[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:34

He DM wat een vervelende dingen zeg, ik heb zelof geen ervaring maar hoor wel dat elke dag weken in biotex toch helpt ook al zit het nog dicht.. Vervelend ook van je merrie en je zoontje. Hopelijk gaat het vlot beter, en komt er straks een mooie Mo-baby.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 01:10

DMHorses schreef:
Even heel ander onderwerp, wie heeft er ervaring met een hoefzweer die er niet uit te snijden is? Mijn ruin loopt sinds zondag letterlijk op 3 benen, DA en Hoefsmit er al bij gehad, zonder succes helaas, heb zo met dat paard te doen!

Onze andere merrie stond vorige week met een uieronsteking maar die gaat weer beter gelukkig, onze drachtige merrie heeft ook niet zoveel praatjes meer tegen haar!

Ben druk met al die paarden en nu lijkt mijn zoontje ook ziek te worden... Tijd voor voorjaar!

Ja, ik. Meestal zit ie dan zo hoog dat je al richting kroonrand gaat, en daar komt ie dan ook geheel vanzelf naar buiten. Breekt vanzelf door op het zachtste punt. De hoefsmeden die wij gehad hebben waren allemaal van het niet te veel geklooi en geprut aan de hoeven, dus nooit hoeven hoeven weken etc etc, als je er niet bij kunt komt ie vanzelf. Pijnstilling is wel praktisch overigens. En ondanks de pijn, toch lekker op het land laten, de beweging stuwt de zweer sneller richting de zachtste plek.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 01:16

ik weet van 20 van 21 vertrokken veulens/nakomelingen (uit mijn hoofd hoor, kan er 1 of 2 naast zitten qua hoeveelheid, maar blijft hetzelfde, van 1 weet ik niet waar hij is) waar ze zijn. Een groot deel staat nog bij de eerste eigenaar, de anderen zijn 1 of 2x verkocht maar staan ook prima. De rest staat nog hier, al dan niet al verkocht en wachtende tot ze naar hun nieuwe huisje gaan.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 03:55

Hoihoi, Ik kom me ook melden :) Sinds maandag weet ik 100% zeker dat mijn pony Mandy ook dragend is :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 08:27

Hoi liesenlizzy welkom

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:37

hallo Lizzy, spannend wanneer je bontje komt :D

Hoge hoefzweren kun je het beste in animalintex zetten(met dik tape eronder anders lopen ze het door) of elke dag zo veel mogelijk weken in soda/biotex om het te trekken.
Succes daarmee in elk geval.

Gelske, de stal waar jouw 'renner' staat is een heel beste. staan daar in ruime stallen, tot de oksels in het stro. zo goed als onbeperkt hooi. goede veearts begeleiding, buitenspeeltijd. molen tijd en aangepaste training op het paard. Als hij ergens in training moet staan, dan het liefste daar, top stal :j

Afbeelding
Mijn lieve held en zijn mama's gisteren <3

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:58

Voor manen eten van het veulen ben ik straks wel bang. M'n merrieveulen van vorig jaar doet het ook, maar haar mams had toch al weinig en heel ongelijk, dus dat scheelt haha.

Fijn dat Arie weer thuis is.

Welkom, Lizzy!

Afbeelding
Inieminie begin van een uiertje :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:00

awww, lieve tietjes :) lijkt wel of de linker groter is dan de rechter. Misschien iets om in de gaten te houden?

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:04

Woogy schreef:
awww, lieve tietjes :) lijkt wel of de linker groter is dan de rechter. Misschien iets om in de gaten te houden?

Ze stond ook erg ongelijk (1 been ver naar achter, waardoor ik er mooi een foto van kon maken). Maar zal het in de gaten houden!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:05

misschien wel niks aan de hand hoor en groeien ze ongelijk, maar ik ben met de tietjes mega riet paniek :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:09

Sorry ik kan het topic nauwelijks bijhouden, druk met werk/studie/paarden enzo. Maar wat ik mij afvroeg vanaf welke maand voeren jullie merriebrok en hoeveel? Ik had Subli gemaild en die raden me aan vanaf de 6e maand en geleidelijk overzetten op merriebrok 3kg! Vond ik wel heel veel, ze krijgt nu nog 2x een halve schep sportbrok

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:12

Ik heb mijn merrie vanaf de 9e maand op merriemuesli van Cavalor staan. Nu een half kilootje per dag en daarbij nog een vitamine-mineralenbrokje. Maar zij kreeg nooit veel krachtvoer, werd dik van lucht...
Mijn andere merrie, met veulen aan de voet, staat wel op ruim 3 kilo merriebrok. Maar is een heel ander type paard (niet dik te krijgen).

Ik zou gewoon de hoeveelheid die je nu voert langzaam vervangen door merriebrok en als je merkt dat ze meer nodig heeft, kan je meer gaan geven.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:20

Ik kan het hier bijna niet bijhouden, het gaat zo snel.
Ik denk dat wij van alle veulens die bij ons geboren zijn sinds het begin (ong. 50 denk) slechts van een handje vol weten waar ze zijn.
Wat toch wel jammer is, af en toe zie je er opeens 1 te koop staan op marktplaats, maar dat is het dan ook.

Voor de rest gaat alles hier zijn gangetje, de 3 dikke welsh dames staan nog 24/7 op de wei. Peggy staat op stal, maar doet het goed, heeft wel oneindige honger inmiddels, maargoed ze heeft altijd honger.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:39

Ik heb ook ooit een paard gehad met een hoefzweer erin, kreeg pijnstillers en het moest vanzelf naar buiten komen :)

Ik zet mijn kwpner vanaf de 9e maand op een halve kilo merriebrok van pavo en dan kijken wat ze verder nodig heeft :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:41

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:35

Leuke foto Woogy, fijn dat Arie beter gaat!

Schiet voor jou alweer op he Annika!
Vorige week ook een merrie met flinke tiet helaas werd dit door een infectie veroorzaakt, gelukkig weer onder controle nu. Bij Sammie zie ik ook al weer de beginselen van uiervorming, eigenlijk precies zoals ik bij mijn merries gewend ben.

Tja de meningen blijven verdeeld over hoefzweren, gister is gelukkig de hoefsmid geweest en hij blijft het controleren, paarden maar even in de paddock staan nu, dus wel buiten maar nu hoef ik niet eerst een km te lopen door de zware blubber om ze te controleren en de paddock is ook nat dat was toch ook wel weer goed volgens DA en smid. Nu elke dag in de hoefzak met biotex.. Hopelijk komt het er snel uit.

Ik stap altijd op brok over vanaf maand 8 ongeveer. Flinke hoeveelheden krijgt ze echter niet, nu 2x een halve schep en als ik zie dat ze meer nodig heeft gaat ze langzaam naar 2 x 1 kg hooguit.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:48

Pony is vandaag 245 dagen drachtig.
Afbeelding

Afbeelding

Nog weinig actie in de titties, maar nou heeft ze van zichzelf ook al flinke titties dus dat valt niet op tot ze echt hun ding gaan doen :)

Vind zweren altijd zo sneu, ze hebben er wel zo'n pijn aan, dikke knuffels voor het beestje :(:)

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:44

Heb vanmiddag de deken van de pony eraf gehaald... Had echt zo iets van: sorry meisje, maar het moet wel haha. Kan echt niet wachten :D :P

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:51

Hai allemaal!
Mag ik me ook melden hier (zusje van Lisette...) ,, zie al allemaal mooie buikjes!
Mijn dame is uitgerekend op 25 april, hier een fototje van deze week...
Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:53

Knappe buikjes! Fijn dat Arie thuis is :D

Welkom Jodym!

In elk geval een stukje van Set heb ik wit kunnen maken :+ Tenminste het deel wat wit moet zijn:
Afbeelding

Afbeelding
buikie

Set is erg tevreden, staat lekker hooi te kauwen en geniet van haar rustige "winter"

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:03

Zie mijn drachtige dames erg groeien zo'n mooi gezicht, Misty heeft een totaal andere dracht als de afgelopen 2 jaar toen had ze 2x een hengst hoop dat het nu een merrie wordt.
Ik hoop eigenlijk gewoon gezond want vorig jaar is Misty haar veulen vergooit hoop dit nooit meer mee te maken was niet fijn.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:16

Wat vervelend Foss, hopelijk gaat het nu gewoon goed, vast wel!

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:20

Ahh krijg net een foto van me bijrijdster van onze drachtige kroeldoos!
Afbeelding
image by misssol, on Flickr

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:23

Haha DM wat lief! Setel kijkt nu al af en toe zo om, vooral als ik aan de buik zit. Ze zal wel al wat voelen natuurlijk.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:28

Lief he! Geen idee wanneer een paard wat voelt, ik voelde tijdens me eigen zwangerschap wat vanaf 17 weken terwijl je daarvoor op echo echt flinke bewegingen zag.
Sammie kon met haar eerste kind ook zo lekker kroelen de hele dag door, haar moeder is ook zo'n vrijdoos maar tijdens de dracht is het echt extreem haha