[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:22

baudyh: succes met kiezen en succes op het wachtbankje!

kabayo: nog even geduld, duurt vast niet lang meer en dan is Zilver hengstig *\o/*

nessinator: nee dan hoef je niet hengstig te spuiten, geduldig wachten tot de natuur zijn/haar werk doet

Goldy vindt het nog veel te gezellig bij de hengst, was gisteren nog hengstig, hopelijk is het snel klaar nu en kunnen moeder en kind weer naar huis.
Pica is super chaggie, Sjanty moet het steeds ontgelden :(:) Normaal verdedigd Goldy haar tegen Pica maar die is er nu niet. Nu is gewoon steeds wegjagen, lijkt zonder reden, gewoon omdat het kan en Sjanty toch niets terug doet.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:15

Kom Zilver, zet je hart open voor Perry :D klinkt alsof ze een dezer dagen over stag gaat.

Ik lees jullie posts, maar ik heb helemaal geen verstand van de hengsten in de grote paardenwereld :=
Zoals Muronia zegt klinkt wel goed. Eerst kiezen met je verstand en daarna met je gevoel.

Ik zit met 3 merries op het wachtbankje. De laatste 2 hebben zich maar 2x laten dekken, ik hoop dat het op de juiste moment was. Ik vond Quinn niet meer super gewillig.

Heel handig hengsten aan huis om te schouwen. Ze kunnen hier ook overdag aan 1 klein stukje aan elkaar snuffelen, dan heb je snel door of ze hengstig zjn.

Trixie lijkt wel non stop hengstig. Die is gek op de jongens :') Maar zij mag niet :+

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:36

Het probleem is eigenlijk dat er te veel hengsten zijn in de grote paardenwereld.
En vooral dat je op moet passen wat je doet. Zeker met Duitse hengsten. Natuurlijk hartstikke leuk maar bij elke cyclus 110 euro extra ( verzendkosten en papierwerk) kan het soms aardig oplopen.
Het gaat om onze mevr G ( Oscar x Weinberg) daar hebben we nu 2 x een Kaygo bij gehad. Hele mooie veulens maar eigenlijk net iets te lang in de rug. Al moet ik zeggen dat nu de tweede beter is.
Maar goed het is een merrie van ruim 1.70m en ze fokt groot dus het worden allemaal grote paarden. Ze mogen van mij ook wel tussen de 1.65 en 1.70 zijn. Dus ik denk dat we voor
Omar Sharif gaan. Kleiner en korter in de rug en daardoor makkelijker onder treden.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:44

Inderdaad Baudyh, hengsten uit het buitenland kan flink in de papieren en financiën gaan lopen. En vaak ook iets minder bekend qua gezondheid.
Omar Sharif vind ik een hele fijne hengst. Ben je bij Brinkman geweest maandag?

Ik vind het ook wel spannend hoe BB bevrucht. Wil nog wel navraag doen ernaar, tenminste vragen of er dit jaar al merries drachtig van hem zijn.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:11

Nee ik heb hem niet in het echt gezien. Maar onze hengstenhouder ( die natuurlijk alle hengsten kan regelen) wees ons op hem.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:47

Ik heb dus ook mee laten spelen in mijn keuze: de randzaken :') . Ik heb vorig jaar 2 laten dekken door vdl hengsten en hun rekenden geen verzendkosten en brachten het zelf, en insemineerden ook nog zelf. Dat stukje service springt er voor mij uit.
Vallen er een heleboel hengsten weg uit de grote paarden wereld. Het zijn er echt extreem veel

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:00

Ja dat is wel erg fijn als het zo kan.
Wij kiezen er nu meestal voor om ze naar een hengstenhouder te brengen en als het ei weg is weer op te halen. Anders blijf je heen en weer crossen naar de DA.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:04

Ja de da scant aan huis nu want dat heen en weer rijden is idd een ding. En dat vind ik niks met veulens die nog zo piepjong zijn. En met jonge merries voor t eerst op de trailer etc.
Al doende leert men zn eigen manieren.
Wij hebben een opvoelbox gekocht en geplaatst en dat geeft ook een rust.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:08

@Kabayo, Bon Bravour is chemisch gecastreerd geweest

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:42

Cioccolato schreef:
Ja de da scant aan huis nu want dat heen en weer rijden is idd een ding. En dat vind ik niks met veulens die nog zo piepjong zijn. En met jonge merries voor t eerst op de trailer etc.
Al doende leert men zn eigen manieren.
Wij hebben een opvoelbox gekocht en geplaatst en dat geeft ook een rust.

Ja dat is het makkelijkste maar word een beetje te duur voor ons. Ik doe het wel als het echt niet kan of er toevallig 2 tegelijk moeten.
Maar elke keer 50 euro voorrijkosten hakt er dan in

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:44

Ohja. Nee dat is dan ook weer anders geregeld dus dat scheelt hier idd.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:46

Balko schreef:
@Kabayo, Bon Bravour is chemisch gecastreerd geweest

@kabayo, gaan jullie maar eerst. Dan wacht ik het even af {:}
Gekkigheid natuurlijk. Zijn zwemmers zullen wel goed genoeg zijn anders bied je hem niet aan denk ik dan. Bevruchtend vermogen zal zich wel moeten bewijzen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 18:44

Ik kreeg een filmpje van iemand die maandag bij Brinkman was geweest en Omar Sharif had gefilmd. Dus dat heeft ons over de streep getrokken.
Een kennis van ons heeft hem
Voor haar Uphill merrie gekozen dan zou je zeggen dat hij ook bij onze Oscar merrie past.
( Oscar is de papa van Uphill)
Blij met de keuze.
Nu weer de focus op Cassio. Die is nu 314 dgn.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 19:35

Muronia, Ja we hebben de hengstigheid heel goed bijgehouden, in ieder geval dit jaar. Daar zat 4 weken tussen, en dat klopt met het gevoel van vorig jaar. Ze zou dan op eerste paasdag een eisprong moeten hebben gehad maar ze is nog niet hengstig. Ik verwacht het volgende week, maar we hebben ook alle tijd mocht ze om wat voor reden dan ook deze ronde overslaan.

Spannend met Bon Bravour! Ik heb geen idee hoe dat werkt maar wordt zaad niet sowieso beoordeeld op kwaliteit? De hengst van mijn keuze schijnt extreem goed zaad te hebben, zeker voor een arabier, dus fingers crossed!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 19:38

Ik snap goed dat de randzaken ook een rol spelen in de keuze hoor. Het moet wel reëel en leuk blijven.

Fijn dat je eruit bent Baudyh, zo snel kan het dan opeens gaan he? Ik had niet meegekregen dat je een veulentje was verloren, dat is heel erg sneu.

Zijn er nog merries die binnenkort gescand kunnen worden? Wanneer mogen die van jou knolselder?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 20:55

Welke hengst heb je gekozen nessinator?

Wij moeten Prganza eind volgende week weer scannen. We hadden toch de keuze gemaakt om haar te dekken ipv als draagmerrie te gebruiken :)

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:17

simpie94 Welkom! Leuke combinatie, ben benieuwd wat daaruit komt!

baudyh dat probleem hadden wij tot vorige week ergens ook, niet kunnen kiezen :+
Omar Sharif vind ik een hele gave!

Kabayo spannend!

Wij brengen de merries ook meestal naar de hengstenhouder toe, scheelt een hoop gedoe met thuis scannen etc.

Het ei was er niet af, gistermiddag nog een keer geïnsemineerd van vanochtend was het ei wel weg. Meteen opgehaald en nu maar afwachten :) 6/7 mei scannen. De andere merrie die maandag ervoor, 2 mei.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 01:19

Simpie94 wat leuk. Bon bravour heeft al gave nakomelingen

Nessinator. Het is ook nog vroeg genoeg. Komt vast wel op gang.

Baudyh. Duimen dat ze nu drachtig is. Omar sharif is gaaf

Goldenarrow. Prachtige hengst. Merries hebben er ook nog niet echt zin in. Toch dekken ipv draagmerrie. Ook leuk

Kabayo. Hoogte verschil kan wel wat moeilijkheid veroorzaken met natuurlijke dekking zeker voor de eerste keer. Het scheelt dat silver al eens natuurlijk gedekt is. Silver zal deze dagen wel hengstig worden. Spannend

Jennyk. Hopen dat ze snel klaar gedekt is en naar huis mag

Knolselder. Spannend. Aah Trixie al een slettebakkie :=

Bamorka. Spannend. Duimen dat ze gelijk drachtig is

Vrijdag gaan we scannen op dracht bij Liezella. In het begin was ik er vrij zeker van dat ze drachtig moest zijn. Nu twijfel ik toch wel. Ze houdt haar staart soms wat af, vliegen? Ik weet het ook niet. Nu wat drukker omdat haar vriendin een veulen heeft gehad. Is ze wel helemaal verliefd op. We gaan het zien. Odilia heb ik niet hengstig gezien. Die gaan we maar weer mee scannen. Als er geen activiteit is, denk ik maar hengstig spuiten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 06:30

GA toch zelf laten insemineren, dan hoop ik dat het raak was en er een mooi klein Prganzaatje loopt volgend jaar.

Bamorka fijn dat ze klaar zijn, spannend nu!

AM gek is dat he, dat getwijfel. Je weet het toch pas zeker met de scan. Op naar vrijdag! Oh dat is het morgen al! Ik hoop het voor je.

Ik mag nog een week wachten. Wainonia zou rond dinsdag weer hengstig moeten worden, dus ik hoop dat ze dat niet wordt :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:07

simpie94 welkom. Leuke combi. Hopelijk gaat het makkelijker om haar drachtig te krijgen.

nessinator gelijk heb je hoor, hengstigspuiten kan altijd nog. Maar is nog vroeg genoeg in het seizoen. Wetende dat een hoop merries wat langzamer op gang kwamen.

baudyh Succes weer op het wachtbankje.
Wij hadden eerder ook een Duitse hengst op het oog. Maar ondanks dat het verzenden idd een stuk duurder is (scheelde hier € 100 per keer). Maar dat was niet de reden waarom we uiteindelijk geswitcht zijn. Uiteindelijk vond ik hem teveel aansluiten op Bo ipv verbeteren.

Kabayo al verandering bij Zilver of nog steeds boos?

jennyk Haha Goldy neemt het ervan bij de hengst. Arme Sjanty

Knolselder Trixie, arme merrie zo hengstig en dan mag je niet :(:) ( Nee gekheid hoor. Je zou er een goede reden voor hebben).

Cioccolato hier kost het ook een kleine € 50 om de da aan huis te laten komen. Puur enkel voorij+consultkosten. Maar van VDL hoor ik veelal alleen maar goede berichten.

Bamorka succes met wachten, duimen voor jullie

AM_Horses hoop dat Liezella drachtig is. Hopelijk Odilia ook snel hengstig.

Muronia duim voor je dat ze niet hengstig word.

Hier verder weinig te melden tot de 30ste op het wachtbankje. En ik heb echt geen idee, we wachten (on)geduldig af.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:14

Blijven die voor rij kosten ook als het gaat om scannen etc? :=
Ik heb geluk dus. Kan niet uit, voorrij kosten en kosten voor scannen dsn. Tenminste. Die zijn bij mij al niet wat jullie aan voor rij kosten hebben.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:26

Cioccolato schreef:
Blijven die voor rij kosten ook als het gaat om scannen etc? :=
Ik heb geluk dus. Kan niet uit, voorrij kosten en kosten voor scannen dsn. Tenminste. Die zijn bij mij al niet wat jullie aan voor rij kosten hebben.

Kosten voor het scannen niet, dat zit in het merriepakket die je afneemt. Die hoef je gelukkig niet iedere keer apart te betalen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:38

am: je zou toch denken nu er meer zon is dat het hengstig worden ook beter gaat, de temperatuur zou nog wel wat hoger mogen.

kiki: nou pff ALS Goldy nu drachtig word zit ze precies in dezelfde tijd als dit jaar. Ja je kunt niet anders he dan afwachten.

kabayo: is zilver al hengstig?

muronia: merk je nog ander gedrag bij Wainioa?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:34

Gisteren merrie met veulen naar de hengstenhouder gebracht. Daar aan bleek dat de trailer schade had. Waarschijnlijk is de merrie tegen de zijkant aan gevallen en deze is uit zijn voegen. Gelukkig niks met de paarden. Maar trailer is zo hard nodig in deze tijd.
Vanavond weg brengen om te laten maken. We kunnen gelukkig een leen trailer krijgen.
Maar lastig weer.

We wilde eigenlijk een nieuwe maar ze zijn zo vreselijk duur. Ppffff

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:57

Baudyh, dat is balen. Gelukkig kan je een trailer lenen.

*\o/*
Afbeelding
Ze staat al te kijken waar de hengst blijft :')