[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:48

goldenarrow schreef:
Ik heb jullie flink verwaarloosd de afgelopen paar weken :o

Ik zag nog wel iets voorbij komen over sport vs. showarabieren. Imo moet ook een showarabier geschikt zijn om mee te kunnen rijden en fatsoenlijk in elkaar zitten. Wij fokken meer gericht op show, maar dat betekent niet dat ze voor de rest maar zo krom als een hoepel mogen zijn als de kop maar goed genoeg is natuurlijk. Ik wil een veelzijdig paard fokken wat de attitude en uitstraling heeft om goed te presteren op show, maar die je daarnaast ook voor de sport kan gebruiken. Het één sluit het ander niet uit (al valt het me op dat de mensen die sportarabieren hebben/fokken dat vaak wel denken).

Anyway: Brown is gisteren op 16 dagen gescand. Er zat wel een vruchtje, maar hij zat tussen 2 cystes in en zou zich daar niet goed kunnen gaan hechten. Ze hebben hem geprobeerd wat te verschuiven, dus nu duimen dat het gelukt is en het zich goed innesteld. De andere 2 dames zijn nu 6 weken drachtig.

Wat betreft sederen om te scannen, ik heb 1 merrie moeten sederen, maar dat is een maiden die het allemaal nogal spannend vond. Maar dat was ook de eerste keer en toen op 18 dagen weer. De andere maiden gaf nergens om. Toch grappig om te zien hoe ze allemaal zo verschillend zijn.

Nu past deze discussie niet geheel in dit topic, maar helaas is dit wel steeds meer het geval. Zeker bepaalde (een grote groep) mensen fokken steeds meer naar het extreme. Ik heb hierdoor honderden arabieren mee geopereerd die oa zo slecht in het voorbeen waren dat ingrijpen noodzakelijk was. Met een tussen gevalletje presterend op beide vlakken val je over het algemmen zowel links als rechts buiten de boot en deze goede paarden zijn nog amper te vinden.

Maar goed weer terug on-topic.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:54

Ynekes. Wat fijn *\o/*

Goldenarrow. Nog even spannend of het goed innesteld

Salatiga. Wat leuk, een vriendin verwacht in mei een Fizz veulen.

Jeanine. Stoere hengst

Suffie. Is in de avond scannen geen optie?

Didi doet nog niks -O- geen hengstigheid geen eitjes...

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:00

AM_Horses schreef:
Ynekes. Wat fijn *\o/*

Goldenarrow. Nog even spannend of het goed innesteld

Salatiga. Wat leuk, een vriendin verwacht in mei een Fizz veulen.

Jeanine. Stoere hengst

Suffie. Is in de avond scannen geen optie?

Didi doet nog niks -O- geen hengstigheid geen eitjes...

Oh wat leuk! Zou je me willen laten weten als die geboren is? Ben heel benieuwd naar meer nakomelingen van hem, heb er maar een paar kunnen vinden :D

Riv_Q

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:17

Nou wat jammer AMhorses...
Heb hier beetje zelfde gevoel over dinsdag maar je weet nooit

Oeh nog spannend goldenarrow, hoop dat het blijft plakken!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:04

Ynekes wat een super nieuws !

Om de hoeveel dagen scan je ? 18/19 en ?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:05

Am horses wat balen zeg! Hopen dat snel eitje zit

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:08

Janinevv dat vind ik wel een hele knappe hengst!

Ynekes goed nieuws, gefeliciteerd! Je zult 1 van de eersten zijn voor volgend jaar denk ik?

AM horses das oliebol, hengstig spuiten zou ook geen nut hebben?

Ik vind Arabieren wel mooi maar niet met een TE gedeukte zeepaardjes neus. We hebben zelf nog een NRPS-merrie met een flinke scheut Arabisch bloed (v. Krimh), maar die staat lekker van haar pensioen te genieten.

Nog maar 4 dagen tot de eerste dracht scan hier. Ik vind het ook spannend met mn babypaard Veronia hoor. Zij is echt mijn meissie en ik zou mezelf voor mn hoofd slaan als haar iets gebeuren zou.. maar des te mooier is het ook als er een gezonde baby naast mag staan.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:09

Muriona ja ik vind het ook een enorm gave hengst eerst wist ik op andere foto’s niet zo goed wat van moest denken toen deze foto’s en toch besloten te gaan kijken en de keuze gemaakt !

spannend nog 4 dagen ! Ben heel benieuwd :o gun jou twee veulentjes volgend jaar !

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:12

Wat een gaaf valkhengstje!
Jammer, AM_horses!
Muronia, spannend! Ik snap je bezorgdheid, dat heb ik ook..

Wij hebben vandaag gescand, beginnende hengstigheid en een ei van 4,9 cm. Maandagavond wordt ze geïnsemineerd en dinsdag gaan we weer scannen. Alles is nieuw voor mij, ben benieuwd. :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:22

Imaginaerum schreef:
Jammer, AM_horses!

Wij hebben vandaag gescand, beginnende hengstigheid en een ei van 4,9 cm. Maandagavond wordt ze geïnsemineerd en dinsdag gaan we weer scannen. Alles is nieuw voor mij, ben benieuwd. :)

Spannend !
Voor mij ook hoor deze merrie drachtig aan gekocht maar qua insemineren weet ik ook weinig..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:47

Wat opmerkelijk dat ze al zoveel kunnen en het eitje kunnen verschuiven goldenarrow zodat het zich toch goed kan nestelen. lang leve technologie.

Am horses pfff didi toch het is nochtans zo mooi weer

Ja echt hè muronia het maakt het extra spannend zo.

Imaginaerum mooie follikel 4.9 das best groot.

Ynekes altijd zo mooi als je het dan op beeld hebt

Suffie is je merrie al hengstig?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:36

Nee, helaas nog geen verandering Fotsy.

Even een reactie op vruchten verplaatsen. Toen Lara drachtig was van Carlijn 4 jaar geleden bleek het een tweeling te zijn en lagen de vruchten te dicht bij elkaar om er 1 te crushen. Ik kreeg van de HH een longe en zweep en moest Lara daar in de buitenbak longeren. Flink voorwaarts in draf en galop en hierna werd ze opnieuw gescand. Vruchten lagen mooi uit elkaar en 11 maanden later is Carlijn geboren. Had hier nog nooit van gehoord, was een bijzondere ervaring.

Zag nog een follikel van 4,9 voorbij komen. Hopelijk ben je maandagavond nog op tijd. Is dit de 1e dracht?

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 07:45

Aloha!

Vanaf nu stip ik ook weer. Mijn vriend wil heel graag nog 1x een veulentje fokken bij onze kwpn merrie. Dus vooruit, doe dat er dan gelijk maar achteraan :)

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:01

Meya_ schreef:
Aloha!

Vanaf nu stip ik ook weer. Mijn vriend wil heel graag nog 1x een veulentje fokken bij onze kwpn merrie. Dus vooruit, doe dat er dan gelijk maar achteraan :)

Welkom. Ben je al uit welke hengst ?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:10

Imaginaerum schreef:
Jammer, AM_horses!

Dat vind ik ook al een flink ei voor een beginnende hengstigheid. Zo groot worden ze hier meestal zelfs niet.. vanaf 4 beginnen we meestal al met insemineren.

Maar ik heb begrepen dat het redelijk rasgebonden is, Friezen krijgen bv gigantische follikels, welk ras is je paardje?

AM vervelend geen hengstigheid! Hebben we ook bij 2 Mo-merries dit jaar. Eentje is zelfs al 2 keer hengstig gespoten, maar geen reactie. Raar hè, met dit weer verwacht je mooie hengstigheden.

Hier morgen Jade en Satinka scannen.. dag 17 vandaag en voorlopig nog geen hengstigheid te zien, is nu wel handig zo met de hengst ernaast... Ik zou het zo leuk vinden als ze drachtig blijken op dezelfde dag van dezelfde sprong :P maar durf nog niet te hard te hopen, ik ga uit van 1 drachtig en 1 niet..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:34

Tinniie succes vandaag, ik hoop voor je dat ze beide drachtig zijn.

Meya welkom, leuk, zo'n vriend die lol heeft in jouw hobby :).

Imagerun met een ei van 4,9 had ik denk ik de volgende dag geïnsemineerd, maar als de baarmoeder nog niet heel hengstig is, dan moet die extra dag misschien wel..

Suffie jeetje, ik wist niet dat ze dat zo konden doen. Dan wordt zo'n vruchtje dus aardig door elkaar geklutst als een merrie rent voordat het is ingenesteld :oo

Janine ik denk echt een hele leuke keuze met die hengst.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:38

Am wat balen!

Tinnie succes en spannend! Hier nu 2 merries tegelijk aan het dekken dus wie weet weer een duo bevalling haha.

Fotsy leuke combi met leuke kleurtjes!

Kyrke welkom! Oude bekende weer :D

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:58

Simpie94, Waarschijnlijk Incognito.

Over eitjes, Hope had vorig jaar ook continue grote eitjes.
Tiniie zou leuk zijn, en makkelijk haha.
Muronia, ja zeg dat wel :j Deze van dit jaar is ook zeker een blijvertje :D

Moet me er nu weer even in verdiepen, wanneer de hengstigheid komt of veulenhengstigheid? Willen eigenlijk de eerste keer weer insemineren.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:10

Follikels qua maat ligt echt aan de merrie. Ik heb een pony maar die gaat standaard over de 5cm heen. Bijna 6 is echt niet raar.
Eerst keren werd ik met 4cm naar de hengst gestuurd of moest er geinsemineerd worden maar was telkens veel te vroeg.
Hier moet ik haar voor komend weekend goed in de gaten houden, als goed is wordt ze dan weer hengstig.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:48

Meya veulenhengstigheid is rond 9 dagen. (Kan verschillen per merrie, jade vorig jaar op 7 al geovuleerd)
Volgende hengstigheid zit je dan tegen de 30 dagen (hier Satinka 28 al dit jaar)

Want daar had ik het met de veearts ook over toen, als je de veulenhenstigheid overslaat, spuit men dikwijls op 20 dagen hengstig.. maar dat komt dan bijna overeen met de volgende natuurlijke hengstigheid (Gemiddeld 7 dagen na spuiten ovulatie)

Dus dan win je maar een paar dagen dikwijls? Vulina? :P

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:55

Tinniie schreef:
Meya veulenhengstigheid is rond 9 dagen. (Kan verschillen per merrie, jade vorig jaar op 7 al geovuleerd)
Volgende hengstigheid zit je dan tegen de 30 dagen (hier Satinka 28 al dit jaar)

Want daar had ik het met de veearts ook over toen, als je de veulenhenstigheid overslaat, spuit men dikwijls op 20 dagen hengstig.. maar dat komt dan bijna overeen met de volgende natuurlijke hengstigheid (Gemiddeld 7 dagen na spuiten ovulatie)

Dus dan win je maar een paar dagen dikwijls? Vulina? :P

Veulen hengstigheid is gemiddeld op 10 dagen ovulatie. Gewoonlijk scan je dan op dag 18 weer en ovuleert ze op ongeveer dag 22-23. 10+22=32 dagen.
Hengstig spuiten kan 7 dagen na ovulatie, dus op dag 17. Dan gemiddeld 7 dagen tot ovulatie= 24 dagen..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:07

Dustinlover schreef:
Am wat balen!

Tinnie succes en spannend! Hier nu 2 merries tegelijk aan het dekken dus wie weet weer een duo bevalling haha.

Fotsy leuke combi met leuke kleurtjes!

Kyrke welkom! Oude bekende weer :D

Ja haha ik heb Treasure ooit gefokt met het idee dat dat de nieuwe merrie zou worden om mee te fokken en nu ze zichzelf ruimschoots bewezen heeft...
Wat zullen we zeggen het is verslavend dat fokken. :j
Kyra loopt overigens nog steeds rond al is die inmiddels wel echt oud aan het worden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:10

Tinniie schreef:
Imaginaerum schreef:
Jammer, AM_horses!

Dat vind ik ook al een flink ei voor een beginnende hengstigheid. Zo groot worden ze hier meestal zelfs niet.. vanaf 4 beginnen we meestal al met insemineren.

Maar ik heb begrepen dat het redelijk rasgebonden is, Friezen krijgen bv gigantische follikels, welk ras is je paardje?

AM vervelend geen hengstigheid! Hebben we ook bij 2 Mo-merries dit jaar. Eentje is zelfs al 2 keer hengstig gespoten, maar geen reactie. Raar hè, met dit weer verwacht je mooie hengstigheden.

Hier morgen Jade en Satinka scannen.. dag 17 vandaag en voorlopig nog geen hengstigheid te zien, is nu wel handig zo met de hengst ernaast... Ik zou het zo leuk vinden als ze drachtig blijken op dezelfde dag van dezelfde sprong :P maar durf nog niet te hard te hopen, ik ga uit van 1 drachtig en 1 niet..

Hier is de boel allemaal giga hengstig. Treasure parkeerde zich afgelopen maand LETTERLIJK onder de net gecastereerde ruin. Echt ik heb mij rot gelachen want die kreeg geen rust meer.
Ik verwacht dan ook bij haar de hengstigheid heeel goed te kunnen zien over een paar dagen met 2 hengsten op het terrein. :+

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:24

Bedankt voor jullie reacties! We hebben haar woensdag laten scannen, toen was haar ei 4,5 cm en was er nog geen structuur in de baarmoeder te zien (dierenarts zei toen dat ze dus nog niet hengstig was), dus moesten we gisteren terugkomen. Toen was het ei dus 4,9 cm en was er een "halve sinaasappel" structuur te zien in de baarmoeder, de dierenarts zei dat ze daarmee beginnend hengstig is.
Ik zou het liefst ook vandaag er een rietje in gooien zodat je in ieder geval niet te laat bent. :') Maar de hengstenhouder en dierenarts zeiden maandagavond.. Ik heb hier nog helemaal geen verstand van, dus ik laat het maar aan hen over..
Mijn merrie wordt dit jaar 9 en is een KWPN van ongeveer 1,62m. Ze toont nooit hengstigheid en we hebben nog niet eerder iets gedaan op het gebied van fokkerij met haar, dus ik heb geen idee hoe groot haar eieren normaal gesproken worden.
Iedere feedback van ervaren fokkers is natuurlijk altijd welkom, fijn dat jullie meedenken! :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:27

Wordt ze maandag nogmaals gescand?