Afgelopen jaar was Star inderdaad. Die droeg wat langer juist. Jupi was vorig jaar, bevallen op dag 331 van een hengstje... (dus ik hoop nu op 320 met een merrie hihi)
Even in de OP van 2016 gekeken. Volgens mij was het Camille van jolandje Is zij er eigenlijk weer bij dit jaar?
Fotsy
Geplaatst: 12-10-16 20:56
oh toffe mijlpaal aniekr, wel leuk dat ze zo samen zitten, bespaart je toch wat slapeloze nachten
ik dacht niet dat jolandje eentje drachtig had voor volgend jaar
super dat het niet zuur rook linda, zit nog helemaal lekker
en hoe dicht moet je nu ruiken, jeetje , euh alles is natuurlijk afhankelijk van de grootte van 'de neus', god heeft me niet gespaard, vandaar dat ik misschien wel beter ruik dan en de grootte van de kling misschien, Elsa heeft een mega kling, die is zelfs groter dan Flo de hare en dat voor een pony van 1.15 gisteren Da ook op bezoek gehad en zei ook niet te twijfelen over Elsa, die is vorig jaar bevallen op 320dagen en Flo twee jaar geleden 345dagen
pendelen, oh nee , een non believer hier ook nu, dus doe er niet meer aan mee, 1keer juist en 1keer mis, nou ja is sowieso 50/50 he we gaan de nieuwe oude maan methode eens op en das ook wat mijn gevoel zegt en de wetenschap dat vrouwelijk sperma langer leeft in de baarmoeder:)
Ah Jolanda ja! Camille beviel inderdaad al rond 310 dagen dacht ik Die heeft niks drachtig dit keer...
Fotsy je zal er mee gezegend zijn haha
Die buikmethode is bij mijn 2 veulentjes al niet opgegaan, en het pendelen ook niet, dus ik hoop alleen nog dat merrietjes misschien iets korter gedragen worden dan hengstjes en dan hopen dat ik dit jaar merrietjes krijg Jupi haar buik is dikker dan de eerste dracht, toen groeide ze trouwens ook al heeeel snel dus misschien is het toch niet allemaal alleen gras Maar zelfde vorm... ik hoop het niet want haar eerste veulentje was een hengstje
suffie
Geplaatst: 12-10-16 21:39
Leuke discussie over het rijden van een paard naar het Z. Ook ik deel deze mening en al heb ik tot nu toe maar 1 paard (Haflingermerrie van 7 jaar) officieel uitgebracht in het Z1, ook mijn andere paarden beheersen feilloos de oefeningen tot en met de galopwissels aan toe. Ik vind dat het hoort bij de basis en vind het ook een leuke uitdaging om te kijken hoever een paard kan komen. Paarden die hun bouw niet mee hebben of niet zo spectaculair zijn in hun bewegingen zullen nog beter voorgesteld moeten worden en het correct afwerken van de oefeningen levert ook vaak punten op.
Ik lees dat sommigen nog twijfelen aan de dracht, nou hier is geen twijfel meer mogelijk hoor Lara tikt al bijna de 5 1/2 maand aan en dat is aan haar mooie buik te zien. Hij zit nog niet in de weg, we rijden nog lekker, maar ik heb wel afgelopen week een kleine opvolger voor de paardrijloze maanden gekocht Mijn andere merrie staat met een dik been, Lara straks zwangersschapspauze en Dunja is nog niet zover, dat betekent een paar maanden niet kunnen rijden en daarom hebben wij er een E pony bijgekocht. Kruising Haflinger x New Forest, donkerbruine merrie zonder aftekeningen van 5 jaar en helemaal groen. De bedoeling is dat over 2 jaar dochterlief met haar verder gaat als ik met Dunja aan de slag ga. Dan is onze dochter 10, dus kan ze er zo mee verder. Tot die tijd vermaak ik mij wel met deze merrie die nog naamloos is.
Silly, fijn dat het zo goed gaat met het been van Harmony!
Marije, wat hebben jullie nog fijn gras voor de paarden. Hier is helaas alles zo'n beetje op. Wij hebben al 9 weken geen fatsoenlijke bui regen gehad en alles wat niet bruin is door de droogte is wel bruin door de Engerlingen die de hele grasmat hebben kapot gevreten. Het is echt heel erg dit jaar
AniekR
Geplaatst: 12-10-16 21:49
310 dagen ja dan was ze dus uiteindelijk ruim een maand eerder dan Lies.
Stiekem al die theorieën wel leuk hoor. Juval, wat bedoel je met buik naar voren? Lies en Roos hebben beide alweer een beetje dezelfde vorm als vorig jaar. Roos is skippybal-rond en bij Lies is ze echt meer naar onderen breed, van voren gezien. In gedrag was Lies veel feller/bitchy-er naar andere paarden als vorig jaar. Bij Roos geen verschil gemerkt. Volgens de nieuwe maan theorie zouden ze beide een merrieveulen krijgen dit keer.
Pfff... nog zo'n 6 maanden afwachten...
En Linda, ik heb de buikfoto's van vorig jaar er bij gezocht en toen van 4 naar 5 maanden dracht inderdaad ook ineens heel veel gegroeid. Daarna stagneerde het wat. Maar hier ook nog wat dikker dan vorig jaar inderdaad
Ach vorige keer was ze maiden en stond ze niet 24/7 in het gras en toch was dit 6maanden;
Nu is ze van voor gezien minder dik (nu 5mnd) maar juist veel meer naar onder....
Ben ik de enige die NU AL niet meer kan wachten? hihi wat duurt dat wachten toch lang.........
Silly1972
Geplaatst: 12-10-16 21:52
Dank je Suffie, het is bijna helemaal dicht en een flinke bok en galoppeersessie heeft het al doorstaan. Nu de sprong nog wat dunner krijgen. Van het weekend of na het weekend er maar weer eens opstappen.
Wat zijn Engerlingen? Schapen? Hier is alles nog groen.
Nee hoor Linda, hier nog een die niet kan wachten
stal_HD
Geplaatst: 12-10-16 21:56
hahah leuk he pendelen oprakelen. Maarre de draagtijd maakt ook niet uit qua geslacht. Ik heb beiden al meegemaakt. Enne de buik eigenlijk ook niet want chakira droeg hoog en rond en kreeg een hengst. en de maanstanden hielden mijn merries ook geen rekening mee. hahaha
hier voor de dames nog wel heel veel gras. die kunnen de winter zeker wel door. helemaal als het natter weer wordt en er ook hooi bijgevoerd wordt. De hengsten zijn er met een week of drie wel door denk ik. Dan krijgen zij enkel nog hooi.
Leuke mijlpalen al.
Ja jolanda had een vroege dit jaar. En het is nog zo'n ukkie sapphira!! echt een kleintje. heb haar maandag nog gezien. Ze komt net boven je knie uit. Die zal vast de 80 cm niet gaan halen, tenzij ze de groeispurt nog gaat doen...
Knolselder
Geplaatst: 12-10-16 22:24
Charlie droeg de eerste x 335 dagen een hengst. Dit jaar 345 dagen een merrie
Ik ga niet snuivig, dat vind ik nu toch een beetje vadsig
Hihihi wat leuk die theorieën zeg, lange korte dracht gaat hier ook niet op en als ze de maanstand niet volgen zou ik heel blij zijn. De buik is bij Flo meer naar onderen, had ze vorige keer ook en was merrie. Elsa draagt ja rond en naar onderen, ruintje dan Ik denk echt dat er niks concluderend is.
Alleen zou wetenschappelijk Flo terug een merrie moeten hebben dus even zien of die theorie opgaat dan. Elsa is natuurlijk gedekt dus blijft gokken.
Engerlingen ja wormen, ze eten echt de wortels van je gras op
Goed voor harmony
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 12-10-16 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Silly1972
Geplaatst: 12-10-16 22:33
Yak!! Hahahha
Inderdaad Fotsy, kijken of we de conditie kunnen opbouwen
AndreaB
Geplaatst: 13-10-16 06:55
Nou, ik heb gisteren even onder haar staart staan snuffelen en ze ruikt gewoon naar... ehh paard!!! Nu werkt mijn reukorgaan niet als beste, maar ik rook er niets bijzonders aan. Hoop niet dat dit nu een slecht teken is
Cynthia82
Geplaatst: 13-10-16 07:29
Pendelen heb ik afgelopen jaar bij Daisy gedaan en dat klopte. Dit haar ook eens bij Fi proberen, ik vind het wel grappig
Aantal dagen dracht ging hier ook niet op. Laatste 3 veulens: 2011: hengst op 355 dagen 2013: merrie op 352 dagen 2016: merrie op 354 dagen
Buik kon ik het wel aan zien. Bij de hengst was Daisy veel en veel diker dan bij de merries
Nu een maiden, dus geen idee en maanstanden gaat ook niet op nu.
Enne dat ruiken sla ik over, ok?
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 13-10-16 08:49
Hier zitten ook veel engerlingen, maar gelukkig niet in de wei, voornamelijk in die mooie gazonnen. Behalve op ons gazon, wat toch al kapot was door een verbouwing en opslag van materiaal en doordat er veel zwaar verkeer over gereden was.
Hier 97 dagen drachtig.....ik loop ver achter op de rest.