[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:09

Wat balen zeg.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:10

Ik heb een camera en mijn oren :D De paarden staan in huis op de oude grup :D (kelder) en als ze vaker of anders dan normaal gaan liggen ben ik meteen wakker. Maar tot nu toe hebben alle merries netjes hun veulen gegeven wanneer ik thuis was en ze uit het land had gehaald. Hopelijk doet Luna dat ook in maart. Mijn veulennaam moet met een C beginnen, zowel merrie als hengstveulen.

Vandaag is Luna 135 dagen drachtig, de tijd vliegt als je elke dag kunt genieten van een prachtig veulen <3 <3

DL; dat is enorm balen. Had je haar (nog) niet laten scannen of doe je dat altijd later uitwendig? Hier zijn Lara en Cato ook knetterhengstig, staan de hele dag te miepen met elkaar. Lara heeft amper oog voor haar veulen. Maar dit was de bedoeling, ik heb ze niet laten dekken.
Laatst bijgewerkt door suffie op 21-08-15 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:11

Jammer DL!!
Ga je nog een poging doen?

Pfoeh ik heb dus ook geen internet maar wil wel graag camera dus als iemand tips heeft :')

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:12

Ik heb alarm en camera en slaap naast de stal, maar mijn beide merries, lekker 1 dag melk, en bevallen dan als het donker wordt. Dus lekker makkelijk.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:24

Luna2006: ja gelukkig wel! Heeft een dag op de rand van koorts gezeten verder gelukkig netjes op temperatuur. Dankzij de antibiotica denk ik. Maandag de hechtingen eruit, hoop dat het dan gauw dicht zit (wond was niet helemaal gehecht i.v.m wondvocht wat eruit moest)

Dustinlover: jeetje dat is flink balen! Ga je het nog een keer proberen?

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:26

Heftig biancatjee!! Hoe is dat gebeurt?

Ik heb vanavond fotos gemaakt van liz met dr nieuwe setje en bolle buik :o

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:26

En wat de namen betreft:
Ik heb bij mijn schwarzwalder fuchs me te houden die de regels, bij een merrieveulen moet het beginnen met de eerste letter van de moeder en bij een hengstveulen moet het beginnen met de eerste letter van de hengst. Dat was bij de vorige dracht beide een M en deze dracht is dat precies hetzelfde, dus ook weer namen met de M bedenken..

Voor mijn Shetlander maakt het niet uit welke letter, heb voor een hengst mogelijk al wat in mijn hoofd maar moet nog even een lijstje gaan maken :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:27

Aan het kijken wel, maar echt in de stal slapen heb ik maar 1 nacht gedaan. Toen na die nacht dacht ik echt van "waar heb ik me toch zorgen om gemaakt zolang?"

Aaah wat balen Rowan! Heeft ze het niet verworpen dan?

das toch al wat goed nieuws BianCatjee. Hopelijk heelt de wonde wel gewoon mooi.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:28

Rianne1994 schreef:
Heftig biancatjee!! Hoe is dat gebeurt?

Ik heb vanavond fotos gemaakt van liz met dr nieuwe setje en bolle buik :o

Als ik dat wist..
In eerste instantie werd er gedacht aan een mes, maar dan ziu het verder naar binnen moeten zitten.
Het is door een erg scherp voorwerp gedaan want er zaten geen rafels aan de wond het was echt mooi recht..
Dus iets (waarvan ik nog steeds niet kan vinden wat) of iemand met een scherp voorwerp..

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:30

Luna2006 schreef:
Aan het kijken wel, maar echt in de stal slapen heb ik maar 1 nacht gedaan. Toen na die nacht dacht ik echt van "waar heb ik me toch zorgen om gemaakt zolang?"

Aaah wat balen Rowan! Heeft ze het niet verworpen dan?

das toch al wat goed nieuws BianCatjee. Hopelijk heelt de wonde wel gewoon mooi.

Ja gelukkig wel, ze is in gedrag ook niks veranderd.. Nog even knuffelig alleen mocht ik de dag na de behandeling van de dierenarts niet in de buurt komen van de plek maar dat vind ik niet meer dan logisch!

Nu inderdaad hopen dat het netjes heelt

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:01

Hier camera + alarm en als ik denk dat het gaat gebeuren, kan ik blijven slapen ook.
Alleen dit jaar 1x veulen er net al uit omdat ik het alarm had gemist (maar dan gaat het over op mijn moeder, die er woont, en zij was erbij)
En bij de andere totaal onverwacht aangezien die amper uier had. Dus dacht ik eerst dat het vals alarm was. Wederom door mijn moeder gebeld :P

Volgend jaar laat ik mij niet meer foppen denk ik!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:15

Rowan wat jammer zeg van Bo, :(:) soms gaat het leven even tegen, ik denk dat het de periode is ofzo, hier ook niet echt een aangename leuke week gehad -O-

heb camera en melkstrips en werkten prima dit jaar dus hopelijk volgend jaar ook, al zit ik te denken een alarm erbij te nemen, zou halsteralarm moeten zijn, kan ik dan voor groot en klein gebruiken :P iemand tips waar je ze kan halen?

als ik Elsa's veulen in het RBP inschrijf dan moet de naam met een T beginnen en zoals eens gemeld onze stalnaam is 'Ruitershoek' en iedere pony krijgt een disneynaam :D
Dit jaar hebben we Olaf, zo een braaf grappig klein lief sneeuwmannetje :') past perfect

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:16

Hier camera's en we slapen er naast. Tot nu toe heb ik het wel altijd aan het gedrag ook kunnen zien. Camera staat op naam bij 10 mensen, we waken samen. Kunnen ook meerdere camera's tegelijk aan hebben, ook op de mobiel.

Wat balen Bianca! Hopelijk hersteld het voorspoedig!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:18

Dustin, wat balen zeg! Je had nog niet laten scannen? Ga je nog een poging doen?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:19

@fotsy; hengstennaam met een T zou Tarzan kunnen zijn :P

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:32

_O- , dochter heeft al gekozen uit een disneyboekje over vossen 'Frey en Vixey', hun kindjes die heten Tala en Tori :P en als dochter kiest is er geen veranderen meer aan := .

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:16

Dustin, balen zeg :( -O-

Ik woon 13 km van stal af. In principe moeten we vanaf stal wel in kunnen loggen op de camera, alleen kregen ze hem niet goed werkend.... Dus daar tzt maar eens naar kijken. En anders gaan we gewoon op stal slapen.

Het liefst laat ik haar gewoon in de groep bevallen, maar ergens twijfel ik daar nog aan. Ze loopt op het land met 2 andere merrie's en een ruin. In de paddock staat ze altijd met 1 merrie, en de andere merrie en ruin staan ernaast.
Maar mochten dan de temperaturen weer goed zijn staat ze alweer lekker 24/7 buiten. En anders mogen de drachtige merrie's bij ons op stal ook altijd een maand (of korter, net wat je wil) met de nacht in de binnenbak onder de camera.

Vandaag maar eens foto's gemaakt.
1e foto nog niet drachtig.
Afbeelding
2e foto, 93 dagen
Afbeelding
Van achteren genomen
Afbeelding
Leuk om dit bij te gaan houden en de verschillen te zien

Paint_LoverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 00:42

Balen DL!

Thanks Tjinta! Ik ben ook heel blij met die foto (zelf gemaakt ;))

Namen even op de site nagekeken maar mijn top 3 staan nog niet geregistreerd dus dat is heel mooi! Dus mijn 3 namen liggen nu zo goed als vast :D

Dan hoef ik alleen nog maar een roepnaam te gaan verzinnen maar de stamboeknamen kunnen voor zowel hengst als merrie :D

Hier gaat de dame ook bevallen op stal, tzt word de tussenwand eruit gehaald zodat ze meer dan voldoende ruimte heeft en jups, ik wil ook camera toezicht maar hoe ik dat voor elkaar ga krijgen weet ik nu nog niet....
De wifi op stal is bagger dus dan zou ik er sowieso n versterker op moeten gooien of gewoon n dongletje halen met n redelijk goedkoop abonnementje oid... Ach, ga dat nog wel eens even goed overdenken, wil iig de cam dan wel online gooien maar ook dat moet ik nog allemaal uit gaan zoeken :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 06:47

Kiki leuke opvolgfoto maar ik zou ze persoonlijk laten bevallen buiten de groep, eigenlijk doen ze dit in de natuur ook dan zonderen ze zich af maar daar zijn onze weides vaak te klein voor en ze hebben hun rust nodig en geen pottekijkers.

CL mooie foto hoor zeker die met je prachtig kleed

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:02

Hier bevallen ze buiten de groep. Nu ik ee exacte datum heb ga ik marley met 300 dagen van de groep halen overdag en mag zij in de weide langs de dames. Zorg dat ik tegen dan wel een weide heb die tot november begraasbaar is. Anders kan ik het veulen niet lang genoeg bij moeder houden vrees ik

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:15

Fotsy, daar heb je gelijk het punt waaraan ik dus ook twijfel, zeker als ze met de nacht in de paddock staan.
Maar de andere kant waaraan ik twijfel is dat ik Bo langer kan dan vandaag en is nogal een eigenheimer met sommige dingen.
Toen ze een keer goed ziek was en apart stond, konden we haar met geen mogelijkheid apart houden. Zo beroerd als dat ze was dan, ze gaat eruit (stroom of geen stroom) om naar de rest te kunnen. Maar aan de andere kant, madam gaat ook gewoon zelf bij de groep weg het land uit (stroom of geen stroom). Er staat een beste klap op, maar madam staat te luisteren naar de tik en hoppa ze gaat er onder door/ tussen door/ overheen.....
Maar goed misschien zie ik dan wel weer beren, en heeft ze zelf niks liever dan rust. En wie weet laat het weer het allemaal nog niet toe en staan ze nog niet eens 24/7 buiten haha

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:57

Wij hebben de merries s nachts op stal en meestal bevallen ze in de avonduren begin van de nacht.
Zij die overdag bevallen (het is twee keer gebeurd) bevallen dus op de wei in de groep.

Een van de merries wilde perse buiten bevallen. 's avonds zeiden we al die gaat bevallen, hele nacht op stal staan zweten en onrustig. S ochtends heel vroeg dacht ik kom ik zet ze even buiten dan kan ze even opdrogen.. nou niks madame rent naar buiten gaat liggen en bevalt binnen 5 minuten met alle paarden plus ons om zich heen.

Het jaar ervoor heeft deze merrie ook midden op de dag haar veulen op de wei geboren.

Ik kan zelf echt niet zeggen wat 'beter' is. Ik wil graag controle en zicht, dus op stal maar of de merries dat zelf ook zo denken....

Kiki dat wordt een leuke foto serie kun je het naderhand goed volgen.

Cuba wij hebben ook de tussenwanden eruit gehaald. Past super, merrie heeft nu een een 6 bij 3 stal.

DL mmm balen! jammer dat ze weer hengstig geworden is.
Ga je het nog een keer proberen?
Juli veulen moet toch nog kunnen?

Fotsy Disney namen <3 Mijn schoondochter leeft zich hier al helemaal uit... ook zij is helemaal gek van disney, dus gave namen voor alle leeftijden.

Bianca pfft dat is dan ook schrikken vooral omdat je niet weet hoe het gekomen is.
Hopelijk is de wond nu snel dicht en heel.

Knolselder dus dit jaar bij elk alarm hup in de auto naar stal? hihi...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:02

Ik was eigenlijk van plan om haar leeg te laten nu.. Ik heb volgend jaar een lege merrie nodig voor Vici mijn dan 2 jarige hengst. Juli opzich kan wel, maar ik heb ze liever wat vroeger. Ik denk inderdaad dat ze het verworpen heeft, maar als ze buiten loopt kan ik dat vaak niet zien.. Laatst toen Empty was bevallen in de wei was de nageboorte ook weg, waarschijnlijk door de vos. Laatste tijd zit echt alles tegen dus hopelijk vanaf nu beter... Ik had haar inderdaad niet laten scannen want dacht dit jaar doe ik alles bij elkaar en wat later.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:46

Wat betreft camera of op stal slapen.. Ik heb bij maquavinci haar vorige dracht een camera besteld alleen kwam die een week nadat megan geboren was binnen :+

Hier is al geregeld dat de dames naast elkaar komen (maquavinci en haar vriendin Hope, tinker drachtig van dezelfde hengst, 4 dagen later gedekt) mijn camera zetten we erbij, alleen nog even kijken of de wifi sterk genoeg is met de versterker ertussen.
Heb ook melk strips maar moet zeggen dat ik daar niet veel wijzer van werd bij haar..

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:57

Balen dat alles even zo tegen zit Rowan :(
Maar wat je zegt, hopelijk nu dan meer geluk...

Hier staan ze overdag op de wei, snachts op stal. Een paddock heb ik niet. Ze bevallen dus waar ze bevallen :') snachts op stal of overdag in de wei in de "groep" (van 2) nu heb ik dus geen grote kuddes dus zie geen probleem met 1 pottekijker...