[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:43

Murosch, bij veel rassen verjaren veulens gewoon op 1 januari. Dit geeft winterveulens dus een voordeel bij keuringen ;)
Maar dan moeten ze dus wel in januari/februari geboren worden, en niet in december want dan zijn ze per 1 januari officieel al direct een jaar terwijl ze net een maand oud zijn.
Voor mij persoonlijk is februari/maart ook ideaal voor veulens omdat ik dan makkelijker vrij kan krijgen van werk. Maar vanwege de weersomstandigheden toch steeds uitgesteld naar april/mei veulens en dat ging vorig jaar goed dus hopelijk dit jaar opnieuw...

Gefeliciteerd met het vroege/late veulen ;)

Nathe, stal lijkt me groot genoeg :) en ik tel ook 340, al zou het bij mini's al eerder kunnen/mogen komen, maar de meeste mensen hielden 340 aan dus dat doe ik ook maar gewoon :P

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:36

Iedereen de kerstdagen goed doorgekomen? Paar kilo zwaarder? Ik neem elke keer het voornemen niet helemaal vol te eten maar ik krijg het toch voor elkaar... rollend naar huis (en niet van de drank)

Ik heb ook mijn oudje eens op de foto gezet. Ze heeft de week van 20 mei bij de hengst gelopen, en als ze weer 2 of 3 weken te vroeg komt zoals voorgaande jaren, zullen wij begin/half april het veulentje verwachten. Ze wordt komend jaar 18, was wat lusteloos maar doet het verder goed:

Afbeelding

Gefeliciteerd met het veulentje! December zou ook niet mijn keus zijn maar goed, het leeft en is gezond en dat is het allerbelangrijkste!

Onze stal is 2.5 x 4.5. Voor een A pony van 1.20 prima om te veulenen. Vorig jaar 1 grote stal van 5 x 4.5 maar met al die merrieveulens vorig jaar wat extra moeten bouwen ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:44

Vaak wordt er dus wel een paar daagjes gesmokkeld met de veulens die eind december geboren zijn, zodat ze voor het nieuwe jaar staan. Alleen wordt dat smokkelen wel een stuk moeilijker als er in zo'n topic zo over gesproken wordt.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:59

Gefeliciteerd met het mooie veulentje. Wij hebben vandaag weer fotos gemaakt van Canto Afbeelding
Afbeelding
Dit was vandaag Zo ziet ze er normaal uit
Afbeelding
Ik zie wel verschil

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:06

gefeliciteerd met het veulentje, wat een schatje <3
canto ziet er goed uit, mooie merrie :j

hier zijn de dames nog rond en gezond, ik zal binnenkort eens weer foto's maken, ook van de uiertjes, ben wel benieuwd of daar al iets aan te zien is :D

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:23

Haha Caesar, hier ook weer teveel gegeten inderdaad net als elk jaar ;)

Canto is zeker een mooie merrie!

Hier zijn de stallen 4x4 en ik twijfel nog of ik haar in een dubbele stal zal laten bevallen. Dan is het dus 4x8 maar ik vind dit denk ik wel groot zat..

Even een vraagje aan de birth alarm lite gebruikers; wat voor Sim kaart hebben jullie gekocht en hoeveel tegoed verbruiken jullie? In de gebruikshandleiding staat dat je hem eerst moet ontgrendelen enzo als je een nieuwe koopt, maar volgens mij is het formaat van de simkaart van de huidige telefoons veel kleiner dan wat er in het birth alarm moet? Of kun je hem dan gewoon weer terug duwen in zn originele formaat? :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:44

Ik heb een sim kaartje van de KPN gekocht met 10 euro erop en daar staat nog steeds 10 euro op.
Weet inderdaad dat ik hem heb moeten ontgrendelen (en voicemail uitzetten) in een telefoon. Nu heeft mijn werktelefoon (Alcatal onetouch) nog een grote sim kaart erin zitten, dus die heb ik daarvoor gebruikt.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:43

Ik heb ook kpn prepaid kaartje, stond 12,50 tegoed op. Je tegoed word eerder meer (omdat je elk half jaar of elk jaar moet opwaarderen) dan minder, je birth alarm verbruikt in principe niks, zo lang je maar niet op neemt volgens mij.
Ik heb hetzelfde gedaan als Neon, ontgrendeld en voicemail er af in een oude telefoon. Maar volgens mij kun je ook je kleine kaartje weer terug in de “houder” drukken waardoor je weer een normale simkaart hebt?

Cato is een prachtige merrie. Ik vind het verschil ook wel zichtbaar, al is het nog wel heel bescheiden :j

Caesar, knap koppie zeg! stal lijkt zeker ruim genoeg voor haar :j

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:52

Deze mensen hebben ervoor gekozen om zo vroeg te dekken en we hebben natuurlijk het risico vertelt dat het in december geboren kon worden. Gelukkig is het super gezond en heel knap <3 Deze mensen hebben het zelf openbaar geplaatst ;)

Stal_HD. Hopen dat Flirt weer snel de oude is!

Twinklebel. Fijn dat ze na de behandeling weer een stuk beter liep.

Knolselder. Nog even geduld.....

Chantalll. Begint ook al op te schieten bij de eerste merrie. Spannend....

Murosch. Mooi verhaal! Ik begrijp dat het een moeilijke kerst was.

Yfkelover. Een klein buikje zichtbaar :j

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:37

Zo leuk, ik heb babyHenkie vanavond voor het eerst echt duidelijk gevoeld, dat ik niet twijfelde of het een spier was of de baby .
Helaas begon ze weer als een natte krant met beweging geven. Terwijl haar SI gewricht gisteren is los gemaakt. Zou een merrie ook bandenpijn kunnen hebben, zoals bij mensen?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 09:16

Twinklebel: hier zijn de loopjes ook aka pinguïnloop hoor, ze krijgen het gewoon steeds moeilijker en dat is ook echt aan hun loop te zien. Mijn oudste merrie komt ook het liefst de stal niet meer uit de laatste weken. ( komt er iedere dag de hele dag uit voordat er iemand over begint *D )

Neem aan dat bandenpijn zeker reëel kan zijn, veulen die beweegt, trapt, draait etc. Lichaam verandert toch enorm.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:02

Mijn merrie is net zo ver als die van jou Tinklebell, en die is ook ineens van lekker actief naar meh-laat-me-met-rust-gegaan. Ze kan ook heel geconcentreerd staan kijken, alsof ze iets van binnen voelt en ze het niet helemaal begrijpt. :D

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:21

dat heb dus ook met Canto die kan in een keer stil gaan staan als je haar vast hebt en dan naar haar buik bijten of ze ergens kriebel heeft nu kan ze dat nog makkelijk zal moeilijker worden als de buik dikker wordt

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 16:09

Precies dat doet mijn merrie ook yfkelover! Stil staan en aan haar buik bijten alsof het jeukt... :')
En ik altijd maar denken dat ze me dan in de maling neemt omdat ze geen zin heeft om te lopen ofzo haha

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:52

Bedankt voor jullie tips weer :)

Herkenbaar dat bijten naar de buik. Hier wordt dat nu minder bij Jonne, alsof ze het geaccepteerd heeft en wat meer begrijpt wat er gebeurt nu haha!

Jonne vandaag 265 dagen drachtig. Schatje <3

Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:52

hahaha, ik wou vanmiddag uierfoto's maken, ik dacht de zon schijnt , nu moet het gebeuren, maar op de foto's alleen maar haar te zien _O-

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:01

Rond de 300 dagen scheer ik het daar vaak wat weg om het in de gaten te houden als ze wat vroeger in het jaar zijn bij die kleintjes. :P

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:04

wegscheren gaat bij camille niet lukken denk ik, die wil al niet dat ik een foto maak, glowy zal het wel goed vinden, die vind alles wel goed <3

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:57

Wat is Jonne nog mooi in model zeg! Knap paard!

Jolandje, hier ook een berg haar om de uier, erg lang haar ook. Dus ik voel maar steeds. Op de foto zie je toch niets :D

Heeft iemand ervaring met merries die (veel) vocht vasthouden? Met name bij de uier. Zo ja, wat doen jullie eraan?
Pony loopt 24/7 buiten, maar in de praktijk is dat meer 24/7 met de neus in de hooibak.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:30

Hier totaal geen haar te vinden om en bij de uiers ... Gelukkig haha

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:22

hier mijn dikke dametjes, Glowy op 261 dagen en Camille op 237 dagen <3 lekker worteltjes aan het eten :)

Afbeelding

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:33

Ik heb bij Bibi ook al wat geschoren want ik kon echt niks zien :') zoveel haar.
Mooie meiden Jolanda!
Vieze schimmel :')
Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:07

toen ik net de paardjes binnen wou roepen stond Glowy al lekker binnen hooi te eten, ik merk dat ze wat eerder moe word en graag binnen staat :j , Camille en Saphira stonden nog op de wei en kwamen al bokkend aanrennen :+

haha Bibi is ook een viespeukje :D maar wel een hele schattige

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:46

Schimmels 8)7

Bijten naar hun buik, best grappig, hopelijk zijn ze dan wel nog lief naar hun veulen _O-
Flo schopt soms wel en rekken alsof ze haar buik of inhoud even goed wil steken :roll:

Wat zien ze er goed uit jolandje, lekker harig, uier incl

Harige uier heeft Flo niet nou ja die heeft nergens veel haar, weinig sok tot haar dochters zelf geen. Staat ook niet heel dik in het winterhaar.

Eerder moe heeft Flo ook al, ze ligt veel meer dan normaal en zondert zich ook veel meer af van de rest.

Vocht vasthouden voor uier is niet echt een gevolg van te weinig beweging, denk ik, zou meer iets hormonaals zijn. Flo had eerste dracht hier ook echt veel last van zucht, een ganse plaat die niet weg te krijgen was en ze stonden evenveel buiten als altijd. Overdag op weide snachts op stal. Tweede dracht was het nochtans ook veel warmer geen zucht. Dus ben benieuwd naar deze keer. Niks tegen te doen helaas, gaat na het veulenen na paar weken vanzelf weer weg.

Is hierbij jullie ook weer zo een vreselijk weer, nat koud nat koud en nog eens heel nat.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:07

Hier is het ook vreselijk koud geweest vandaag.. brrr
Happen naar de buik heb ik bel nog niet zien doen, wel momenten dat ze ineens als een gek met haar staart gaat slaan :+
Kan je nu al iets aan de uiers zien?

En heb het veulen zien bewegen!! <3
https://youtu.be/VqxkQ2Dnpb4