[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 00:46

We hebben in voorgaande jaren in dikke buiken topics al vaker merries gezien die groeide en iets uier hadden. Waaruit bleek dat de merrie uiteindelijk helemaal niet drachtig was. Enige zekerheid is scannen /opvoelen.

Kiki. Heel hard duimen dat het goed blijft gaan. Echt top dat jullie gelijk hebben gehandeld en ik denk dat jullie er daardoor goed optijd bij zijn. Fingers crossed

Nayla. Odilia had ook zo'n uiertje al. Als je niet vertrouwd kun je dierenarts laten checken. Vindt het er nog niet heel zorgwekkend uitzien

Corinadrenth. Zoet is een goed teken. Succes met waken weer, ik had bij jullie al wel een veulen verwacht

Balko en Vulina ook heel veel succes met waken.

Uier van Odilia is al een tijdje zo. Lijkt meer als wat het is, echt vocht wat ze vasthoud
Afbeelding
En haar buik, ze toont niet heel zwaar, maar wel duidelijk drachtig.
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 01:00

Ik duim mee Kiki

Ja am horses das wat de mijne ook aan uier heeft nu met 283 dagen lijkt op foto meer dat het is en als je voelt is het gewoon vel dat aan het uitrekken is. Tis bij haar trouwens nog steeds naar zoeken maar je ziet wel dat er wat in beweging komt. En voor mijn ervaring zijn maidens vroeger met veranderingen in hun uier dus hebben meer tijd nodig om echt te gaan vullen.

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 07:13

Goedemorgen! Eerste wat ik doe sochtends is dit topic openen... Maar nog steeds geen veulens? -O-

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 07:25

Jaimy43 schreef:
Ik heb haar pas 4 ,5 maand. Ze komt uit Spanje en toen ik haar kocht moes je zoeken naar haar uiers ze had mini mini uiers ze is januari 4 geworden en bij koop ook gekeken of er al een veulen bij haar was geweest maar nu zins 5 weken zoveel veranderd kwa buik en uiers. Dierenarts is geweest maar wegens trauma niet te benaderen door da en dus niet op te voelen of te scannen en dierenarts zij ik kan als het echt moet haar verdoven maar liever doe ik dat niet dus hebben we besloten even nog af te wachten

Verdoven is zo’n probleem niet. Ik heb hier laatst alles móeten scannen en om nu 7 merries op te laden naar de DA was geen doen dus ze zijn, op 1 na, allemaal verdoofd en opgevoeld.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 08:17

JennyK Het begin is er idd aan de uier.

Ilsje87 sterker nog ik heb een merrie meegemaakt die drachtig was en zich nog zou laten dekken :+ alsook "hengstig", leeg gescand en jaar erop toch een veulen :') dit was wel een hele lang gelijnde merrie en denk dat het veulen toen te diep lag voor te zien. Maar scannen is weten gewoon.

Xsurfdiary welkom, heb je toevallig fotos?

Corinadrenth wss dat de ph dan ineens zal zakken. Vorig jaar hier hetzelfde gehad. Serieus plakkerige melk en ph 7. Smorgens toch een veulen erbij.

Nayla zolang de uier niet ineens meer groeit zou ik niet perse gealarmeerd zijn. Kan ook zijn dat ze gewoon optijd bevalt natuurlijk. Maar het mag niet ineens kei veel worden natuurlijk.

Jaimy43 ik denk niet dat ze drachtig is. Uier kan ook soms veranderen door bv ander, rijker voer of hormonen. Scannen is je enige zekerheid. Dan maar verdoven. Wij moeten hier ook enkele merries verdoven omdat we geen opvoelbox hebben. Eventueel als ze zich slecht laat benaderen door de DA vraag dan aan je veearts een verdovings tube, geef die voor de veearts komt en dan kan hij eventueel nog bij verdoven. Ik heb hier al merries moeten laten scannen die voorheen nooit waren aangeraakt door mensen. Dat lukt echt wel met verdoving.

AM_horse Ze ziet er zo nog bescheiden uit idd.

Balko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 08:47

Met al die merries zou ik mooi een opvoelbox maken of kopen!
Voor iedereen handiger!

Hier dacht ik vannacht dat de buurvrouw verworpen had maar het was stront :+.
En mn op knappen staande merrie deed weer vervelend en anders maar geeeeeeen baby..

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 08:48

Aahh een strontveulen :=

Nog geen tweede topic veulen -O-

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 08:51

Balko de opvoelbox is ook in de maak zeg maar :D. Er waren dingen die vorig jaar eerst moesten af zijn en dus voorrang hadden. Dit jaar staat de opvoelbox op de planning, meer stukken verharden, de shetties een nieuw stuk en 3 grote merrie-veulen boxen van 8x4.
Ik zou mij ook vergist hebben als ik vlug keek op dat beeld :+ je merrie houd je goed bezig zeg.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:00

Weer geen veulentjes vannacht -O-

Wat schrikken Blako, maar snap goed je verwarring. oliebol baby haha

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:22

Jaimy43 schreef:
Ik heb haar pas 4 ,5 maand. Ze komt uit Spanje en toen ik haar kocht moes je zoeken naar haar uiers ze had mini mini uiers ze is januari 4 geworden en bij koop ook gekeken of er al een veulen bij haar was geweest maar nu zins 5 weken zoveel veranderd kwa buik en uiers. Dierenarts is geweest maar wegens trauma niet te benaderen door da en dus niet op te voelen of te scannen en dierenarts zij ik kan als het echt moet haar verdoven maar liever doe ik dat niet dus hebben we besloten even nog af te wachten

Ik snap heel goed dat je liever niet verdoofd ik zou het ook liever niet doen. Mijn merrie is dicht gezet en die moet dus weer open gemaakt worden ik hoop ook dat dat lukt zonder verdoving. Het blijft toch troep wat je er in laat spuiten, maar als het nodig is voor de veiligheid van de dierenarts zou ik het toch laten doen.

Bij jou hangt het er vanaf of je alles goed kan regelen zonder de zekerheid dat er wel of niet een veulen is.
Staat ze in een box die groot genoeg is om een veulen te krijgen of loopt ze buiten op een plek die veulenproof is. Je zou er voor kunnen kiezen voor de zekerheid toch wat merriebrok te gaan voeren dat ze in ieder geval de juiste voedingstoffen binnen krijgt, maar als ze alleen dik is ja dan is merriebrok wel iets waar je der waarschijnlijk alleen maar erger mee vetmest. En kan je haar met camera in de gaten gaan houden, je wil natuurlijk niet dat er iets mis gaat als ze in haar eentje het veulen krijgt.
Meestal zijn op het einde van de dracht de tekenen er wel en weet je dat het er aan gaat komen maar dat is zeker niet altijd zo.

Als als die zekerheid en veiligheid er is voor je merrie dan zou je het kunnen aankijken. Maar als je het allemaal op goed geluk gaat doen denk ik dat het risico van scannen en verdoven een stuk kleiner is dan het aan haar lot over laten van je merrie.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:32

Ik zou die merrie gewoon even verdoven en scannen. Die verdoving is zo weer uitgewerkt en dan weet je het zeker. Overigens zou de uier alleen moeten veranderen vlak voor de bevalling, anders heb je weer andere problemen (zoals placentites en dan wil je dat ook weten!). Scannen dus.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:52

Dddara voor open zetten zou ik wel even plaatselijk verdoven :=
Dat doen we hier ook altijd, of moet je merrie geheel verdoofd worden?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:03

Hier ook een hele vervelende onrustige merrie. Maar geen veulen

.wachten duuuurt lang

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:11

Ik krijg inmiddels ook gewoon waanbeelden hahahaha.
Heb vannacht gedroomd dat ze beviel van een achtereerst veulen en ook nog n vos hengst.
Was een naaaare droom :')

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:14

Oooh beginnen de gekke-waak-dromen ook al, dan is het tijd dat de veulentjes gaan komen! :') :D

EquiLibero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:53

Stille meelezer hier, zou ik even mogen binnen vallen, wat vinden jullie van dit uier? Bovenste foto is van vandaag de onderste van 3 dagen geleden, het gaat om een Welsh a en is haar eerste veulen. Vandaag 238 dagen drachtig. Denken jullie dat het verstandig is om te laten controleren op placentitis? Haar staart was ook best slap net

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:00

corinadrenth, balen die gebroken nachten en geen veulen

Balko, sorry moest er stiekem wel om lachen. Hoe raar kan een mens dromen.

EquiLibero, als je twijfel dan zeker laten controleren.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:05

Balko :=
Die droom is hier nu twee x de werkelijkheid geworden.

Hello :')
Heb eindelijk een halsterje wat past *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Voor de mensen die twijfelen scannen is de enige optie om zekerheid te krijgen :D

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:09

Het begint hier druk te worden voor velen.

Deze morgen was rafa haar uier hetzelfde, 3 da's gebeld, 1 had verlof en de andere 2 waren er niet deze week... (op zangersheide)

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:13

@Seven, ik zal dr ook dan vast van leren houden :')

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:22

Ik zou bij twijfel over placentitis ook áltijd scannen, het is 1 van de weinige dingen die kunnen mislopen, waar je wél iets aan kan doen des te sneller je erbij bent…

EquiLibero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:15

Dankjullie, de dierenarts komt morgenochtend toch scannen voor de zekerheid

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:23

Zeker verstandig EquiLibero!

Seven, wat staat dat groen leuk <3

AM_Horses, Odilia ziet er goed uit hoor.
Ja hoop echt dat we idd op tijd erbij waren.

Wederom ieder bedankt voor het lieve meeleven, echt super om te lezen.
Uier bij Bo was vanmorgen nog steeds onveranderd/leeg, temp goed, en geen uitvloeiing bij haar kling.
Ze oogde wat opgewekter.
Verder staat ze gewoon lekker in de groep buiten, daar is ze het meest op haar gemak.

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:23

Na enige tijd weer mee te lezen hier en andere jaren ook actiever ben geweest in de andere dikke buiken topics, wil ik mij bij deze weer melden.
(Ik had inmiddels trouwens al meer veulens verwacht, maar kan vast niet lang meer duren).

De andere jaren fokte ik met onze merrie Fontana (Lord Leatherdale x Donnerschlag).
En met onze andere merrie Ticorda waarmee wij veel pech hebben gehad destijds. (Die we helaas na een placentitis hebben moeten laten inslapen nadat ze het veulen heeft verworpen en het veulen er niet afkwam).
We hebben ervoor gekozen Fontana dit jaar een keer over te slaan met dracht.

Inmiddels is de dochter van Fontana drachtig. Haar naam is On Top Geuzendam en is een Toto jr x Lord Leatherdale. Zij is inmiddels 247 dagen drachtig van Le Formidable. Dus ze moet nog even.

Ik kan ook vooral adviseren om bij twijfel van placentitis te scannen. Onze merrie had destijds helaas geen voortekenen, maar bij twijfel beter een keer te vaak scannen dan te weinig.

Kiki wat goed dat je zo snel hebt gehandeld! hopelijk bij jullie een gezond veulen straks!

Seven wat een leukerd!

Voor de wakers heel veel succes!! Hopelijk houden ze jullie niet te lang voor de gek.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:50

Ik praat niet zo actief mee. Maar check wel elke ochtend of er al veulens geboren zijn, hihi.

Ik krijg wel lichte stress van jullie verhalen. Vooral dat placentitis lijkt me echt naar en veel onzekerheid met zich mee brengen.
Weten jullie een site waar duidelijk staat beschreven wat de symptomen zijn.
Mijn merrie gaat richting 300 dagen, eerste veulen. Haar uiers zijn wat voller. Toen ik de foto van Kiki zag dacht ik, hé zoiets heeft mijn merrie ook. Ik heb gegoogled, maar ik mis wat meer verdieping