[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:09

Mijn merrie is in maart uitgerekend maar merk wel dat ze die buik in de weg vind zitten haha

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:31

Potverdikkie : heb je met je DA overlegd, wat de mogelijke oorzaak is? en wat je er eventueel aan kan doen??

ik heb ook bijgelezen, maar jullie hebben flink doorgekletst 1e kerstdag! ik zag een mooie merrie van sjoert langskomen, dat koppie Pling
potverdikkie: mooie fries!
jessje: ook al een oudere dame, wat een skeetjes die kids van dr!
ik heb ook de kleurkans uitgerekend:

op een vosveulen: 25%
op een zwart veulen: 18.75%
op een bruin veulen: 56.25%

het zal mij benieuwen. ik weet dat de voorouders ook meebepalen aan de kleur maar vond het wel grappig. Als ik maar een (gezond) merrietje krijg (+moeder gezond), maakt mij de kleur niet uit (geen schimmel!!maar die kans is heel klein)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:34

Ziezo daar komen ze!
Foto's zijn van gisteren, vandaag ziet ze er al weer helemaal anders uit, maar had m'n toestel niet bij (jammer...). Wat gaan ze toch hard vooruit!

De kleur heet trouwens bruin tan met meeloortjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eergisterenochtend vond ik het al bizar: hele geitenbende rende 's ochtends toen ik de staldeur opendeed naar buiten. Fieke die normaal altijd als 3de ofzo naar buiten wipt, bleef als enige binnen. Zelfs haar hartsvriendin en dochter Fiola (die van de miskraam) bleef niet bij haar.
Uiteindelijk kwam ze dan toch de stal uit, maar ze zonderde zich erg af. Bovendien stond haar uier erg strak en verloor ze weer slijm.
Toen al m'n vader (die de hele dag thuis was) op de hoogte gesteld dat hij een oogje in het zeil moest houden. Die zou dat doen en ik ondertussen ook de kraamstal in orde gebracht, op de warmtelampen na, want die vond ik nergens Rolleyes
's avonds bij het binnenhalen bleef Fieke als enige buiten en het behoefde enige overredingskracht vooraleer ze dan ook met de rest mee op stal ging. Uier stond nog steeds strak.
Wij waren die avond uit, anders was ik wellicht voor het slapengaan nog eens gaan kijken.
Volgende ochtend (gisteren dus) waren we bij m'n ouders om 9u, ik wilde naar de geiten gaan kijken, maar m'n vader zei dat hij ze buiten gelaten had kleine 2u daarvoor en dat er toen niks aan de hand was.
ik vertrouwde daarop en knoeide dus eerst wat met het feesteten etc
Mijn vriend kwam toen echter roepen dat Fieke weldegelijk lammetjes had, alle geiten waren buiten behalve zijn en de bok deed heel duidelijk alsof er een bevalling had plaatsgevonden.
Dus ik snel naar stal toe en Fieke had 1 mieke, dat overduidelijk al een aantal uur oud was (ik schat zo tegen 5u geboren ten laatste).
Ik vond het heel bizar, want ze had echt veel buik gehad, volgens mij kon het niet dat er maar één lammetje was, dus ik ging op zoek naar een eventueel 2de lam (dood), anders moest ik de da bellen om na te kijken of Fieke het 2de lam er misschien niet uitkreeg.
Toen zag ik dus het 2de lammetje dood in de emmer liggen. Das echt dtypisch voor geitjes, die kleintjes gaan algauw gek doen en rondspringen en zo moet hij dus kopje over in de emmer getuimeld zijn. (hij was helemaal drooggelikt kon je zien aan dat deel dat nog boven water stak) Dat is eerder ook een keer gebeurd, toen was ik erbij. Sindsdien krijgen de geiten met lammetjes in hun kraamhokje van die kleine smalle emmertjes waar de lammetjes niet in kunnen, maar in de grote stal staat een gewone emmer (anders moet ik 10 kleine emmertjes zetten of elke nacht 10x gaan bijvullen Clown ) Normaal blijven ze ook niet zolang met lammetjes in die stal, als ze bzeig zijn met bevallen of de lammetjes er net zijn, gaan ze naar een kraamhokje.
Blijtk achteraf dat m'n vader gewoon de onderste deur (deur is in 2 helften) heeft opengezet en dus helemaal niet heeft gekeken. Als hij nou een beetje opgelet had, dan had hij aan het gedrag van de andere geiten (en aan het feit dat Fieke alleen binnenbleef) kunnen merken dat er iets niets pluis was: de geiten stonden allemaal op een afstandje toe te kijken en de bok loopt te ijsberen als er een bevalling is geweest. Anders is hij nooit aanhalig, maar dan komt hij je zachtjes aanstoten en loopt hij tussen jou en de stal over en weer (je moet hem eens zien als er iets mis is met de geit die aan het bevallen is! geweldig beest!) om je te zeggen dat er iets is waar je naar moet kijken!
Ik was en ben echt pissig op m'n pa! Zelf wel zeuren als ik eens niet gezien heb dat zijn eenden zonder water zitten ofzo, maar naar mijn beesten (ondanks waar'schuwing!!!) niet omkijken! Boos! Boos!
Niet dat ik zo het bokje had kunnen redden, wie weet hoeveel uur was dat al dood (of onderkoeld en dan alsnog sterven), maar het gaat om het principe!!!
En dan nog durven zeggen dat ie gekeken had! Als hij nou gewoon had gezegd: heb ze wel buiten gelaten, maar niet gekeken, dacht dat jij dat zou doen, dan had ik dat geaccepteerd, maar op deze manier vind ik het echt smerig!
Vond het ook zo zielig voor Fieke, die kwam dr zoontje aanstoten en aflikken en bemekkeren zodra ik hem uit de emmer had gehaald Verdrietig
En kleine Elena moet nu dik 2 maand wachten op een speelkameraadje!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:41

pfff Frenia, wat een verhaal... Ach gut Huilen

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:57

katrienh schreef:
Mooie foto's Sjoert ! Wat is Wenonah toch een supermooie merrie Lovers . Houden jullie het veulen ?

Vienna is nu 159 daagjes drachtig. Mènnnnnn wat moet ik nog lang wachten! Ze is 20 juni uitgerekend. Ik sla dan een jaar over ( even terug in de sport + dan maart / april 2009 terug laten dekken ). Dat gaat láng duren. En heb al weer zoveel hengsten in m'n hoofd die ik wil gebruiken. Dat wordt tandenbijten Cool

De bedoeling is dat deze verkocht wordt. Als het een merrie is, bestaat de kans dat we gaan twijfelen ( Haha! ).
We verwachten aan het gedrag van de merrie te zien een hengst.

Nou ja.. "verwachten".. het is meer een gok Haha!

Hebbie foto's van je merrie? Waar is ze drachtig van?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:59

Frenia: jammer van het bokje!

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:03

Frenia: wat spijtig van het bokje..

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:06

Sjoert schreef:
katrienh schreef:
Mooie foto's Sjoert ! Wat is Wenonah toch een supermooie merrie Lovers . Houden jullie het veulen ?

Vienna is nu 159 daagjes drachtig. Mènnnnnn wat moet ik nog lang wachten! Ze is 20 juni uitgerekend. Ik sla dan een jaar over ( even terug in de sport + dan maart / april 2009 terug laten dekken ). Dat gaat láng duren. En heb al weer zoveel hengsten in m'n hoofd die ik wil gebruiken. Dat wordt tandenbijten Cool

De bedoeling is dat deze verkocht wordt. Als het een merrie is, bestaat de kans dat we gaan twijfelen ( Haha! ).

Haha dat ken ik, ons vorig veulen zou ook verkocht worden, tot hij er was en het beste veulen tot nu toe leek te zijn van de merrie *LOL*

Katrien's (prachtige) merrie verwacht trouwens een halfbroertje van mijn 2 hengstjes, een Nonstop!
Ben je met Vienna aan het werk nu Katrien?

Frenia wat zielig van dat bokje zeg...
Elena is wel superschattig Lovers

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:08

Wenonah gedraagt zich als een hengst bij hengstige merries. Dus er moeten wel mannelijke hormonen door dr lijf gieren Haha!

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:13

katrienh schreef:
Wat zien ze er goed uit Jess ! Dat snebje van Hilton Lovers
Haha we kunnen het op een dealtje gooien : jij een voskleurig merrietje, ik een donker hengstje. Eerlijk verdeeld toch Vork

Daar teken ik voor Ja Als het maar gezond is en heel graag een merrietje...
Ik denk dat het het laatste veulen voor Gon wordt, daarom extra-graag een merrie!

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:19

haha cindybijl.
onze kleur berekening is ook hetzelfde!!!
word nog spannend.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:34

Wat een beauty is het Frenia !!!!!!
Het is echt jammer dat het zo gelopen is met het bokje Verdrietig

Sjoert schreef:

Hihi, nou dat verkopen ben ik ook niet zo happig op Vork . Maar mijn veulen van 2008 wordt ook verkocht. Daarom dat ik op een hengst hoop Haha! Bloos .
Ik denk ook dat Vienna drachtig is van een hengst. Vorig jaar was ze een stuk rustiger in de omgang.

Citaat:

Ze is drachtig van Non Stop Lachen. Tgaat idd een halfbroertje/-zusje van jess d'r knapperds worden Lovers
Afbeelding
De Cassini II van dit jaar :
Afbeelding
( Sjoert als je ooit eens in Belgisch Limburg bent met je fototoestel, spring ff binnen Tong uitsteken )

Citaat:
Ben je met Vienna aan het werk nu Katrien?

Jep, vorige zondag heb ik ze mee op concours gehad. Dat was geleden van juli 2005 Bloos! . Heb ze 110 gestart en ze was foutloos Go jij! Go jij! ( Had wel een ruiterfout gemaakt => Ze was me een keertje in draf gevallen, heb toen een volte gereden en toen pas de sprong aangereden. ). Was echt super content, want ik had nog geen parcoursen met haar gereden. Uiteraard vantevoren wel gesprongen in de binnebak, maar dat waren maar 2 sprongetjes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:35

Mooi jong spul Frenia.

De uier van mijn paard was vanmorgen zelfs na het rijden nog wat gevuld.
Deze foto is genomen ong. 1 uur na het rijden.
Afbeelding

Haar koppie (foto vertekent volledig):
Afbeelding

En haar buikje van achteren nadat ze gerold had in de bak.
Afbeelding

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:37

Frenia, wat een leuk geitje, wel een heel spijtig ongeluk van haar broertje.

PVD Ik duim heel hard mee dat ze het nog even volhoud.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:41

Ben ook weer aan het bij lezen geweest, dacht met de kerst dat er rustig aan gedaan werd. Bloos!

Bij SA nog niks zo te zien, de dames houden ons behoorlijk in spanning, arme Kuray lastig gevallen worden door dikke buiken merries Ach gut

@PVD, oei, hopelijk houdt je merrie het veulen nog even vast, ik duim voor je, hopelijk is het veulen idd aan het draaien Ach gut
Wauw wat een grote merrie 1.80, hoe groot is de hengst waarvan ze drachtig is?
Jullie krijgen het druk komend jaar met 8 merries drachtig

@twinkel, mooie fries met mooi buikje Ja

@Yashilha, gefeliciteerd met de 270 dagen mijlpaal Go jij! Go jij!

@draaakje, bijna mijlpaal voor jou, ik ben ook bang dat het veulen aan manen of staart begint te knabbelen, ben nl erg trots op Relana haar mooie dikke staart, ben ook van plan hier iets gelijk in te smeren, beter voorkomen als op stal komen en een af gevreten staart te zien, duurt ook zo lang voor het weer is aan gegroeid.

@Sjoert, mooi vosje, hoe ver was ze ook al weer? Lees het al op 180 dagen, dan heeft ze toch al een redelijk buikje, idd mooi hoofdje Ja
Heb vorig jaar ook de geboorte van Cash gevolgd, zou idd jammer zijn om het dit komend jaar niet te doen, zooo leerzaam Haha!

@jessje, wat een leuke merrie, ook een mooi hoofdje met die bles, je geeft haar geen 20 jaar, mooie nakomelingen geeft ze, nog allemaal in jullie bezit?

@stoere, ik heb ook op de site gekeken over de kleurtjes

Relana veulen heeft kans op kleur:
op een vosveulen: 25%
op een zwart veulen: 37.5%
op een bruin veulen: 37.5%
Nu hoop ik zelf op zo donker mogelijk, met weinig aftekeningen Haha!

@xWhitneyx, gefeliciteerd met de 200 dagen mijlpaal. Go jij! Go jij!

@frenia, gefeliciteerd met het kerst-lammetje, Go jij! Go jij! jammer van het broertje, vervelend verhaal, Ach gut wat een leuk kleurtje heeft Elena super schattig

@katrienh, idd dat verkopen blijft moeilijk, leuke bijna jaarling, hopelijk dan maar een hengstje voor jou.

@germie, ben benieuwd hoe lang ze je nog in spanning houdt.

phoeh, ik ben weer bij met lezen Haha!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:05

Monique, het voornaamste wat leerzaam is:

De merrie alles zelf laten doen, tot het eventueel mis gaat.

Verder niks Haha!
Dat op paardenfokken.nl. Moeten jullie daar alleen de vader en de moeder invoeren? Daar klopt dan toch geen snars van?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:07

Katrien; hoe is je merrie verder gefokt. Lijkt me wel een aansprekend dier. Van de cassini kan ik weinig maken vanwege de foto.
Ik kom echt zelden in Belgie.. Als jij met een paar Belgische bokkers nou eens een weekend organiseert voor mij, zet ik ze allemaal op de foto! Tong uitsteken

Germie, merrie ziet er puik uit! Was dit het ongelukje verhaal?

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:30

Sjoert schreef:
Monique, het voornaamste wat leerzaam is:

De merrie alles zelf laten doen, tot het eventueel mis gaat.

Verder niks Haha!

Dat doe ik ook Haha!

Als je naar België komt moet je hier ook maar langskomen hoor, ik ben ook kandidaat voor foto's en hier woont nog een bokker vlakbij met een indrukwekkend stel paarden die vast ook wel wat foto's wil!

Monique, ik heb niet al haar nakomelingen, ze heeft van haar 3-7 de eerste vier veulens gehad (is op basis daarvan prestatie geworden, twee daarvan hebben internationaal gesprongen, 1m40-1m50) Daarna is ze zelf de sport ingegaan en heeft ze ook 1m40 gelopen internationaal en dan is ze bij ons gekomen, ik heb drie nakomelingen tot nu toe, de oudste uit 2005 Lachen

Katrien, foto is niet zo duidelijk maar Hiekske ziet er goed uit zeg!
Super van je wedstrijd OK dan! Nog veel in de planning staan?

Germie, leuke merrie!

Monique, ik denk dat mijn kleurbereking er ook ongeveer zo uitziet, ik weet alleen niet goed hoe het zit met zwart-bruin enzo, nogthans een veel voorkomende kleur hierthuis Lachen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:33

zo dat gaat ineens snel hier!

@ frenia, sneu voor dat broertje, maar ja, die ander ziet er wel snoezig uit!!

@Sjoert, ja dat klopt indd. Je moet de vader en moeder invoeren, en dus maar hopen dat die bekend zijn in de data bank., anders moet je eerst de moeder invoeren, en als die er niet in staat moet je de m.m erst invoeren enz enz.
Dat heb ik ook gehad bij en merrie, daar wordt je niet blij van hahaha.

De merrie.....Het was prachtig weer hier, dus ik denk "ik zet je lekker in de grote bak, kun je even lekker uitrazen, of gewoon lekker in het zonnetje staan".
Mevr dacht daar anders over, die wilde absoluut niet naar buiten, met menig moeite toch gelukt, zou ze over de bakrand heenspringen om weer op stal te komen.........muts.
Ze doet echt raar, andere paarden mogen niet meer langslopen van haar, (zit verdorie 1,5 meter tussen), en de enige die ze nog lief vindt dat ben ik.
Uiers zwellen gestaag door, bijna geen ontlasting te vinden, is ook niet zo heel raar als ze niet eet. Dus ja.........

Ze is drachtig van Zurich, niet zo'n hele grote hengst dus.
Ik zou morgen naar Zuidbroek, maar ja.....weet niet.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:39

Is er niemand anders thuis PVD?
Wel balen die zorgen!

Jessje; regel het met een aantal mensen en dan moet het vast lukken!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:45

Jawel, maar ik ben zo'n type die dingen slecht uit handen kan geven. Ik ga morgenochtens vroeg naar stal, en kijk hoe ze erbij staat (ligt) dan beslis ik. Ik doe haar wel een geboortemelder om!!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:49

En dan?
Als ie afgaat ga je weer naar huis?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:54

Ja dat wel, maar dan ben ik zelf wel te laat. Maar dan bel ik een collega die zit hier 1 min van vandaan.
Zuidbroek is voor mij ruim een uur rijden.
Als het dan wel zo moet zijn dat ze net dan bevalt bel ik de DA, de begeleiding kan ik eventueel telefonisch doen.
Al moet ik eigenlijk niet aan dit scenario denken.....

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:56

jessje, sjoert: ik zit volgens mij ook in de buurt van jessje, dus hier mag je ook langskomen Haha!

germie: ben benieuwd hoe lang je nog moet afwachten, vind het wel top dat ze het rijden zolang nog fijn vindt! goed hoor!
die uier gaat in de goede richting, maar volgens mij rekt ze het aardig qua tijd Tong uitsteken vind haar nu niet echt met sprongen vooruit gaan *zucht, merries he...*

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:56

PVD: Zou je toch niet beter de DA laten kijken?

Frenia: Wat een schatje! En wat onwijs zielig van het bokje. Ik kan me voortsellen dat je er kwaad over bent, zou ik absoluut ook hebben, mijn vader zou ook zoiets kunnen doen, daar snap je toch gewoon niks van, alsof ze het gewoon niet serieus nemen, pff.

germie: Al behoorlijke vorm die uier. Ze kijkt er nog wel happy bij Lachen