[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:40

Oh wat vreselijk stal HD. Sterkte
Bah afschaffen die handel.

Hier een onrustig veulen, was ook de eerste keer en drachtige was ook wel iets onrustig maar gelukkig is men oudje de kalme zelve. De rest stond ook kalm. De hond kwamwel op men schoot liggen.

Spannend cp

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:44

De beste wensen voor iedereen! Op naar een mooi veulenseizoen!

StalHD, veel sterkte! Wat verschrikkelijk kl*te om zo het nieuwe jaar te moeten beginnen. Hopelijk is je merrie snel weer de oude.

Hier gelukkig geen stress gezien bij de paarden! Wel de radio om 22.30 een paar tandjes harder gezet.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:36

Mijn paard staat in een 24/7 buiten-groep op een kilometer van stal, in een gebied met maar een paar huizen. Wel ligt vlak achter de wei (zo'n 150 meter) een tunnel onder de snelweg door wat natuurlijk extra leuk is als je vuurwerk afsteekt, want dat galmt zo lekker. -O- De paarden geven ook hier weinig om de knallen, maar het geknetter van siervuurwerk en het gefluit vond vooral de oude fjord toch echt niet leuk. :(:) Ik wilde nog even wat doen met Sæunn, maar de fjord ging helemaal uit zijn panty toen ik haar uit de wei haalde, dus heb haar na het voeren en poetsen snel teruggezet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:43

StalHD, wat ontzettend jammer zeg! Is inderdaad een domper.

Hier zijn de paarden oud en nieuw goed doorgekomen. Hond had er meer moeite mee.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:04

Sterkte Mathilda! Nooit fijn zo een veulen te verliezen....

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:12

@stal HD: Wat ontzettend verdrietig! Sterkte! Y;(

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:53

Geen veulen nog. Ik denk dat ie aan het proefdraaien was :j

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:28

Jeetje HD: wat een vreselijk nieuws, sterkte....

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:13

Oh nee HD, wat erg! Sterkte!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:20

Spannend CP, ben benieuwd wanneer het komt. Je hebt in ieder geval de eer voor het eerste 2019 veulen :)

Hier nog een filmpje van m'n merrie, met energie teveel. 1e kerstdag op 198 dagen dracht _O-

Beest is gek hoor _O-

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:27

Hahaha die wilde gewoon even haar buik aan je laten zien! :')

Spannend CP!

Wanneer gaan jullie over op merriebrok? Sæunn krijgt dagelijks oa drie handjes ponybrok en die is bijna op. Ze moet nog vier maanden en ik twijfel of ik nog een nieuwe zak ponybrok haal of al overstap op de merriebrok.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:37

Imre schreef:
Hahaha die wilde gewoon even haar buik aan je laten zien! :')

Spannend CP!

Wanneer gaan jullie over op merriebrok? Sæunn krijgt dagelijks oa drie handjes ponybrok en die is bijna op. Ze moet nog vier maanden en ik twijfel of ik nog een nieuwe zak ponybrok haal of al overstap op de merriebrok.

Mijne staat al paar maand op merrie brok gezien ze schraal was.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:42

Hier nooit merriebrok. Kunnen die koudbloedjes niet zo tegen.
Ik voer een mix qua muesli ed met extra eiwitten en vitaminen. Meestal zo'n 3 maand voor de uitgerekende datum begin ik.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:55

Hier ook al jaren geen merriebrok, maar een speciale meel die ook erg goed is voor drachtige en lacterende merries, en die geef ik het hele jaar door.
Merriebrok bouwde ik vanaf de 9de maand op, met 10 maanden volledig op merriebrok. De voedingsstoffen die daar extra in zitten hebben ze pas vanaf de 10de maand nodig.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:24

Ik geef vanaf ze de laatste 100 dagen ingaan merriebrok en vitaminen (cavalor progrow)

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:07

Hier beginnen we de 9e maand met rustig overschakelen op merriebrok van Pavo.

Merriebrok geven ze ook wel eens om een paard aan te laten komen.., Ik zou zelf dan ook zeker niet te vroeg beginnen. Verder voeren op je oog en niet wat op de zak staat. Mijn ervaring is dat dat te veel is... En een vette merrie is een risico voor je veulen. Veulen kan te hard groeien als de merrie te dik is en dat kan gebreken veroorzaken aan zijn botten.

Bij twijfel vraag iemand in je omgeving die vaker een veulen heeft gefokt. Dat deed ik ook en soms nog. Zelf via internet alles maar aannemen en doen zou ik niet doen.
En geloof me mensen met ervaring willen je maar al te graag helpen. En vragen kost nog altijd niks. ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:30

Ik voer 3 maand van te voren wat merriebrok. Dus ook de 9e maand. Maar huidige merrie krijgt nu maar een handje basisbrok, voor de smaak zeg maar. Dus daar beginnen we ook mee. Tegen het eind krijgt ze wel meer brok. Momenteel zie je iets haar ribben er door heen, probeer haar wat meer ruwvoer te geven. Alles wat ik geef, gaat er ook heel snel in. Dus ik denk dat ze zeker mooi op gewicht is, maar geen vet hoeft te verliezen.

Ik vind het nu wel fijn om te zien dat ze drachtig is hoor. Geen twijfel meer, zenuwen voor een check. Maar er groeit heeeeel erg duidelijk iets in

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:43

Stal HD, wat een vreselijk nieuws!

Cp, toch spannend geweest zo. Hoe staat ze er nu bij?

Diertjec, leuk filmpje! Je ziet het buikje al goed hoor!

Cioccolato, fijn dat ze nu goed toont. Ik vind dat ook altijd zo'n fijne bevestiging :)

Hier voeren we geen merriebrok. Wel tegen het einde vitaminekoeken en muesli. Nu hebben we ook wel fantastisch goed ruwvoer hier, waar ze tegen het einde van de dracht ook steeds meer van krijgt.
Momenteel zit Wings wel goed in haar vel. Ze heeft al een poos niet meer zo veel last van de hormonen als in het begin, de straalkanker is teruggedrongen naar een klein plekje en het buikje begint goed te tonen. Wel geeft ze nu duidelijk aan meer moeite te hebben met rijden, dus dat hebben we terug gebracht naar half uurtje beweging geven onder het zadel en vooral niet te moeilijk doen. Ik vind dat ze al best een fikse hangbuik heeft voor haar doen nu :) we zitten vandaag op dag 215.

Afbeelding
Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:52

Ik begin meestal rond dag 270/280 een handje merriebrok te mengen in het normale voer om dat rustig op te bouwen en vanaf dag 300 ongeveer de basisbrok vervangen te hebben voor merriebrok. Ze zeggen niet voor niets dat een drachtige merrie meer eiwit enzo nodig heeft dus ik voer het wel, maar geen kilo’s en geen 3 maanden van te voren. Maar het verschilt wel per paard. De ene zal meer nodig hebben dan de ander, dat lijkt mij met alles zo :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:52

Die ziet er nog wel mooi in vorm uit wings!

Ik ben al een poos gestopt met rijden, heb een bolletje vacht en veulen _O-

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:00

Ze ziet er goed uit wings, buikje valt me ook nog mee :)

Ja joh, gestoord ding is het af en toe _O- buik zie je ook goed op het filmpje, echt tof.

Hier begin ik nog niet aan merriebrok, ze heeft meer vet op d'r lijf zitten dan gezond is voor een normaal paard _O-

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:04

Jeetje StalHD, dat is is balen zeg, erg verdrietig, zeker zo door stress van vuurwerk.
Bij ons doen ze in debuurt carbidschieten en vorig jaar waren ze daar erg bang voor.
Dus heb ze nu met de middag naar binnen gehaald.
Alleen gelukkig hadden ze er dit jaar minder last van, waarschijnlijk andere windrichting ofzo.
Dus heb ze eind van de middag nog even lekker buiten kunnen doen.

Ik geef mijn merrie Fibramix en daar doet ze het heel goed op.
Zij geven aan dat je geen merriebrok hoeft bij te gaan voeren, Fibramix schijnt alle vitaminen te bevatten die nodig zijn voor drachtige merrie.
Maar ik kijk het gewoon even aan.

Wings_love wat een mooie merrie, en ze ziet er goed uit!!
Fijn dat goed gaat.

Gisteren eindelijk eens een foto gemaakt.. :o
Merrie zit nu op 150 dagen , dus we moeten nog even haha.
Maar kan wel iets een buikje zien komen nu. :D
Afbeelding

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:12

Sal krijgt al vanaf het insemineren merrie brok omdat de brok ook goed voor de vruchtbaarheid was ze krijgt 2 kilo plus 2 kilo quarter musli per dag merk nu dat ze weer een dipje heeft kwa eten want ze laat het nu staan... kreeg afgelopen een herinnering op fb dat ze dat toen ook deed in deze periode.
Ik heb dr oud jaars dag gewoon gelongeerd en ze trok zich er niet veel van aan vandaag was ze ook erg braaf en soepel.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:21

Fijn om te lezen hoe jullie het doen. Sæunn is geen grote eter. Ze hebben onbeperkt voordroog, maar ik voer haar dagelijks krachtvoer omdat ze anders echt te schraal wordt. In het voorjaar heb ik bijvoorbeeld altijd moeite om haar op gewicht te houden. Ze krijgt nu dagelijks drie flinke handen lucerne, een halve schep muesli/ponybrok mix (met iets meer brok dan muesli) en een dosis vitaminebrok. Haar normale rantsoen zou twee handjes van die mix en een dosis vitaminebrok zijn. Voor mijn doen voer ik dus al best veel, maar ze wordt anders echt te dun. Ik rij nog 3x per week een half uurtje.

Nu de ponybrok bijna op is kan ik kiezen voor of nieuwe kopen en de dagelijkse hoeveelheid ophogen, of over op langzaam merriebrok toe gaan voegen. Meer hooi kan niet, dat is al onbeperkt en ze is de baas over haar weidemaatje, dus ze eet wanneer ze wil. Morgen zit ze op 230 dagen, dus nog 110 te gaan. De dierenarts komt volgende week om te enten, zal even met hem overleggen over mijn voerschema.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:29

Ik voer ook merriebrok op het zicht. Als ik zie dat de merrie het nodig heeft, krijgt ze merriebrok toegevoegd. Als ik zie dat ze te dik zou worden dan weer even wat minder. Ik wil ze idd niet te vet voor de bevalling maar wel goed in haar vel want zogen vergt veel energie van een merrie en altijd worden ze dan vlug schraler zelfs men vette merrie’s.
Deze merrie krijgt dus nu al merriebrok bijgevoerd en ze zit op 224 dagen.