[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:53

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:20

Bij placentitis ontwikkeld de uier zich vaak in een rap tempo. Binnen een paar dagen van iets voller naar melk aan de spenen. Te vroeg uier aanmaken is een symptoom en uitvloeiing uit de vulva.

Ik had vorig jaar ook 1, die geen tekenen had gegeven, maar dat veulen werd geboren met een red bag, zuurstof gebrek. De placenta paste lang niet in een emmer, zo dik was die..

Edit; placentitis geeft geen zieke merrie of koorts. Dus daar kun je niet aan zien of de placenta ontstoken is.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:48

Ik leer hier heel wat bij, ondertussen de foto naar 1 da kunnen sturen, die vond het niet direct zorgwekkend en vrijdag kan een andere da komen scannen.
Haar veulen is de laatste dagen wel actief, kan dit invloed hebben? Ik zag amper beweging bij haar en nu zaterdag en deze ochtend was haar veulen echt goed wakker.

Voor de anderen, nog geen veulentjes? Lijkt me slopend zo wachten.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:14

Ik heb de indruk dat sommige veeartsen er geen probleem van maken.. vorig jaar zo eentje van Arany verloren omdat de veearts het niet nodig vond iets te toen of zelfs maar te scannen.

Ik heb hier net iets raars.. Jade is niet drachtig, had een heel raar seizoen, veulenhengstigheid gedekt en drachtig op 18 dagen, maar op 35 kwijt,
Dan een hele tijd niet hengstig worden, of bloedeitjes, regumate gehad,… wilde maar niet lukken.
Nu zag ik haar net liggen in de paddock en merkte ik dat ze een beetje uier heeft…
Afbeelding
Afbeelding

Dus toch maar weer eens scannen/opvoelen denk ik.. ik wilde zoiezo de volgende hengstigheid gaan beginnen dekken

Edit, even gaan zoeken hoe haar uier normaal ‘plat’ is

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:53

Vulina schreef:
Bij placentitis ontwikkeld de uier zich vaak in een rap tempo. Binnen een paar dagen van iets voller naar melk aan de spenen. Te vroeg uier aanmaken is een symptoom en uitvloeiing uit de vulva.

Ik had vorig jaar ook 1, die geen tekenen had gegeven, maar dat veulen werd geboren met een red bag, zuurstof gebrek. De placenta paste lang niet in een emmer, zo dik was die..

Edit; placentitis geeft geen zieke merrie of koorts. Dus daar kun je niet aan zien of de placenta ontstoken is.

Klopt.
Maar hier vonden verschillende da´s het wel positief dat ze geen koorts had op dat moment. En kreeg wel het advies mee 2x daags haar temp op te nemen.
Maar goed in haar geval is dmv een echo al wel bevestigd dat ze placentitis heeft en dat we er wel op tijd bij waren.

Tinniie , ik denk idd dat er genoeg da´s zijn die het niet direct herkennen als ik zo rond me heen hoor nu.
Wel apart idd. Idd maar even scannen/opvoelen

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:53

tinnie: duidelijk meer uier, ik ben benieuwd wat er uit de scan van Jade komt!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:12

Mmm tinniie das wel opmerkelijk. Kan hormonaal zijn ook maar idd beter eens scannen dan :')

Idd Vulina das wat ik er ook van onthouden heb een uier ontwikkeling in razend tempo en uitscheiding.

xsurfdiary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:08

Nieky1993 Tuurlijk heb ik foto's!

Dit is Karina, 6 jaar oud en voorlopig keurmerrie, nationaal kampioen. Van het najaar halen we hopelijk de ABOP en is ze dan keur <3 Afstamming is Djamaï du Bois X Nucari
Afbeelding

Papa to be is Geronimo Taonga

Afbeelding

23 maart is ze uitgerekend maar ze is nog heel fit. Ook nog niet echt uier volgens mij, dit was vandaag

Afbeelding

Hopen op een gezond veulen!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:56

Oh ja, dat is toch serieus uier Tinnie..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:57

Kiki, eigenlijk is temperaturen niet nodig. Punt 1 omdat ze er nooit koorts van krijgen, punt 2 omdat je alles al geeft om koorts te bestrijden..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:07

Zou ze niet tegen hengstigheid aan kunnen zitten? Dan kunnen ze ook wat uier aanmaken is mijn ervaring.

Bijzonder fenomeen, dat placentitis. Dat wil je niet meemaken, maar de signalen zijn wel vrij duidelijk als ik het zo lees. Goed observeren is veel waard merk je wel.

Ik heb een halstertje gekocht voor het veulen. Dat is toch een duidelijke hint lijkt me? Blauwer kon ik ze niet vinden _O-
Afbeelding

Veroons dikke buik vandaag:
Afbeelding

Ik heb ook meteen een navelklemmetje mee besteld bij agradi. Gisteren ben ik bij 2 drogisterijen hier in het dorp geweest maar ik werd alleen heel schaapachtig aangekeken toen ik vroeg of ze navelklemmetjes verkochten. Ik durfde niet ook nog om een klysma te vragen, dan waren ze denk ik helemaal achterover gekiept _O- . Die zoek ik morgen wel even op.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:21

Gewoon vragen naar microlax, heel normaal.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:22

Ik haak even in op het mogelijk placentitus verhaal. (Zal later nog even grondig bijlezen)
Vorig jaar begon onze merrie erg vroeg met het uier. Ze is toen gescand, bloed afgenomen, ontstekingswaarden getest en 2x daags getemperatuurd. Alles negatief. Omdat ze een keer eerder vroeg geveulend had wilde ik toch behandelen en mijn dierenarts ging ermee akkoord. Gelukkig maar, want het veulen kwam uiteindelijk met 317 dagen met een placenta zo ontstoken en van beroerde kwaliteit, dat we het bijzonder vonden dat er een gezond veulen van gekomen is. En dat terwijl er op het tweetal echo's (door verschillende praktijken) absoluut niets op te merken was.

Ik zou adviseren met je DA of behandeling ingezet kan worden (dus ontstekingsremmer, antibiotica en Regumate). Better safe than sorry.
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 22-02-23 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:36

217?

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:44

317, typfoutje.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:45

Muronia schreef:
Zou ze niet tegen hengstigheid aan kunnen zitten? Dan kunnen ze ook wat uier aanmaken is mijn ervaring.

Bijzonder fenomeen, dat placentitis. Dat wil je niet meemaken, maar de signalen zijn wel vrij duidelijk als ik het zo lees. Goed observeren is veel waard merk je wel.

Ik heb een halstertje gekocht voor het veulen. Dat is toch een duidelijke hint lijkt me? Blauwer kon ik ze niet vinden _O-
[ [url=m/yLIEXd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Veroons dikke buik vandaag:
[ [url=m/BqhFMh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb ook meteen een navelklemmetje mee besteld bij agradi. Gisteren ben ik bij 2 drogisterijen hier in het dorp geweest maar ik werd alleen heel schaapachtig aangekeken toen ik vroeg of ze navelklemmetjes verkochten. Ik durfde niet ook nog om een klysma te vragen, dan waren ze denk ik helemaal achterover gekiept _O- . Die zoek ik morgen wel even op.

Marijke van de feensel heeft klisma

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:48

muronia: ja dat is een echt blauw halster!

surfdiary: Mooie pony!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:54

corinadrenth en Balko geen vorderingen doorheen de dag?

Equilibero Dat vind ik best vroeg uier zo. Mss idd even scannen voor de zekerheid

seven wat cute <3 groen staat dr goed :D

Kiki1976 Fijn dat Bo stabiel is. Duimen draaien dat het zo blijft. Moet je eigenlijk na een x periode nog eens scannen om te zien of het verbeterd is? Of blijft de placenta nu verdikt evenzeer?

Evelien_MG Welkom :j heb je foto's van je combi? Vind het altijd leuk om te zien en zo kan ik makkelijker namen bij een bepaald paard plakken :+

Nayla Fijn dat er een andere DA kan komen scannen vrijdag. Die extra zekerheid lijkt mij fijn. Ik denk niet dat beweging of actief zijn van een veulen de uier kan beinvloeden maar je weet maar nooit.

Tinniie Veel veeartsen zijn idd laks ermee. Die van de merrie die Booster gedekt had was ook zo. Die zei simpel als het komt dan komt het, kun je niks aan doen 8)7 Op mijn aandringen heeft ze toen een andere veearts gebeld en die heeft de merrie meteen op medicatie gezet. Met een gezond veulen als gevolg dus gelukkig.
Wat apart dat jade toch uier heeft nu. Stel dat ze drachtig is, wanneer is ze dan uitgerekend? Overigens heb ik ook idd hier al eens hengstige merries gezien met een dikkere uier. Als je scant weet je het idd. Sowieso handig na zo een lastig jaar om te zien of alles oke is vanbinnen.

xsurfdairy Knappe combi zeg <3 Ik ben echt een leek in alle namen enz maar is de hengst een palomino of vos?

Muronia Dat moet dan wel een hengst worden idd :D Mooie buik heeft ze, doet haar uier nog steeds niks? Ik heb de microlax bij de apotheek gehaald. Die keek idd gelukkig niet raar op haha.

Hier besluit Skye om eindelijk vooruitgang te tonen *\%/* Uier ineens een heel stuk voller vandaag, hij is nu uitgevuld vanachter. En de melk komt er nu vlot uit en is al plakkerig aan het worden. De ph is ng niet gezakt. Ze is ook anders. heel stom maar paar weken geleden was ze constant onrustig en de laatste week ging ze zeker 3-4x liggen per avond. Nu is ze absurd rustig en gisteren is ze niet gaan liggen savonds. Beetje omgekeerde wereld :+
Afbeelding

En Amy is vandaag 313 dagen maar maakt al vorderingen met dr uier. Ze is al veel verder als vorig jaar met 320 dagen. Vorig jaar heeft ze 8 dagen overgedragen ( ze was ook maiden toen). Ik denk niet dat ze dit jaar zal overdragen :D Mijn gevoel zegt ook dat dit een merrie wordt, ben benieuwd of ik gelijk krijg.
Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:03

Microlax kan je ook gewoon bij de kruidvat halen oid :) Ligt bij de andere geneesmiddelen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:19

Ja ga ik ook doen hoor, even bij de kruidvat kijken. Maar niet tegelijk met mn vraag over de navelklemmen, dat werd even te veel voor het personeel :+

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:31

Kathleen_vW schreef:
Ik haak even in op het mogelijk placentitus verhaal. (Zal later nog even grondig bijlezen)
Vorig jaar begon onze merrie erg vroeg met het uier. Ze is toen gescand, bloed afgenomen, ontstekingswaarden getest en 2x daags getemperatuurd. Alles negatief. Omdat ze een keer eerder vroeg geveulend had wilde ik toch behandelen en mijn dierenarts ging ermee akkoord. Gelukkig maar, want het veulen kwam uiteindelijk met 317 dagen met een placenta zo ontstoken en van beroerde kwaliteit, dat we het bijzonder vonden dat er een gezond veulen van gekomen is. En dat terwijl er op het tweetal echo's (door verschillende praktijken) absoluut niets op te merken was.

Ik zou adviseren met je DA of behandeling ingezet kan worden (dus ontstekingsremmer, antibiotica en Regumate). Better safe than sorry.

En wat is erg vroeg uier ontwikkeling?

Een maiden die drie jaar geleden een veulen heeft gehad hier begon op 275 met lichte veranderingen aan uier. Veulen kwam rond 330 dagen.

Hahaha muronia _/-\o_

xsurfdiary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:32

Nieky1993 , hengst is een palomino, merrie is wildkleur bruin

Afbeelding

Kleurkansen lopen dan ook zwaar uiteen :+ Ik hoop op een dunalino merrie. Voel je vrij om ook een gok te doen _O-

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:38

Fotsy schreef:
Kathleen_vW schreef:

En wat is erg vroeg uier ontwikkeling?

Een maiden die drie jaar geleden een veulen heeft gehad hier begon op 275 met lichte veranderingen aan uier. Veulen kwam rond 330 dagen.

270. Maar ik ken de merrie goed en voorgaande drachten had ze hooguit 3 weken nodig om het uier op te bouwen. Bij onze andere merrie kijk ik er niet van op als ze rond 270/280 iets veranderd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:05

Vulina oke apart dat de da het zelfs opperde als goed dat ze geen koorts had. Maar dat ik het wel in de gaten moest hoduen.
Maar via internet lees ik ook dat koorts er niet bij hoort.
Stop ik daar mooi mee, want is niet Bo haar hobby.

Muronia wat een leuk kleurtje. Ik had mijn dochter toen Bo drachtig was 2 kleine halstertjes gegeven. 1 baby blauwe en een roze
Flinke buik heeft ze al
Haha die mensen bij de drogist _O-

Kathleen_vW wat was haar ontstekingswaarde in het bloed?
Maar fijn dat het allemaal goed was verlopen

nieky1993 voor nu over 9 dagen weer bloedprikken op ontstekingswaarde.
Of de placenta weer dun word? Ik durf het niet te zeggen. Maar wil dat zeker nog even navragen
Kijk de dames gaan er werk van maken

Zo camera hangt en doet het.
Mijn oude kreeg ik niet meer aan de gang. Had de app niet meer uit de appstore, maar onder de nieuwere versies deed die het niet meer.
Nu na positieve ervaringen hier er eentje bij de Action gekocht

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:29

Fotosynthese, verschil is 'iets uiervorming' of van de 1 op de andere dag ineens een vol uier..