[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Valuna

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:24

Gefeliciteerd kaplaars

Hier regent het al vanaf uur of 10 met af en toe echt flink hard

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:25

Gefeliciteerd Kaplaars

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:41

Hier is alles 3 kwartier geleden ook maar binnen gehaald.
Kreeg meteen een belletje dat Olivia met bloed aan haar vulva stond.
Dus net als een malle naar stal gereden, gelukkig was de dierenarts al gebeld en was die er ook al.
Met het veulen lijkt alles goed, echter heeft ze een snee van 3 a 4 cm in haar vulva.
We moeten haar nu goed in de gaten houden.
Mocht het blijven bloeden dan komt de dierenarts terug om te hechten.
Ivm het veulen doet ze dat liever niet, en de wond zit echt in de vulva dus goede hoop dat het mooi dicht gaat.

Het zal helaas wel een raadsel blijven hoe ze dit voor elkaar heeft gekregen.
Nu maar duimen dat ze geen infectie en hoge koorts krijgt.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:48

Gefeliciteerd kaplaars!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:15

@renske: is dit niet gewoon een inscheuring door de geboorte?
Dat had mijn merrie namelijk.
Ik had dit eerder eens in dit topic gelezen dus ik heb enkele uren na de geboorte onder de staart gekeken en zag toen idd dat ze uitgescheurd was.

Ik heb mbt het weer / jonge veulens advies gevraagd op fb pagina kwpn veulens en daar idd antwoorden gekregen die bij mijn gevoel aansloten.
Kort naar buiten en later nog eens de benen laten strekken in de binnenbak.
Dus ik heb ze meteen binnengehaald (ik was gelukkig vandaag vrij) met de staleigenaresse.
Ze hebben 2,5 uur buiten gestaan..en dan zet ik ze vanavond nog ff uurtje in de binnenbak

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:19

Olivia is pas 10 juni uitgerekend. :)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:24

Renske_W schreef:
Olivia is pas 10 juni uitgerekend. :)

Oh oeps. Iets te snel gelezen :(

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:26

Imaginaerum schreef:
Pauline2000, oei, wat een magere merrie. Hopelijk krijgt ze bij jou de zorg die ze nodig heeft! :)
J_emma, gefeliciteerd!
Balko, wie is het eerst uitgerekend van jullie twee? :P
Lovelyn, mooie merrie, ze gaat bijna gelijk op met die van mij. Mijne is gisteren ook opengezet.

Ik ben inmiddels 41 weken en de merrie op 12 mei uitgerekend...

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:45

Dankjewel voor alle verjaardags wensen! Y)(^)

Vanmorgen stond ik voor niets bij de paarden haha.. de dierenarts was weg voor een spoedgeval en kon dus niet meer komen om Wendi open te zetten. De DA komt nu morgen ochtend om haar alsnog open te zetten en morgen gaan we met mijn andere merrie Ushi naar Utrecht om te scannen of ze drachtig is. O:) Zou een heel mooi verjaardags cadeau zijn als ze in 1x drachtig blijkt te zijn. Duimen jullie mee?

Veel vragen over veulens met dit weer buiten zetten. Ik zou ze als het een beetje droog is een paar uurtjes buiten zetten. Bij ons bouwen we het altijd op de eerste 2 weken zijn ze toch wat gevoelig voor verkoudheden etc. Maar ook veulens zijn in principe al klaar om wat slechter weer te kunnen trotseren. Maar aangezien ze toch van ons afhankelijk zijn omdat ze geen wilde paarden zijn, zou ik toch voorzichtig zijn met direct teveel naar buiten.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:58

Jeetje even niet gelezen en wat zijn er weer veel leuke veulentjes geboren, gefeliciteerd allen!!

Ik woon in Noord Holland waar het echt al vanaf vanmorgen heel vroeg regent. Straks als het droog is in ieder geval even nog lekker de beentjes strekken. Het regende hier wel heel hard, alles meteen onder water. Riverdale is nu pas 4 dagen oud dus regen vind ik voor mijn gevoel nog niet fijn voor haar.

Wat voor maar halster hebben jullie voor de veulens? Ik heb gewoon maat veulen wat voor een pasgeboren paarden veulen zou moeten zijn maar ze past er wel 2x in. Ik heb geen paarden winkel in de buurt dus wil weer online bestellen maar voordat ik weer zo'n veel te grote heb haha.

Morgen voor het eerst een fotoshoot. Helaas heeft ze nu wel net last van bruin slijm en ziet ze er niet op haar best uit. Meer paarden die dit een aantal dagen na de geboorte kregen? Ik las dat zo lang ze geen koorts hebben zit geen kwaad kan dus voor nu wacht ik het nog even af.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:24

Rianne, ze heeft best een donkere waas en zwarte benen, dus ik denk dat ze gaat schimmelen.

Ashley, dat is het opschonen van de baarmoeder. Is heel normaal.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 29-04-21 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:24

Ik heb op aanraden van anderen in dit topic een veulen halster maar shetlander gekocht

Of t past weet ik nog niet, heb t nig niet geprobeerd, ze is pas 2 dagen oud en nog een beetje schuw, ik wil dr eerst wat tammer hebben om een strijd met halster te voorkomen.
Ik denk dat t shetlander veulen halster wel past

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:25

Cynthia82 schreef:
Rianne, ze heeft best een donkere waas en zwarte benen, dus ik denk dat ze gaat schimmelen.

Ja ik denk t ook.
Al vind ik dr benen in t echt lichter dan op de foto.
Ze is nu 2 dagen oud, heb t idee dat de benen lichter zijn nu vergeleken met gisteren

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:46

Cynthia, fijn om te weten. Even bevestiging dat het echt niet erg is :)

Rianne, ik paste het halster toen ze lag, dat werkt perfect omdat ze toen moe was en het volgens mij niet eens door had. Bij shetlander maat zie ik echt een heel iniminie veulentje voor me hihi, ben benieuwd of die bij jou past.
Laatst bijgewerkt door AshleyRol op 29-04-21 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:46

AshleyRol schreef:
Wat voor maar halster hebben jullie voor de veulens? Ik heb gewoon maat veulen wat voor een pasgeboren paarden veulen zou moeten zijn maar ze past er wel 2x in. Ik heb geen paarden winkel in de buurt dus wil weer online bestellen maar voordat ik weer zo'n veel te grote heb haha.

Wij hebben altijd deze, passen perfekt voor pasgeboren veulens, wel uit USA...

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:53

Hebben we t laatst njet uitgebreid over halsters al gehad?
Ik heb al paar jaar deze. Kleinste maat. Veulen paard is te groot.
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:55

Gefeliciteerd kaplaars

Idd j Emma wat een beauty maar ik heb ook zwak voor Palomino :')

Oh en van de 7 veulens heb ik er ook al twee gehad die melk door de neus kregen de eerste dagen. Daarna moet dit zeker over zijn. Als het na paar weken nog steeds zo zou zijn is andere zaak.
Dus die dierenarts die dat roept van open gehemelte en melk door de neus dan zouden hier in dit topic al veel veulens geboren zijn met open gehemelte hoor.
Soms vraag ik me toch af. :x

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:55

Nou, dierenarts is geweest en ik heb Anne effectief en tijdig behoed voor meer inwendige schade dan wat kneuzingen en scheurtjes aan 'het dakje', zoals ze dat noemde. Beentje wat eruit gepeuterd moest worden stak namelijk schuin omhoog richting anus, dus ik heb haar gevraagd daar even extra goed naar te kijken. Ze lag met de beentjes gekruist over elkaar namelijk, de onderste stak uit en de bovenste, die op de onderste rustte, stak wat schuin omhoog. En in eerste instantie kreeg ik die er ook niet goed uit, tenminste, dan schoot het andere beentje terug. Pas toen ik door had hoe het zat en het ene beentje over het andere schoof en haar daarmee goed draaide, ging het goed.
Veulen ook helemaal gecheckt, gehemelte enz voelt prima en ziet er prima uit, dus conclusie inderdaad teveel melk in combi met een te gulzig veulen.

En verder is het dankzij twee bokkers die met dezelfde suggestie kwamen Vooruitzicht's Rose gold geworden, roepnaam Roos of Rosie.
Hebben we Sam en Rosie, helemaal te Lord of the Rings (al is dat toeval) :+
Laatst bijgewerkt door J_emma op 29-04-21 15:57, in het totaal 2 keer bewerkt

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:56

Gefeliciteerd J'emma en kaplaars! Prachtige veulentjes. <3
Jij ook gefeliciteerd Lovelyn!

Ik heb mijn veulen van bijna twee maanden gewoon buiten gezet. Ze vindt het wel erg vervelend om nat te zijn. Ze gebruikt het hooinet als handdoek. :')

Heeft iemand hier ervaring met een groeicurve voor veulens?
Whinnie is nu bijna twee maanden en al zeker 1,20/1,25. Ik vind dat best behoorlijk groot, gezien haar moeder slechts 1,56 is.

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:59

Ik heb ook een Roos, Rosie. Te leuke roepnaam hoor <3

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:06

Hier is het uiteindelijk maar de binnenbak geworden. Ik zit ook in noord holland, en blijft maar regenen en niet zo zachtjes ook.

Ik heb sinds dit jaar een heel fijn halstertje van de welkoop voor mijn paard veulen. Heel simpel, maar zit echt heel mooi, terwijl hij een heel fijn koppie heeft.
Deze is het: https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... enhalster&

Afbeelding

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:08

Ik heb halster veulen maar paard en dat past prima (kleinste stand), die is op 3 plaatsen verstelbaar.
Ik heb ook felgroene met klik op 2 plaatsen verstelbaar maar die is bij de kaak nog te groot

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:09

immii_clarr schreef:
Hier is het uiteindelijk maar de binnenbak geworden. Ik zit ook in noord holland, en blijft maar regenen en niet zo zachtjes ook.

Ik heb sinds dit jaar een heel fijn halstertje van de welkoop voor mijn paard veulen. Heel simpel, maar zit echt heel mooi, terwijl hij een heel fijn koppie heeft.
Deze is het: https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... enhalster&

[ [url=m/xTFwfh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb precies dezelfde. Heel fijn halstertje en zit perfect
Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:20

Amarens heeft een ponyveulen halster maar dat is nog vrij ruim. :=
Ze heeft hem nu een paar keer op stal omgehad maar geeft er niks om.
Buiten lopen ze zonder halsters, en van en naar de wei gaat nog in het veulen tasje.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:22

Oh joh Renske. Apart zeg! Maar goed in de gaten houden inderdaad.

Ik heb Anne en Rosie vanmorgen even twee keer kort buiten gehad, voor de regen uit. Alleen is het nu echt behoorlijk guur gaan waaien. Dus als de wind iets minder wordt doe ik ze nog 1 of 2 keer kort naar buiten. Maar ze moet nog 24 uur worden..
Sam is morgen 4 weken en die heeft gisteren van 6-21 buiten gelopen. Vandaag van 7-11.30, toen vanwege de regen binnen gezet en om 14.30 weer naar buiten. Maar 4 weken, heel beweeglijk en best al wat spekjes vind ik toch anders dan net geboren.

Ja leuk Cioccolato! Het past ook bij ze. Stoere Sam en een lief Roosje.
Het zijn wel twee uitersten :-)
Stuiterend ondernemend zwart hengstje met weinig aftekeningen en een lief rustig palomino merrietje met veel wit.

Haha Balko, dat zou je in theorie moeten kunnen winnen.. Hoewel mijn oudste 16 dagen te laat was. Wel spannend, zo tegelijk!