[HK]Dik - Dikker - DIKST 2006, deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Semra

Re: [HK]Dik - Dikker - DIKST 2006, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:48

Die site van het AVS staat een hoop nuttige info op.

Lidelia is gisteren open geknipt.
Nou heb ik er geen ervaring mee maar het lijkt wel of de DA geprobeert heeft haar te slachten.
Het ziet er echt niet uit nu. Toen ze bezig was zei ze ineens 'oeps, ik ga een beetje scheef.' Ik zei nog heel onschuldig van als het veulen er maar uit kan, vind ik het prima.
's Avonds was alles dik en er steekt een heel stuk vlees naar buiten. Vanmorgen nog maar eens een andere DA gebeld, die zei dat ze er niet zo veel aan kan doen en dat ik het maar wat moet afspuiten met een zachte koude straal en haar temperatuur in de gaten houden.
Arm paard.

Amandake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:55

daar word je toch woedend van !!!!!

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:16

Daar word ik idd niet vrolijk van....

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:25

Ze moeten ook een beetje scheef knippen, vanwege littekenweefsel. Maar dit zou minimaal moeten zijn. (eigenlijk is het toch niet zo heel moeiijk, denk ik dan. Je zit duidelijk waar de eigenlijke vulva liep)

Die van mij zou 'feitelijk' vandaag moeten (10 dagen) maar ik bel maandag voor een afspraak.

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:41

Ai arme semra.

Ik heb gelukkig niet 1 merrie die dichtgezet moet worden

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:18

stomme vraag mischien.. maar waaraan merk je of zie je dat je merrie dicht gezet moetn worden??

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:36

Dat adviseerde de DA vorig jaar toen Lidelia lastig drachtig werd.
Omdat haar vulva iets open stond was er kans dat ze wat lucht zoog of meer kans op een infectie had. Vandaar dicht gezet.
Nu heb ik wel spijt dat ik het niet door die zelfde DA heb laten open knippen. Maar die komt niet aan huis en dan had ik Lidelia hoogdrachtig op de trailer moeten zetten. Achteraf had ik dat misschien beter kunnen doen.

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:39

Semra, dat is niet fijn voor je merrie
Wat belangrijk is bij het openmaken is dat het mesje echt vlijmscherp is. Mijn DA neemt altijd een nieuw mesje voor het openmaken en bij mijn merrie merk je eigenlijk niet dat er iets is gebeurd, het bloed zelfs niet/amper. Na het openknippen meteen ontsmetting erop spuiten en nog nooit problemen gehad...
Jammer dat het nu moet gebeuren, maar je doet zo te lezen alles wat je kan om het haar draaglijk te maken

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:45

Cayusejuhh schreef:
stomme vraag mischien.. maar waaraan merk je of zie je dat je merrie dicht gezet moetn worden??

Meestal (zoniet altijd) zal de da dit adviezeren. Zoals Semra al zei; als ze lucht zuigen heb je kans op bacteriën, schimmels in de baarmoeder (zowel uit de lucht maar ook ontlasting wat de schede in kan lopen(!)) waardoor je erg veel kans hebt op een baarmoederonsteking waar het het vruchtje niet tegen kan en je dus altijd VES hebt. Door de bovenkant van de vulva met een paar steken dicht te zetten, verhelp je het luchtzuigen.

Het wordt ook wel eens preventief gedaan, al zie ik daar het nut niet van in. Een fokmerrie die elke keer dicht en open wordt gemaakt krijgt op den duur een heel lelijke vulva, want ze moeten elke keer naast het vorige (littekenweefsel) knippen. Als het niet nodig is zou moet je het ook niet doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo op de foto lijkt het nog meer dan het eigenlijk is...

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:24

@ Sammie: Lekker buikje!!
Mijn probleem is juist dat ik het op foto's minder vind lijken.....
@ semra: Dat is echt niet leuk!!! Als DA zorg je er toch ook voor dat je het netjes doet!!
@ Cayusejuhh: HEb er laatst een topic over geopend... Zal t ff zoeken..

Lady dr banden worden al best slap... Ze heeft tussen staart inplant en zitbeen knobbel al behoorlijke dril pudding.... Binnen een week gaat ze 's nachts op stal.... Ik ben benieuwd.........

Edit: Dit is het topic: viewtopic.php?f=59&t=591838&hilit=

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:58

dank je wel.
Mijn merrie laat haar urine beetje terugstomen komt na haar bevalling. de DA zei dat ze moeilijker drachtig te krijgen zal zijn.
Door dat het urine er in loopt * loopt van hun plasbuis haar schede in. *

kan ze OF kleine beetjes urine verliezen met lopen * ik zie het NU niet meer *
of baarmoederonsteking krijgen.

Dus toen dacht ik zal er verband hebben met dichtzetten?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:56

Hmm ik ben geen dierenarts, maar ze zetten de vulva dicht. De plasbuis komt samen in 1 ruimte, al ligt de baarmoeder verder naar achter. Ik denk niet dat zoiets op te lossen is door de kling dicht te naaien. Deze ingreep beschermt eigenlijk alleen van buiten af (de lucht en de ontlasting die naar binnen loopt)

http://www.fmv.ulg.ac.be/oga/video/caslick.html (het is een franse site, maar video is redelijk universeel. )

en voor de zwakke maag wellicht niet geschikt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:18

Mooi filmpje, ik wist niet dat dichtzetten op die manier gebeurt. Erg leerzaam, jammer dat mijn frans alleen niet te best is.

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:20

@Iedereen: Bedankt voor de sterkte wensen. Begrafenis is maandag, dus ik kan t nog hard gebruiken

@Saffier: Dat klinkt idd al duidelijk als slappe banden En dat super knuffelige had Iwaya ook tijdens haar dracht. Echt zo lief is dat Andere paarden in de buurt konden maar beter uit haar buurt blijven idd!

@Neonlight: Deze vraag had je mij nog niet gesteld Kan je er eerlijk gezegd ook niet echt antwoord op geven. Weet het niet precies meer. Weet wel dat ze de laatste jaren bij ons altijd op de wei stond samen met andere merrie's en veulens en dat ze aparte hopen hooi kregen. Daardoor waren er ook geen ruzie's om eten. Van de tijd dat ze nog in de lessen mee reed en op stal stond weet ik me niet meer zoveel te herinneren.
Waar bokt al niet goed voor is he

@Bianca: Wat een ontroerend verhaal en foto's weer... Lizzy kan jou steun en liefde hard gebruiken nu. Fijn dat jullie zo'n goede band hebben Geef dr maar een dikke knuffel van mij.

@Amandake: Jezus wat een buik heeft Beauty Kan haast niet meer heel lang duren lijkt me. Banden ook al slap?

@Bella: Bij jou ook spannend zo te zien!

@Kannie: Welkom back! Fijne vakantie gehad?

@Marije: Copper is werkelijk een die hard volhouder Moet haast wel van de 2e dekking zijn of niet?

@Elisa2: Ook al zo'n volhouder die merrie van jou! Wordt dit dr eerste veulen, of heeft ze andere drachten ook zo lang gedragen?

@Semra: Jeetje zo'n DA zou je toch wat doen!!! Arm paard Geef dr maar een dikke knuffel!

@Sammie: De buik is duidelijk aanwezig! Nu uiertje nog

Time fly's btw Symfonie wordt 28 juni alweer 4 maanden en wordt dus al bijna afgespeend Zal binnenkort weer eens foto's voor jullie maken van onze kleine grote meid met haar Arabofriese vriendje Tieme. (Hij gaat trouwens 3 september meelopen op de arabofriezen keuring als t goed is )

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:38

zozo ik heb een een korte tijd weer van alles gemist (ivm kapot internet)
wat er van het veulentje bianca en iwayalover voor jou ook natuurlijk heel erg

ik dacht dat ik nu ongeveer duizend foto's van dat mooie veulen van copper had kunnen zien maareh.....dat beest is er nog niet...
weet je eigenlijk wel al een naam marije ?
ik wil gewoon eens alle namen weten (ben niet nieuwschierig hoor)
haha
veel suc6 nog met waken...
ik ga binnenkort stage lopen op een tinkerfarm en er schijnen daar nog een paar merrie's te staan die heel laat uitgeteld zijn dus...
wie weet wie weet
en idd time fly's onze baby word hoe groter hoe lastiger vandaag was ze (vraag me niet hoe) in de hengsten wei nr 2 (is dus voor de twenters) ingerend en daar de hengsten een beetje aan het terroriseren dat gekke beest we hebben nu overal best zwaar de stroom erop staan maar het lijkt wel of ze het niet voelt....
ik was al bang dat het te zwaar was (de stroom) maar ik denk nu dus eerder te licht.....

Eilinora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:05

zooo,ik zie al veel dikke buiken en volle uiers lanskomen.
ik kan melden dat seren nog niet zoveel uier heeft maar vanaf vanmiddag ineens heel erg aan het kegelen is.
ze wil absoluut met rust gelaten worden en haar banden zijn binnen een uur slap geworden
ik denk dat het vanacht gaat komen......
ik heb al een naam voor een hengst en een merrie.

HENGST: sweet royalty
MERRIE: sweet siesta

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:11

wat een leuke namen en ik hoop voor je dat het vanacht geboren gaat worden (neem aan dat je gaat waken...)

mijn eerste pony hete royal candy...(wel grappig dus als die van jou een hengst zou zijn hihi)

Eilinora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:13

nee hoor,ik ga niet waken.
de dochter van de eigenaar gaat vanacht een paar keer kijken maar voor de rest laten we haar met rust
morgen neem ik de boel over

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:31

ah okey dat kan ook natuurlijk....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:37

Spannend Inowa! Leuke namen heb je ook. Da's waar ook, met nog 1,5 uur voor de 300 dagen mijlpaal wordt het langzaamaan ook tijd dat ik eens wat naampjes ga verzinnen. Heb er nog niet over nagedacht, weet alleen dat het met Reedhill's gaat beginnen.

Eilinora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:39

meestal als je gaat waken verstoor je de merrie,hier willen ze allemaal in rust bevallen dus die rust geve we ze ook.

seren ging meteen in de donkerste hoek van haar stal staan toen ik binnenkwam dus ik weet meteen al dat ze alles zelf wil en kan doen

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:50

@ Inowa: Spannend!!! en leuke namen ook!!!

Mijn namen:

Hengst : Don Diego
Merrie: Cashmere

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:01

Inowa spannend. Ik heb wel namen maarrr ik verander ook nog wel regelmatig vorig jaar had ik voor Hinke d'r veulen allemaal namen en een dag voor Indra geboren werd had ik ineens Indra haha

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 08:01

iwayalover, Gecondoleerd en heel veel sterkte maandag op de begrafenis en daarna.

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:40

@%&@#$....
Nog niets
Ik ga er nu maar vanuit dat het van een latere dekking is, ookal denkt de DA nog steeds dat het van de eerste dekking is
Maar goed, dan zou ze op de 380 dagen zitten vandaag en dan durf ik haar nooit meer te laten dekken
Ik tel nu maar de dagen die Copper me laat wachten, heb nu geen idee wanneer ze uitgerekend zou kunnen zijn.
Normaal zie ik het meteen als een merrie hengstig is en ze bij de hengst in de wei staat. Maar ik heb vorig jaar nooit iets gezien, niet aan Copper en ook niet aan de hengst

Namen heb ik nog niet. Waarom zou ik? Er is ook nog geen veulen