[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:22

CP gefeliciteerd met het veulen!! Wat een scheetje!!
Het begint nu inderdaad te kriebelen hoor..

Mijn merrie die het eerste moet veulenen zit nu op 257 dagen. Probeer nu zo’n 2 keer in de week rustig te rijden, maar denk dat ik haar binnenkort maar lekker met zwangerschapverlof doe. Zadel lijkt nu wel klein met die dikke buik er onder :D Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Evelien_MG op 04-01-19 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:22

Heel knap veulen! Gefeliciteerd!
Is het veulenseizoen in dit topic hiermee geopend?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:37

juval schreef:
@Neon, Wat is dat voor meel wat je voert?

Dat is DW paardenmeel, http://www.dommelschewatermolen.nl/asso ... /dw-meal/2.
Helaas wordt het niet op veel punten verkocht. Maar ik woon vlakbij de Dommelsche Watermolen. Onze oudjes kregen het ook altijd, erg fijn voer. Wordt meer een slobber, makkelijk te eten dus, met het voordeel dat je niet hoeft te weken.

jolandje schreef:
wat leuk cp112, gefeliciteerd met je prachtige veulentje <3 <3 , je woont ook redelijk dicht bij mij trouwens , ik woon in Dedemsvaart ;)

Nooit geweten dat je daar woonde. Dan zit je nog vlakbij de "Neon-clan", die staan in Drogteropslagen. De enige dochter van Neon en wat kleinkinderen (Devdan als vader) staan daar.

cp112

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:39

Drogteropslagen is tussen mij en Jolandje in. Een km of 4 denk ik.
Ik geloof dat ik wel eens heb een appaloosa heb zien staan in die hoek.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:42

CP gefeliciteerd!

Ik twijfel hier een beetje merrie is 220 dagen drachtig, groeit niet heel erg en heeft maagzweren. Ze heeft momenteel erg veel last van der maag en eet ook wat slechter moet ik alvast met merriebrok beginnen? In overleg met de dierenarts geef ik al omeprazol maar ze blijft toch nog last houden. Het is haar eerste veulen en ik weet daarom niet of ik al merriebrok moet gaan geven.
Hier onder een foto van 2.5 week terug
Afbeelding

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:42

Met wat een super leuk veulen is het seizoen gestart, gefeliciteerd!

Ik had nooit gedacht me in dit topic te melden, maar mijn shetlander merrie dacht dat ik wel blij zou zijn met een verrassingsveulentje en heeft dus een stiekeme date gehad met de Welsh A hengt op mijn vorige stalling. (Iets met shetlanders en draadjes...)
Ik weet het nog maar een maand, ik lees al even mee maar nu ik het nieuws eindelijk wat verteerd heb werd het eens tijd om me aan te melden. Dierenarts kon het trouwens niet goed inschatten en een periode is er ook niet echt. Tenlaatste in april, dat is wel iets waar ik zeker van ben. Merrie evolueert hard, staleigenaresse is ervan overtuigd dat het voor januari zal zijn. Maar wie weet houd ze ons voor de gek en komt het pas in april. Spannend wel!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:00

Zij hebben meerdere appaloosa's. :j Is echt een appaloosa-liefhebster in hart en nieren, en heeft vroeger een gouden merrie gehad. Neon was de enige merrie die daar bloedverwant van was, en zij had hetzelfde karakter. Zij heeft in eerste instantie Dotje gekocht maar die overleed in de opfok op 9 maanden leeftijd. Daarna heeft ze de volle zus daarvan gekocht, Silke, enige merrieveulen van Neon. Silke is heel donkerbruin zonder aftekeningen. Ook heeft zij het laatste jaar dat Devdan dekte meerdere merries met hem gedekt. Zij heeft daar nog 1 hele goede few spot merrie uit lopen, gaat nu mee gefokt worden. Heeft onlangs via NRPS stamboek de ABOP gehaald, https://www.nrps.nl/Nieuws/Nieuwsitem.aspx?ID=679 (daar staat ook de naam in van de eigenaresse, wellicht zegt dat iets :) ).

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:15

Gefeliciteerd cp! En proficiat met het zwarte staartje :') zou ik ook heeeel blij mee zijn, haha!

Nu begint het hier te krieb3l3n. Al eens denken wanneer ik Inka naar huis haal.

Joepie! Welkom Ellen! Ik ben ZO benieuwd wat Sammeke zo stiekem aan het bakken is! En wanneer de kleine zich gaat laten zien. Zal vast een knap veulentje worden!

Tirzasarah
Ik jad vorig jaar een merrie die voor het eerst drachtig was, niet erg groeide en ook erg veel last had van maagzweren. Ze kreeg er heel lelijke koliek door. Dacht ik ze kwijt ging spelen. Ze werd ook erg mager.
Ze is toen een paar dagen bij de dierenarts gaan logeren en kreeg Gastroguard. Daar is ze wel mooi van opgeknapt en veulentje is na een hele lange dracht geboren. Ik denk dat ik met maagzweren wel zou opletten met teveel echt krachtvoer. Misschien zacht hooi en beetje merriebrok?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:32

tirzasarah10 schreef:
CP gefeliciteerd!
Ik twijfel hier een beetje merrie is 220 dagen drachtig, groeit niet heel erg en heeft maagzweren. Ze heeft momenteel erg veel last van der maag en eet ook wat slechter moet ik alvast met merriebrok beginnen? In overleg met de dierenarts geef ik al omeprazol maar ze blijft toch nog last houden. Het is haar eerste veulen en ik weet daarom niet of ik al merriebrok moet gaan geven.
Hier onder een foto van 2.5 week terug
[ [url=m/iIKaJf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat krachtvoer (dus ook merriebrok) niet zo fijn is voor een paard met maagzweren.
Op brok wordt er minder gekauwd, waardoor er minder speeksel aangemaakt wordt en het maagzuur minder wordt geneutraliseerd. Dus de kans bestaat dat ze dan meer last gaat krijgen.
Wellicht is rijker hooi (of goed voordroog) een optie?

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:36

Knolselder schreef:
Gefeliciteerd cp! En proficiat met het zwarte staartje :') zou ik ook heeeel blij mee zijn, haha!

Nu begint het hier te krieb3l3n. Al eens denken wanneer ik Inka naar huis haal.

Joepie! Welkom Ellen! Ik ben ZO benieuwd wat Sammeke zo stiekem aan het bakken is! En wanneer de kleine zich gaat laten zien. Zal vast een knap veulentje worden!

Tirzasarah
Ik jad vorig jaar een merrie die voor het eerst drachtig was, niet erg groeide en ook erg veel last had van maagzweren. Ze kreeg er heel lelijke koliek door. Dacht ik ze kwijt ging spelen. Ze werd ook erg mager.
Ze is toen een paar dagen bij de dierenarts gaan logeren en kreeg Gastroguard. Daar is ze wel mooi van opgeknapt en veulentje is na een hele lange dracht geboren. Ik denk dat ik met maagzweren wel zou opletten met teveel echt krachtvoer. Misschien zacht hooi en beetje merriebrok?

We hebben hier op stal goed zacht hooi met veel voeding maar ze komt er niet echt van aan. Ik geef haar nu extra een kilo gastro en 3 kwart schep subli slobber daarom weet ik niet of het verstandig is om merriebrok te gaan voeren... moeilijk vind ik het!

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:05

Mijn drachtige merries waren beide wat aan de schrale kant, ondanks ze onbeperkt ruwvoer kregen. De ene merrie die in maart moet veulenen krijgt nu 2x daags 1 kilo schep luzerne en 1,5 kilo merriebrok. De andere die in juni uit uitgerekend krijgt nu 2x daags 1 kilo schep luzerne en halve kilo gewone brok en halve kilo merrie brok. Ze begint nu aardig te groeien, dus die ga ik wel weer terug zetten op de gewone brok met luzerne.
Luzerne bevorderd wel het kauwen.. misschien een optie?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:26

corinadrenth schreef:
Gebruiken jullie ook klisma?

Ik had beide keren al klysma's in huis en bij het hengstveulen idd gebruikt.

CP, proficiat!!! Stoer ding

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:37

Welkom SammyFloor, een veulentje is leuk hoor, niet te lang op verteren;) al snap ik wel dat je even schrikt als het niet de bedoeling was.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:38

Hier probeert de dierenarts de darmpek eraf te halen. Heeft hij ook gedaan bij het enige hengstje dat tot hiertoe hier geboren werd.

Dus klysma lijkt me handig om te hebben.

Maagzweren. Nou heb ik onlangs een infoavond gehad op de hoge school. Wat heel belangrijk is, is nooit korrels/ krachtvoer of müsli geven op nuchtere maag zoals smorgens. Altijd eerst ruwvoer en pas uur later krachtvoer. Ook nooit rijden op een lege maag. Eten geven voor het rijden in plaats van erna.
Vooral bij zo een paarden onbeperkt ruwvoer aanbieden. Een paard heeft namelijk geen galblaas dus de gal zit ook in de maag. Bovendien heeft een paard een heel kleine maag en is de bovenste kant onbeschermd. Dus lege magen zorgen voor maagzweren want dan kluts de inhoud en komt tegen de onbeschermde kanten en zo krijg je maagzweer.

Welkom nieuweling en ik geloof dat je even moest slikken

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:42

Hier werd mij op de kliniek ook aangeraden na kracht voer een uur te wachten met rijden.
Ik kan sochtends niet eerst hooi voeren en dan uur later nog eens. Hier gewoon wel eerst hooi maar biks er achter aan als ik ze allemaal heb gehad. Probeer niet teveel brok te hoeven voeren. Dus niet sportpaarden 6 kilo op 'n dag, om 't zo even te zeggen. Zo min mogelijk.
Voer ook wat olie erbij, op aanraden van de da. Heb weinig last van paarden met maag problemen.

't is wel iets om bij stil te staan. Luzerne wordt ook wle aangeraden bij de biksronde te voeren, om meer te kauwen

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:12

Idd cio krachtvoer zorgt voor een verhoging van de zuurtegraad in de maag dus als je dat net voor het rijden zou geven, is de maaginhoud nog zuurder. Vandaar dat je dat niet mag geven op een nuchtere maag ook.
En ik weet dat het niet evident is maar een paard zou bijna constant moeten kunnen knabbelen dan maken ze ook veel speeksel aan wat de zuurtegraad dan doet dalen (nou ja in cijfers doet stijgen)
Hier ook gelukkig nog geen problemen mee gehad.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:16

Ik heb ze sinds 2 maanden aan huis en geef nu 's ochtends ook altijd eerst maagvulling en dan pas krachtvoer :)
Mijn merrie is 172 dagen ver en ik vind haar echt al heel dik daarvoor. Is dat normaal? :+
Afbeelding

Niet op slof en pessoabit letten. Mama kruipt er enkel zo op om haar wekelijkse ritje nog te doen haha
Zal straks nog een vooraanzicht foto nemen, maar het steekt echt al langs alle kanten uit haha

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:42

Mijn pony was onder de 200 dagen ook echt al een walrus :j
Ze is nu 235 en precies ontploft om het zo maar te zeggen, met de nodige vetjes ook.
Denk enkel niet dat ze nog veel behoefte heeft om te draven maar dat gaan we morgen bekijken :')

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:44

Pff oke dan maak ik me niet teveel zorgen :+ Is ons eerste veulen dus viel me echt op hahahah

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:05

Sommige merries zijn gewoon al vroeg heel dik. anderen tonen pas weer heel laat. Niets om je zorgen over te maken :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:08

Na lang nadenken zijn hebben we een naam voor de kleine frummel :D
Wij gebruiken altijd auto namen en nu wou ik graag een brits merk omdat hij natuurlijk in Engeland nog verwekt is :D

Meet Rolls Royce Phantom van 't Heideveld

Phantom hebben we erbij genomen omdat hij zo ineens verscheen haha.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:12

SammyFloor schreef:
Met wat een super leuk veulen is het seizoen gestart, gefeliciteerd!

Ik had nooit gedacht me in dit topic te melden, maar mijn shetlander merrie dacht dat ik wel blij zou zijn met een verrassingsveulentje en heeft dus een stiekeme date gehad met de Welsh A hengt op mijn vorige stalling. (Iets met shetlanders en draadjes...)
Ik weet het nog maar een maand, ik lees al even mee maar nu ik het nieuws eindelijk wat verteerd heb werd het eens tijd om me aan te melden. Dierenarts kon het trouwens niet goed inschatten en een periode is er ook niet echt. Tenlaatste in april, dat is wel iets waar ik zeker van ben. Merrie evolueert hard, staleigenaresse is ervan overtuigd dat het voor januari zal zijn. Maar wie weet houd ze ons voor de gek en komt het pas in april. Spannend wel!

Welkom :) Heeft ze regelmatig stiekeme dates gehad?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:22

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 18:14

Fotsy schreef:
Hier probeert de dierenarts de darmpek eraf te halen. Heeft hij ook gedaan bij het enige hengstje dat tot hiertoe hier geboren werd.

Dus klysma lijkt me handig om te hebben.

Maagzweren. Nou heb ik onlangs een infoavond gehad op de hoge school. Wat heel belangrijk is, is nooit korrels/ krachtvoer of müsli geven op nuchtere maag zoals smorgens. Altijd eerst ruwvoer en pas uur later krachtvoer. Ook nooit rijden op een lege maag. Eten geven voor het rijden in plaats van erna.
Vooral bij zo een paarden onbeperkt ruwvoer aanbieden. Een paard heeft namelijk geen galblaas dus de gal zit ook in de maag. Bovendien heeft een paard een heel kleine maag en is de bovenste kant onbeschermd. Dus lege magen zorgen voor maagzweren want dan kluts de inhoud en komt tegen de onbeschermde kanten en zo krijg je maagzweer.

Welkom nieuweling en ik geloof dat je even moest slikken

Ze heeft 24/7 toegang tot hooi, dat eet ze soms wel erg veel soms weinig. Het hardvoer zou ik nog meer kunnen gaan verdelen, nu is alles in ene. Lucerne wou ik heel graag geven maar lust ze niet net als muesli. Ze is buiten haar maagzweren ook nog een lastige eter wat het nog lastiger maakt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 18:19

En als je een poosje het laat liggen?
Hier ook wel eens dat ze moeten wennen aan een soort voer, maar als ik het er gewoon in laat liggen gaan ze vaak allemaal wel eten. Is het niet gelijk na een uur, is het wel na een aantal dagen.