[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:27

Gefeliciteerd J_emma!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:28

Gefeliciteerd J_emma! *\o/*

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:49

Gefeliciteerd J_emma! Goed dat je erbij bent geweest. *\o/*

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:50

Gefeliciteerd *\o/*

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:52

J_emma, gefeliciteerd.
Pauline welkom, die merrie heeft het echt slecht gehad. Gelukkig is ze nu in goede handen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:56

Hebben jullie je veulen gemeten?
Red is echt behoorlijk groot en gisteren met 5 dahen oud ff vluchtig meetlint langs gehouden maar stond natuurlijk niet goed stil :)
Maar ong 104 cm.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:07

Ugh wat een weer..
Hier is ze ruim een maand en staat nu lekker zeiknat in ht land te rennen en springen.
Ze staan denk 1 tot anderhalf uur e dsn haal ik ze binnen en zie ik vanmiddag wel weer. Als de merrie graast en t veulen rent is het prima. Zodra ze dat niet meer doen geven ze zelf aan naar binnen te willen. Hier iig, erg handig en duidelijk.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:09

Vraagje, iemand weleens meegemaakt dat er af en toe wat melk uit het neusje komt?
Anne heeft een zeer heftige toeschietreflex, als het veulen 1 tepel te pakken heeft schiet er een megastraal uit de andere. Dus ik vermoed dat dat de oorzaak is, ze kan er bijna niet tegenop drinken. Heeft ook een vies hoofdje van alle opgedroogde melk. Maar was benieuwd of iemand het herkent?

En mocht iemand een leuke naam weten met betekenis of woord goud/gold erin.. In principe mag alles maar omdat we eerst zilveren veulen Quicksilver Sam hadden en nu een gouden dametje, vind ik dat wel leuk :)

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:18

Rosegold

Pauline2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:23

J_emma schreef:
Vraagje, iemand weleens meegemaakt dat er af en toe wat melk uit het neusje komt?
Anne heeft een zeer heftige toeschietreflex, als het veulen 1 tepel te pakken heeft schiet er een megastraal uit de andere. Dus ik vermoed dat dat de oorzaak is, ze kan er bijna niet tegenop drinken. Heeft ook een vies hoofdje van alle opgedroogde melk. Maar was benieuwd of iemand het herkent?

En mocht iemand een leuke naam weten met betekenis of woord goud/gold erin.. In principe mag alles maar omdat we eerst zilveren veulen Quicksilver Sam hadden en nu een gouden dametje, vind ik dat wel leuk :)

Ik leer momenteel embryologie in mijn opleiding tot dierenarts. De prof zegt wanneer er melk uit de neus komt van eender welk pasgeboren dier er bijna altijd meer aan de hand is. Denk maar aan een open gehemelte... zeker laten nakijken door dierenarts.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:24

Bij Amarens loopt er met regelmaat nog melk uit haar neus. :=
Wordt langzaam aan wel wat minder gelukkig.

Hier net met staleigenaren geappt, ze gaan in de ochtend naar buiten, en in de middag als het slechter wordt weer naar binnen.
Ben zo blij met de stal waar we staan. <3

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:26

Pauline2000 schreef:
Ik leer momenteel embryologie in mijn opleiding tot dierenarts. De prof zegt wanneer er melk uit de neus komt van eender welk pasgeboren dier er bijna altijd meer aan de hand is. Denk maar aan een open gehemelte... zeker laten nakijken door dierenarts.

kan ook echt komen van veel melk en gulzigheid, ik heb het ook wel eens gehad, hoeft echt niet iets mis te zijn

Pauline2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:27

fokfanaat schreef:
Pauline2000 schreef:

kan ook echt komen van veel melk en gulzigheid, ik heb het ook wel eens gehad, hoeft echt niet iets mis te zijn

Oke weer iets bijgeleerd dan ;)

Wijzig123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:28

Pauline2000 schreef:
J_emma schreef:

Ik zeg ook dierenarts bellen. Melk uit de neus kan idd een op een open gehemelte wijzen.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:29

Jemma gefeliciteerd *\o/*

Pauline welkom! Wat heeft jouw merrie te verduren gehad zeg… gelukkig nu lekker bij jou opknappen!

Kate heeft nog steeds hars en de uier was ietsjes voller… van mij mag ze t vandaag binnen houden… wat een pest weer…

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:30

J_emma gefeliciteerd met je knappe palomino!! Goed gehandeld met het beentje.

Renske, het kan dat zijn of te gulzig drinken, dan kan het ook de neus uitlopen heb ik geleerd van vorige DBT's.

Hier wéér 2 keer alarm. Om 03:00 wist ik ZEKER dat ik een witte vruchtblaas zag hangen op de camera. Rennend en vliegend erheen met de kraamemmer vol spullen. Stond ze me toch raar aan te kijken :'). Krijg nu al waanbeelden denk ik van de weinige slaap hahaha.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:32

Hier ook wel eens melk uit de neus. Je kunt zelf even gehemelte checken..

Golddigger :j

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:36

Ze is aardig gulzig met drinken. :j
En Ariel laat de melk ook makkelijk lopen als ze er onder hangt.

Checken op open gehemelte is ook nog een goede, ik verwacht het haast niet, maar beter even checken en zeker weten. :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:36

Inderdaad even het gehemelte nakijken, kan namelijk een teken zijn van een open gehemelte. Maar met een merrie die heel veel melk schiet, kan het ook makkelijk in de neus terecht komen en loopt het er dus uit.

Huisje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:38

Welkom Pauline! Fijn dat jij nu goed voor de merrie kan zorgen :knuffel:
J_Emma gefeliciteerd <3 wat een leukerd!

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:40

sblom schreef:
Jaa op mn verjaardag een merrieveulen, om half 2. <3
Nageboorte is er al af
[ [url=m/4EWVku.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/79xtVW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hk2ztg.jpg]Afbeelding[/url] ]

leuke tekening!

Ook gefeliciteerd aan de anderen, is te veel om op te sommen als je enkele dagen offline bent xD

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:48

Veearts komt sowieso eind van de ochtend, stond al gepland. Wilde veulen, nageboorte én Anne laten checken. Want ik zie wel wat scheurtjes en kan zelf niet helemaal beoordelen hoe dat inwendig zit. Ene hoefje wat kwijt was stak namelijk best ver omhoog en drukte tegen de anus aan. Gelukkig sowieso niet volledig uitgescheurd, want dat had ik zeker gezien.
Dus melk uit neus vraag stond al op mijn lijstje, maar fijn om hier alvast te horen wat het kan zijn én dat het kan mee en tegenvallen.

Rosegold is wel leuk zeg, ga ik even mee puzzelen!

Miekies0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:52

Mijn merrie had vanmorgen weer een iets vollere uier. Benieuwd hoever het terugloopt na een dag op de wei.
Haar vulva staat nu wel iets open en er staat ook wel druk op. Schuurt vaak. Voelt zich ook niet prettig meer. Staat ook heel veel op rust. En ligt al een paar dagen niet. Ze is dan ook wel mega dik :=

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:53

Pauline2000 schreef:
J_emma schreef:

Zoals hierboven al gezegd, bij erg heftige toeschietreflex en/of veel melkstroom ineens komt het echt vaker voor. Mijn eigen mensenbaby’s hadden er ook af en toe last van :+ en die hebben echt geen open gehemelte oid. Maar gewoon een enorme golf melk ineens te verstouwen. Raar wel, dat de prof dat zegt, terwijl mond- en neusholte juist met elkaar in verbinding staan.
Edit: ik heb het niet over structureel grote hoeveelheden melk via de neus he, enkel even ietsje (zoals J_emma beschrijft)

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:03

Gefeliciteerd J-Emma!

Bij ons ook een prachtig merrieveulen geboren! Om 06:00 in de ochtend. Na het alarm naar stal gerend en toen was tot de schouder al geboren.
Merrie had flink wat napijn, maar met een goede pijnstiller van de veearts is het nu goed.
Afbeelding

Afbeelding