[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:14

België is wel anders qua medicatie, wij kunnen niet gewoon vrij in de supermarkt kopen zoals in de Nederlandse Kruidvat.

Je kan microlaxjes wel gewoon bij de apotheek kopen zonder voorschrift hoor

fokfanaat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:15

microlax ligt in Nederland gewoon bij de kruitvat

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:16

Goldenarrow België scheelt idd van Nederland kwa medicatie in de Kruidvat. Hier kun je bv ook geen iboprofen enz kopen in de Kruidvat. Zou eens moeten kijken of ze daar liggen. Voor nu heb ik ze in de apotheek gehaald zoals Tinniie zegt zonder voor schrift.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:18

Waar gebruik je microlax voor? Darmpek?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:32

Ik geef het eigenlijk standaard , zeker hengstenveulentjes (smaller bekken) hebben vaak moeite met die eerste darmpek idd.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:52

Zouden jullie willen meedenken. Vanwege verbouwing op mijn huidige stal vallen mogelijk de gemaakte afspraken in het water. Mijn merrie zou wel/niet in een grotere stal kunnen om te bevallen. Dit weten ze pas vlak voor de bevalling. Ik krijg hier dus echt veel stress van. Heb vannacht niet kunnen slapen. Als ze niet in een andere stal kan betekent dit geen camera en geen grotere ruimte. Ik ben hier niet blij mee. Wat zouden jullie aanraden? Zou ze 5 weken voor uitgerekende datum nog kunnen verhuizen. En hebben jullie tips waar ze bevalling begeleiden. Wel graag een rustige plek met veel ervaring
Voel me echt niet fijn bij de situatie

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:57

Mijn merrie is vorig jaar twee weken voor de bevalling naar mij verhuisd. Wij hadden de merrie drachtig gekocht. De merrie zou sowieso verhuizen omdat de eigenaar op dat moment niet meer in staat was om voor de merrie te zorgen. Het was of naar een kraamkliniek of naar ons. De merrie heeft een gezond veulen gekregen. Wel hebben wij het veulen op antistoffen laten testen na 24 uur. Dat was gelukkig ook goed.
Het is niet ideaal maar het kan wel.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:04

Xrtitt, heel lastige situatie. Ik weet niet hoe groot de normale stallen zijn? Ik snap helemaal dat je er wakker van gelegen hebt. Geen camera is natuurlijk geen ramp, dan kun je een birth alarm om doen bijvoorbeeld.

Er zijn genoeg beval-stallen, maar beetje afhankelijk van je regio en hoe je dat voor je ziet (als in 'helemaal uit handen geven' - 'alleen bevallen en daarna' - 'inclusief opfok') kunnen we iets gerichter meedenken. :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:05

YvonneV voor de eerste darmpek idd.

Tinniie grappig genoeg was de enige die er hier last van had een merrieveulen :+ ik ben iniedergeval blij nu om ze op voorraad te hebben. Bij twijfel of lang persen dan ga ik ze ook gebruiken. Scheelt ook zorgen voor ons als ze eenmaal goed gemest hebben.

Xritt ideaal is het niet maar ik zou zeker verhuizen als het welzijn van je merrie en toekomstig veulen daarmee vooruit gaan. Ik heb zelfs ooit een hoog drachtige merrie uit ierland gehad. Die had 18u op de wagen gestaan. Denk 7 weken later was er een gezond veulen. We wisten overigens niet dat ze drachtig was.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:21

Xritt schreef:
Zouden jullie willen meedenken. Vanwege verbouwing op mijn huidige stal vallen mogelijk de gemaakte afspraken in het water. Mijn merrie zou wel/niet in een grotere stal kunnen om te bevallen. Dit weten ze pas vlak voor de bevalling. Ik krijg hier dus echt veel stress van. Heb vannacht niet kunnen slapen. Als ze niet in een andere stal kan betekent dit geen camera en geen grotere ruimte. Ik ben hier niet blij mee. Wat zouden jullie aanraden? Zou ze 5 weken voor uitgerekende datum nog kunnen verhuizen. En hebben jullie tips waar ze bevalling begeleiden. Wel graag een rustige plek met veel ervaring
Voel me echt niet fijn bij de situatie

Ik weet niet waar je zit, ik heb een kraamstal in oude Pekela
Dreamer stables

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:24

5 weken vantevoren zou ik nog wel durven verplaatsen hoor.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:58

Xritt, is er geen dierenarts in de buurt die kraamstallen heeft?

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:26

Hoe groot is de stal waar ze in staat?
Camera is natuurlijk te regelen.

Ik heb een merrie en die heeft er nu 3 achter elkaar gehad.
Ook wat later veulen. Juni.
Dus denk dat ik die gust laat en dan voor volgend jaar verkoop als draag/ fokmerrie

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:17

tjakka123 schreef:
Xrtitt, heel lastige situatie. Ik weet niet hoe groot de normale stallen zijn? Ik snap helemaal dat je er wakker van gelegen hebt. Geen camera is natuurlijk geen ramp, dan kun je een birth alarm om doen bijvoorbeeld.

Er zijn genoeg beval-stallen, maar beetje afhankelijk van je regio en hoe je dat voor je ziet (als in 'helemaal uit handen geven' - 'alleen bevallen en daarna' - 'inclusief opfok') kunnen we iets gerichter meedenken. :)

Dank je wel. Ik krijg hier echt buikpijn van.
Het liefst een stal waar het veulen daarna kan blijven. Het mooiste zou zijn als ik een stal kan vinden in de regio Gelderland. Maar als ik een stal daarbuiten vindt die aan alle eisen voldoet en waar alles top geregeld is. Zou ik dat ook zeker overwegen

De stal waar ze nu in staat is dacht ik 3,5 x 3,5

Verplaatsen zou ik nu ook nog wel aandurven. Maar dan moet ik wel weten waarheen. Ik ben daar totaal niet mee bezig geweest omdat ik dacht dat het goed zat. Als ik haar verhuis, wil ik dit wel binnen nu en 2 weken doen

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:11

Xritt, ik weet dat de Lindehoeve & de Dinkelhoeve ook bevallingsbegeleiding aanbiedt, geen idee of dat bij jou in de buurt is. Maar volgens mij doet de Lingehoeve kliniek het ook. Er zijn er vast veel in Gelderland.
Probeer je anders vandaag daar even te orienteren, je hebt in principe nog tijd zat om te verhuizen, maar je moet wel weten wat je wil.

Op zich is 3.5 x 3.5 geen hele kleine stal als je bedenkt dat (zeker vroeger maar nu nog) de gemiddelde merrie in een stal van 3x3 bevalt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:13

Vulina schreef:
Fotosynthese, verschil is 'iets uiervorming' of van de 1 op de andere dag ineens een vol uier..

Thanks lijkt me ook idd. Er is een verschil tussen de uier zien opbouwen en smorgens of savonds dan idd ineens

Kathleen begrijp ik. Ken je merrie. Maar alleen lastig met maidens natuurlijk.

Microlax Idd zoals tinniie zegt in België verkopen ze dat niet dus heb dat ook bij de apotheek gekocht

Weet iemand hoelang strips eigenlijk goed blijven? Ik heb nog pakje liggen van misschien toch paar jaar oud.

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:24

Nieky1993 dit is onze Toto merrie.
Afbeelding

En dit is Le Formidable waar ze een veulen van verwacht.
Afbeelding

Xritt wat vervelend! Ik zou hem dan ook stressen.. ik zou zo ook even geen plek weten waar ze merrie begeleiding aanbieden.
Ik weet dat stal Geerligs een opfok hebben en een tijdje terug ook stallen voor verhuur aanboden. Ze zitten alleen wel in Bergentheim (Overijssel). Zelf hebben zij jaarlijks ook een aantal veulens. Misschien zou je hen is kunnen vragen.

Fotsy; zolang je de droog bewaard kun je ze een hele poos bewaren lijkt mij. Heb mijne afgelopen jaar ook nog gebruikt die al zeker 3 a 4 jaar oud waren.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:48

Ik sta zelf met mijn pony's op een bevallingsbegeleidings stal/stoeterij/hengstenhouderij.

Kan eens vragen of ze nog plek heeft maar is wel een eind uit de buurt voor je.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:58

Zelfs al heb je de grootste stal die er is gaan ze er soms nog super onhandig bij liggen :')

Ik heb ooit noodgedwongen op de 27 moeten verhuizen terwijl ze de 1ste was uitgerekend...... niet ideaal maar allemaal goed gegaan.... wel alles gemist want ze verbloemde alle tekenen ineens.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 17:05

Bevallen die van jullie trouwens allemaal op stal? Als ze zeg maar 12 uur binnen staan en 12 uur buiten? Kiezen ze dan voor de stal?
Mijn merrie doen het echt buiten. En ik weet dat als ze snachts opstal staat ze het echt binnen houdt totdat ze weer buiten is....
Het liefst zou ik der dus buiten laten naar dan zou ik voor ieder alarm me bed uit. Dus dat ze binnen staat is puur zodat ik der in de gaten kan houden maar daar ga ik waarschijnlijk geen bevalling zien.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 17:13

Hier bevallen ze op stal onder de camera. Wel grijp ik eigenlijk nooit in. Vind dat er veel en veel te snel ingegrepen wordt waardoor de merrie geen kans gegeven wordt om het zelf doen en op te rekken.

Buiten word ik helemaal zenuwachtig van haha. Maar dat is meer eigenbelang. Alhoewel we echt rondom stal geen last hebben van wolven zijn ze er in de wijde omtrek bij ons wel. -O- dat is straks ook een dingetje als ze dag en nacht naar buiten gaan. Vind dat echt een idee worden momenteel.
Laatst bijgewerkt door Chantalll op 23-02-23 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 17:14

Xritt, of het kan hangt ook een beetje van de grote van de merrie af. Bo is 1.50 en daarbij zou het prima kunnen. Maar groter word het wel een dingetje. Al hebben soms de gave om alsnog ergens dicht op te gaan liggen.
Maar nu nog verhuizen zou ik wel aandurven in ieder geval.

Evelien_MG, leuke combi

DDDara, Bo heeft haar eerste veulen buiten gekregen. Was bij de vorige eigenaar en stond daar 24/7 buiten zonder (schuil)stal
Haar 2e veulen bij ons heeft ze op stal gehad. Ze wilde toen (en nu ook) graag aan het einde van de dag weer op stal. Ligt ook al vrij snel lekker languit te snurken.
En het is niet vanwege het voer dat ze graag op stal wilt, want met de zomer wilt ze echt niet naar binnen _O-

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:02

Hier ook weer iets.
De 2 besties vliegen elkaar steeds in de haren. Zijn normaal dikke vriendinnen. Ik ga proberen om Dolly tussenin te zetten. Afbeelding

Afbeelding

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:39

Chantalll schreef:
Hier bevallen ze op stal onder de camera. Wel grijp ik eigenlijk nooit in. Vind dat er veel en veel te snel ingegrepen wordt waardoor de merrie geen kans gegeven wordt om het zelf doen en op te rekken.

Op insta zie ik af en toe een amerikaanse dame voorbij komen. Dan denk ik elke keer, laat dat beest toch met rust. Ze grijpen naar mijn bescheiden mening echt veel te snel in.
Ook achterbenen veulen worden echt heel snel ingezwachteld als ze maar een beetje doorgezakt staan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:44

Wij begeleiden eigenlijk altijd tijdens de bevalling mee. Hoe meer energie de merrie overhoud hoe beter.