Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Airborn schreef:Erhmm, ff kleine correctie.
Je hebt 2 basiskleuren. Zwart, en vos.
Daarbij is Zwart dominant, wat wil zeggen dat een vos nooit het gen voor zwart kan dragen, maar paard met basiskleur zwart wel het vos gen kan dragen zonder dat je het ziet.
Die basiskleuren worden dan aangepast door andere genen. Oa het agouti gen. Dit gen zorgt dat zwarte delen van een paard naar de uiteinden worden verdreven. Het maakt een zwart paard dus een bruine. En vos heeft geen zwart, en kan dus agouti dragen zonder dat je het ziet.
Of een paard zwart of bruin is heeft dus niets te maken met het vos gen!
Talida schreef:Dus bruin is verdund zwart met agouti en niet zwart met vos. Toch? En daar kan nog vos bij zitten dan, maar dat heeft niks te vertellen.
**puzzelt nog even lekker verder**
kyrkelover schreef:ik ben er achter gekomen dat het gewoon niet te berekenen is met die moelijke calculator.
Ik weet van 2/4 niet eens wat het inhoudt.
Voor de mensen die er wel verstand van hebben, de merrie is een roodschimmel en de vader is zwart.
De vader geeft alleen veel veulens die niet zwart zijn dus ik denk dat hij heterozygoot is.
De merrie weet ik echt niks van, aftekeningen zijn in mijn profiel te vinden en de hengst is de mensinghe's rinaldo.
inge176 schreef:Mijn merrie is gedekt door United, die is zelf bruin en zn voorouders over het algemeen ook.
Nu kwam ik in het United nakomelingen topic een roodvos tegen.
Betekend dit dan dat United ook zeer waarschijnlijk het vosgen draagt? Of werkt het niet zo..?
Hoe kan je daar nu achter komen?