Schofthoogte veulens 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Schofthoogte veulens 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:18

Vind t een mooi gezicht maar toch te tricky.. zeker als je langs een drukke weg moet!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:29

Hier geen drukke wegen gelukkig maar ik heb hem niet van veulen af. Ik heb hem sinds hij 6 maanden was en heeft mijn oudste eigenlijk pas ontmoet toen hij bijna 10 maanden was(wegens ziekte) nu kunnen ze ondertussen aardig goed samen maar ik zou er geen geld op durven zetten dat hij hem feilloos zou volgen. Is ook weer anders dan wanneer je met moeder en veulen weg bent denk ik.
Ik kan t eens proberen in de rijbak, als het niet gaat dan gaat het niet. Maar het zou een fijne manier zijn om hem te laten bewegen. Hoe ver gaan jullie?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:41

Wij hebben gelukkig ook geen drukke wegen. In ons stuk bos komen helemaal geen autos. Qua lengte van een wandeling. Begin klein en bouw langzaam uit. Ons eerste stukje was zelfs maar een rondje over het terrein. En doe ook gelijk schriktrainig als je nog op veilig terrein bent zodat je later geen veulen naast je hebt lopen wat van een verdwaalde ballon oid schrikt.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:45

Dat doen we inderdaad ook en vindt hij fantastisch :D alles wat abnormaal is loopt hij recht op af en moet hij helemaal besnuffelen. Tegengestelde van Dexter die vol in de ankers gaat

Afbeelding

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:20

Ik vind die gedwongen beweging helemaal niet goed.
Die van mij mag zichzelf vermaken, aan wandelen of iets anders doe ik niet.
Ze moet straks nog lang genoeg aan het werk.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:00

ambre schreef:
Ik vind die gedwongen beweging helemaal niet goed.
Die van mij mag zichzelf vermaken, aan wandelen of iets anders doe ik niet.
Ze moet straks nog lang genoeg aan het werk.

:j ik wil haar sowieso niet op die manier uit de groep halen. Lekker nog even paard en lente 2018 beginnen met dat soort oefeningen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:01

Dat snap ik, maar het heeft ook z'n voordelen. En die van mij gaat zijn hele leven niet echt aan de bak moeten, net als mijn oudste. Die staat ook 80% van de tijd gewoon gras te maaien :') en de deal was dat hij lekker lui mocht zijn als hij dan wel maar knap is en hinnikt als ik aan kom :D

Maar zonder grapjes, Duke is erg ziek geweest en het had toen enorm geholpen als hij in betere conditie was geweest. Ik zeg niet dat ik met Duke aan de hand 20km wil gaan doen maar hij mag wel gewoon fit zijn, kan alleen maar helpen. Plus dat ze ook de omgeving leren kennen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:03

Die van mij houdt zichzelf wel dit op de wei, die doet regelmatig een ereronde met de vlag omhoog.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:17

Joy is ook fit zat. Die is inderdaad lekker aan het gymnastieken op het land :=

Maar ik snap de andere kant ook wel hoor. Vind het gewoon persoonlijk (in mijn situatie) te link en ik denk dat het meer kwaad doet dan goed. Overigens doe ik af en toe wel een rondje drafbaan (op het moment dat ik er die ene keer per maand uit de groep haal voor poetsen/smid oud), maar dat zet geen zoden aan de dijk.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:30

Leuk filmpje! Lekker kontbijten, hier ook favoriet, haha.

Ik ben een beetje in twijfel.
Stap met haar aan de hand 1x per week 15 minuten over het terrein.
Mijn twijfel: Ze staat in een grote groep van allerlei leeftijden, stuk jonger dan haar, van haar leeftijd, en alles daarboven aan leeftijden. Maar haar beste vriendje in de wei is de 36 jaar oude ruin.... :') Dus grootste deel van de tijd staan ze samen te suffen, slapen, rusten op standje bejaardentehuis. Gelukkig speelt ze ook soms met de andere jonge paarden en rennen ze samen rond. Vooral als het regent. <<) Maar vaak blijft ze gewoon bij haar geliefde opoe staan. (En zo lief, ze wacht ook vaak op hem als de hekken opengaan om shouder-aan-shouder als allerlaatsen naar de voerstations te sjokken. Verder is hij zo stoïcijns als een paard te krijgen is, wat ook een goede invloed op haar is lijkt me.)
Zij is met 30,8% (XX/OX) bloed van zichzelf al een stuk ieler/ranker. Maar wat meer spieren/beweging lijkt me ook niet slecht. Maar niemand ziet haar 24 uur per dag om te weten hoeveel ze nu met een bejaardenhuis siesta bezig is, of met de anderen speelt/rent.

Samen met opoe gezellig hooitjes eten:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:43

Hier hangt het een beetje van het paard af.
Met onze 2-jarige hebben we weinig gedaan, af en toe eens een wandeling van en naar de wei of eens leuk op de foto op een bijzondere plek.
Zo leren ze toch ook kennis maken met verkeer en andere indrukken dan alleen in de wei.
Met onze jaarling gaan we weleens een rondje lopen, ook om hem aan dingen te laten wennen.
Hij vindt dat helemaal geweldig dus we doen voornamelijk hem er een groot plezier mee.

We doen ook weleens schriktraining in de bak, hierdoor zijn ze stuk voor stuk enorm nuchter en makkelijk en zitten we straks niet over enkele jaren met een paard van 1000 kilo dat daar nog aan moet wennen. :o

Het heeft hier echt alleen maar positieve invloed. :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:00

Met een trekpaard, shire of zelfs een fjord is het best handig om ze wat meer in de hand te hebben.
Maar vroeger reed ik paarden voor een fokker en die gingen met 6 maanden naar Frankrijk in de groep.Waren met 3 allemaal ook prima mak te krijgen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:54

Niet alleen voor grote paarden handig maar ook voor de gewone modellen. Een soort van puppytraining. Onze kleine loopt graag mee aan de hand en staat samen met zijn groepje lekker dag en nacht in de wei met inloopstal. De schriktraining die we doen dooen we met alle paarden en ze vinden het allemaal leuk om te doen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:01

Puntje van discussie dus :) . Iedereen doet het op z'n eigen manier en geen manier is goed of slecht.

Alleen ik vind te vaak iets doen gewoon nog niet nodig. De keren dat ik haar eruit haal doe ik ook het netjes meelopen oefenen (we moeten een stukje lopen naar de poetsplaats). Maar dan ga ik ook vaststaan en poetsen oefenen. Op het land doe ik iedere keer overal aanraken, voetjes optillen (nu ook de "smid" positie erbij) en ik ga naast haar staan springen. Ik vind dat meer dan zat om te doen. Wandelen wil ik gewoon nog niet aan beginnen. Dat komt volgend jaar wel.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:21

Iedereen moet vooral doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
Ik zie ze liever als een kleuter, het belangrijkste hebben ze al geleerd toen ze veulen waren en nu haal ik haar nog niet eens 1x per maand uit de wei.
Ik laat ze lekker paard zijn, vind 3 vroeg genoeg.En heb er zelf ook geen zin in, heb paarden zat om wat mee te doen.
Voor mij is het leuk dat ze in de wei naast de bak staat waar ik iedere dag een paard rij.
Vaak gaat ze dan een rondje rennen.Ik voer haar ook 2x per dag dus ze vindt me voorlopig alleen maar leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:34

Te vaak is inderdaad niet goed. :)
Aan de andere kant rijden wij ze pas met 4 of 5 in.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:40

Daar zijn ook de meningen weer over verdeeld, ik begin graag wat vroeger met uitharden vh skelet.
En aangezien ik 57 kg weeg doe ik dat gewoon onder de man.
Als handpaard heb ik mijn palomino mee genomen afgelopen voorjaar, dat is ook wel echt gaaf.
Gewoon over de weg naar het strand.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 23:02

ambre schreef:
Daar zijn ook de meningen weer over verdeeld, ik begin graag wat vroeger met uitharden vh skelet.
En aangezien ik 57 kg weeg doe ik dat gewoon onder de man.
Als handpaard heb ik mijn palomino mee genomen afgelopen voorjaar, dat is ook wel echt gaaf.
Gewoon over de weg naar het strand.

Maar uitharden van het skelet... ik ben misschien een leek hoor, maar hoe doe je dat dan? Het groeiproces gaat toch niet ineens sneller als je er vroeger mee aan het werk gaat?

Mijn is altijd geleer dat de ruggenwervels als laatste sluiten bij een jaar of 6. Natuurlijk zit er verschil in per ras en per paard, maar jonger dan drie zou ik echt niet willen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:18

Botten krijgen meer dichtheid door belasting.Door trillingen worden de botten harder.Het lichaam gaat zich aanpassen aan belasting.
Daarom duurt het uitharden bij een ouder paard net zo lang, zo niet langer gezien de groei er uit is, als bij een jong paard.
Uiteraard moet je de belasting rustig opvoeren met voldoende hersteltijd.Een paard hoeft daar echt niet helemaal voor uitgegroeid te zijn.
Ik zit 3x per week 20 min op mijn 3 jarigen.Dat blijft ook voorlopig nog maanden zo.
Het doel is ze braaf te maken zodat ik straks buiten kan gaan rijden.Dat hoop ik aankomend voorjaar te kunnen gaan doen.
Uitharden door kmters rechtuit te maken.Dit kan natuurlijk ook onbelast, misschien zelfs wel beter, maar ik kies er voor om er op te gaan zitten.
En er zijn serieus studies naar gedaan waaruit is gebleken dat je daar 2 jaar de tijd voor uit moet trekken om botten en pezen uit te harden.
Ik rij dan ook in het 1ste jaar haast geen voltes en longeer zo min mogelijk, dat belast nog het meeste de gewrichten.
Best leuke materie om je in te verdiepen, clinics voor endurancetraining gaan daar veel op in.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:40

Aha! Ja ik begin ook met 3. Zadelmak en dan nog lekker de zomer het land op. November 2019 verder beleren. Sowieso inderdaad eerst de basis en pas later (na een jaar of 2) gericht op de sport.

Zeker interessante materie! Ik vind het wel leuk om daar veel over te lezen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:54

Zeker interessant!
Ik weet niet wanneer ik begin, dat ligt er aan hoe hij uitgroeit. Zoals het er nu naar uit ziet is die met 2 jaar al tank :+ dan begin ik met 3 jaar aan zadelgewenning en sturen aan lange teugel etc, 1x per maand ofzo. En heb hem gezegd dat ik er op zijn 4e verjaardag voor het eerst op zit :D
Ik hoop hem 1 keer te kunnen voorbrengen op de keuring onder het zadel, nog als volwaardige hengst :) als alle omstandigheden het toelaten

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:48

Afbeelding
Nog een spam foto :D

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:52

Helemaal bijgelezen hele interessante post zeg! Hoop dat Moos nog flink de hoogte in gaat. 3 weken terug gemeten op 1,34. :))

Foto is een maand terug genomen. Staat helaas een beetje wijd

Afbeelding

Op deze foto staat ie wat vierkanter

Afbeelding

Echt een heel 'paard' vind k al <3

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:32

Prachtige fotos!
En hij is gewoon megaknap.
Blijf het zeggen, volgens mij is hij echt het 'volwassenste' van de 2016 veulens. +:)+

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:51

Stille meelezer meldt zich maar eens. :D
Ik vind Moos zo'n knappe fjord!

Mijn jaarling (15 maanden) is gister gemeten op ongeveer 1.36-1.37. Ik ben heel benieuwd hoe groot ze gaat worden! Dus ik lees hier graag mee om te vergelijken. :)