[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:17

Zijn er niet gewoon hengstenhouders die hengsten ter dekking hebben staan Dais?
Eind mei beginnen vind ik trouwens wel laat, als ze een keer terugkomen zit je bijna in juli (en krijg je dus ook al snel een laat veulen).

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:50

Ik wil echt niet eerder dan april een veulen. Ik heb geen binnenbak, dus wil het veulen ook wat buiten kunnen, dan moet het echt wel een beetje oké weer zijn. Dat was het dit jaar april ook niet.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:59

Dat is ook een beetje mijn idee Sanet. Wat is het nadeel van een laat veulen?

Die van mij hoeft niet na de keuring ofzo.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:25

Gefeliciteerd voor de drachtige merries! *\o/*

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:34

Bedankt allemaal !
imaginaerum Ook gefeliciteerd!!

Ik heb inderdaad een vroeg veulen. Hopelijk beter voorjaar dan nu, maar wilde niet te laat van start. Vanaf volgend jaar probeer ik haar dan wel later te krijgen. Heb ze liever ook niet voor april

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:35

Gefeliciteerd corina, imaginaire en Janine met de dracht scan. Op naar de 30 dagen scan. *\%/*

Hier hebben we onze merrie weer thuis. Zaterdag hebben ze geinsemineerd en vanochtend nog een controlle en nu mogen wij gaan duimen draaien voor twee weken.

Ze was erg zen toen ik haar ging ophalen. Positief verrast gezien ze zich soms erg kan opwinden en stressen. Trailer op en maar huis gegaan, daar was haar maatje onze ruin erg blij mee. Ze was ook nog duidelijk erg hengstig toen ze hem weer zag. Hopelijk is dat een positief iets gezien ze vaak bijna niks laat zien.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:47

Gefeliciteerd met de drachtige merries *\o/*

Jazzejam. Dat klinkt heel goed :j ik vindt het altijd wel positief als ze zo hengstig zijn. Kwaliteit was ook top. Nu moet het lukken :Y)

Ik heb ze liever ook wat vroeg. Kan ik in het begin wat oefenen met halster aan doen en meelopen en lekker lang weideseizoen.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:57

Ja, in iedergeval een goede poging ertoe gedaan.

Thuis stond ze elke paar minuten zo :') en dan weer terug naar de ruin. _O-

Afbeelding

Afbeelding

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:07

@Dais er zijn toch meerdere opties bij hengstenhouders?
Dat een goede hengstenhouder niet reageert op een oproepje verbaasd me niet. Die hebben het druk :P.

@Jazzepam. Super gefeliciteerd! Lekker ruime stal samen.

@Sanet, mijn eerste is eind feb geboren en staat vanaf n week oud gewoon hele dagen buiten op de paddock.
Eerste 2 weken dekentje op en nu een minibeertje.
Al snap ik dat je gaat voor n april baby!
Ik krijg er komend jaar een midden maart.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:11

Charmfaith Hier krijgen de hengsten in het dekseizoen merriebrok omdat daar meer in zit gewoon. Dan krijgen ze nog luzerne met spelt. En dan nog het supplement equifirst vitamine support.

corinadrenth gefeliciteerd *\o/*

Al_zawraa opzich wel al goed dat het sperma inorde is :+ nu nog de merrie hengstig

Ladonna75 hopelijk is het gelukt

knolselder Ik heb vorig jaar zelfs een periode gehad dat de hengst de ene dag 2 merries deed en de dag erop 3 merries :o Alles was netjes drachtig :D Maar ik probeer het toch te beperken tot 2x per dag. Toen ging het gewoon even niet anders ivm ene gastmerrie ook.

Baudyh Geen 2de poging om te oefenen maar wel fijn dat het ei gesprongen is, nu maar wachten weer.

Quir Toont je merrie al wat hengstig?

Ladygiroc Welkom, welke combinatie heb je?

JanineVV Gefeliciteerd *\o/*

Kendra spannend, hopelijk is het ei er nu wel af.

imaginaerum gefeliciteerd *\o/*

Dais balen als je zo slecht een hengst vind.

Jazzejam Welkom op het wachtbankje :D

Vandaag hebben Luna en Chrissy afgeslagen. Deze keer heb ik bij Chrissy een beter gevoel. Ze is nu echt pisnijdig naar de hengst, zoals ik dr ken eigenlijk :') Na de vorige cyclus bleef ze mij wat te vriendelijk naar de hengst. Maar nu kan ze hem wel opvreten :D
Dus nu zitten we met Roosje, Nina, Luna en Chrissy weer op het wachtbankje. Overmorgen wordt de eerste groep gescand, ben heel erg benieuwd

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:11

*\o/* *\o/* *\o/*
Mijn baby krijgt een baby <3

Afbeelding

Mijn lieve dierenarts is vandaag toch komen scannen <3

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:22

Volop actie, het is ook eindelijk mooi weer, scheelt echt!

Over vroege veulens, april is wat mij betreft ideaal.
Dit jaar verwachten we begin juni een veulen. Op zich oké, maar als het slecht weer is in het najaar moeten ze wel meer op stal en dat vind ik - zeker met hengstveulens - niet zo fijn.
Wij spenen ergens tussen de 5 en 6 maand.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:30

Gefeliciteerd Luna. Ook mooi op tijd zo.

Is ook wel lastiger met een laat veulen. Merrietje gaat dan nog wel maar idd de hengstjes wordt al lastiger. Die wil ik graag naar de opfok kunnen doen in september maar graag wel zeker 5 maanden oud tegen de tijd van de verhuis.

Vorig jaar is onze laatste dekpoging welke uiteindelijk niks is geworden een dekking half juli geweest. Als die hadt aangeslagen was dat een veulen mid juni geworden. Dat was voor mij ook echt de max en zat al niet helemaal lekker.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:34

Alle 3 gefeliciteerd met de drachten!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:38

Had afgelopen jaar ook een eind juni. Niks aan… veulen hebben lopen in de winter.
Nu begin juni nog een en dan direct veulenhengstigheid dekken.

Gefeliciteerd met de drachten idd!

Mijn ruin vond het vandaag nodig mijn mega hengstige merrie te willen dekken. Iemand tips hoe dat af te leren… deze is geschikt voor natuurlijk dekken want ze blijft gewillig staan…

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:46

Monnikspeper geven aan je ruin. En anders toch even apart als ze heftig hengstig staat. Dekkende ruinen doen geen goed voor de merrie.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 23:22

Whaaaa, gefeliciteerd Luna!!!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 23:58

Ik heb al een veulen gehad in december (drachtig gekocht) en zelf veulens gehad in februari en dat vond ik véél handiger dan een jong veulen dat aan de voet van een gekochte merrie liep en geboren was begin augustus. Ook voor de merries. Met een vroeg veulen kunnen ze nog heel het seizoen op het gras. Ook nog wanneer er gespeend wordt.
Bij een laat veulen moet je heel veel gaan bijvoeren om je merrie goed op gewicht te houden wanneer het veulen veel begint te vragen van haar. Gras werkt toch nog altijd het best hier om merries vol te houden.

Maar ook met afspenen. Veulentjes samen op een verse wei is leuker dan veulentjes afspenen en dan ergens op een paddock zetten.

Maar veel hangt natuurlijk af van je accomodaties.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 07:07

Gefeliciteerd met de dracht Luna!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 07:13

Wauw wat veel drachten opeens! Corina, imaginaerum,janine, luna gefeliciteerd!!

Ik ben het er helemaal mee eens dat het dbt altijd een heel leerzaam topic is. Ook een prettige sfeer, mensen staan open voor input en er worden veel goede tips gegeven. Ik vind het zelf razend interessant.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 07:22

Luna ook gefeliciteerd!

Nieky ik voor hem nu inderdaad merriebrok bij met slobber en hij staat op de wei met vers gras.

Faith was inderdaad nog hengstig dus net nog een keer gedekt

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 07:37

luna: gefeliciteerd!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 08:31

Gefeliciteerd allemaal met de dracht!

Wij willen juist graag vroege veulens. Wij hebben ook geen binnenbak, maar onze paddocks blijven redelijk droog. Dekentje op en dan kunnen ze best snel al gewoon naar buiten. Late veulens is ook lastig voor ons showseizoen, ook in de jaren erna. Zo is Liberté vorig jaar 5 mei geboren en dat is laat voor ons. Hij is nu dan ook nog teveel baby om nu mee te kunnen naar show. Of nouja, het kan wel, maar dan zal hij het wel moeilijk krijgen tegen de al meer ontwikkelde jaarlingen :P
2 jaar terug werd Figuretta op 31 januari geboren en 2 weken later had je die enorme sneeuwval van een meter hoog. Die vond dat geweldig, ging gewoon hele dagen naar buiten (met dekentje) en heeft daar niks onder geleden. Galaria is van eind februari, veel regen gehad en die is juist nu een beetje uit haar voegen gegroeid := Wij zitten nu al 'laat' in het jaar met een eerste veulen eind maart. Maar het is wat het is.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 10:30

Ik heb de veulens ook het liefste in maart of april.
Dan kunnen ze er in sept af. Voor het weer omslaat.

Ga vanavond weer een nieuwe insimineren poging doen. Diantha is altijd heel snel. Zondag hengstig gespoten en gisteren met scannen zei de DA prachtig ei. Vandaag erbij.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:24

Uploaden lukt nu niet Nieky, zwart bont x zwart bont grote maat shetten.

Nu ik jullie reacties lees is het wellicht handiger de hengstigheid in mei proberen te dekken indd. Heb alleen trauma van deze.. uh.. lente.
En wil wel gewoon lekker de wei op kunnen met t veulen ipv op de paddock.