Jeskim schreef:Ik heb zelf geen schouwhengstje, ook niet in de buurt. Kan anders niet aan Tea zien of ze hengstig is..
Ga toch vrijdag maar en dan maar zien, als het nog te vroeg is maandag nog maar een keer, kost de kop niet, 16 euro geloof ik.
Hier doen we het met KI ook wel zoals natuurlijk dekken. Schouwen met de hengst, insemineren om de dag tot de merrie niet hengstig meer is, komt op hetzelfde neer. Er is in de fjorden ook niet veel animo om sperma te laten opsturen, de meeste merries die onder de hengst gaan welke wij op KI hebben komen alsnog gewoon op het bedrijf. Is goedkoper dan het scannen en versturen van sperma.
Hengst die wij op KI hebben is ook de enige fjordenhengst die KI doet in Nederland.
@ Cynthia, dat is van dat boek van Paul die Vries toch? Dat boek is echt een aanrader, mooi boek, ik heb het ook, alleen momenteel uitgeleend.
Ik kan alleen spreken van hoe het bij de fjorden gaat, weet dat eigenlijk zo ook niet uit mijn hoofd,maar het is makkelijker met de papieren van het veulen als de merrie in het hoofdstamboek staat.
Maar weet zo eigenlijk niet wat er gebeurt met de papieren als je met een merrie fokt die nog in het veulenboek staat. Merrie zal dan niet DNA getest zijn, hoeft pas echt bij opname in het hoofdstamboek en veel mensen doen dat dan niet eerder, maar het kan trouwens wel hoor! Maar kan je veulen dan DNA getest worden?? Wel een interessante vraag, ga eens even speuren..
Edit: even gespeurd, maar het kan ook wel eens niet uitmaken, ken een Veulenboeker met veulens en één daarvan was van een Nederlands goedgekeurde hengst, maar daar staat geen hulpboek, of veulenhulpboek bij ofzo..
Ik heb wel een oudere merrie laten opnemen in het Duitse stamboek toen ik met een Duitse hengst fokte, dan kreeg het veulen gewoon vol papier. Maar dat was tonen aan de hand en even los in de bak stappen en draven. Omdat de merrie al in het Nederlandse stamboek stond keuren ze haar in Duitsland dan ook niet af.
@ Enjoy, jammer. Is het nu zuurder omdat je weet dat ze drachtig was?
Het was balen, want ik had natuurlijk al iedereen ingelicht
maar denk ochja, als ik me aan de 18 dagen had gehouden had ik gewoon gedacht "jammer, niet gelukt, volgende maand beter"
Dus echt zuurder is het niet, had alleen niet meteen overal rond moeten bazuinen, want nu zegt iedereen (geen paarden-kenners "oh, arm dier, heeft ze een miskraam gehad
)