[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:11

Vriendin van mij heeft uit haar merrie 6 hengstveulens op rij gekregen. Ze wil die lijn heel graag voortzetten. Maar ze heeft de moed opgegeven.... misschien kan ik haar toch nog overtuigen :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:16

Uiteindelijk heb je elk jaar gewoon 50% kans :+

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:17

Wij laten de fokmerries wel elk jaar dekken. Ze doen verder niks, hebben zich al lang en breed in de sport bewezen. Ze lopen op de wei een beetje dik te worden <3

Uriante is drachtig :D Blij mee! *\%/*

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:33

Gefeliciteerd Vulina! Volg je topic nu ook, leuk! :D

Ergens denk ik dat mij dat ook gaat overkomen, tig hengstenveulens op rij :')

Ben trouwens wel benieuwd, hebben jullie de merries aan huis staan of in pension?
Ik heb ze op werk staan en kan gelukkig heel veel overleggen.
Ik zit er wel over te denken om de fok hobby over een paar jaar echt serieus verder uit te breiden. Maar vraag me af of het uitkan als je een fokmerrie in pension hebt staan :o
Hoef er niet rijk van te worden maar wil natuurlijk wel minstens de kosten er uit hebben.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:37

Ik heb ze gelukkig thuis. Ik zou zelf nooit een veulen op pension "fokken". Je hebt niks zelf in de hand op zo'n stal (in het algemeen) en voor mij zou de stalprijs ook te duur zijn denk ik :)

Gefeliciteerd Vulina ! *\o/*
Gaan ze allemaal eerst in de sport? Vanaf hoe oud begin je met fokken? En tot welk niveau ben je tevreden dat je begint met fokken? Hoeveel veulens fok je ongeveer uit 1 merrie?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:41

Ze mogen pas Z als ze 6 jaar zijn. Dus, afhankelijk van een aantal factoren natuurlijk, doen wij ze eerst naar de keuring. Zelfde jaar worden ze gedekt en beleerd. Dan hebben ze daarna mooi even vrij. Jaar erop nogmaals een veulen en beetje in conditie houden. Daarna gaan ze de sport in.
Hoeveel ik uit 1 merrie fok, weet ik niet.. Als ze eenmaal minimaal het sport predikaat, en liefst wat meer hebben, gaan ze de fokkerij in en dan mogen ze elk jaar een veulen krijgen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:44

Wij hebben ze aan huis, ik zou in een pensionstalling ook niet graag fokken.

Wij hebben ook enorm veel hengsten gehad. Op 10 jaar tijd nu 3 merries (waarvan 2 toevallig dit jaar gefokt) en de rest alleen maar hengsten. En wel steeds meerdere veulens per jaar :')

Ik heb er niet zo'n problemen mee om met veulen aan de voet naar het KI-station te rijden. Wij hebben een vrachtwagentje, dus dan halen we het tussenschot eruit, merrie vast erop en veulen er los bij. Als ik dan kijk naar de jaarling die we laatst verkocht hebben ben ik wel blij dat we het zo gedaan hebben. Die is een keer of 10 (in totaal) mee geweest op de wagen, dus toen ik hem naar zijn nieuwe huis bracht liep hij er zo op en stond hij super relaxt. Alhoewel ik het met een minder makkelijke merrie minder snel zal doen. Hij stond er zo snel op dat de camera nog niet eens klaar stond om het te filmen :+

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:45

Ze zijn zo verliefd allebei <3
Vandaag weer netjes gedekt :D
Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:50

Mijn paarden staan wel in pension en ik vind het prima fokken zo hoor. Ik heb overal een camera mogen ophangen, geen probleem als ik midden in de nacht kwam kijken, ik kon blijven slapen, kreeg een eigen weitje. En dat op meerdere stallen.

Niet iedereen heeft de luxe om paarden aan huis te hebben en om dan je passie te laten varen, zou ik echt doodzonde vinden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 23:04

mooney schreef:
Hier ook het dilemma, met de regels die morgen ingaan in Duitsland wordt het wel erg ingewikkeld.
Maar wij fokken ook voor eigen gebruik en dan is het toch zuur als je voor tweede keuze moet gaan (of zelfs derde keuze). Ze staan toch zo 20-30 jaar bij je in de wei, dan wil je het toch graag zo goed mogelijk en een herkansing heb je niet.
We hebben het al een jaar uitgesteld, nog een jaar zie ik eigenlijk niet zo zitten, denk ook dat 1 van de twee hengsten dan niet meer beschikbaar zal zijn. En qua leeftijd van de oudste liever ook niet, niet dat ze bejaard is ofzo.
Dus ga je dan een maand wachten met de hoop dat de maatregelen weer afnemen met het risico dat het voor niets is of dat het niet meer op tijd pakt, ga je voor keuze 2 of 3 of stel je het toch nog een jaar uit in hoop van beter.

Ik weet het nog niet.

Ja, precies dat. Voor hetzelfde geld, duurt het nog maanden, maar je kan net zo goed van 1e keer een drachtige merrie hebben staan, terwijl de maatregelen ingetrokken worden en je eerste keus beschikbaar is.

En je kan natuurlijk de grens over, maar je zal maar positief testen.........Niet iedereen heeft klachten en ziet dat aankomen.

absque_dubio schreef:
Cynthia, ik zag van de week een fokker op fb die na 32 jaar hengstveulens nu dan z’n eerste merrieveulen had. En zo ken ik er wel meer die er jaren over doen. :=
Ik vind 3 veulens en dan een jaartje leeg wel een mooie. Maar dat is persoonlijk.

Jeetje, dat is wel extreem veel.

Onze merrie van 28 heeft ook alleen hengstveulens gehad op 1 merrie na en die heb ik snel gekocht toen ze te koop kwam :) Die was niet bij ons geboren, lang verhaal, maar hebben er niet over na hoeven te denken.

Vulina schreef:
Wij laten de fokmerries wel elk jaar dekken. Ze doen verder niks, hebben zich al lang en breed in de sport bewezen. Ze lopen op de wei een beetje dik te worden <3

Uriante is drachtig :D Blij mee! *\%/*

Gefeliciteerd

MukiwaCobs schreef:
Ze zijn zo verliefd allebei <3
Vandaag weer netjes gedekt :D
[ [url=m/pMOLYC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lief :knuffel:

Onze oude merrie stond eerst in pension en heeft daar ok haar veulens gekregen. Maar dat kon daar ook goed.

Ik heb in pension wel gezien en meegemaakt dat de omstandigheden er gewoon niet waren om veulens te krijgen. Maar mensen doen het toch.

Eigenlijk was ons plan heel anders; We hadden er 4 van boven de 20, dus dachten als die wegvallen, willen we een merrie erbij die nog wel een stapritje kan maken en dan nog een keer samen dekken en een veulentje krijgen.
Die dan ook mochten blijven. Maar gelukkig doen onze oudjes het super goed. Nu helaas mijn ruin van 23 moeten laten gaan, maar laten we hopen dat het daar even bij blijft.

Hoe vaak je een merrie kan dekken, hangt ook af van de situatie. Ik vraag me af of een merrie heel erg happy is als ze een heel jaar niks aan de voet heeft lopen, als ze een super mama is en normaal elk jaar een veulen heeft.
Natuurlijk voor het lijf goed, maar ik denk dat je echt verder moet kijken.

Als onze merrie een veulen krijgt nu, mag het veulen er in principe bij blijven, dus ik denk dat het een groot verschil gaat maken met haar eerdere ervaring. Dat was niet mijn moment en manier van afspenen. Te vroeg en te snel.
En we pakken het rijden weer op, dus de merrie heeft wel wat te doen.

Maar zoals sommigen het doen, zou een jaar rust wel beter zijn denk ik. Onze oude merrie is nooit leeg gezogen en de jonge merrie was ook niks te mager met haar veulen erbij.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 23:08

Wij fokken ook elk jaar een veulen met 3 of 4 merries. Ze doen voor de rest niks alleen echt fokmerrie zijn. We hebben ze aan huis.

De eerste merrie zit op het wachtbankje en de tweede merrie vanmorgen naar de hengstenhouder gebracht. En het eerste veulen van 2,5 week oud vandaag verkocht. Hij gaat tzt naar Duitsland.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 23:35

Gefeliciteerd Vulina. Is dat de Vaderland?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 23:48

Klopt ja, Uri is drachtig van Vaderland :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 00:17

Gefeliciteerd Vulina!

Denk niet dat je zo kan zeggen dat op pension niks is. Mijn eerste veulen is ook op pension geboren. Was ook een Tinker, en de staleigenaren fokken zelf ook met Tinkers dus vonden het alleen maar mooi, en ik heb er ook fijne hulp aan gehad omdat het voor mij de eerste keer was. Tot afgelopen jaar had ik zelf de merrie van een vriendin hier staan, die ging gewoon met mijn merries mee in de routine, en toen het is 2019 met aan de hand dekken niet wilde lukken, hebben we op haar initiatief de hengst in de kudde gezet.

Elk jaar een veulen vind ik persoonlijk teveel. Maar dat moet ieder voor zich bepalen, er zijn fokkers die vanaf 3 jaar een merrie elk jaar met veulen hebben lopen. En ook die merries worden tegen de 30. Goed op het voer letten, dan kan het dus wel. Richtlijn hier is ongeveer 2 jaar wel en dan jaartje niet. Maar soms besluit het lot anders. Huidige merrie is afgelopen jaar haar vrucht verloren ergens rond dag 50, dan krijg je die dus niet meer drachtig. En als ze me geintjes gaat aflikken als van mijn eigen hengst, die 21 wordt dit jaar, alleen maar hengstveulens te geven, kan ik er best een extra jaar/poging bij plakken.

Ik rij mijn merrie trouwens wel. Of nou ja, reed. Ze staat helaas voor de 2e keer in 2 jaar met een blessure (wel op een andere plek nu). Haar dochter van bijna 11 maanden neemt nog af en toe een slokje, maar je ziet het echt niet aan de merrie en de dames zijn echt een 2-1 eenheid, dus laat maar gaan.

30 jaar alleen maar hengst veulens. Jemig, moet er niet aan denken. Zou persoonlijk dan toch eens denken aan iets proberen met voer oid. Of anders qua tijden dekken/insemineren. Hier gaat het aardig eerlijk verdeeld tot nu toe.

Cynthia, waarom zou je niet voor Rivers gaan? Los van de grens beperkingen. De kleur kansen zijn gelijk toch? Straks fok je met Idris vader een geweldig merrieveulen, blijft ze te klein. Ga je je altijd afvragen, wat als ik Rivers had gekozen? Terwijl als veulen van Rivers niet blijkt wat je voor ogen had, kan je volgend jaar, of over 2-3 jaar altijd nog weer keer dezelfde combinatie van nu maken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 01:18

Nog even over Duitsland, je kan natuurlijk wel de grens over maar alleen (legaal) als je al een negatieve test op zak hebt. Het is dus niet erheen gaan en eventueel testen en hopen dat het negatief is.
Het is zelf zorgen voor een test en verklaring, die niet ouder mag zijn dan 48 uur. GGD doet daar niet aan mee, bij commerciële partijen ben je rond de 140 euro kwijt per keer. Worden dus wel hele dure veulens als je vaker moet gaan halen.

Mijn pony's staan niet aan huis, maar wel dichtbij en ik heb al camera's hangen. Dus geen probleem qua mogelijkheden om in de smiezen te houden. En qua geld, voor mij is het een hobby die geld mag kosten.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 07:53

Gefeliciteerd vulani!

Hopelijk ook voor jou MukiwaCobs :)

Mijn merrie is wel een stamboek merrie maar de hengst niet. Het hoeft voor mij ook niet. Ik wil het veulen houden en het is voor 1 keer.
Ze staat hier ook op een pensionplek. Maar is wel vlakbij.
Ik laat haar wat later dekken want de bedoeling is dat ze in de wei kan bevallen. Voor nood is er wel een stal.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:00

Kabayo, ik vind die Duitse hengst ook prachtig hoor, maar ja, ik hoef mijn redenen niet meer te vermelden denk ik :) En naar Duitsland gaan, is vanaf vandaag wel een stuk lastiger.

Enne, veulens doen geen kleine plasjes hoor. Daar komen echt liters per keer uit (gevoelsmatig dan, maar ze plassen echt lang!).

GEFELICITEERD VULINA!!! *\o/* *\o/*

Caily schreef:
Cynthia, waarom zou je niet voor Rivers gaan? Los van de grens beperkingen. De kleur kansen zijn gelijk toch? Straks fok je met Idris vader een geweldig merrieveulen, blijft ze te klein. Ga je je altijd afvragen, wat als ik Rivers had gekozen? Terwijl als veulen van Rivers niet blijkt wat je voor ogen had, kan je volgend jaar, of over 2-3 jaar altijd nog weer keer dezelfde combinatie van nu maken.

Daar heb je helemaal gelijk in. De kleurkansen zijn ongeveer hetzelfde. Rivers is alleen cremello en ik weet niet of hij agouti draagt en zo ja, homo- of heterozygoot. maar goed, dat maakt het verschil niet voor mij.
Het is echt puur een gevoel en daar komt nu ook bij kijken dat de hh niet/slecht reageert op mijn berichten en het niet makkelijk meer is om Duitsland in te komen. En als ik dan toch al zo twijfel, is voor Cassanova kiezen voor mij geen tweede keus.

mooney schreef:
Nog even over Duitsland, je kan natuurlijk wel de grens over maar alleen (legaal) als je al een negatieve test op zak hebt. Het is dus niet erheen gaan en eventueel testen en hopen dat het negatief is.
Het is zelf zorgen voor een test en verklaring, die niet ouder mag zijn dan 48 uur. GGD doet daar niet aan mee, bij commerciële partijen ben je rond de 140 euro kwijt per keer. Worden dus wel hele dure veulens als je vaker moet gaan halen.

Mijn pony's staan niet aan huis, maar wel dichtbij en ik heb al camera's hangen. Dus geen probleem qua mogelijkheden om in de smiezen te houden. En qua geld, voor mij is het een hobby die geld mag kosten.

Precies wat Mooney zegt dus. En als je 110% overtuigd bent dat je die hengst wil, snap ik het. Maar als je toch al twijfelt zoals ik...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:07

Het ligt er maar net aan hoe je het gaat doen.

Wil je de hengst een keer bezoeken, is het 1x een negatieve uitslag. Dan is het verder door de hengstenhouder het zaad verzenden en dat moet volgens mij nog lukken?

Onze merrie is toen naar de hengst gebracht. Dan moeten we dus precies wanneer zij hengstig wordt, een test kunnen doen en die moet negatief zijn.

Of als we zelf het zaad willen halen? Dat gaat meestal allemaal vrij snel en het testen niet altijd. Of de thuis testen moeten geaccepteerd worden.......

Het is hier in grens gebied wel echt een hele lastige maatregel. Er zijn ook Nederlanders net over de grens die bijv een Nederlandse veearts hebben, Nederlandse leveranciers voor voer of weet ik veel.

@Cynthia, jij had ook 1 merrie?

Ik had er 3 moeten hebben, dan was ik wel klaar geweest :) Maar kan geen 3 veulens behouden en verkopen is echt niet aan mij besteed.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:20

Gefeliciteerd Vulina *\o/*

Nu met de regels maakt het idd wel lastiger om om over de grens sperma op te halen.

Ik zou ook gek worden. 30 jaar op een rij enkel hengstveulens.
Nu heb ik tot nu toe vooral veel merrieveulens. Wat het kiezen ook niet heel makkelijk maakt :')

Wild Thing vorderd nu wel. Even kijken hoe alles verloopt. Als alles goed gaat met de bevalling misschien toch een andere hengst uitzoeken. Er is zoveel keuze, maar ik blijf bij één hengst steeds terug komen. En dat is Lord europe. Wel uit Duitsland dus meer kosten met verzending. Maarja ze is nu 18 jaar, kan ook geen jaren meer wachten om zo'n hengst te gebruiken. Maar eerst het veulen eruit dan beslissen wat we doen :j

Sammie heb ik gisteren geinsemineerd. Morgen weer en dan op het wachtbankje. Ik verwacht niet dat ze deze ronde drachtig wordt. Maar wie niet waagt wie niet wint

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:34

Cynthia: Het is wel een plaatje hoor, die Rivers. Moet je het sperma zelf ophalen omdat je inzit over de maatregelen? Kan het niet verzonden worden?

Janine: Twijfels, bijna dagelijks. :') Of ik het überhaupt wel moet doen, of mijn hengstenkeuze wel goed is. Ik kan mezelf gek maken als ik wil. Maar ik blijf bij mijn keuze nu.

Vulina: Gefeliciteerd met de dracht! *\o/*

Wij staan ook in pension, maar het is de bedoeling om 1 keer een veulen te fokken voor ons zelf. Dus dan vind ik het niet erg dat het wat meer zou kosten.

AM: Lord Europe ook een gave hengst. Leuk dat je ook een andere hengst overweegt naast je eigen hengst.

Mukiwacobs: Leuke foto zo samen :+:

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:39

Ik moet het inderdaad zelf halen. Verzenden doen ze niet.

Superpony, ik heb nu nog maar één merrie ja. Vorig jaar februari haar zusje verkocht en in juni haar moeder moeten laten inslapen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:51

Yvk. Wild Thing heeft vorig jaar een veulen van Taminiau gehad. Ik heb een paar jaar terug ook met Indian Rock gedekt, daar is ze na 7 cyclussen niet drachtig van geworden. Ik dek niet alleen met onze eigen hengst. Ze is alleen vrij lastig soms met haar hormonen en daarom vaak niet gelijk mooi drachtig. Dan is op zo'n moment wel makkelijk om je eigen hengst te pakken. We zullen zien hoe het loopt. Eerst een gezond veulen dan verder beslissingen nemen.
Dit is de Taminiau van vorig jaar.
Afbeelding

Altijd lastig de hengstenkeuzes. Jeanine ben jij er ook uit?

Cynthia. Snap ik, zelf halen over de grens wordt nu wel heel lastig.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:58

Oef.. die is echt heel mooi, AM!

Vulina gefeliciteerd! Vaderland stond ook hoog op mijn lijstje. Heel gaaf paard vind ik het.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:02

Cynthia: Jeetje dat is dan sowieso een hele onderneming ook al zijn er geen maatregelen. Dan is het nu wel extra lastig.

AM: Mooi veulen! Taminiau heeft ook op mijn lijstje gestaan. Logisch dat je met een lastige cyclus dan makkelijker naar je eigen hengst pakt. Ben benieuwd wat ze er van gemaakt heeft. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:56

Cynthia82 schreef:
Ik moet het inderdaad zelf halen. Verzenden doen ze niet.

Superpony, ik heb nu nog maar één merrie ja. Vorig jaar februari haar zusje verkocht en in juni haar moeder moeten laten inslapen.

Ver over de grens? Of zou op de grens overhandigen nog kunnen bijv?

Ik weet dat hier teveel overgangen zijn om overal te controleren, maar misschien gaan ze juist daarom overal wel staan en rond rijden.
Niet omdat ik illegaal wil doen, maar qua timing je het anders niet gaat redden

En men moet niet vergeten dat je positief kan testen zonder heftige klachten. Dan zit je ook.

1 Merrie is wel lastig. Ik heb er dan wel 2, maar eentje is 28, dus die dekken we niet.

Keuzes zijn lastig. Mooi koppie AM_horses

Als je elk jaar dekt en meerdere merries is het wel leuk om wat verschillende combi's te proberen.