[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:15

Ik snap het ook wel hoor fotsy, kwam alleen wat generaliserend over. Denk dat er daarom op gereageerd werd.
Ik denk dat het ook een beetje aan je opvattingen/doel ligt. Als je een passie hebt voor de springsport dan koop je een sportpaard gefokt voor het springen (of iig met aanleg), dan is het inderdaad onhandig om een tinker te kopen. Maar val je voor een paardje (in dit geval tinker) en wil je af en toe op je gemak een sprong nemen vind ik dat ook niet gek. Dus ga je voor de sport of voor het beestje (niet dat het niet beide kan uiteraard).
Ik ben gegaan voor het paard en welke tak van de sport ik ermee doe liet ik van hun afhangen. Met mijn spotgoedkope pony heb ik ook dressuur gereden (laag niveau), niet omdat ik geen duur paard wilde kopen maar omdat ze talent had en we het leuk vonden. Beetje gezond paard kan wel een B en L (en M) proefje aan zonder ongemak. Ik vond het bij het L wel goed omdat ik aan de lange kant ben voor haar en ik dan zijgangen te veel vond met mij erop.
Maar je hebt gelijk, dit is niet het ervoor en ik denk dat we het in de kern wel met elkaar eens zijn.

Andrea: ah ik snap hem weer haha. Ik zou ook nog niet te veel zorgen maken, er is gewoon ook veel verschil in hoe veel ze tonen.

Liaan

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:39

Celine, sportpredikaat heb ik gehaald met mijn merrie van het weekend. Nee dat wordt geen fokmerrie vanaf volgend jaar. Nu 1 x een veulen en dan gaat ze weer de sport in. Ze is nu 7 en heeft nog potentie voor meer. Wil graag proberen de subtop met haar te bereiken.

AndreaB, die van mij is nu 6 maanden drachtig maar daar zie je ook nog niet veel aan hoor.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:12

Ik ben het wel met Fotsy eens. Ik moet wel zeggen dat ik het hartstikke knap vind dat iemand met bv een Fjordje punten pakt in het Z, tussen de paarden. En inderdaad, ieder normaal, gezond paard moet zeker een nette B/L proef aankunnen.

Vandaag gaat het al een stuk beter met Joan. Geen gehinnik meer en het uier is nog maar half zo groot als gisteren.
Ik denk dat ik er morgen maar weer eens op stap :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:46

Mij is altijd geleerd, ieder gezond paard kan het Z halen. Daarna moeten ze gewoon meer talent hebben. Als ik soms zie wat erin het Z rondrijd dan denk ik HOE??? Ik ben zelf maar een simpele dubbel L ruiter geweest en zoek het niet meer en mijn paard vind het prima zo, maar als ik soms mensen wel eens zie rijden dan denk ik als ik haar nu zou opzadelen en er tussen zou rijden dan rij ik nog beter :P

Afspenen blijft altijd sneu.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:01

ligt het niveau van de dressuur dan lager dan in de western? kent iemand de twee takken?
Ik ken er helaas niks van hoor :o maar ik weet dat in de reining zowel in youth, beginner als amateur, en open uiteraard, alles in galop wordt gereden, in ieder pattern galopwissels in zitten, spins en stops en mooi cirkelwerk, zelfs in prab wedstrijden met ook non quarters zie je toch een mooi staaltje rijkunst.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:00

Fotsy schreef:
ligt het niveau van de dressuur dan lager dan in de western? kent iemand de twee takken?
Ik ken er helaas niks van hoor :o maar ik weet dat in de reining zowel in youth, beginner als amateur, en open uiteraard, alles in galop wordt gereden, in ieder pattern galopwissels in zitten, spins en stops en mooi cirkelwerk, zelfs in prab wedstrijden met ook non quarters zie je toch een mooi staaltje rijkunst.

Ik rij zelf geen western maar als ik een inschatting moet maken is het instapniveau van dressuur wel lager dan een westernwedstrijd reining. Helemaal reining is best heftig volgens mij, qua instap is dat beter te vergelijken met springen denk ik (dat vind ik tenminste minder toegankelijk, gelijk 1 m). Een trail rij je met een niet-western ras denk ik nog wel mee op laag niveau.
Of anders gezegd, dressuur eist minder van het paard op het lage niveau dan reining voor mijn gevoel (mits correct getraind en uitgevoerd uiteraard).

B is gewoon basis aanleuning, 3 gangen tonen arbeidstempo + middentempo stap/draf en wat figuren kunnen rijden (grote voltes, gebroken lijn, slangenvolte) en halsstrekken.
L is bovenstaand + wijken voor het been, achterwaarts en middengalop en kleinere figuren.
M vraagt meer verzameling, keertwending, schouderbinnen, uitgestrekte draf/stap, contragalop en eenvoudige wissel.
Z uitgestrekte galop, travers, appuyeren, vliegende wissel.

Mijn ukkie pony zou in mijn inschatting minimaal t/m het M dressuur kunnen komen als lange baas niet in de weg zou zitten. Reining kan ik me niet eens voorstellen.
Eigenlijk ook best te vergelijken met hondensport, in principe kan elk ras agility maar niet elk ras kan schapen hoeden. Dat idee heb ik ook een beetje met dressuur VS western, bij dressuur kan ieder ras wel aansluiten zolang je niet verwacht in de top mee te gaan doen, voor western moeten ze wel echt gefokt zijn wil je met wedstrijden mee doen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 23:22

Ik ken beide takken van sport.
Het niveau ligt in de western in het begin veel hoger dan bij de dressuur.
De patterns in de "reining" zijn allemaal in galop inderdaad. Er zijn er 12 dacht ik. Deze proeven duren ongeveer anderhalve minuut. Ze zijn opgebouwd uit kleine langzame en grote snelle cirkels, spins 4 links en 4 rechtsom, stops, rollbacks, vliegende wissels (in een langzaam of snel tempo afhankelijk van welke cirkel je op dat moment rijd) en om af te sluiten minimaal 3m achterwaarts, en dat alles willingly guided, netjes op de eigen benen en met correcte gedragenheid.
Er zit geen progressie in de proeven, je kunt alleen klimmen in klassen. Dus van Rookie naar Non Pro en uiteindelijk Pro maar dat hoeft niet persé. Als amateur mag je in de hoogste amateurklasse blijven.
Je paard mag vanaf 3 jaar meedoen maar dan moet het dus wel zover getraind zijn dat het allemaal manoeuvres kent

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:35

Liaan, gaaf!! Knap hoor en dan volgend jaar lekker weer verder trainen!

Ik heb totaal geen verstand van Western dus over dat verschil kan ik lastig oordelen.

Ik weet wel dat de knhs er meer aan doet om de spring en de dressuursport toegankelijker te maken door het toevoegen van de BB rubrieken.

Mij is vroeger ook altijd geleerd dat ieder paard zonder gebreken die goed in elkaar zit een Z proef zou moeten kunnen lopen. Maar of dat nu met de huidige jurering en Ruiters nog steeds haalbaar is vraag ik me wel eens af?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:15

Ik denk het wel hoor celine. Als ik zie wat er tegenwoordig nog mee durft te rijden en wat een verschil in jury's nog steeds. Dat ik soms denk nou dat is wel heel hoog gepunt of juist te laag, dan kom je er uiteindelijk wel ;)

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:00

Dat ik gister avond mij zelf betrapte dat ik onder staarten stond te snuiven :o

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:02

hinte schreef:

_O- rook het lekker?

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:49

En dan kom je weer op het punt van de jury. Want ook in de dressuur heb je te maken met de persoonlijke voorkeur van de jury. Dat mag niet, maar gebeurt wel. Uiteindelijk stranden de dressuuramazones/ruiters wel, omdat ze simpel dat niveau van rijden niet meer aankunnen.

Ik vind dat als ruiter/amazone je maar het beste voor je paard hoort te doen. Kan het paard het niveau niet meer aan, dan heb je je top bereikt. Wil je zelf meer, zul je uit moeten kijken naar een ander beter paard. En zeker kijken naar de bouw van een paard. Springen met friezen bv. Het kan wel, maar daar zijn ze niet op gebouwd. Verwacht dan niet dat je dat lang met je paard kunt doen. Je doet ze er echt geen plezier mee als ze door het springen geblesseerd raken... Evenals bv hun rug. Je ziet het idd nog wel. Gelukkig niet zoveel meer, maar ook hier geldt dan: of niet rijden, of weten hoe je moet rijden. En daar scheelt het nog wel eens aan.
En dan kom je weer op het fokbeleid uit hihi. Dan moet je dus weten welke bloedlijnen die zwakke ruggen nog hebben of doorgeven en die dus mijden. Dat zullen de serieze fokkers wel doen, maar in elk ras heb je ook de maarwatdoen fokkers.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:30

mooney schreef:
hinte schreef:

_O- rook het lekker?

Heb me er gisteren ook nog eens aan gewaagd en was weerom verbaasd hoe zoet die toch ruiken in vergelijking met mijn jaarling merrie.
Linda al nieuws?

Helemaal waar stal HD

Allez jullie stellen me beetje teleur met de dressuur :P grapje maar mmm was ik nog niet zo een slechte reiningruiter met mijn score van ocharme 56 :o dat was wel de top voor mij en mijn paard. Kwestie van grenzen kennen natuurlijk.
Lijkt nu ook al een eeuwigheid geleden jeetje we worden ouder :( mijn paard wordt 18 pfff

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:28

hinte schreef:

:')

die moet in de beginpost van het DBT komen. Nieuwe manier om drachtige merries te euh scannen.
Neusscan. :+

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:02

Wordt Flo al 18 Fotsy? Zo oud had ik haar niet geschat.
Ik had een 66,5 maar dat is ook alweer 12 jaar geleden, en met een ander paard. Omg, ik word oud...

Ach, als je maar lol hebt met je knol en zijn gezondheid voorop zet ipv je ambities dan is het toch prima?

Dat fokken zonder je te verdiepen vind ik ook niet kunnen Stal_HD, tenenkrommend vind ik dat. Vraag: "Waarom heb je voor deze hengst gekozen?" Antwoord: "Hij is zo knap en lief.".... :x -:(- _-:(

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:18

:j ongelooflijk he sommigen _-:(

das een mooie score hoor noisy

jep 18, de tijd gaat snel, het is ook alweer 3jaar geleden dat ik nog eens op een paard heb gezeten,
Flo mag nu lekker genieten van haar pensioen en waarschijnlijk laatste veulen.

ja Pretty lijkt me goed idee, toch :P

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:28

Ja doen. In de openingspost. erg lollig in elk geval.

Ja echt sommige antwoorden. Nu moet ik bekennen dat ik niet bang ben om een jonge hengst te gebruiken. Maar dan weet ik wel de bloedlijnen en weet ik hoe hij beweegt en er exterieurmatig uitziet. Dan neem ik de gok in de hoop dat hij zijn bouw en beweging mee gaat geven. Die hengsten moeten tenslotte ook ergens beginnen hihi

Ik heb vanmorgen even bij mijn dames gekeken. Gistermiddag zijn ze er toch uitgebroken. Hekkensluiter kapot, maar gelukkig geen wonden kunnen ontdekken. Ze zijn nu nog wel onrustig. En beiden hebben een enorm uier. Ik vind dit zooo zielig voor ze. Maar hopen dat het roepen snel voorbij is. Ik was alweer vergeten hoe zielig ik dit gedeelte van het fokken vind...

En door de uiercheck natuurlijk onder de staart gekeken. Moet je dan ook al kunnen ruiken? Want ik ruik echt niets. (Ben ik ook verkouden...) Of moet je echt dicht bij de vulva ruiken???

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:28

Zit ik trouwens ook te denken. Ga toch voor de gein dat pendelen eens doen bij gaya. Je weet maar nooit... :P

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:36

oei sorry, ja ik loop een beetje achter met reageren en dan wil ik eigenlijk niet alleen over mijn eigen paardjes beginnen, maar ik zal dat nu dan toch even doen :o

Ik heb ook stiekem even geroken :') maar ik ruik niks.. niet zoet, niet vies.
Ik ga er dan ook maar gewoon van uit dat ze nog drachtig is :j en voor de zekerheid van de winter nog een keer (buitenaf) scannen.

Over jonge hengsten, gebruik ik ook rustig hoor, maar dan wel kijkend naar alle informatie die je wél hebt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:40

Stal HD, hoe werkt dat pendelen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:45

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:50

Silly. Dan ga je met een staarthaar of maanhaar van de betreffende merrie een spijker aan hangen. Deze houdt je stil boven de billen/heupen van de merrie. Dus op postitie brengen stil hangen en dan gaat hij uit zichzelf bewegen. Als hij een rondje gaat draaien wordt het een merrie volgens de regels. en als hij heen en weer gaat wordt het een hengst. Of het altijd klopt weet ik niet. Maar het is wel lollig om te proberen en bij te houden...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:55

Haha oké, inderdaad lollig, ga het eens proberen

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:20

Ah nee, toch niet weer dat pendelen he?! :=

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:36

linda2008 schreef:
Ah nee, toch niet weer dat pendelen he?! :=

Ik had er ook nog niemand over gehoord, maar dus toch :')

Toch fijn dat je wel denkt dat Jupi nog drachtig is.

En iedereen dus aan het snuffelen onder de staarten. Ik zie het helemaal voor me :')

Hier ook geen verstand van western. Maar inderdaad ook altijd gehoord dat elk correct/gezond paard met de juiste ruiter het Z dressuur moet kunnen halen. Soms zie je inderdaad wel combinaties in de Z rijden dat je denkt "hoe dan", maar het is ook een kwestie van doorzettingsvermogen, als je af en toe maar net dat puntje haalt.

Denk dat goede Friezen niet veel goedkoper zijn dan KWPN-ers hoor.
Het maar met een Fries rijden omdat je geen KWPN-er kunt betalen is denk ik dus wat kort door de bocht. Voor ik mijn merrie's had, echter wel altijd afhankelijk geweest van paarden van anderen om te rijden. Zo reed ik ook een wat lompe, neerwaarts gebouwde springgefokte ruin voor iemand. Toch daar in een jaar van niks naar het M1 gereden. Spectaculair was hij niet, maar het was altijd een uitdaging om dan zo correct en foutloze proef, zo als "hoogtepunt" eens naar een eerste prijs met 197 punten kunnen rijden in het L2.
Maar veel meer dat het M had er denk ik ook niet ingezeten. Nou had hij ook problemen met scheefheid, maar bijvoorbeeld het sluiten/verzamelen zal wel echt een probleem zijn geworden. Toch altijd heel veel plezier gehad aan het rijden van hem, ondanks dat het niet altijd makkelijk was ;)

Oh en een nieuwe mijlpaal hier, Lies en Roos allebei op 150 dagen vandaag *\o/* *\o/*
scheelt wel updates nu ze allebei van dezelfde dag drachtig zijn :P