[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boelles

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 18:17

Ik praat ook graag mee, wrs niet heel veel maar zal m'n best doen :)

Vandaag onze hackneypony drachtig gescand van een welsh hengst.
Over een week weer spannend voor onze friesche merrie.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 19:03

Mooie merrie is Kor!

AM oeps, ik dacht op de foto toch dikke (veulen)buiken te zien :o

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 19:43

Vandaag hartslag check, en alles volgens het boekje. Als alles goed loopt is ze 11 maart uitgerekend *\o/*

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:47

Niet dus. -O- Scanner was ook verbaasd, zag er goed uit bij het insemineren. Ipv vrucht zat er vocht, dus gespoeld. Merrie is wat ouder, hopelijk pakt het nog. Eerder natuurlijk gedekt, kan dat er toe doen?

Dus ik verlaat het wachtbankje even, krijgen jullie meer ruimte. :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 23:30

Niet een bacterie? Omdat er vocht in zit en natuurlijk dekken kan dat natuurlijk voortgebracht hebben. Of gewoon.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 09:41

Sorry Cioccolato, ik bedoelde bij de vorige veulens was het natuurlijk, nu wel KI.

Heb me wel een beetje ingelezen in dit vochttoestand, kan dus serieus in de weg zitten. :(

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 10:49

Ja bedoel ook bij de vorige natuurlijke dekkingen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 10:54

Boelles welkom en gefeliciteerd!

Ponytante heh dat is niet leuk.. heb je meteen ook een swab laten nemen om te kijken of er een bacterie zit?

Tot nu toe lijkt het niet door te zetten met de hengstigheid van Elonia. Ik zag dat de ruin wat interesse in haar had, maar duidelijk hengstig toont ze (nog) niet. Vandaag even weer goed opletten.. anders donderdag maar even weer laten scannen om te zien hoe het ervoor staat.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 10:55

Ah, oke. Weet ik verder niet, was bij vorige eigenaar. Eigen hengst, in kudde en 3x op een rij maar nu wel 2 tussenjaren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 11:04

Vanmorgen is Smarti gescand, het ei is nog niet weg, dus vanavond wordt ze weer geïnsemineerd.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 11:22

Juval. Fingers crossed

Luna. Logisch. Wellicht fok je met dit hengstje een opvolger in de goede maat. Als hij verder wel voldoet is dit het proberen waard
Ben je niet bang na castratie dat hij de merries nog gaat dekken maar dan als ruin natuurlijk

Jane. Klopt idd. Dat was wel balen dat de eerste keuze niet beschikbaar meer was. Duimen dat het nu gelukt is

Jennyk. Spannend. Wanneer gaan jullie scannen op dracht?

Sharonindezz. Mooie combinatie

Mirjamalvaro. Balen dat ze nog niet hengstig is.

Boelles. Welkom

Rensju. Hahaha snap ik. De Palomino is nog maar 2 jaar, en soort van rondgeribt :+

Sabbuh. Super! Ben je nog gegaan voor een nieuwe fokmerrie?

Ponytante. Wellicht een bacterie dat ze nu ineens vocht heeft. Als het één keer niet pakt, vindt ik niet gelijk reden tot zorgen. Goed dat ze gespoeld is. Waarschijnlijk moet je nog wat oxci spuiten. Werd ze al terug hengstig?
Vorig jaar heb ik een paar merries gehad waaronder ook één die enorm vocht maakte. Was ervoor ook natuurlijk gedekt geweest. Die heb ik geinsemineerd. Met Oxcitocine gespoten meerdere keren en gelijk drachtig. Het ligt echt een beetje aan de situatie. Er goed bovenop zitten is dan toch wel de key

Baudyh. Proxi zet nog niet door in hengstigheid?

Ik ga voor volgende week een afspraak maken voor een echo. Kijken of alles er nog goed uitziet bij Wild Thing

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 11:42

@ AM we moeten vanavond weer scannen maar ze toont niks. Denk dat ze weer gaan hengstig spuiten. Denk de vorige keer toch te vroeg geweest.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 12:42

Thx AM. We hebben dus een 'scanner', geen dierenarts. Komt morgen weer, dan overleg ik wel even over oxy (of zijn het ook heeft?). Ze zat op 3 cm dus wss gaat het wel weer de goed kant op. Qua gedrag ook, ze was na het insemineren tijdje heel rustig maar de laatste week wel wat rilleriger (daarom dacht ik al dat het toch niet had gepakt).

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 15:03

AM: 29 mei wil ik laten scannen, dat is mijn enige vrije dag die week en dan zit ze precies op 18 dgn na laatste dekking

baudyh: succes vanavond

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:11

Is er nog plek op het wachtbankje? Ik schuif aan. Smarti is net weer geïnsemineerd dus het grote wachten kan beginnen :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 21:41

AM_horse Wat een knappe foto's van Rosa <3 Ze ziet er ineens zo volwassen uit vind ik.

Luna2006 In dat geval zou ik voor Duckie gaan om mee te dekken. Zeker als je een opvolger wilt hebben van hem.

JennyK Ik gok dat er 14 gedekt gaan worden in totaal. Als er dan 11-12 drachtig worden en blijven ben ik meer als tevreden.

SharonIndezz Knappe merrie, hopelijk is ze drachtig.

Boelles Gefeliciteerd *\o/* Hopelijk is je fries ook drachtig.

Sabbuh Fijn dat alles inorde is *\o/*

Ponytante Dat is balen idd. Hopelijk lukt de volgende ronde wel.

Juval Welkom op het wachtbankje :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 07:03

Jennyk spannend en succes met het wachten!

AM toch ook even weer spannend, die tweede scan (heb ik nu zelf ervaren).

Nieky dat is weer een hele rij merries die gedekt worden. Heb je er nooit problemen mee om alles verkocht te krijgen of blijft er wel eens eentje hangen?

Ponytante hopelijk gaat het nu wel lukken.

Juval succes op het wachtbankje!

Baudyh en hoe leek het op de scan?

Elonia nog niet hengstig, we gaan morgen even weer scannen. Ergens hoop ik nog dat ze het vruchtje vorige week heeft gemist en het er toch nog ergens zit. Maar dat zal wel niet..

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 07:43

We mogen morgen weer insemineren. Mijn merrie wordt nu steeds lastiger met scannen, staat niet stil, misschien moet ik praam er bij pakken. We hebben geen opvoelbox. Zeker na wat Mooney vertelde voelt het bewegen erg link. Hier zijn vast geen tips voor?

Hengstenhouder heeft wel een opvoelbox, als we nog 3de ronde zouden moeten dan denk ik toch daarnaatoe brengen en een week laten staan of zo.

En ik vergat over oxy te vragen :roll: . Vraag ik de insemineerder wel. Iig was het vocht (voor nu) weg.

Ik ben zo'n verschrikkelijk watje dat nu de merrie zich wat verzet twijfel ik aan de hele onderneming. /3

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 08:12

Ponytante, mijn Smarti is ook zeer gespannen. Best sneu.
Wij hebben ook geen opvoelbox oid dus we hebben het ook gewoon in de stal gedaan.
Het scannen is het meest 'gevaarlijk' met het verhaal van mooney in ons achterhoofd. Insemineren gaat vaginaal, dus daar is het risico op beschadiging een stuk kleiner.
Maar met een praam op gaat het een stuk beter, dan is de aandacht wat weg van de achterkant en ontspant ze wat beter. En daarna extra vertroetelen en belonen met snoepjes.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 08:52

Zoals ik verwachte niks niet hengstig. Zeer waarschijnlijk zat ze de vorige keer net in die 5-6 dgn na de eisprong dan werkt het hengstig spuiten niet. Dus gisteren weer gespoten. Donderdag weer scannen.
Vandaag met Ivo scannen op een kloppend hartje.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 11:32

Als ze zo gespannen zijn is een praam een optie. Wel vervelend dat ze steeds onrustiger worden met scannen. Hier worden ze over het algemeen steeds makkelijker. Ze kennen de routine. Of naja dat hoop ik eigenlijk niet. Liever gelijk drachtig natuurlijk.

Baudyh hopelijk slaat het spuiten nu wel aan. Spannend. Duimen op mooi hartje met scan

Ponytante. Oxy (Oxcitocine) is dat baarmoeder samen knijpt zodat vocht eruit gaat. Meestal wordt dit een aantal keer gespoten. Nu heb ik ook één keer een dierenarts gehad die dit in de spoeling had zitten. Hoefde ik niet te spuiten.

Muronia. Klopt wild Thing heeft het al vaker verloren met de 2e scan. Ze was toen nog niet dichtgezet. Dat is ze nu wel.

Nou idd hopelijk zat het vruchtje goed verstopt. Het zou niet de eerste zijn. Fingers crossed

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:28

We scannen Sterre ook met een praam, ze heeft daar geen hekel aan. Niets heeft al zoveel ervaring dat ze gewoon rustig blijft staan.

Vandaag opnieuw gescand, nieta is beginnend hengstig, helaas staat Sterre even stil.
Fardau gaan we niet in de veulen hengstigheid insemineren, maar met 30 dagen, alleen twijfelen we nog over de hengst

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 21:26

We hebben een kloppend hartje bij Ivo.
De eerste die klaar is , nog 3 te gaan.
Morgen weer scannen met proxi

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 21:28

gefeliciteerd

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 21:46

Muronia Wat balen dat Elonia haar vruchtje heeft verloren. Is ze onderhand al weer goed hengstig?

Ponytante Hopelijk is ze snel drachtig dat je van dat gedoe met scannen af bent. Ik moet mijn merrie altijd dicht laten zetten voor ze wordt geïnsemineerd. Dan komt ze ook zooooo zwaar in protest dat ik ook twijfel of ik dit allemaal wel moet willen.....

baudyh Gefeliciteerd

Mijn merrie staat nog steeds bij de hengstenhouder ze was vorige week maandag hengstig gezien verder weet ik er niet te veel van. Ze zijn daar ontzettend druk dus wil ze ook niet lastig vallen met al mijn vragen maar ik zit nu dus ook op het wachtbankje. Alleen geen idee hoelang ze hengstig is geweest en hoe vaak geïnsemineerd. Dus tot wanneer ik moet wachten nog geen idee! Ze blijft ieder geval staan tot ze dachtig is.
Laatst bijgewerkt door DDDara op 15-05-24 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt