Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Vulina schreef:Bij placentitis ontwikkeld de uier zich vaak in een rap tempo. Binnen een paar dagen van iets voller naar melk aan de spenen. Te vroeg uier aanmaken is een symptoom en uitvloeiing uit de vulva.
Ik had vorig jaar ook 1, die geen tekenen had gegeven, maar dat veulen werd geboren met een red bag, zuurstof gebrek. De placenta paste lang niet in een emmer, zo dik was die..
Edit; placentitis geeft geen zieke merrie of koorts. Dus daar kun je niet aan zien of de placenta ontstoken is.
Muronia schreef:Zou ze niet tegen hengstigheid aan kunnen zitten? Dan kunnen ze ook wat uier aanmaken is mijn ervaring.
Bijzonder fenomeen, dat placentitis. Dat wil je niet meemaken, maar de signalen zijn wel vrij duidelijk als ik het zo lees. Goed observeren is veel waard merk je wel.
Ik heb een halstertje gekocht voor het veulen. Dat is toch een duidelijke hint lijkt me? Blauwer kon ik ze niet vinden![]()
[ [url=m/yLIEXd.jpg]Afbeelding[/url] ]
Veroons dikke buik vandaag:
[ [url=m/BqhFMh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb ook meteen een navelklemmetje mee besteld bij agradi. Gisteren ben ik bij 2 drogisterijen hier in het dorp geweest maar ik werd alleen heel schaapachtig aangekeken toen ik vroeg of ze navelklemmetjes verkochten. Ik durfde niet ook nog om een klysma te vragen, dan waren ze denk ik helemaal achterover gekiept. Die zoek ik morgen wel even op.
Kathleen_vW schreef:Ik haak even in op het mogelijk placentitus verhaal. (Zal later nog even grondig bijlezen)
Vorig jaar begon onze merrie erg vroeg met het uier. Ze is toen gescand, bloed afgenomen, ontstekingswaarden getest en 2x daags getemperatuurd. Alles negatief. Omdat ze een keer eerder vroeg geveulend had wilde ik toch behandelen en mijn dierenarts ging ermee akkoord. Gelukkig maar, want het veulen kwam uiteindelijk met 317 dagen met een placenta zo ontstoken en van beroerde kwaliteit, dat we het bijzonder vonden dat er een gezond veulen van gekomen is. En dat terwijl er op het tweetal echo's (door verschillende praktijken) absoluut niets op te merken was.
Ik zou adviseren met je DA of behandeling ingezet kan worden (dus ontstekingsremmer, antibiotica en Regumate). Better safe than sorry.
Fotsy schreef:Kathleen_vW schreef:Ik haak even in op het mogelijk placentitus verhaal. (Zal later nog even grondig bijlezen)
Vorig jaar begon onze merrie erg vroeg met het uier. Ze is toen gescand, bloed afgenomen, ontstekingswaarden getest en 2x daags getemperatuurd. Alles negatief. Omdat ze een keer eerder vroeg geveulend had wilde ik toch behandelen en mijn dierenarts ging ermee akkoord. Gelukkig maar, want het veulen kwam uiteindelijk met 317 dagen met een placenta zo ontstoken en van beroerde kwaliteit, dat we het bijzonder vonden dat er een gezond veulen van gekomen is. En dat terwijl er op het tweetal echo's (door verschillende praktijken) absoluut niets op te merken was.
Ik zou adviseren met je DA of behandeling ingezet kan worden (dus ontstekingsremmer, antibiotica en Regumate). Better safe than sorry.
En wat is erg vroeg uier ontwikkeling?
Een maiden die drie jaar geleden een veulen heeft gehad hier begon op 275 met lichte veranderingen aan uier. Veulen kwam rond 330 dagen.