Phoebe. Duurt lang, hé? Dat wachten :o

xLeoniee: Hoe is het nu met Abby? Gezien ze al zoveel uier heeft?

goldenarrow: Wat goed dat de brandweer kwam oefenen. Zeker interessant!

YvonneV: Gaaf dat je een bevalling mee hebt mogen maken. Altijd bijzonder!

Ilsje87: Inderdaad een bescheiden buikje, ze ziet er goed uit! En ja, ik heb 2 merries die gewoon hengstig worden tijdens de dracht. Komt vaker voor.

MelissaV: Hoe gaat het nu met de merrie? Merk je dat het stabiliseert?

jennyk: Nog even en de merrie is veilig. Fijn dat ze nog even naar de smid is geweest.

CharmFaith: Het verschil tussen wanneer een merrie gaat voorbereiden kan enorm zijn. Om eentje maak ik me ook geen zorgen als die met 270 al iets van ontwikkeling heeft, terwijl ik bij de ander gelijk actie onderneem.

Desi_2409: Ziet er netjes uit hoor! Ik zou me er geen zorgen om maken.

knolselder: Hier zijn de meeste hengstenkeuzes ook al gemaakt. Ik heb alleen niet heel veel keuze wanneer ik dek. 2 merries zijn relatief laat. Mooie hengsten heb je uitgekozen voor jouw merries!

Vulina: Kees heeft toch alweer een record te pakken! Succes alvast!

SparkYY_8: Harsjes! En zelf ook nog ‘drachtig’ *D Super spannend, veel succes en geluk!

Lucia88: Als je nog niet hebt laten scannen, zou ik dat wel aanraden, dan maar bij een andere arts. Dan weet je waar je staat. Succes!

nayla: Lastig te zeggen met een maiden merrie. Hoe gaat het nu?

Jaimy43: Even laten scannen en je hebt een antwoord. Is zo van wat foto’s lastig te zeggen.

EquiLibero: Ik zou het ook even laten checken door een DA. Dit is wel vroeg.

Evelien_MG: Wat een pech heb je gehad met je eerste merrie :(:) . Veel succes met de dracht van de Toto Jr.

xsurfdiary: Mooi dier heb je! Gave combinatie ook!

Xritt: 5 weken van te voren kan nog best hoor. Kan me wel voorstellen dat je over de onzekerheid inzit.

WatchNow: Spannend! Dat kan niet lang meer duren!

Zo, einde bijleespost. Hier weinig nieuws te melden, alles is nog rustig, en zo hoort het ook, want ze moeten nog even. Eefje 276 dagen, Deja 237, Daylene 208.