[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:29

Dat vraag ik me ook altijd af. Nu is Neon ook altijd hetzelfde tijdens de dracht, en ze heeft 3 hengstveulens gegeven. Dusty was ook altijd even chagerijnig, en die heeft toch 2 merrieveulens gegeven, en 4 hengstveulens. Bij Arielle weet ik het niet meer, was ik er ook niet echt mee bezig, maar is ook een slechte graadmeter, die heeft 11 veulens gegeven, 11 hengstveulens. Clown

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:57

Zeg, even een vraagje tussendoor. Het valt me op dat Ordeal de laatste tijd wel eens wat dunnere poep heeft. Gisteren ook weer. Kan dit iets met de dracht te maken hebben? Het voer is gelijk gebleven, behalve dat ik nu pavo sportfit voer ipv van Subli 5 granenmix, maar dat voer ik nu al ongeveer 6 weken.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:01

11 hengstveulens? Jeetje...

Niet dat ik veel kan toevoegen hier, onze merrie is pas voor de tweede keer drachtig. Wel is ze compleet anders dan de vorige dracht. Bij de vorige dracht was ze extreem gezellig naar andere paarden, nu is ze heel venijnig. Ook is ze nu veel beschermender over het ene paard dat wel bij haar mag komen. Bij de vorige dracht werd ze niet hengstig, deze keer wel.

Nu had ze vorige keer een hengst, en wij zijn er heilig van overtuigd dat het deze keer een merrie wordt, dus wie weet....Clown

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:08

joy: Dat klopt met de bokttheorie Ja Aan Upona merkte ik het vorig jaar ook, na 2 hengstveulens en een gelijkmatig temperament was ze vorig jaar ineens heel kattig naar de andere merries en zimieka hetzelfde. Allebei een merrieveulen.
Palona kreeg ook een merrieveulen, maar die was hetzelfde als altijd. Ik heb dus het idee dat het in een groepje niet echt opvalt bij de paarden die niemand onder zich hebben, want die gaan toch niet in tegen hun meerdere zeg maar.

Dit jaar was Upona in het begin wel weer bitchy, maar nu merk je er weinig meer van. Dus benieuwd wat het nu weer gaat worden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:14

Dus een lieve merrie zou dan een hengstveulentje opleveren?
Kaatje is echt enorm lief. Maar wel net zo lief als ze ook was voordat ze drachtig was. Ik merk echt helemaal niks aan haar.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:29

Mijn pony is naar mij aanhankelijker geworden.
Maar wel wat meer chaggo tegen haar stal/weidemaatje...

Daan, hier wordt wel veel meer ontlast, niet echt dunner. Maar komt ook omdat ze sinds een maandje vol op hooi staan, en ervoor nog gras bij denk. Dus poept ze eerder dikker dan dunner.

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:00

kan er bij mijn merrie niet van uitgaan, lief of chaggo.
doet altijd wat ze zelf wil en staat altijd vooraan met alles. 1x hengst en 1x merrie gehad, en nu...???
mijn idee zegt een donker bruin/zwart hengstveulen. ben benieuwd.
bedankt voor de welkom.
het is hier hollen of stil staan volg bokt niet elke dag.
fanta krijgt nu volop hooi, kuil, musli, merrie brok en extra vitamintjes. nog 5 weken.
de eerste was er met 12 maanden en de vorige 2 weken te vroeg. wordt dus weer een verrassing. gaan binnenkort de camera plaatsen. de vorige twee keer zijn we erbij geweest.
hopelijk nu weer

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:25

Farita is toch wel meer mensgericht, maar... Naar andere paarden is ze echt een onwijze bitch atm... Ze gaat in de bak andere paarden heeel erg uit de weg, en op stal word ze al boos als er een paard binnen 3m komt... Ook op de deken en zadel is ze veel feller. Je hoeft maar te wijzen of ze begint al te happen.. Dus volgende de theorie dan een merrie? Ik hoop het!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:40

Hier zijn de dames ook altijd liever als ze een hengstveulen dragen...
Vorig jaar had ik 2 kattekoppen van paarden hier, dit jaar ook weer, dus weer 2 merrieveulens.
Vooral Angel is extreem onhebbelijk, terwijl die anders zo'n lief paard is, probeert ze nu iedereen te bijten en haar weidegenoten verrot te slaan Rolleyes heb haar gisteren weer op haar plaats moeten zetten Bloos! Ach gut
Tinkerbell is momenteel moeilijker in te schatten omdat ze op stal staat, is erg wisselend van gedrag, maar neigt toch meer naar de merrieveulen-kant.
Siuan is eigenwijs, maar wel erg knuffelig bij momenten. Haar ken ik niet genoeg, dus vind het moeilijk daar wat van te zeggen... Aangezien ik het veulen haast niet voel, gok ik toch op een merrie (maar dat zou ook kunnen zijn doordat haar baarmoeder nog hoger ligt aangezien het een maiden is Knipoog)

Ik had zelf gehoopt op een homozygoot (met inktspots) zwartbont merrieveulen van Angel (zwartbont en merrie komt volgens mij in orde OK dan! alleen die inktspots... )
en op een (homozygoot) zwartbont hengstveulen van Tinkerbell (wordt dus een merrie alvast en van dat bonte ben ik ook niet overtuigd)
en bij Siuan hoop ik op een merrieveulen in deze kleur: Afbeelding Pling
Allemaal goed gebouwd en gezond natuurlijk, dat ten eerste Knipoog

Over het algemeen merk ik volgende punten op:

Merrieveulen:
- merrie is kattiger en venijniger dan anders
- beweegt weinig voelbaar
- einde dracht: ronde buik

Hengstveulen:
-merrie is liever, vooral naar mensen toe
- beweegt vaak voelbaar
- einde dracht: puntbuik

Bij mijn paarden klopt het tot hiertoe wel Knipoog

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:55

mijn merrie, Sjanty, is enorm eentonig, 2x een veulen gehad, de eerste keer een hengst de tweede keer een merrie, maar aan haar gedrag was echt niets anders te merken!
Van de andere kan ik weinig zeggen, die heeft hier maar één veulen gehad, een merrie, ze was (en is nog steeds) heel erg lief naar mensen (nu dus ook weer drachtig), maar naar de andere merrie toe doet ze echt lelijk, nu èn vorig jaar.
Maarja Sjanty doet dan ook helemaal nooit ies terug Rolleyes

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:09

overgetypt, met een korreltje zout te nemen, aangezien het hier over 1 bepaald merk gaat, maar toch interessant:

Citaat:
Uit: Equitime november 2008
Paarden houden – publireportage

Tekst: Monique Wenmeekers

Merrie voert veulen!

De herfst is begonnen! Voor vele paardeneigenaars is het een goede zomer geweest. De meeste zitten echter al met hun gedachten bij de volgende zomer. De merries hebben zich reeds inwendig en uitwendig aangepast aan het volgende voorjaar. Na enige maanden zullen zij weer een nieuw leven op de wereld zetten.
De meeste veulens hebben reeds hun ouderlijke stal omgeruild voor een andere stal en eigenaar. Of afgelopen zomer heeft deze jaargang 2008 zodanig onbezorgd hoog rondgesprongen op uw weiland, dat u denkt...misschien wel een toekomstig olympisch kampioen! U heeft het veulen gehouden. Hiermee begint ook de ware uitdaging voor de eigenaar.

Goed begonnen... half gewonnen!

Goed fokken kost veel tijd en geld (hengst uitzoeken, dekgeld, dierenartsbegeleiding, voeding,...) Osteochondrose ofwel OCD is hierbij waarschijnlijk de meest gevreesde aandoening. Het is een storing in de rijping en verbening van het gewrichtskraakbeen. Dit wordt veroorzaakt omdat door een te hoge groeisnelheid geen correcte botstructuur kan aangelegd worden.
Naast erfelijkheid wordt de groei gestuurd door voeding en deels hormonen. Hormonen worden op hun beurt weer beïnvloed door voeding. De cirkel is rond!
Goede voeding van fokmerries en veulens kunnen de kans op OCD terugdringen. Let wel: terugdringen is geen voorkomen! Verder spelen namelijk nog een aantal andere factoren een cruciale rol, zoals het juiste management, waaronder veel beweging voor het veulen.
In deze publicatie spreken we over de minimale voorzorgsregelingen die een paardeneigenaar in acht kan nemen om de ontwikkeling van een nieuw leven voor en na de geboorte zo goed mogelijk te kunnen laten verlopen.

Het proces van botvorming bij het veulen en een eventuele stoornis daarin, begint immers al vanaf het embryonale stadium. De ontwikkeling van OCD bij het veulen kan tot hooguit 1-jarige leeftijd worden beïnvloed. Een groot deel van deze periode is het veulen afhankelijk van de moedermelk. De melkproductie is weer afhankelijk van datgene wat de merrie eet. Kortom, reden genoeg om de aandacht eens te vestigen op de voeding van de fokmerrie.

Voeding fokmerrie

De merrie moet tijdens de bevruchting in goede conditie zijn, dat wil zeggen niet te mager en niet te vet. Een fokmerrie kan tot de achtste maand van de dracht grotendeels leven op basis van ruwvoer, zoals gras, hooi, kuilvoer van goede kwaliteit. Er is naast de onderhoudsbehoefte praktisch geen extra energie nodig voor de groei van de vrucht.
De laatste 3 à 4 maanden van de dracht en tijdens de lactatie heeft een fokmerrie een goed uitgebalanceerde voeding nodig. Er is een verhoogde behoefte aan energie (koolhydraten, vetten), eiwitten, mineralen, sporenelementen en vitamines voor de groei van het veulen en een optimale melkproductie. In de achtste maand wordt 14% van het eiwit aangezet van wat aanwezig is bij het pasgeboren veulen (ongeveer 170g eiwit per kg lichaamsgewicht), in de elfde maand is dit 31%. Als de tiende met de negende maand dracht wordt vergeleken qua behoefte aan eiwit, is er weinig verschil omdat in de 10de maand voornamelijk mineralen worden afgezet.
Daarnaast is door de groei van het ongeboren veulen steeds minder ruimte beschikbaar voor grote hoeveelheden ruwvoer. De laatste 3 maand kan het gewicht van het veulen per maand met 12kg toenemen (van 20 naar 56kg).
De voeding moet aan het eind van de dracht desgewenst meer geconcentreerd zijn.
De verhoogde energiebehoefte komt neer op 0,5-1,5kg krachtvoeder per 100kg lichaamsgewicht per dag onder de vorm van brokken en/of muesli’s. Een aangepast krachtvoeder is nodig omdat het groeiende veulen in de baarmoeder nood heeft aan bepaalde essentiële aminozuren (lysine, methionine, cysteïne) voor weefselopbouw en aan bepaalde vitamines (A en D) en mineralen (calcium, fosfor, magnesium). Ook is koper (Cu) van groot belang. Veulens met een kopervoorraad tijdens de geboorte zijn veelal in staat veel voor de leeftijd van één jaar veel letsels (OCD) uit zichzelf geheel of gedeeltelijk te repareren. Onbeperkt koper toevoegen aan krachtvoeder mag echter niet. De regelgeving rond de productie van voedermiddelen speelt dus een grote rol mee.
Geadviseerd wordt dagelijks 30-35mg koper per 100kg lichaamsgewicht van de merrie te verstrekken gedurende de laatste maanden van de dracht. Een fokmerrie van 600kg heeft dus dagelijks 240mg koper nodig.
In melk, hooi en gras zitten 5-10 ppm (parts per million) koper. In standaard krachtvoer zit gemiddeld 10ppm koper. Van alle producten uit de Breeding-lijn van Equifirst paardenvoeders is de norm minimaal 30 ppm koper.
Het zou dan ook voldoende zijn om gedurende de laatste 3-5 maanden van de dracht koperrijke voeding te geven. Het effect van deze voeding tijdens het eerste 1-1,5 jaar bij veulen en jaarling zou veel minder zijn in vergelijking met het voeren tijdens de dracht.
Voor calcium en fosfor is niet alleen de minimale hoeveelheid van belang, ook de onderlinge verhouding van beide mineralen. 99% van al het calcium en 80% van de fosfor in het lichaam zit in het skelet. Absorptie van calcium en fosfor in de bloedbaan vindt plaats via de darmwand.
Ieder voedermiddel bevat andere hoeveelheden calcium en fosfor, waardoor de ideale verhouding in de praktijk precies te halen is. Equifirst paardenvoeders hebben ook hier voor de fokkerij de verhoudingen van hun extra vitamine- en mineraalrijke krachtvoeders speciaal afgestemd om binnen de volgende verhoudingsmarges te blijven: niet minder dan 1,5 Ca : 1 P en niet meer dan 2,5 Ca : 1 P.
Vitamine A zorgt voor ondersteuning van de vruchtbaarheid van de merrie en de weerstand en het immuunsysteem van het veulen. Een tekort aan vitamine A remt de ontwikkeling van (?) voor de botvorming. Vitamine E heeft onder meer een beschermende functie voor cellen. De hoofdfunctie van vitamine D bestaat erin het calciumgehalte in het bloed op peil te houden. Daarnaast is ze nodig voor het goede gebruik van fosfor en belangrijk voor sterke beenderen en tanden en voor een goede gezondheid en vitaliteit in het algemeen. Ze beschermt ook tegen spierzwakheid en helpt het hart functioneren. Vitamine D lijkt niet op of werkt niet als een vitamine, maar eerder als een hormoon. Ze wordt gemaakt in het lichaam. Onderzoek toont aan dat blootstelling aan zonlicht als bron voor vitamine D belangrijker is dan opname via de voeding, zelfs in de winter.

Voeding merrie en veulen

Bij de geboorte wegen veulens ongeveer 10% van hun verwachte volwassen gewicht. In de beginfase groeien ze wel 1 tot 2 kg per dag. De merrie met veulen neemt bijna 2x zoveel energie en eiwit tot zich als zonder veulen. Het dagelijks rantsoen van de merrie zal dan ook hierop aangepast zijn.
Ongeveer 1kg krachtvoer en 1,5kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht van de merrie is een maatstaaf. De rijke merriemelk is de belangrijkste voedingsbron voor jonge veulens tot 3 maanden.
In de 2de en 3de maand van de lactatie is de melkgift maximaal. Het eiwitgehalte van de melk daalt van 3% naar 2% in het verdere verloop van de lactatie.
De samenstelling van de melk hangt af van de voeding. Veel ruwvoeder en voeding met extra omega-3 onverzadigde vetzuren (supplement geëxtrudeerde lijnzaad Linamix van Equifirst) in het rantsoen geeft melk die rijker is aan onverzadigde vetzuren. Extra omega-3 onverzadigde vetzuren stimuleren de vruchtbaarheid van de merrie en geven meer immuniteit mee aan het veulen.
Merries kunnen tot 5% van hun eigen lichaamsgewicht per dag aan melk produceren. Merriemelk staat bekend om haar natuurlijk hoge gehalte aan omega-3 onverzadigde vetzuren, maar is arm aan koper. Via de navelstreng is koper echter wel goed beschikbaar. Het is dus een noodzaak dat het veulen reeds voldoende koper opneemt voor de geboorte en deze opslaat in de lever.
Wanneer de merrie meer koper krijgt tijdens de dracht, geeft ze een grotere reserve mee aan het veulen.

Voeding veulen

Een veulen wordt geboren zonder eigen verdediging tegen ziektekiemen. De melk die de eerste 24u na het veulenen wordt geproduceerd, de biest, is een noodzakelijke bron van weerstand tegen allerlei ziekten.
Eerst wordt de biest volledig in het bloed opgenomen. Doch 6 uur na de geboorte worden nog slechts 80% van de antistoffen doorgelaten doorheen de darmwand en 24u na de geboorte nog slechts 0 tot 10%.
Deze gratis verkregen immuniteit wordt passieve immuniteit genoemd, welke zich hervormt naar een actieve immuniteit omstreeks de leeftijd van 3 maanden. Pas vanaf die leeftijd is het veulen in staat zijn eigen weerstand op te bouwen.
Het veulen zal in de eerste week al hetzelfde proberen te eten als de merrie, waardoor het al wat gras en ruwvoer naar binnen krijgt. Sommige veulens eten af en toe verse mest van de merrie. Zowel de voedingsvezels als de mest zijn belangrijk voor een goede ontwikkeling van micro-organismen (bacteriën) in de blinde darm. Deze micro-organismen zijn weer erg belangrijk voor de ruwvoedervertering.
Nutriceuticals, standaard aanwezig in het Breeding-gamma van Equifirst paardenvoeders, zoals levende gisten, inuline, pre- en probiotica kunnen hier ook een handje bij helpen. Zeker voor moederloze veulens wordt dit naast de mest van een ander paard aanbevolen.
Als het veulen spelenderwijs een beetje gewend is aan vaste voeding wordt vanaf de leeftijd van 3 à 4 weken krachtvoer bijgegeven. Vanaf 5 à 6 weken bevat merriemelk namelijk ook niet voldoende voedingsstoffen meer. Naast de melk en het krachtvoer kan het veulen ongeveer 12kg gras per dag eten. De hoeveelheid krachtvoer voor een veulen varieert van ongeveer een halve kilogram op de leeftijd van één maand tot 2,5 kg als ze vijf maanden oud zijn.

Het eerste veulen van jonge merries is meestal iets kleiner bij geboorte, omdat er minder ruimte in de baarmoeder is. Ze zullen hun genetisch voorbestemde schofthoogte wel bereiken, maar op een later tijdstip. Meestal halen ze die achterstand wel in voordat ze 3 jaar oud zijn.
Het is voor veulens belangrijk dat ze verantwoord groeien. De toevoer van energie onder de vorm van koolhydraten is nodig voor groei. Bepaalde vetten lijken echter in het kader van de botstofwisseling een sleutelrol te spelen. Ze zijn van belang in de groeizones waar de matrixstructuur van botcellen wordt gemaakt. Bij een tekort aan energie, maar voldoende eiwit, mineralen en vitaminen neemt weliswaar de groeisnelheid af maar wordt de botkwaliteit niet negatief beïnvloed. Te weinig groeien is niet goed, maar vooral niet te hard groeien is belangrijk. Bij een te rijke voeding (energie en eiwitten) zal het veulen sneller groeien, maar dat gaat ten koste van de botkwaliteit. Snel groeiende veulens kunnen flink overkoot gaan staan of hebben gezwollen gewrichten.

Voor een goede botontwikkeling zijn uiteraard zoals reeds werd vermeld calcium, fosfor en koper onontbeerlijk. Maar net als bij calcium en fosfor, mag ook koper eigenlijk niet geïsoleerd bekeken worden. Kopermetabolisme wordt namelijk sterk beïnvloed door zink. Een zekere hoeveelheid zink is dus noodzakelijk, maar te veel zink kan de beschikbaarheid van koper beperken. Zogende veulens krijgen op een goede weide genoeg via de melk en het gras. Het mineralengehalte van gras kan echter sterk variëren en het is dus niet ondenkbaar dat op sommige weides de mineralenvoorziening tekortschiet.
De mineralen magnesium, mangaan, selenium en jodium en de vitaminen A, E en D zijn belangrijk voor de botstofwisseling. Selenium is van belang voor groeihormonen.
In vergelijking met volwassen dieren is bij jonge dieren niet alleen de kwantiteit voeding hoger, de kwaliteit van de voeding speelt een belangrijke rol in de groei. Veulens hebben relatief meer eiwit nodig dan volwassen paarden. Het eerste limiterende aminozuur is vaak lysine. In de praktijk leidt dit waarschijnlijk tot weinig problemen. Een veulen van 3 maand oud krijgt nog voldoende lysine via de moedermelk en oudere veulens kunnen meestal lysine halen uit het gras.

Speenperiode

In de natuur blijft een veulen tot ongeveer één jaar bij zijn moeder drinken, dan moet hij plaats maken voor een nieuw veulen. Het drinken bij de merrie wordt dan ook geleidelijker afgebouwd dan tegenwoordig in de praktijk gebeurt.
Vanaf 4 maanden leeftijd is het maagdarmkanaal zover ontwikkeld dat het veulen gespeend of weggehaald van de moeder kan worden. In de praktijk wordt veelal gespeend op een leeftijd van ongeveer 4 tot 6 maanden. Er moet natuurlijk wel gemakkelijk verteerbaar voedsel worden gegeven om voedingsdiarree te voorkomen. Des te sneller op vaste voeding overgegaan kan worden, des te meer controle over de groeisnelheid verkregen kan worden.
Het geven van een veulenvoeding met een melkpoederbestanddeel (Breeding Foal van Equifirst) gedurende 2 maanden in speenperiode zorgt ervoor dat het darmstelsel van het veulen zich geleidelijker kan aanpassen op de overgang van de moedermelk naar krachtvoeders, zodat een evenwichtige darmcultuur met positieve en negatieve bacteriën kan ontstaan. Een veulen dat op vroege leeftijd al kleine porties krachtvoer heeft gehad, zal minder gewenningsproblemen hebben met de overgang naar volledig ruwvoer en krachtvoer. Nutriceuticals, zoals levende gisten, inuline, pre- en probiotica kunnen hier ook een handje bij helpen.
In het kader van OCD gebeurt het spenen in een uiterst dynamische periode. Voeding heeft hier een enorme invloed op. Uitgebalanceerde voeding is daarom van het grootste belang.
Hoe ouder het veulen wordt, hoe gemakkelijker het ruwvoer kan verteren. Het aandeel ruwvoer kan omhoog. Rond de 8ste maand neemt de groeisnelheid langzaam af en daarmee ook de behoefte aan eiwit en energie. Het veulen wordt langzamerhand een jong paard en kan overgaan op een rantsoen voor jaarlingen (Breeding Junior).

Naast deze theoretische richtlijnen, blijft bij goede opfok “het oog van de meester” een niet te onderschatten meetinstrument. Bij het maken van onze eindconclusie kunnen we eigenlijk teruggrijpen naar 1 basiszin:

Topprestaties zijn het resultaat van de juiste combinatie...
Genetica x management x voeding!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:19

tja bij igora kan ik er verrekt weinig over zeggen, ik ken haar alleen drachtig...t'is een bitch tegen andere paarden muv de ruin die mag bij haar in de buurt komen, ook ukkie tollereert ze redelijk maar van de bolle wil ze absoluut niets weten. ook is dit haar eerste veulen dus tja dat wordt een verrassing

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:16

Haha, dan krijg ik een travo-veulen ben ik bang.
De ene keer is Por heel aanhankelijk en de andere x is ze een echte bitch......
frenia, dank je, ik ga het zo eve doorlezen. Altijd handig!

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:43

hier was lutske verleden jaar (maiden) enorm bitcherig naar andere paarden toe, naar ons is ze altijd lief geweest en een merrieveulen dus hier klopt t ook, arrogant naar andere paarden -> een merrie

echt niemand te verleiden met een geitje Lachen goede thuis gewenst

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:09

Macy is altijd een bitch naar andere paarden en de stand is 4-3 voor de hengsten Clown
Van mij mag het wel 4-4 worden met een mooi merrieveulen Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:19

Neon is altijd erg lief, Dusty en Arielle zijn/waren totaal niet lief en aanhankelijk. Zeker Dusty was tegenover een vreemde een gevaarlijke merrie, die beet of sloeg je de stal uit. Alleen Dusty heeft dus merrieveulens gehad (2), maar tijdens die dracht was ze net zo vervelend als tijdens de dracht van de hengstveulens. De eerste merrie is trouwens een ontzettend lieve merrie. De tweede heeft hetzelfde karakter als haar moeder.

Neon heeft vandaag haar sinterklaaskadootje ook gehad. Haha! Ze was niet zo lief geweest als de andere pony's. Clown Veearts was geweest, alle pony's een influenza-enting, en alles behalve Neon is gespoten tegen wormen. Neon niet vanwege de dracht. Die krijgt een pastaatje. Haha!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:43

hier was alles alive and kicking vandaag

trouwens....ik werk sinds maandag op de kraamafdeling van een varkensbedrijf
echt keileuk....elke dag worden er wel biggen geboren

gisteren is er een zeug bevallen van 20 biggen waarvan 1 dood geboren en 2 door ons ge-euthaniseerd....biggetjes waren onder de moeder gekomen en bijna geplet maar waren er op tijd bij dachtten we....vanmorgen toch maar uit hun lijden verlost,waarschijnlijk inwendig iets kapot....dus nu 17 biggetjes

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:08

Zo, 17 biggen is alsnog een flink toom... Gaan jullie over leggen?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:15

soms doen we nog wel eens biggen verzamelen van verschillende zeugen om zo passende tomen te maken..

dus alle grote biggen bij 1 zeug en alle kleintjes bij de andere zeug....om zo een beetje de overlevingskansen te vergroten van de kleintjes...
dit doen we echter niet meer na 3 dagen...dus als ze 3 dagen oud zijn..

we hadden trouwens van de week een toom van 18 biggen...allemaal gezond en wel...zeug had oorspronkelijk 22 biggen maar de rest was dood geboren....we hebben er wel 3 vanaf gehaald en bij een andere zeug gelegd die er maar 9 had

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:35

bij Keresa kan ik ook nooit zeggen wat het is
en die heeft 8 veulens gehad waar van 2 merrie's en 6 hengsten en nog nooit iets gezien of gemerkt waarvan ik zeg ik wordt een merrie of hengst ze is altijd even aanhankelijk en lief naar mij toe

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:40

hier bij lollypop nog steeds geen beweging te zien of voelen.
merrie is normaal niet de dominanste maar nu wel, mevrouw eist voorrang met hooi eten etc.
zou dus een merrie veulen kunnen zijn, ik hoop het wel!
een mooie merrie wil ik nl zelf houden en als het een hengstje word dan denk ik toch dat ik hem ga verkopen.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:01

Jeeeh, vandaag een mijlpaal (vind ik zelf Bloos ), Mirna is vandaag precies 240 dagen, nog 100 dagen te gaan! Spannend, nu is het echt aftellen geblazen Cool

Porsche is precies 160 dagen vandaag Pling

Van het weekend hoop ik een aantal foto's van beide drachtige tantes te schieten !

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 00:10

over een uurtje zit Summer op 200 dagen Haha! en ik ben morgen vrij, dus ik kan mooie mijlpaal foto's maken als het weer meewerkt Nagelbijten / Gniffelen

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 01:07

Neon gefeliciteerd met de 200 dagen Go jij! Go jij!

Dana, frenia en KMD ook gefeliciteerd!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 02:00

Haha! Zat net weer te rekenen Haha!