[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsje87

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:55

Nog een vraag.. hebben jullie wel eens meegemaakt dat een drachtige merrie toch nog hengstig werd?
Wij hebben een merrie op stal waarbij je bijna zeker zou zeggen dat ze drachtig is (heeft per ongeluk een hengst bij gelopen 24uur) deze hebben we laatst bij mijn merrie gezet en daar werd ze direct (goed) hengstig van.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:58

Ja begin van de dracht hengstige trekken :+

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:05

@kiki wat naar, ik zal voor je duimen! Ik stond bij de balie toen je de dierenarts aan de lijn had. Al besef ik dat nu pas nu ik je verhaal lees, toen ze ophing ging ze namelijk nog overleggen met Knoop. Sterkte!

@Ilsje 2 jaar geleden had ik een drachtige merrie staan die hengstig werd tijdens de dracht en dus echt liep te piesen. Is allemaal goed gekomen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:04

Oh bah kiki hopelijk ben je optijd genoeg om erger te voorkomen!

Goed dat je zo snel heb gehandeld en niet heb afgewacht.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:08

Ilsje87 schreef:
Nog een vraag.. hebben jullie wel eens meegemaakt dat een drachtige merrie toch nog hengstig werd?
Wij hebben een merrie op stal waarbij je bijna zeker zou zeggen dat ze drachtig is (heeft per ongeluk een hengst bij gelopen 24uur) deze hebben we laatst bij mijn merrie gezet en daar werd ze direct (goed) hengstig van.

Moet ze wel net geovuleerd hebben in die 24 uur of net later.. Is ze wel gescand?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:14

die van mij werd hengstig toen ze al 4 maanden drachtig was

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:18

Ilsje87
Dat had ik ook een beetje met mijn fjord, gedekt door n nog niet zo lang geleden gecastreerde ruin. Inmiddels ga ik er nu vanuit dat ze wel drachtig is. Die leek ook even hengstig, daarom dacht ik er eerst ook niet zo over na. Inmiddels wordt de buik echt wel dikker en begint ze ook echt een beetje te sjokken soms.
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:48

Maar zijn ze dan niet gescand?

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:52

De dierenartsen hier in de buurt (Duitsland) wilden niet komen scannen aangezien ik geen opvoelbox heb. Ondanks dat ze bij t eerste veulen wel kwamen, en Glitter, de pony, niet getrapt heeft, durven ze t nu niet meer aan. Nog even afwachten dus voor mij

xsurfdiary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:33

Ik ben nog een beetje nieuw hier op bokt maar na een tijdje meelezen wil ik mij graag melden in dit topic :j

Mijn merrie is vandaag 310 dagen drachtig van Geronimo Taonga. Dit is haar 2e veulen.
Tot nu toe gaat de dracht boven verwachting makkelijk. Hopelijk blijft dat zo!

Voor mij is het trouwens de eerste keer dat ik een veulen fok dus ik ben super benieuwd <3

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:36

Melk proeft heel zoet hier maar ph is rond de 7

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:43

Verliest ze nu veel melk corinadrenth? Of valt dat mee?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:44

Nou Kiki, positief blijven, er zijn best een aantal positieve verhalen. Mooi binnen houden dat kindje lieve merrie.

Hengstig tijdens dracht niet meegemaakt. Wel pisnijdig. Wat balen dat je haar niet hebt kunnen laten scannen, dan nu maar afwachten.

Xsurfdiary welkom, spannend, zo'n eerste veulentje.

Petraaken die verhalen zijn er eigenlijk elk jaar wel denk ik. Het is ook wel goed om je bewust te blijven dat fokken niet vanzelfsprekend goed gaat.

Corina yugh bah, melk proeven _O- (ik lust sowieso geen melk) maar zoet is goed volgens mij. Lekt ze nog zo?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:52

nee ze lekt niet meer, en als er wat aan zit is dan na het liggen omdat er dan druk op heeft gezeten,

claudia, ik lus ook geen melk maar paardenmelk gaat redelijk. dat is zoet als ze moeten bevallen, maarja met een ph waarde van 7 lijkt mij dat sterk

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:58

Wat spannend hier, hopelijk snel wat veulentjes.

Kiki, hopelijk komt alles goed.

Net de paarden binnengezet en Rafa lijkt ineens wat uier te krijgen, lijkt me erg vroeg? Zaterdag had ze nog niks.
Ze is nu 290 dagen en is haar eerste veulen...Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:08

Iedereen onwijs bedankt voor jullie tips en steun.
We gaan het allemaal afwachten, meer kunnen we nu niet doen.

Alle medicatie voor vandaag zit erin.
Temperatuur was vanavond nog steeds goed, dus dat is positief.

Iedereen die vannacht weer aan het waken is, heel veel succes.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:37

Ilsje87 schreef:

Euh 24 uur bij de hengst zegt niks hoor :') als ze niet op de juiste tijd in de cyclus erbij was is er niks aan de hand. Is ze gescanned?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:42

cp112 schreef:
Ilsje87 schreef:

Euh 24 uur bij de hengst zegt niks hoor :') als ze niet op de juiste tijd in de cyclus erbij was is er niks aan de hand. Is ze gescanned?

Idd.. nogal vaag zo zonder scan of ze effectief drachtig is…

Nayla, ik zou voor de zekerheid toch ook scannen op placentitis. Ik heb er ook al wel gehad die rond 300 lichtjes aan hun uier begonnen, maar ik vind 290 toch net wat vroeg voor een maiden..

Balko, Corinadrenth en Vulina succes met waken vannacht ! (Dan Ben ik toch niemand vergeten hè?)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:16

Kiki goed gehandeld dat je het in de gaten had en nu snel kan handelen. Duimen dat alles goed gaat!

Ik denk niet dat het erfelijk kan zijn, gezien het een ontsteking is en ontstekingen gewoonlijk door bacteriën komen.

‘Hengstig’ tijdens dracht is hier vaak gewoon pisnijdig zijn. Of sommige merries hier gaan op het laatst veel fletsen en knuffelen met de hengst langs de omheining

Jaimy43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:25

Wat denken jullie zou mijn merrie drachtig kunnen zijn of beeld ik me al het verschil in
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:29

Die uiers zeggen niks. Ik hem meerdere merries die veulens hebben gehad met zulke theezakjes :')

De eerste vraag is, kán ze drachtig zijn?

En dan is er maar 1 manier om erachter te komen en dat is je DA laten scannen/opvoelen

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:32

Jaimy volgens mij heb ik deze voorbij zien komen, dacht al in dit topic…
Bel een dierenarts en laat opvoelen dan heb je antwoord.
Op basis van deze foto’s is het gissen.
Haar uier toont iig niet alsof er bijna een veulen aankomt en zucht kan ook hormonaal zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:34

Oooooh. Laat de twijfelgevallen scannen. Bij thuis geen opvoelbox even naar een kliniek.

Jaimy43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:50

Ik heb haar pas 4 ,5 maand. Ze komt uit Spanje en toen ik haar kocht moes je zoeken naar haar uiers ze had mini mini uiers ze is januari 4 geworden en bij koop ook gekeken of er al een veulen bij haar was geweest maar nu zins 5 weken zoveel veranderd kwa buik en uiers. Dierenarts is geweest maar wegens trauma niet te benaderen door da en dus niet op te voelen of te scannen en dierenarts zij ik kan als het echt moet haar verdoven maar liever doe ik dat niet dus hebben we besloten even nog af te wachten

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 00:06

cp112 schreef:
Ilsje87 schreef:

Dat weet ik, en eigenlijk heeft de eigenaresse er nooit bij nagedacht dat het een optie zou kunnen zijn. Alleen nu ze steeds wat dikker word bij haar buik dacht ze ineens aan de hengst die van de zomer is uitgebroken. Ze staat net bij ons op stal dus weet er ook het fijne niet van.
Nu komt de dierenarts Labiesch enten eind maart en dan laat ze haar opvoelen/scannen.

Laten we hopen dat we vannacht toch minimaal 1 merrie hebben die een gezond veulentje te wereld brengt. Succes met waken!