[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wings_love

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:05

Gefeliciteerd met de kleine Cp! Wat is hij leuk getekend!

Geen tips hier over maagzweren helaas. Jammer dat ze er zo'n last van heeft, beterschap voor je paardje!

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:10

Vulina schreef:
SammyFloor schreef:
Met wat een super leuk veulen is het seizoen gestart, gefeliciteerd!

Ik had nooit gedacht me in dit topic te melden, maar mijn shetlander merrie dacht dat ik wel blij zou zijn met een verrassingsveulentje en heeft dus een stiekeme date gehad met de Welsh A hengt op mijn vorige stalling. (Iets met shetlanders en draadjes...)
Ik weet het nog maar een maand, ik lees al even mee maar nu ik het nieuws eindelijk wat verteerd heb werd het eens tijd om me aan te melden. Dierenarts kon het trouwens niet goed inschatten en een periode is er ook niet echt. Tenlaatste in april, dat is wel iets waar ik zeker van ben. Merrie evolueert hard, staleigenaresse is ervan overtuigd dat het voor januari zal zijn. Maar wie weet houd ze ons voor de gek en komt het pas in april. Spannend wel!

Welkom :) Heeft ze regelmatig stiekeme dates gehad?

Ze ontsnapte regelmatig naar alle mogelijke plekken. Zo vaak dat niemand heeft onthouden wanneer ze waar stond.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:55

Ik kijk even een dag niet en ineens 5 pagina's erbij, dat moet CP's veulen zijn dacht ik. En jawel! Gefeliciteerd CP! Apart getekend!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:45

Gefeliciteerd cp, mooi getekend!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:47

Gefeliciteerd CP *\o/* Wat een knapperd <3

stephanie141

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:02

Gefeliciteerd met je veulentje *\o/*

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:00

Cp gefeliciteerd!
Leuk getekend!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:29

Cp gefeliciteerd! Wat n dotje <3

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:38

CP wat is hij leuk *\o/* *\o/* <3 <3 gefeliciteerd!

Maagzweer; inderdaad eerst ruwvoer dan krachtvoer en ook na krachtvoer zeker een uur wachten voor de arbeid. Luzerne is goed door de brok omdat ze dan meer moeten kauwen en langer bezig zijn over hun portie. Appels zijn slecht voor een paardenmaag en kan je beter niet voeren. Gewone brok of merriebrok maakt weinig uit, is beide even "slecht " goede kwaliteit ruwvoer en brok in kleine porties mengen met luzerne is het advies wat een stalgenoot kreeg. Vervelend dus dat ze dat slecht eet. Eet ze wel de brokjes ertussenuit? Dan is ze toch al langer "bezig" met haar voer door het schuiven in de bak.

Welkom sammy! Leuk een verrassingsbeeb.

cp112 schreef:
Wie wordt de volgende?

Ik gok AM horses :D

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:56

_cheyenne_ schreef:
CP wat is hij leuk *\o/* *\o/* <3 <3 gefeliciteerd!

Maagzweer; inderdaad eerst ruwvoer dan krachtvoer en ook na krachtvoer zeker een uur wachten voor de arbeid. Luzerne is goed door de brok omdat ze dan meer moeten kauwen en langer bezig zijn over hun portie. Appels zijn slecht voor een paardenmaag en kan je beter niet voeren. Gewone brok of merriebrok maakt weinig uit, is beide even "slecht " goede kwaliteit ruwvoer en brok in kleine porties mengen met luzerne is het advies wat een stalgenoot kreeg. Vervelend dus dat ze dat slecht eet. Eet ze wel de brokjes ertussenuit? Dan is ze toch al langer "bezig" met haar voer door het schuiven in de bak.

Welkom sammy! Leuk een verrassingsbeeb.

cp112 schreef:
Wie wordt de volgende?

Ik gok AM horses :D

Van de appels wist ik niet! Die vind ze uiteraard wel erg lekker en daar krijgt ze er ook iedere dag 1 van... laten liggen helpt niet en brokjes eet ze er niet eens tussen uit. Ze is erg kieskeurig en eet eigenlijk het liefst alles nat maar niet te waterig. Ze lijkt zegmaar te lui om te kauwen haar tanden worden regelmatig gecontroleerd omdat ze bij het minste haakje nog slechter eet. Door haar slobber eet ze gelukkig wel de omeprazol dus dat is een pluspunt!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:34

Wat voor slobber krijgt ze? Een met veel granen?

Als ze alles graag eet wat nat is, kan je proberen Zupa van Equifyt te geven. Daar zitten geen granen in en zetten ze mooi van aan. Topvoer. Krijgen ze hier ook na het veulenen even, de dekhengst tijdens dekseizoen,...

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:45

@tirzasarah10: wij voeren wel eens Subli Seniores Priores bij aan paarden die slecht op gewicht blijven. Wel goed weken van te voren in genoeg water.
Goede ervaring mee!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 00:58

Mbt maagzweren is mijn kennis niet zo groot. Alleen dan idd eerst ruwvoer en uur daarna krachtvoer.

@sammyfloor, hihi een verrassing. Spannend dus als je geen datum weet.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 00:58

Dames serieus, dit is toch gewoon een cuteness overload <3

Afbeelding
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 01:12

Dat snoetje <3 die witte wimpers zijn ook super gaaf!

Welkom sammyfloor! Heb je foto's van de aanstaande ouders?

Lucerne bij brok is een goede optie. Onbeperkt ruwvoer, niet te vers (is ook niet goed voor de maag)
Mijn paarden geef ik ook seniores priores bij :j werkt hier top.

Ik weet niet of Wild Thing de volgende is... De vorige keer droeg ze ruim 2 weken over. Ze draagt nu wel heel anders en is zwaarder. Het is afwachten :):)
Nu waren er nog een paar merries die dan ook ongeveer waren uitgerekend. Maar die bokkers zijn niet meer actief in deze topic?

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 08:36

tirzasarah10 schreef:
Ze is erg kieskeurig en eet eigenlijk het liefst alles nat maar niet te waterig. Ze lijkt zegmaar te lui om te kauwen haar tanden worden regelmatig gecontroleerd omdat ze bij het minste haakje nog slechter eet. Door haar slobber eet ze gelukkig wel de omeprazol dus dat is een pluspunt!

Daar zit een groot deel van je probleem. Door te kauwen maken ze speeksel aan om het zuur te neutraliseren. Als zij dus niet op haar voer kauwt krijgt ze sneller last.
Heb je al eens speedi beat geprobeerd? Daar maak je ook een "papje" van en dan een beetje 18+ muesli er door mengen. Dat is dan alleen om te zorgen dat ze op gewicht blijft, al is goed hooi en een vette wei daar nog altijd het beste voor.

cp112 schreef:
Dames serieus, dit is toch gewoon een cuteness overload <3

<3 *smelt* lekker ventje

Tja AM horses, wachten wachten wachten..... er zit niks anders op dan ons te laten verrassen door de dames. *ik haat wachten* 8)7

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:05

Ik krijg ze dit jaar niet in februari maar 2x in maart en 1x april. Maar die merrie komt eerder dus denk toch kort op elkaar. Dus ik ben de volgende sowieso niet ;)

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:14

Knolselder schreef:
Wat voor slobber krijgt ze? Een met veel granen?

Als ze alles graag eet wat nat is, kan je proberen Zupa van Equifyt te geven. Daar zitten geen granen in en zetten ze mooi van aan. Topvoer. Krijgen ze hier ook na het veulenen even, de dekhengst tijdens dekseizoen,...

Ze krijgt slobber van subli ik heb niet goed gekeken wat er in zit omdat ik blij was dat ze ging eten. SP is nog het proberen waard! Speedi beat ben ik bang dat ze 1 hap neemt en daarna niet meer moet. Ik ga op stal bespreken dat ze smorgens eten moet en dat geef ik dan droog. De gastro wil ze opzich goed droog eten.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:26

Balen van de maagzweren, mijn kennis is daar ook niet zo groot over. Balen dat ze ook zo kieskeurig is met eten.

Cp, wat een leukie en echt super knap ook. De vlekken zitten ook precies goed <3

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:48

Ik ben zowiezo niet de eerst volgende. Eerder een van de laatste dit seizoen.

Ik gok dat AM_horses idd kans maakt op de volgende. Of een van de dames die ook rond die tijd zaten melden zich tegen die tijd weer.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:26

CP wat is hij ontzettend lief!

AM_Horses schreef:
Welkom sammyfloor! Heb je foto's van de aanstaande ouders?

Ja die heb ik!

Afbeelding
Dit is mijn merrie, gefokt voor 'het leuke' en dan bij mij gekomen. Geen stamboek aanwezig dus.

Afbeelding
En dit is de vader, wel stamboek maar helaas niet goedgekeurd. Hij heeft 2 blauwe ogen, en ik hoop dat hij die doorgeeft.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:54

Dit keer zit ik mooi in het seizoen, half april is ze uitgerekend. En ik begin eind april met de volgende te dekken. Eens te kijken hoe de baarmoeder etc eruit ziet en dan hopelijk snel raak.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:51

Evelien, je singel sluit ook nog maar net := hihi

Tirza, ik zou ook proberen om eens voordroog te voeren. Is iets rijker en vaak ook iets smakelijker dan hooi... en misschien pulp bijvoeren? Of zupa schijnt nog beter aan te zetten maar daar kan ik zelf slecht aan komen dus geen ervaring mee...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:40

CP: van harte gefeliciteerd met de knappe jongeman <3

Sammy: knappe papa en mama to be ;)

Qua voer krijgt mijn oldenburger onbeperkt hooi en s'morgens en s'avonds nog een 1/2 kilo Pavo muesli. Ze is vrij stevig, ik ga vanaf maand 9 dat voer langzaam aan vervangen door merriebrok.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:48

CP gefeliciteerd!!! wat een leukerd!! mooie naam ook.

sammyfloor, welkom hier. wat leuk een verrassingsveulentje.