[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:29

Jeskim ik begrijp dat je zelf geen schouwhengst bij Tea in de buurt hebt?
Wij scannen op 18 dagen dan kun je al een goede vrucht herkennen.
Dus op 11 mei zou je van de laatste dekdatum uitgaande 14 dagen zitten.
Beetje vroeg maar volgens mij kan de DA dan scannen op het ontstaan van een follikel.
Als de eisprong dichter bij de 21e is geweest en ze is niet drachtig dan zou ze nu toch echt al hengstig moeten zijn.
Vrijdag zeker!

Als ik moest beslissen ging ik voor de vrijdag en niet de maandag.

haha en zie dus dat Cynth juist heel anders redeneerd...
Ik zit ook niet in livedekkingen en ki gaat heel anders... :Y)
Oftewel.... let maar niet op mijn redenering geloof ik.

Haarbal Ti... <3 Vooral die ligfoto!!! *\o/*
hij is en blijft echt heel goed gelukt Cynth.
Over grappige aftekeningen gesproken, als je er zin in hebt moet je even in Duette haar topic kijken.
Ik heb een leuk vosse stipje in haar bles ondekt... hihihi.
jaaaa ik kan me Ti''topic over de aftekeningen nog zeeeeer goed herinneren.

Empty mag gewoon niet Empty blijven... ~~}>
Gelukkig heb je nu een gericht plan met de DA.
Klinkt wel logisch en over nagedacht. +:)+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:34

Een TiTopic over zijn aftekeningen? Ik weet van niets O:)
Zulke gekke aftekeningen heeft hij toch niet? (op zijn vlek in zijn bles, zijn bles aan beide zijkanten van zijn mond, zijn linkervoorbeen waar halverwege ineens een paar witte strepen en vlekken zitten, zijn rechtervoorbeen die aan de voor en achterkant wit is, maar aan de zijkanten bruin en zijn rechter achterbeen waar hij naast zijn witte voetje ook een witte vlek in zijn 'knieholte' heeft en zijn buikvlek, na dan)

Ti's mooie voorbeen <3
Afbeelding
Zo, ik ben weer uitgespamd :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:48

Balou_lover schreef:
Hey haarbal Ti!!! Ook toen wassie leuk!!

Guillia is toch mijn pony look-a-like? :) benieuwd wat er uitkomt.
Je veulens zijn mooi. toch nog bescheiden wit wat ifan tom gegeven heeft (voor hoe tom eruit ziet), knap veulentje. altijd onder de indruk geweest van hoe tom draafde, benieuwd of deze jongen het ook zal laten zien

Heel benieuwd ook stiekem of die van mij al gedekt is ondertussen, of ze er mee bezig zijn.

Mijn hengstje blijft nog even hengst, of gaan we proberen. land op met een paar hengstjes. nog even lekker beetje spieren bijkweken

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:28

Voor DL uit mijn boek
Afbeelding

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:49

Dankje cynthia!

Op advies van een andere da en vrienden hebben we toch besloten empty en coco bij elkaar te zetten en gewoon even 1 maand afkijken zoals het in de natuur ook gebeurd.. Dus ze lopen nu bij elkaar en lang leve de lol ermee.. Het kan goed zijn dat ze straks zo afslaat.. Over 1 of 1,5 maand ga ik scannen en dan even kijken.. Als er dan nog niets is dan regumate alsnog proberen..

En inderdaad een naamsverandering zou ze moeten ondergaan haha :P

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:02

Ik hoop dat het dan toch goed gaat

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:07

Zo, dat was een heel eind bijlezen! Ik zag erg mooie foto's voorbijkomen, drachtige merries en helaas ook mensen bij wie het niet gelukt was...

Wij gaan morgen weer scannen om te kijken of het vruchtje er nog zit, dit omdat het was ingenesteld tegen een cyste aan. Dierenarts heeft goede hoop, omdat ze nog niet hengstig is en vooral heeeeel boos doet tegen de hengst die tegenover haar staat. Ik hoop dan maar heel hard mee!

Ik had nog wel een vraagje, mijn dierenarts raadde mij aan om mijn merrie nog te laten keuren op een merriekeuring (volgens mij is ze nooit gekeurd, maar ga in ieder geval morgen even het KWPN bellen). Nou weet ik echt helemaal niks van keuringen. Denken jullie dat het zin heeft, de merrie is bijna 17... Wat zou het toevoegen? En hoe gaat zoiets in zijn werk? Heb er even op gegoogled en zag dat je eventueel ook een thuiskeuring kunt doen?

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:24

ja dat zijden ze tegen mij ook over de keuring ik ga naar een stamboek keuring toe,
want ze zeggen dat net wat beter is om uit veulenboek te komen en mischien zijn
ze nog wel ster waardig!! ik zou gewoon gaan jij heb een alround??
als dat zo is kan je hem laten vrij springen moet die ook los lopen in de baan voor gangen.
en op harde is wel leuk om mee te maken vind ik en is leuk als je met iets thuis komt,

er zijn leuke berichten hier binnen gekomen drachtige merries die gefeliciteerd!!
mensen waar ze niet drachtig zijn geef niet op gewoon door gaan is vroeg in seizoen,

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:35

Polleman, gefeliciteerd met je verjaardag! *\o/*

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:50

Polleman vanaf hier ook gefeli met je verjaardag :)

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:17

Polleman gefeliciteerd

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:42

ook van mij gefeliciteerd !!

Helaas is mijn merrie niet meer drachtig, vruchtje was weg,
is inmiddels gister weer geinsemineerd. Hopelijkt lukt het deze keer.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:24

wat jammer enjoy! Toch goed dan maar dat er herscand wordt..

Polleman gefeliciteerd!

DL nou hopen dat het nu wel lukt dus.

Interessant stukje Cynthia! En inderdaad is het zeer lastig,zo een merrie die lang hengstig blijft. Hoop er dit jaar van gespaard te blijven.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:36

Gefeliciteerd polleman!

Oh wat jammer enjoy! Op hoeveel dagen had je opnieuw gescand dan? Hoop dat het nu wel lukt!

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:04

martinev schreef:
Gefeliciteerd polleman!

Oh wat jammer enjoy! Op hoeveel dagen had je opnieuw gescand dan? Hoop dat het nu wel lukt!

1e x 16 dgan (was iets vroeg, maar kon natuurlijk niet wachten :o , daar was duidelijk drach te zien, met 18 dgn was da toch in de buurt dus nog een gescand en toen was vruchtje weg en hengstigheid te zien)
als ik gewoon met 18dgn had gescand hadden we nieteens geweten dat er een klein vruchtje was (die het niet gehaald heeft)
Hoop dat het nu lukt

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:13

enjoy: jammer hoor, hopelijk nu wel gelukt en blijft het vruchtje ook zitten.

polleman: gefeliciteerd.

Sjanty is weer gescand vanmorgen, ze was goed hengstig en had een mooi ei.
Morgen word ze gedekt!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:23

Polleman gefeliciteerd!

Enjoy wat jammer, hopelijk lukt het nu wel en blijft het vruchtje zitten!

Jenny spannend!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:11

Ik heb zelf geen schouwhengstje, ook niet in de buurt. Kan anders niet aan Tea zien of ze hengstig is..
Ga toch vrijdag maar en dan maar zien, als het nog te vroeg is maandag nog maar een keer, kost de kop niet, 16 euro geloof ik.

Hier doen we het met KI ook wel zoals natuurlijk dekken. Schouwen met de hengst, insemineren om de dag tot de merrie niet hengstig meer is, komt op hetzelfde neer. Er is in de fjorden ook niet veel animo om sperma te laten opsturen, de meeste merries die onder de hengst gaan welke wij op KI hebben komen alsnog gewoon op het bedrijf. Is goedkoper dan het scannen en versturen van sperma.
Hengst die wij op KI hebben is ook de enige fjordenhengst die KI doet in Nederland.

@ Cynthia, dat is van dat boek van Paul die Vries toch? Dat boek is echt een aanrader, mooi boek, ik heb het ook, alleen momenteel uitgeleend.

Ik kan alleen spreken van hoe het bij de fjorden gaat, weet dat eigenlijk zo ook niet uit mijn hoofd,maar het is makkelijker met de papieren van het veulen als de merrie in het hoofdstamboek staat.
Maar weet zo eigenlijk niet wat er gebeurt met de papieren als je met een merrie fokt die nog in het veulenboek staat. Merrie zal dan niet DNA getest zijn, hoeft pas echt bij opname in het hoofdstamboek en veel mensen doen dat dan niet eerder, maar het kan trouwens wel hoor! Maar kan je veulen dan DNA getest worden?? Wel een interessante vraag, ga eens even speuren..

Edit: even gespeurd, maar het kan ook wel eens niet uitmaken, ken een Veulenboeker met veulens en één daarvan was van een Nederlands goedgekeurde hengst, maar daar staat geen hulpboek, of veulenhulpboek bij ofzo..

Ik heb wel een oudere merrie laten opnemen in het Duitse stamboek toen ik met een Duitse hengst fokte, dan kreeg het veulen gewoon vol papier. Maar dat was tonen aan de hand en even los in de bak stappen en draven. Omdat de merrie al in het Nederlandse stamboek stond keuren ze haar in Duitsland dan ook niet af.

@ Enjoy, jammer. Is het nu zuurder omdat je weet dat ze drachtig was?
Laatst bijgewerkt door Jeskim op 09-05-12 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:19

spannend Jenny,succes!

Jeskim kan je helaas met weinig helpen over stamboeken. Wel lastiger als je niet kunt schouwen hé,mijn merrie toonde ook nooit haar hengstigheid,het is altijd wel handig om een shethengstje staan te hebben,nu toont ze het wél maar is het niet meer nodig.(ze is net 20 geworden)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:21

Haar drie weken oude zoon zit wel gregeld bij zijn zus onder de staart te snuffelen, hihi.. Maar toch reageren beide dames er (nog) niet op, haha!!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:28

Sjah ik vrees dat die alleen nog maar moedergevoelens opwekt bij de dames :D

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:17

Jeskim schreef:
Ik heb zelf geen schouwhengstje, ook niet in de buurt. Kan anders niet aan Tea zien of ze hengstig is..
Ga toch vrijdag maar en dan maar zien, als het nog te vroeg is maandag nog maar een keer, kost de kop niet, 16 euro geloof ik.

Hier doen we het met KI ook wel zoals natuurlijk dekken. Schouwen met de hengst, insemineren om de dag tot de merrie niet hengstig meer is, komt op hetzelfde neer. Er is in de fjorden ook niet veel animo om sperma te laten opsturen, de meeste merries die onder de hengst gaan welke wij op KI hebben komen alsnog gewoon op het bedrijf. Is goedkoper dan het scannen en versturen van sperma.
Hengst die wij op KI hebben is ook de enige fjordenhengst die KI doet in Nederland.

@ Cynthia, dat is van dat boek van Paul die Vries toch? Dat boek is echt een aanrader, mooi boek, ik heb het ook, alleen momenteel uitgeleend.

Ik kan alleen spreken van hoe het bij de fjorden gaat, weet dat eigenlijk zo ook niet uit mijn hoofd,maar het is makkelijker met de papieren van het veulen als de merrie in het hoofdstamboek staat.
Maar weet zo eigenlijk niet wat er gebeurt met de papieren als je met een merrie fokt die nog in het veulenboek staat. Merrie zal dan niet DNA getest zijn, hoeft pas echt bij opname in het hoofdstamboek en veel mensen doen dat dan niet eerder, maar het kan trouwens wel hoor! Maar kan je veulen dan DNA getest worden?? Wel een interessante vraag, ga eens even speuren..

Edit: even gespeurd, maar het kan ook wel eens niet uitmaken, ken een Veulenboeker met veulens en één daarvan was van een Nederlands goedgekeurde hengst, maar daar staat geen hulpboek, of veulenhulpboek bij ofzo..

Ik heb wel een oudere merrie laten opnemen in het Duitse stamboek toen ik met een Duitse hengst fokte, dan kreeg het veulen gewoon vol papier. Maar dat was tonen aan de hand en even los in de bak stappen en draven. Omdat de merrie al in het Nederlandse stamboek stond keuren ze haar in Duitsland dan ook niet af.

@ Enjoy, jammer. Is het nu zuurder omdat je weet dat ze drachtig was?

Het was balen, want ik had natuurlijk al iedereen ingelicht :o
maar denk ochja, als ik me aan de 18 dagen had gehouden had ik gewoon gedacht "jammer, niet gelukt, volgende maand beter"
Dus echt zuurder is het niet, had alleen niet meteen overal rond moeten bazuinen, want nu zegt iedereen (geen paarden-kenners "oh, arm dier, heeft ze een miskraam gehad ;) )

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:30

bedankt voor jullie felicitaties,,,
enjoy 86 wat zonder zeg maar net wat je zij als je met 16 dagen niet had gedaan had je gedacht wat jammer,, volgende keer beter maar toch triest waneer word ze nu weer gedekt??

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:33

Hier even snel een berichtje, gister met vrienTje mee geweest naar een merrie, was net bevallen van een tweeling. Hengstje was normaal formaat, merrietje een heel heel stuk kleiner, kon niet zelf staan. Beest is niet bij de eigenaar bevallen, maar een stal hier in de buurt, eigenaar wil het beestje om zes uur vanavond in laten slapen (hij wil er geen kosten aan maken verder) nou willen wij proberen of hij het beestje aan ons wil geven, het de fles geven en zodra het in de benen komt kijken of Casa het beestje wil accepteren (en als we dogmatyl kunnen vinden of ze het ook kan voeden) zodat het toch een echte moeder heeft.
Het beestje is echt een vechtertje, nu de eigenaar nog bereiken.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:44

polleman schreef:
bedankt voor jullie felicitaties,,,
enjoy 86 wat zonder zeg maar net wat je zij als je met 16 dagen niet had gedaan had je gedacht wat jammer,, volgende keer beter maar toch triest waneer word ze nu weer gedekt??

ze is gister geinsemineerd en da is net daar geweest, nog geen eisprong (ze is altijd best lang hengstig, maar had toch al rechts en links 1 ei van 5cm gister) morgen weer inseminatie. hopelijk de voltreffer ;)